Artykuły z działu

Przeglądasz dział PANORAMA (id:47)
w numerze 10/2007 (id:63)

Ilość artykułów w dziale: 13

Barbara Tatara wygrała Miss Polonia 2007 i brylantowy komplet z kolekcji Yes Prestige

15 września poznaliśmy Miss Polonia 2007 – została nią 23-letnia Barbara Tatara z Łodzi. Podczas uroczystości koronacji w nagrodę otrzymała m.in. samochód Seat Altea oraz brylantowy komplet z kolekcji “Yes Prestige”, ufundowany przez firmę YES Biżuteria. Unikatowy komplet bogato zdobiony łącznie 1 050 brylantami, o wartości 25 000 złotych, przekazał na ręce Miss Polonia 2007 Mateusz Madelski, dyrektor ds. rozwoju firmy YES.

ds

Miss Polonia (od lewej)
otrzymała komplet z kolekcji Yes Prestige

Europejskie Święto Bursztynu w Wieluniu

Robert Pytlos

Autor jest pełnomocnikiem

Prezydenta miasta Gdańska ds. bursztynu

8 września był kulminacyjnym punktem trzydniowego Europejskiego Święta w Wieluniu. To wtedy odbyły się świetnie zorganizowane międzynarodowe sympozjum “Na bursztynowych szlakach”, wernisaże dwóch wystaw ze zbiorów Muzeum Ziemi PAN w Warszawie oraz przemarsz “rzymskiego korowodu” ulicami miasta i pokazy walk gladiatorów, warsztatów hutniczych, garncarskich, kowalskich i obróbki bursztynu

Europejskie Święto Bursztynu swój sukces zawdzięcza zaangażowaniu prof. dr hab Barbary Kosmowskiej-Ceranowicz, wybitnej znawczyni bursztynu oraz Januszowi Antczakowi, wicestaroście wieluńskiemu, który był pomysłodawcą stowarzyszenia “Polski Szlak Bursztynowy” i głównym organizatorem

Święta bursztynu w Wieluniu.
Sympozjum i wystawy
na międzynarodowym poziomie

Kulminacyjny dzień “Europejskiego Święta Kultury” rozpoczął się od zorganizowanego w Muzeum Ziemi Wieluńskiej sympozjum, interesującego nawet dla osób spoza branży i świata naukowego. Znakomicie rozplanowano program: dwa krótkie referaty na temat znalezisk archeologicznych, potwierdzających tezę, że Wieluń leżał na starożytnym szlaku bursztynowym oraz o znaczeniu bursztynu wśród Bałtów.

Następnie otwarcie pierwszej części wystawy pt. “Dzieje i blask bursztynu” ze zbiorów Muzeum Ziemi PAN, i kolejne dwa referaty, tym razem dotyczące współczesności: jak wykorzystywać internet do naukowego katalogowania informacji o bursztynie
i jak promować ten kamień przez szlaki bursztynowe. Zwłaszcza ostatni wykład, wygłoszony przez prof. Barbarę Kosmowską-Ceranowicz wzbudził niemałe emocje wśród licznie przybyłych słuchaczy. Pani profesor po raz kolejny udowodniła, że jak mało kto w Polsce nie tylko zna się na bursztynie, ale także potrafi w sposób szalenie zajmujący o nim opowiadać.

Po zakończeniu swojego referatu Pani profesor otrzymała tzw. “standing ovation”, co jak na realia sympozjów naukowych jest rzeczą bardzo rzadką. Po tym wystąpieniu wywiązała się długa dyskusja, w której głos zabierali nie tylko naukowcy, ale także zaproszeni goście ze świata polityki i branży bursztynniczej, wśród nich Mariusz Gliwiński, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników i Robert Pytlos, pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. bursztynu.

Obaj pogratulowali organizatorom wspaniałej imprezy, podziękowali Pani profesor za świetną promocję Gdańska jako światowej stolicy bursztynu i zaprosili wszystkich do odwiedzenia tego miasta, żeby mogli na własne oczy się o tym przekonać. Po zakończeniu sympozjum goście mogli obejrzeć drugą część wystawy.

Czas na zabawę

Po tak dużej dawce wiedzy na temat bursztynu i bursztynowego szlaku, organizatorzy zaprosili wszystkich uczestników sympozjum na wystawny obiad na świeżym powietrzu. Dla gości była to znakomita okazja do chwili wytchnienia przed kolejnymi atrakcjami wieluńskiego święta, ale także do kontynuowania wymiany refleksji na tematy poruszane w wygłaszanych referatach.

Janusz Antczak, główny organizator święta, na deser zaproponował wszystkim zaproszonym gościom i mieszkańcom Wielunia wspaniały festyn “Europejskiego Święta Bursztynu” z imponującym przemarszem przez miasto historycznie stylizowanego “rzymskiego korowodu”, pokazami walk gladiatorów, ówczesnych technik stosowanych w warsztatach i obróbki bursztynu.

Lidia Popiel w światowej stolicy bursztynu

5 października Paweł Adamowicz, Prezydent Gdańska, nominuje w Warszawie Lidię Popiel pierwszym ambasadorem bursztynu. Ta znana fotograf postanowiła przygotować się do tej roli – spotkała się z bursztynnikami w Trójmieście, zwiedziła Muzeum Bursztynu i uczestniczyła w spotkaniu inicjatywy klastrowej “Gdańska Delta Bursztynu” Lidia Popiel odwiedziła Gdańsk i Gdynię w dniach 27-28 września. – To była robocza wizyta – tak swoje spotkania z trójmiejskimi bursztynnikami ocenia przyszła ambasador bursztynu.

Bursztyn na salonach mody

– Jestem pod wrażeniem tych wszystkich pięknych przedmiotów, które zobaczyłam podczas spotkań w znanych polskich firmach bursztynniczych: S&A Bursztynowa Biżuteria z Gdyni oraz Ambermoda Danuty i Mariusza Gliwińskich z Sopotu – stwierdziła Lidia Popiel. Podczas następnych wizyt na Wybrzeżu zamierza spotykać się z kolejnymi bursztynnikami. – Biżuteria z bursztynem i innymi kamieniami z oryginalnym wzornictwem może podbić serca nowoczesnych kobiet nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Trzeba tylko wprowadzić ją na salony mody – dodaje. To właśnie będzie jeden z priorytetów w dwuletnim programie działalności pierwszej ambasador bursztynu. Ale nie jedyny.

Wizyta w muzeum

Lidia Popiel zafascynowała się historią i właściwościami “złota północy” po dwugodzinnej wizycie w Muzeum Bursztynu w Gdańsku. W oglądaniu bursztynowych skarbów towarzyszyła jej Joanna Grążawska, kierownik placówki oraz lokalni dziennikarze. Na pytanie jednego z nich o wrażenia z wizyty w muzeum podkreśliła, że im więcej wie o bursztynie, tym coraz bardziej czuje wobec niego szacunek. – To nasz skarb narodowy i nie możemy go deprecjonować – stwierdziła przyszła ambasador. Szczególnie spodobały się jej inkluzje i ekspozycja współczesnych polskich twórców biżuterii z bursztynem. Lidia Popiel otrzymała od muzeum dożywotni bilet wstępu wraz z grupą zaproszonych przez siebie osób. – Na pewno będę go często używała, bo macie tutaj wspaniałą ekspozycję – skomentowała prezent pani ambasador.

Moda na bursztyn

Jak promować bursztyn w Polsce i na świecie – na ten temat dyskutowano już po raz kolejny podczas spotkania komisji roboczej ds. promocji inicjatywy klastrowej “Gdańska Delta Bursztynu”. W spotkaniu uczestniczyła także Lidia Popiel. Po burzliwej dyskusji przystąpiono do grupowych ćwiczeń warsztatowych.

Nowoczesna biżuteria z bursztynem dla nowoczesnych kobiet

Trzy zespoły robocze miały przedstawić własne koncepcje promocji bursztynu w dwóch wybranych krajach. Grupa pod przewodnictwem przyszłej ambasador zaproponowała promowanie w krajach Unii Europejskiej nowoczesnej biżuterii z bursztynem i srebrem lub złotem z kamieniami szlachetnymi – o oryginalnym wzornictwie i drogiej. Za grupę docelową uznano nowoczesne i wykształcone kobiety w wieku 25-60 lat. Jako sposoby promocji tego typu wyrobów adresowanych do tej grupy zaproponowano pokaz jednej kolekcji z udziałem kilkunastu modelek.

Wśród zaproszonych gości powinni znaleźć się przedstawiciele świata mediów, biznesu, kultury i sztuki, ludzie opiniotwórczy, osoby znane i oczywiście przedstawicielki grupy docelowej. Z całego wydarzenia powinien powstać profesjonalny film udostępniany sklepom i galeriom, oferującym tego typu biżuterię. Pokaz powinien być zorganizowany najpierw w Polsce, potem powtórzony w Brukseli lub wpisany w program któregoś z tygodnia mody w Europie (Londyn, Paryż lub Mediolan).

Szacunkowy koszt obu wydarzeń wraz z filmami określono na 600-650 tysięcy złotych. – To nie są duży kwoty jak na skalę i rangę tego typu projektu — ocenili zgodnie uczestnicy spotkania klastrowego. Po jego zakończeniu Lidia Popiel wróciła do Warszawy, żeby móc nazajutrz rano podzielić się z widzami “Dzień Dobry TVN” wrażeniami z wizyty w światowej stolicy bursztynu.

Wielka satysfakcja

Firma YES Biżuteria z Poznania prezentuje statuetki ministra gospodarki za najlepszy wyrób targów Złoto Srebro Czas, w pomieszczeniach, eksponujących biżuterię. Klienci oglądają ją, czytają uzasadnienia nagród, i namacalnie doświadczają siły tego wyróżnienia

O korzyściach, jakie laureatowi daje Nagroda Ministra Gospodarki, z Krzysztofem Madelskim, współwłaścicielem firmy YES z Poznania i twórcą marki Verona, rozmawia Honorata Szczypek.

Jakie korzyści przyniosła Pana firmie ta nagroda?

Miała ogromne znaczenie w zakresie PR wewnętrznego. Wpłynęła na wzrost motywacji naszych pracowników do solidnej pracy. Dzięki niej utwierdzili się w przekonaniu, że pracują w firmie, której produkty są wysokiej jakości. Poczuliśmy, że przynależymy do pewnej elity jubilerskiej. Ponadto nagroda potwierdziła znaczenie wyników marketingowych firmy. Myślę, że to bardzo dobrze zadziałało na ogólne postrzeganie firmy. Na co dzień doceniają nas klienci – wybierając nasze wyroby, a w momencie przyznania statuetki przez Ministra Gospodarki zostaliśmy ocenieni przez zewnętrzne gremium.

Jakie uczucia towarzyszą Panu dziś na myśl o przyznanych nagrodach?

Wielką satysfakcję sprawiło mi uzasadnienie przyznania nagrody – za stworzenie marki jubilerskiej. Myślę, że w tym roku to sformułowanie nabrało rumieńców. Obecnie rynek dzieli się na wyroby markowe i niemarkowe. Robiona przez nas biżuteria i sprzedawana pod marką Verona, to wyjście naprzeciw oczekiwaniom rynku i naszych partnerów biznesowych. Dlatego szczególnie teraz nagroda ministra nabrała aktualności, potwierdza ona realność marki, wzmacnia ją i uzasadnia słuszność wyboru klienta.

Prestiż na zewnątrz i wzrost motywacji wśród pracowników firmy to dodatkowe profity dla naszej firmy, która dwukrotnie otrzymała nagrodę Ministra Gospodarki za najlepszy wyrób targów Złoto Srebro Czas

Czy na tegoroczne targi w Warszawie przygotowali Państwo wyroby z myślą o kolejnej statuetce?

Nie mamy śmiałości, aby myśleć o starcie do tej nagrody, ponieważ zdobyliśmy ją dwukrotnie. Uważam, że należy się innym, którzy równie ciężko pracują i prężnie działają w tej branży. Spektakularne wydarzenia są impulsem pobudzającym do rozwoju i potwierdzeniem, że działania firmy idą w dobrym kierunku. Ponadto targi są świętem i każde wydarzenie im towarzyszące nabiera szczególnego znaczenia. Wybrano nas dwukrotnie spośród wielu wystawców targów Złoto Srebro Czas, a to zobowiązuje do jak najlepszej pracy.

hs

Dotychczasowi laureaci nagrody

Po raz pierwszy nagrodę ministra gospodarki za najlepszy wyrób targów Złoto Srebro Czas przyznano w 2001 roku. Jej pierwszym zdobywcą była firma YES Biżuteria z Poznania. Organizatorzy targów Złoto Srebro Czas zaproponowali w 2002 roku, żeby nadać nagrodzie szerszy wymiar i stworzyć specjalną statuetkę ze srebra i bursztynu.

Jacek Piechota, ówczesny szef resortu gospodarki, pomysł zaakceptował i w zorganizowanym z tej okazji konkursie spośród ośmiu ofert wybrano projekt Sławomira Fijałkowskiego, utalentowanego polskiego projektanta. Do tej pory wśród laureatów znaleźli się najwięksi producenci, firmy takie jak: Yes Biżuteria z Poznania (dwukrotnie), Ambermoda z Sopotu, S&A Bursztynowa Biżuteria z Gdyni, FJ Górecki z Dębicy i Futurat z Gniezna oraz liczący się eksporterzy.

O tym, która z polskich firm dołączy do tego ekskluzywnego grona w tym roku zdecyduje Kapituła konkursu, która oceni nie tylko wyroby prezentowane przez firmy, ale także ich dotychczasowe dokonania oraz wkład w szeroko pojęty rozwój polskiej branży jubilerskiej. Laureata poznamy 6 października podczas uroczystego wieczoru wystawców w hotelu Sobieski.
db

Jak kształcić bursztynników

Anna Golec


Autorka jest konsultantką


Instytutu
Badań nad Gospodarką Rynkową


Podczas spotkania grupy roboczej ds. kształcenia i zasobów ludzkich w ramach Gdańskiej Delty Bursztynu rozmawiano o inicjatywach związanych z kształceniem na potrzeby branży
Spotkanie odbyło się 6 września podczas targów Ambermart.

Otworzył je dr Sławomir Fijałkowski z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, prezentując założenia dotyczące powołania od tego roku akademickiego pracowni artystycznego projektowania biżuterii. Na razie uczelnia kształcić będzie na poziomie studiów licencjackich 12 osób rocznie. Na dalszym etapie planowane jest uruchomienie studiów magisterskich. Następnie Józef Konarski zaprezentował inicjatywę zmierzającą do utworzenia prywatnej Bałtyckiej Wyższej Szkoły Bursztynu, która kształciłaby specjalistów posiadających szeroką interdyscyplinarną wiedzę na temat “złota północy”.

Szkolnictwo zawodowe


W debacie sporo uwagi poświęcono także szkolnictwu zawodowemu. Karol Kowalski zaprezentował funkcjonowanie klasy jubilerskiej w Zespole Szkół Zawodowych nr 2 w Gdyni jako przykład wspólnego przedsięwzięcia podjętego przez przedsiębiorców, Izbę Rzemieślniczą oraz szkołę. Obecnie szkoła kształci 60 przyszłych jubilerów, co stanowi ponad blisko połowę wszystkich uczniów zdobywających ten zawód w Polsce. Od 1 września 15 adeptów jubilerstwa rozpoczęło także naukę w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Gdańsku przy ul. Sobieskiego.

Brakuje sprzętu i materiałów

Jak podkreślali uczestnicy spotkania, podstawowym problemem placówek kształcenia jest niewystarczające wyposażenie w sprzęt i materiały, a także znalezienie odpowiedniej liczby miejsc praktycznej nauki zawodu w firmach jubilerskich. Z punktu widzenia przedsiębiorców poważnym obciążeniem są koszty związane ze szkoleniem praktykanta, stąd też oczekiwane są rozwiązania umożliwiające uzyskanie dofinansowania na te cele.


Potrzebny Instytut Bursztynu

Przy okazji dyskusji na temat kształcenia powrócił temat Instytutu Bursztynu, który przewijał się także podczas wcześniejszych spotkań. Działalność instytutu mogłaby obejmować badania i szerzenie wiedzy z zakresu gemmologii, paleontologii oraz historii sztuki. Z pewnością jednak ostateczny kształt instytutu i zakres jego działań wymagają dalszej dyskusji i będzie przedmiotem dalszych spotkań grupy roboczej. t
Anna Golec
Autorka jest konsultantką Instytutu
Badań nad Gospodarką Rynkową

Prasowa ofensywa TRYLOVII

Wrzesień 2007 upłynął pod hasłem “Dzisiaj.
Jutro. Zawsze. Brylanty YES”, towarzyszącym
kampanii wizerunkowej
Sklepów Jubilerskich YES.
To była już druga, zakrojona na tak szeroką skalę kampania promująca tę markę. Pierwsza miała miejsce w ubiegłym roku i promowała Sklepy Jubilerskie YES
jako sponsora konkursu
Miss Polonia 2006.

Jako motyw przewodni tegorocznej kampanii wybrano TRYLOVI˘ – markę kompletów biżuterii z brylantami, oferowaną przez Sklepy Jubilerskie YES (mieliśmy okazję prezentować ją w poprzednim numerze PJ).
Kampania promująca markę YES poprzez sub-brand TRYLOVIA prowadzona była za pośrednictwem dwóch kanałów telewizyjnych: TVP2 oraz stacji telewizyjnej TVN Style.

W telewizji publicznej firma YES partnerowała wyborom Miss Polonia 2007 jako sponsor konkursu, nagród dla wszystkich finalistek oraz transmisji z gali finałowej. Natomiast w stacji TVN Style firma YES sponsorowała program “Lekcja Stylu”, w którym była także fundatorem nagród konkursowych w postaci wisiorków marki TRYLOVIA.
Kampania billboardowa objęła 31 polskich miast, w których zlokalizowane są 54 Sklepy Jubilerskie YES.

Do realizacji kampanii wykorzystane zostały tablice reklamowe firmy Stöer, usytuowane w ścisłych centrach miast, przy głównych i ruchliwych ulicach, a także przy trasach wylotowych.
Równolegle z kampanią telewizyjną, billboardową i prasową we wszystkich sklepach sieci YES pojawiły się wydruki wielkoformatowe oraz specjalne display’e do eksponowania biżuterii marki TRYLOVIA w witrynach sklepowych.
Aktualnie kampania wizerunkowa YES, obejmująca reklamy prasowe sklepów YES oraz materiały PR prezentujące wyroby marki TRYLOVIA, kontynuowana jest na łamach prasy, m. in. “Twojego Stylu”, “Pani”, “Vivy”, “Cosmopolitana”, “Sukcesu”, “Gentlemana”, “Playboya”, “ShapeŐa” oraz “Platinium” i “Business Class”. Kampania prasowa potrwa do końca roku.

ss

Tiffany kontra eBay

Już wkrótce finał sporu sądowego między Tiffany & Co a portalem aukcyjnym eBay
W złożonym w 2004 roku pozwie koncern Tiffany & Co domaga się od eBayŐa usuwania aukcji, na których wystawiane są produkty sygnowane marką Tiffany.

Zdaniem firmy, tylko w ten sposób możliwe jest ograniczenie zalewu rynku towarów luksusowych ich falsyfikatami. EBay broni się, wskazując na zapisy w swoim regulaminie oraz przepisy federalne, które oficjalnie zabraniają sprzedaży podróbek.

Od 1998 wdrażany jest co prawda projekt VeRO (program ochrony znaków towarowych oraz zwalczania piractwa), którego partnerem jest blisko 18 000 marek i producentów, ale jego twórcy sami przyznają, że dokładne sprawdzenie pod kątem legalności każdej z 6 milionów aukcji, jakie codziennie wystawiane są na portalu, nie jest możliwe. Wszystkie te argumenty będzie musiał wziąć pod rozwagę nowojorski sąd zanim wyda precedensowy wyrok w tej sprawie. Wiele wskazuje jednak na to, że batalia eBayŐa z producentami dóbr luksusowych szybko się nie zakończy. Pozwy przeciwko eBayŐowi złożyły już m.in. Luis Vuitton, Dior oraz L’Oréal.

bs
źródło: Financial Times

Firma S&A Bursztynowa Biżuteria wygrała konkurs Amber_Web

Nagrodę główną w konkursie, czyli Statuetkę i tytuł “Najlepszego Serwisu internetowego Wystawcy Targów Ambermart 2007” oraz całostronnicową reklamę w katalogu targów Amberif 2008 otrzymał portal firmy S&A Bursztynowa Biżuteria z Gdyni (www.s-a.pl)

Dla wielu twórców i galerii taka tradycyjna forma prezentowania swoich wyrobów, w której klient ma możliwość bezpośredniego obcowania z biżuterią, nadal pozostaje podstawową, ale już nie jedyną.

Działalność branży jubilerskiej coraz silniej bowiem zaznacza się także w Internecie, gdzie z dnia na dzień przybywa witryn autorskich, prezentujących (często w nieszablonowy sposób) wzory i kolekcje dotąd dostępne jedynie w galeriach.


Najlepsi w sieci

Konkurs na najlepszą stronę internetową wystawców targów Ambermart 2007, zorganizowany przez MTG S.A. wygrał portal firmy S&A Bursztynowa Biżuteria. Członkowie jury wyróżnili ponadto witrynę internetową pracowni Eugeniusza Salwierza (www. salwierzamber. pl) oraz stronę www firmy RAV z Gdańska (www.rav.com.pl). Przy wyborze laureatów nagród konkursu Amber_Web jury brało pod uwagę przede wszystkim poziom merytoryczny i techniczny serwisu, jego estetykę, sposób nawigacji oraz czytelność i ogólną funkcjonalność serwisu.

Sandomierz światową stolicą krzemienia pasiastego

Już po raz piąty w królewskim mieście odbędą się warsztaty złotnicze “Krzemień pasiasty – kamień optymizmu”. Dodatkową atrakcją
tegorocznego spotkania jest jubileuszowa sesja “35 lat krzemienia pasiastego w biżuterii”. Udział w obu imprezach zapowiedzieli
wybitni artyści zajmujący się sztuką złotniczą

Pierwsza biżuteria z krzemieniem pasiastym, zwanym “diamentem ziemi sandomierskiej”, powstała 35 lat temu w Sandomierzu, w mieście o szczególnym klimacie artystycznym i bogatych tradycjach złotniczych, sięgających średniowiecza oraz jedynym na świecie miejscu występowania krzemienia pasiastego. Wydobywany był tutaj już w neolicie i wczesnej epoce brązu w okolicach Krzemionek Opatowskich, we wschodniej części województwa świętokrzyskiego (na północ i wschód od Ostrowca Świętokrzyskiego). Używano go do wyrobu siekierek o znaczeniu magicznym i obrzędowym. Krzemień pasiasty usłojeniem przypomina wzburzoną wodę, a krzesany jeden o drugi miota iskry. Poza swoją niezwykłością, ma trzy najważniejsze cechy kamienia jubilerskiego: rzadkość występowania, dekoracyjność i odpowiednią twardość (6,5 w skali Mosha). Muzeum Okręgowe w Sandomierzu gromadzi i eksponuje jedyną na świecie kolekcję biżuterii z tym rzadkim minerałem. Dzisiaj kolekcja liczy ponad 200 eksponatów i nieustannie wzbogaca się o nowe, interesujące obiekty.


Cezary Łutowicz
– promotor kamienia optymizmu

Odkrywcą i popularyzatorem “diamentu ziemi sandomierskiej” jest Cezary Łutowicz, artysta złotnik. Przez długie lata zabiegał o to, aby krzemień pasiasty stał się kamieniem jubilerskim. Jako pierwszy zastosował krzemień pasiasty do wyrobu biżuterii i utworzył w Sandomierzu światowe centrum tego minerału. Uhonorowany został tytułem Sandomierzanina Roku 2006 za wybitne osiągnięcia i zasługi dla miasta. Prowadzi jedyną w Polsce otwartą pracownię biżuterii unikatowej z krzemieniem pasiastym. Dziś dzięki jego wysiłkom promocyjnym noszą krzemień pasiasty gwiazdy światowej estrady, między innymi Robbie Williams i Victoria Beckham.

hs


Program sesji naukowej
o krzemieniu pasiastym

Sesja “35 LAT KRZEMIENIA PASIASTEGO
W BIűUTERII” odbędzie się 12 października w sandomierskim ratuszu o godz. 9.00.
Swoje wystąpienia zapowiedzieli:
Dr hab. Zdzisław Migaszewski,
Akademia Świętokrzyska im. J. Kochanowskiego w Kielcach, Instytut Chemii – “Tajemnice
pochodzenia krzemienia pasiastego”;
Dr Jerzy Tomasz Bąbel, Muzeum
i Rezerwat Archeologiczno-Przyrodniczy
“Krzemionki” – Oddział Muzeum
Historyczno-Archeologicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim – “Neolityczni górnicy
z Krzemionek – nauka i magia”;
Dr Marian Chojnacki, Uniwersytet Łódzki,
Katedra Socjologii Organizacji i Zarządzania
– “Społeczna kariera krzemienia pasiastego”;
Wojciech Kruk, przewodniczący Rady Nadzorczej W. KRUK S. A., Prezydent Wielkopolskiej
Izby Handlowo-Przemysłowej, Przewodniczący Rady Krajowej Izby Gospodarczej
– “Czy krzemień pasiasty może stać się drugim bursztynem?

Wykorzystanie krzemienia
pasiastego w promocji Polski”;
Prof. Andrzej Szadkowski,
Prorektor ds. Nauki, Akademia Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi,
Katedra Projektowania Biżuterii – “Przestrzenie wewnętrzne w rzeźbie współczesnej
i naturalnych formach krzemienia pasiastego”;
Andrzej Bielak, Prezes Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych – “Polskie współczesne
złotnictwo artystyczne”;
Bożena Ewa Wódz, Muzeum Okręgowe
w Sandomierzu – “Sandomierskie Warsztaty Złotnicze”;
Cezary Łutowicz, Gold & Silver Gallery.
Galeria autorska w Sandomierzu
– “i co dalej?…”.

Sesji towarzyszy wystawa “Krzemień pasiasty w biżuterii i obiektach sztuki złotniczej”.
Organizatorami imprez są Muzeum Okręgowe w Sandomierzu i “Gold & Silver Gallery”, galeria autorska Cezarego Łutowicza. Miesięcznik
“Polski Jubiler” jest patronem medialnym.

Kubica znów szybszy

Tym razem nie chodzi jednak o wysokie miejsce w wyścigu
Formuły 1, lecz o zmagania w nietypowej konkurencji,
w jakiej przyszło się zmierzyć Robertowi Kubicy
z Adrianem Bosshardem, prezesem Certiny oraz jej brand
managerem, Tomaszem Krukiem, 3 września w siedzibie Polskiego Komitetu Olimpijskiego w Warszawie

Zadaniem “teamu” Certiny była wymiana opon w bolidzie Formuły 1, stojącym w zaimprowizowanym pitstopie. Mimo zdwojonych wysiłków zespołowi Certiny czynność ta zajęła ponad dwie minuty. Zadaniem Roberta Kubicy było natomiast coś na pozór znacznie trudniejszego – skrócenie bransoletki zegarka sygnowanego jego imieniem. Kubica okazał się jednak szybszy i wynikiem niespełna dwóch minut zdeklasował rywali.
Najbardziej oczekiwanym momentem spotkania była prezentacja najnowszego dzieła projektantów Certiny, zegarka Certina DS Podium Chrono Valjoux Robert Kubica Limited Edition, zainspirowanego kolorami kasku Roberta Kubicy. Podczas prezentacji w warszawskim centrum olimpijskim Robert Kubica otrzymał z rąk prezesa Certiny ostatni, 1984 egzemplarz serii. Zegarek Robert Kubica Limited Edition sygnowany numerem 1 młody Polak ma otrzymać w momencie, gdy stanie na najwyższym podium jednego z wyścigów Grand Prix Formuły 1. Miejmy nadzieję, że nasz najlepszy kierowca nie da nam na ten moment zbyt długo czekać.

ss

Żywioły z kolekcji W. Kruka

Któż z nas nie chciał mieć w dzieciństwie złotych pantofelków lub błyszczącej korony. Echem tych dziecięcych pragnień są przedmioty, które projektanci realizują we współczesnym wzornictwie. Tak jak w nowej kolekcji firmy W. Kruk autorstwa Anny Orskiej


Srebrna torba, złoty pasek i buty, pozłacane łańcuchy na szyję, ogromne pierścienie, przecierane meble, tkaniny i skóry nasączane miedzianą magiczną miksturą – cały ten baśniowy świat zainspirował Annę Orską, projektantkę firmy W. KRUK, do stworzenia kolekcji biżuterii z metali kolorowych: srebrnych, złocistych, rdzawo-rudych, srebrzysto-kawowych. – Naturalną kolorystykę otrzymałam, wykończając w różnoraki sposób miedź, mosiądz, brąz oraz srebro. Tworząc powierzchnie kute, topione, polerowane, matowe, oksydowane, stworzyłam kolekcję łańcuchów, w której każde ogniwo błyszczy swoją naturalną barwą – mówi projektantka.

Ogniwa łączone ze sobą
Okrągłe ogniwa wykorzystane niemal we wszystkich wzorach z tej linii dają się łączyć ze sobą na różne sposoby. Przecierane oksydem, kontrastują z polerowanym srebrem. Każde z ogniw łańcucha zostało poddane specjalnej obróbce i jest ręcznie zrobione, przez co wyraźnie różni się od poprzednich, potęgując wrażenie niepowtarzalności. Połączenie miedzi, brązu, mosiądzu oraz srebra tworzy dźwięczące łańcuchy, w których każde ogniwo lśni naturalną barwą metalu. Wykończenie każdego elementu powierzchnią kutą, polerowaną, matową lub oksydowaną sprawia, że cztery kolory mienią się tysiącem odcieni.

hs


więcej…

LICZBY MIESIĄCA

12,53   tyle dolarów za uncję srebra płacono
7 września na giełdzie
w Nowym Jorku

730      tyle dolarów za uncję trojańską złota płacono
20 września na nowojorskiej giełdzie


800      tyle dolarów za uncję trojańską złota
oferuje się w kontraktach na 2010 rok

Karol Kowalski Złotnikiem Roku 2007

W tym roku Medal Św. Eligiusza i tytuł Złotnika Roku 2007 zostanie przekazany w ręce Karola Kowalskiego z Gdyni – rzemieślnika,
mistrza w złotnictwie, pełniącego funkcję Prezesa Cechu Rzemiosła i Przedsiębiorczości oraz członka Zarządu Pomorskiej Izby Rzemieślniczej Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Gdańsku

To prestiżowe złotnicze wyróżnienie przyznała kapituła, w skład której weszli przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Sztuki, Prezesa Związku Rzemiosła Polskiego, Pracowni Sztuk Plastycznych, Ogólnopolskiej Komisji Złotniczo-Jubilerskiej ZRP i Jerzy Adamek, Złotnik Roku 2006.

Jak wyłania się kandydatów
do nagrody?

Kandydatury rzemieślników złotników i jubilerów mogły do 20 września zgłaszać izby rzemieślnicze i branżowe cechy (po jednej kandydaturze). Osoba nominowana do wyróżnienia powinna:

  •  prowadzić działalność rzemieślnicza w dziedzinie złotnictwa lub jubilerstwa,
  •  przestrzegać zasad etyki zawodowej,
  •  posiadać dyplom mistrzowski w zawodzie złotnik-jubiler lub wchodzącym w zakres tego zawodu,
  • aktywnie brać udział w szeroko rozumianej edukacji zawodowej, a także
  •  uczestniczyć w zadaniach podejmowanych przez organizacje samorządu rzemiosła.
Dlaczego medal św. Eligiusza?


Karol Kowalski
odbierze Medal św. Eligiusza w dniu 6 października,
podczas uroczystego wieczoru wystawców targów
Złoto Srebro Czas
w hotelu Sobieski w Warszawie

Medal Świętego Eligiusza, który otrzymuje Złotnik Roku, ustanowiła Ogólnopolska Komisja Złotniczo-Jubilerska Związku Rzemiosła Polskiego. Patronem medalu jest postać świętego Eligiusza biskupa z Noyon-Tournai, złotnika żyjącego na przełomie VI i VII wieku.
Medal z wizerunkiem św. Eligiusza o średnicy 32 mm i wadze ok. 1 uncji złota wykonała pracownia Jerzego Macura z Warszawy, a fundatorem kruszcu potrzebnego do jego wykonania jest firma rzemieślnicza Andrzeja Paszkowskiego BERPOL z Gdyni.
 
hs

Karol Kowalski – laureat Medalu Św. Eligiusza
i tytułu Złotnika Roku 2007

Karol Kowalski od blisko 25 lat prowadzi pracownię złotniczą ÔAmber-Silver-Gold” w Gdyni. Od początku swojej działalności jest członkiem cechu w Gdyni i aktywnie uczestniczy w życiu organizacji rzemiosła. Złotnik Roku 2007 potwierdził swoje fachowe kwalifikacje zawodowe, uzyskując dyplomy mistrzowskie w trzech zawodach rzemieślniczych, tj. złotnictwa, grawerstwa oraz wytwarzania wyrobów z bursztynu.
Prowadząc zakład złotniczy, zajmuje się jednocześnie szkoleniem uczniów, których prace często prezentowane są na wystawach i konkursach.

Dotychczas wyszkolił siedemnastu uczniów, a obecnie trzech adeptów odbywa w jego firmie przygotowanie zawodowe w zawodzie złotnik-jubiler.
Poszukując różnych form rozwoju zawodowego uczniów rzemiosła, angażuje się do realizacji projektów z udziałem partnerów zagranicznych, dzięki czemu uczniowie odbywają praktyki zawodowe w innych krajach europejskich. Jest współorganizatorem szkoleń dla uczniów rzemiosła przeprowadzanych z udziałem ekspertów Parlamentu Hanzeatyckiego.

Mając zaś na uwadze potrzebę propagowania wszechstronnego rozwoju uczniów rzemiosła, uczestniczy w zarządach klubów sportowych “Galeon” i “Rzemyk”.
Zachęcając młodzież do nauki zawodu oraz doskonalenia umiejętności zawodowych, prezentuje swoje prace na konkursach i wystawach, a jego firma pojawia się na targach i wystawach branżowych nie tylko w Polsce, ale także m.in. w Hamburgu, Bremie i Bresci.

Jest współtwórcą idei organizowania corocznych konkursów dla złotników i jubilerów pt. “Złoto i Srebro w Rzemiośle” oraz “Bursztynowe Rzemiosło”, a jego firma sponsoruje nagrody dla laureatów. Za osiągnięcia w działalności szkoleniowej został wyróżniony “Złotą Odznaką za Szkolenie Uczniów”.
Karol Kowalski uczestniczył w tworzeniu strategii województwa pomorskiego w kwestii uregulowania wydobycia bursztynu oraz doprowadził do utworzenia w Gdyni dwóch klas w szkołach zawodowych kształcących w zawodzie złotnik-jubiler.

W środowisku rzemieślników jest znany i ceniony jako dobry fachowiec i aktywista, który wiele czasu poświęca na pracę społeczną. W okresie działalności zawodowej i gospodarczej pełnił i pełni wiele istotnych funkcji związanych z samorządem rzemieślniczym.