Artykuły z działu

Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30)
w numerze 02/2023 (id:193)

Ilość artykułów w dziale: 5

pj-2023-02

Biżuteria online

Świat popandemiczny przyniósł nam rozwój sprzedaży biżuterii przez internet. Aby funkcjonować na rynku jubilerskim, nie można nie posiadać sklepu w sieci, gdyż większość klientów zainteresowanych zakupem biżuterii rozpoczyna poszukiwania wymarzonego wyrobu właśnie za pośrednictwem internetu.

pj-2023-02-18345-534794

Należy zauważyć, że coraz częściej twórcy biżuterii niemal całkowicie rezygnują z tradycyjnych punktów sprzedaży i zaczynają funkcjonować tylko w cyfrowym świecie. Aby w pełni wykorzystać potencjał, jaki niosą nowe technologie, należy nauczyć się działać w sieci.

Założniejsze – opowiedzenia historii za pośrednictwem zdjęć. Drugim sposobem ekspozycji biżuterii na stronie internetowej jest fotografia typu packshot, która przedstawia produkt na jednolitym białym tle w samym środku kadru. Biżuteria ukazana jest w pełnej krasie i musi mówić sama za siebie. Istnieje jako samodzielne dzieło sztuki. – Wybór rodzaju fotografii zależy od właściciela sklepu internetowego, ale warto zastanowić się nad fotografią typu packshot, gdyż tylko ona pozwoli biżuterii przemówić we własnym imieniu – uważa Milena Krzyżanowska. – Niezależnie od wyboru rodzaju zdjęcia należy dbać o doskonałą jakość fotografii i ich walory artystyczne. Na stronie nie powinny pojawiać się przypadkowe zdjęcia, wykonane przez fotografa amatora – dodaje.

Wizyta w sklepie online

Należy pamiętać, że samo skłonienie klienta do wejścia do naszego sklepu jest już sukcesem, ale nie gwarantuje jeszcze sprzedaży biżuterii. Aby skłonić go do podjęcia decyzji o zakupie, warto posłużyć się asystentem sprzedaży, czyli sztuczną inteligencją, która nawiąże kontakt z klientem i odpowie na wszystkie jego pytania. Oczywiście jeśli nie chcemy inwestować w nowoczesne narzędzia, możemy skorzystać z opcji chatu, czyli bezpośredniej rozmowy prowadzonej przez nas lub pracowników sklepu. Klient zainteresowany danym modelem biżuterii będzie miał możliwość dowiedzieć się o nim nieco więcej i świadomie podjąć decyzję. – Im więcej informacji przekażemy klientowi podczas jego wizyty w naszym sklepie, tym większa szansa na zakup – wskazuje Milena Krzyżanowska. – Klient musi czuć się pewnie, przemierzając naszą stronę internetową, nabrać do nas zaufania, nawiązać relacje. Należy pamiętać, że konkurencja nie śpi i jeśli nam nie uda się nawiązać kontaktu z klientem, im uda się z pewnością – dodaje. Właściciele sklepów internetowych muszą także wspierać swoją sprzedaż różnorodnymi programami lojalnościowymi. Klienci muszą czuć się wyjątkowo – i mimo że wkraczając w przestrzeń sklepu internetowego, nie poczują zapachu luksusu, to świat biżuterii musi ich otoczyć i zauroczyć. A programy lojalnościowe przywiązują klienta do naszego sklepu. Eksperckie porady – Ważnym elementem sklepu online jest blog ekspercki, który umożliwia potencjalnym klientom zapoznanie się z filozofią marki, ale także pozwala zgłębić tajniki warsztatu złotnika czy dowiedzieć się czegoś na temat kamieni i metali szlachetnych. Na blogu warto umieszczać także informacje na temat pielęgnacji biżuterii czy sposobu jej noszenia – zaznacza Milena Krzyżanowska. Dla odważniejszych doskonałym sposobem na promocję swoich wyrobów i usług jest prowadzenie vloga. Pozwala klientom na poznanie twórcy oko w oko, zapoznanie się z jego punktem widzenia, światopoglądem i czasami także sposobami tworzenia biżuterii. Im więcej nowoczesnych narzędzi użyje właściciel sklepu online, tym większa szansa, że pozyska nowych klientów.

pj-2023-02-795291-319386

Skłonienie klienta do wizyty

Najtrudniejszym zadaniem, przed jakim staje właściciel sklepu internetowego, jest skłonienie klientów do wizyty na danej stronie internetowej. – Sposobów na zaproszenie klienta do naszego wirtualnego salonu jest kilka, ale najlepszym wydaje się promowanie biżuterii za pośrednictwem porównywarki cen. Mają one duże zasięgi i mogą okazać się szczególnie skuteczne w promocji naszej biżuterii na tle konkurencji – mówi Milena Krzyżanowska. – Można także rozważyć skorzystanie z mediów społecznościowych – uzupełnia. Warto korzystać także z marketingu szeptanego czy kontaktować się z klientami poprzez wysyłanie im maili i powiadomień. Im więcej narzędzi wykorzystamy, tym większa szansa na pozyskanie nowych odbiorców dla naszych wyrobów.enie sklepu w sieci

Samo założenie strony internetowej nie zapewni twórcy biżuterii sukcesu. – To, że się napracujemy, zapłacimy za zaprojektowanie odpowiedniej strony internetowej, umieścimy na niej swoją ofertę, nie spowoduje, że zaczniemy osiągać spektakularne zyski – zastrzega Milena Krzyżanowska, ekspert ds. sprzedaży w sieci. – Należy przede wszystkim opracować spójną strategię sprzedaży, która uwzględni filozofię naszej marki, sposoby dotarcia do potencjalnych klientów, sposoby walki z konkurencją oraz nasze oczekiwania – wyjaśnia. Najtrudniejszym wyzwaniem jest oczywiście pozyskanie klientów. Trzeba pamiętać, że każdą osobę zaglądającą na stronę sklepu internetowego należy traktować tak samo jak osobę, która weszłaby do stacjonarnego punktu sprzedaży biżuterii, czyli należy ją zauroczyć zarówno wystrojem, jak i oferowanym towarem. – Sprzedaż przez internet niczym nie różni się od sprzedaży tradycyjnej, może tylko tym, że nie mamy z klientem kontaktu oko w oko – mówi ekspertka. – Klient musi poczuć się wyjątkowo. Znaleźć odpowiedzi na nurtujące go pytania i przede wszystkim zakochać się w naszej biżuterii – dodaje. Aby tak się stało, biżuteria musi zostać przedstawiona klientowi w jak najatrakcyjniejszy sposób, opowiedzieć swoją historię, stać się przedmiotem pożądania. Samo zdjęcie biżuterii nie wystarczy, aby zadowolić potencjalnych klientów. – Zdjęcie wyrobu jubilerskiego musi być ciekawe, stać się samodzielnym dziełem sztuki, które zachwyca swoim blaskiem. Wydobyć z obiektu biżuteryjnego emocje. Oczywiście nie jest to zadanie łatwe, ale nie niemożliwe – podpowiada Milena Krzyżanowska. – Fotografia produktowa to trudna sztuka, jednak w dzisiejszych czasach konieczna do opanowania – podkreśla. Warto zauważyć, że sprzedawcy biżuterii w sieci mają dwie możliwości eksponowania swoich wyrobów. Pierwszy z nich to ukazanie biżuterii w nietypowy i kreatywny sposób. Najczęściej fotografia zwana still life zmusza fotografa do grania oświetleniem, wykorzystania modeli do prezentacji biżuterii i co najważ

Opakuj swój skarb

W czasach, gdy większości zakupów dokonujemy za pośrednictwem sieci, na znaczeniu zyskuje opakowanie, w którym klienci otrzymują kosztowności. Jest to czasami jedyny kontakt klienta z naszą marką jubilerską. Opakowanie musi kryć w sobie aurę luksusu i zastąpić osobistą wizytę klienta w sklepie z biżuterią.

pj-2023-02-659585-922789

Warto zastanowić się, jakie opakowania na biżuterię zamówić, aby nie tylko zakupione przez klientów kosztowności prezentowały się w nich dobrze, ale także aby klient poczuł się wyjątkowo ze względu na wybór danej marki jubilerskiej.

Stop bylejakości

– Klient, który przekracza drzwi salonu jubilerskiego, znajduje się w innym świecie, świecie luksusu i marzeń. Biżuteria nie jest przedmiotem codziennego użytku, to zamknięte w metalu szlachetnym marzenie czy o wspaniałym ślubie, czy wystawnym balu, czy przynależności do danej grupy społecznej – mówi dr Katarzyna Miśkowska, specjalistka ds. marketingu. – Dziś coraz częściej klienci dokonują zakupów za pośrednictwem sieci, co sprawia, że trudno w nich wyzwolić szereg odczuć, które towarzyszyły wizycie w tradycyjnym sklepie, dlatego tak ważny jest nośnik emocji, jakim staje się opakowanie – wyjaśnia. Opakowanie musi być dostosowane do konkretnego rodzaju biżuterii. Nie można więc zdać się na przypadek i zamówić do swojego sklepu opakowań standardowych, które poza użytecznością nie pełnią żadnej funkcji. Im więcej emocji, ale i informacji zamkniemy w pudełku, tym większa szansa, że klienci będą częściej wybierali naszą markę jubilerską. – Komunikat, jaki wysyłamy klientowi za pośrednictwem pudełka, musi być jasny: jesteś dla nas ważny, a nasza marka jest tą najlepszą. Dlatego też warto zaprojektować własne pudełka, wyróżniające się na tle innych opakowań jubilerskich. Im ciekawsze, tym lepsze – wskazuje Katarzyna Miśkowska. Współczesne technologie produkcji pozwalają na stworzenie pudełek pod konkretne oczekiwania właścicieli sklepów z biżuterią i tylko od ich wyboru zależy, jak będą one wyglądały. Oczywiście tak jak na rynku jubilerskim, również na rynku opakowań panuje moda, której warto się przyjrzeć. – Opakowanie na biżuterię musi być wykonane z materiałów podlegających recyklingowi, musi być trwałe i piękne. Stawiajmy na materiały szlachetne, a unikajmy plastiku – podkreśla Katarzyna Miśkowska. Należy też pamiętać, że opakowanie jubilerskie powinno stanowić samodzielny produkt, który będzie przechowywany w domach klientów jako pamiątka czy nawet ozdoba.

Umieszczenie informacji wewnątrz

Nowoczesne materiały do produkcji opakowań dają możliwość umieszczenia w ich wnętrzu wielu informacji o danym wyrobie jubilerskim, materiałach użytych do jego stworzenia oraz marce jubilerskiej. – Oczywiście najwygodniej posłużyć się kodem QR. To również najskuteczniejszy sposób na dotarcie z informacją do klienta. Należy przy tym pamiętać, aby na pudełku znajdowało się także logo naszej marki jubilerskiej – dodaje Katarzyna Miśkowska. Znak firmowy nie może jednak zdominować powierzchni pudełka. Moda na umieszczanie dużych znaków firmowych na niemal całości powierzchni opakowania jubilerskiego minęła. Należy pamiętać, że klienci zwracają coraz większą uwagę na sposób wykonania opakowania – zależy im, aby ich produkcja nie przynosiła szkody środowisku naturalnemu. Taka informacja również może znaleźć się wewnątrz pudełka.

pj-2023-02-587416-506695

Projekt opakowania

Aby zaproponować klientowi nowoczesne opakowanie jubilerskie, warto nawiązać współpracę z producentem opakowań. – Zamawianie gotowych opakowań nie jest w dzisiejszych czasach najlepszym rozwiązaniem. Marka jubilerska musi wyróżnić się na tle konkurencji, zaistnieć w świadomości klientów. Przekazanie klientowi „gotowca”, dobrego na każdą okazję, nie będzie świadczyło dobrze o naszej marce – wskazuje Katarzyna Miśkowska. Dlatego też należy zastanowić się nad zaprojektowaniem opakowań przygotowanych dla nas. Warto podkreślić, że producenci opakowań jubilerskich wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów i umożliwiają – zazwyczaj online – wspólne zaprojektowanie wzoru pudełek dla danej marki. Należy podkreślić, że usługa ta nie wiąże się ze znacznymi kosztami, warto więc brać ją pod uwagę. – W pudełku wraz biżuterią musi zostać zamknięta cała historia i misja naszej firmy. Klient, trzymając w ręku nasze opakowanie, musi czuć emocje towarzyszące procesowi tworzenia naszej marki, wyczuwać jej filozofię. W tym konkretnym przypadku liczy się pierwsze wrażenie i albo je zrobimy dzięki pudełku, albo nie – podsumowuje.

Komunikat wysłany światu

Decydując się na wybór producenta opakowania, warto postawić na rodzimą firmę. Ich oferta jest szeroka, skrojona na miarę oczekiwań i, co niezwykle ważne, polscy producenci oferują możliwość zamówienia krótkich serii opakowań jubilerskich, czyli pozwalają na zmianę kolorystyki czy kształtu niemal z sezonu na sezon, w zależności od preferencji danej marki, nie zawyżając przy tym kosztów produkcji. – Producenci opakowań jubilerskich elastycznie reagują na potrzeby rynku, dostosowując swoją ofertę do konkretnych oczekiwań klientów – zapewnia Katarzyna Miśkowska. – Należy tylko dobrze się rozejrzeć, a można mieć pewność, że nasze opakowanie zaskoczy klienta innowacyjnością i sprawi, że mimo iż wybierając biżuterię nie ruszył się sprzed monitora, poczuje emocje związane z wizytą w salonie jubilerskim – dodaje.

Dostawa do klienta

Kiedy decyzja o wyborze producenta opakowań zostanie podjęta, należy zadać pytanie o sposób dostawy naszej biżuterii klientowi. Wbrew pozorom nie jest obojętne, w jaki sposób klient otrzyma zakupiony przez siebie wyrób. Oczywiście idealnie byłoby, aby każda marka jubilerska mogła samodzielnie dostarczać zamówioną przez klienta biżuterię, ale tak nie jest. Sklepy jubilerskie dostarczają klientom zamówione towary, wykorzystując firmy kurierskie. – Należy pamiętać, aby firma kurierska, na którą się decydujemy, była w pełni profesjonalna i aby sposób dostarczenia wyrobu odzwierciedlał wartość produktu oferowanego klientowi – zauważa Katarzyna Miśkowska. – Nie można więc zapominać o odpowiednim przygotowaniu opakowania przewozowego. Nie można zamknąć pięknego pudełka z biżuterią w kartonowym opakowaniu, oklejonym taśmą. Trzeba umieścić je w pudełku przewozowym, które również będzie świadczyło o naszej marce jubilerskiej – tłumaczy. Trzeba więc wraz z zamawianiem opakowań na biżuterię zamówić kartoniki do ich przewozu. Karton przewozowy powinien współgrać z opakowaniem na biżuterię, stanowić jego uzupełnienie. – Na im więcej szczegółów zwrócimy uwagę, tym większa szansa, że klienci będą wracali do naszego sklepu – zapewnia Katarzyna Miśkowska.

Zaręczyny na miarę naszych czasów

Młodzi konsumenci przyzwyczajeni są do tego, że mają wszystko, czego chcą, za pośrednictwem internetu. Ich naturalnym środowiskiem jest świat wirtualny, który nie stawia żadnych barier.

Wkraczając w dorosłe życie, chcą w nim dokonywać takich samych wyborów, jakich dokonywali jako nastolatkowie, i nie wyobrażają sobie, że jakieś ich marzenie może nie zostać spełnione.

Biżuteria podskórna

Coraz większą popularnością cieszy się więc biżuteria podskórna. Wszczepienie implantu pod skórę w miejscu przeznaczonym na pierścionek zaręczynowy zaczyna zdobywać sobie coraz większą rzeszę fanów. Implant pozwala na dowolne umieszczanie na nim nakładek biżuteryjnych, ale wśród nich ostatnio najpopularniejszym jest diament. „Wkręcane” w palec diamenty są pomysłem dość oryginalnym, ale obserwując media społecznościowe, można zauważyć, że coraz popularniejszym. Młodzi użytkownicy biżuterii chętnie eksperymentują i nie boją się poddawać swojego ciała różnego rodzaju modyfikacjom. Pierścionki podskórne umieszczane są w ciele zarówno mężczyzny, jak i kobiety i odgrywają rolę nie tylko pierścionka zaręczynowego, ale także obrączki ślubnej, która wyróżnia parę młodą na tle tradycyjnego społeczeństwa. Implanty na stałe wiążą się z ciałem użytkownika a możliwość zmiany „nakrętki” sprawia, że obiekt biżuteryjny można modyfikować.

Moda na diam enty

Oczywiście wielu młodych ludzi stawia na klasykę, wybierając biżuterię z diamentami. Rosnącą popularnością cieszą się diamenty wytwarzane w warunkach laboratoryjnych. Nie tylko te ogólnodostępne w salonach jubilerskich, ale także spersonalizowane, które mogą podkreślać wagę i znaczenie związku konkretnych dwojga młodych ludzi. Nowoczesne technologie pozwalają bowiem na tworzenie kamieni, które powstają w wyniku połączenia dwóch kodów genetycznych, np. z włosów narzeczonych. Kosmyki pary wysyłane są do laboratorium gemmologicznego, gdzie tworzy się z nich kamień z „zaklętym” splecionym kodem DNA. Narzeczeni wymieniają się obrączkami z kamieniem, który symbolizuje ich miłość i połączenie losów na zawsze.

Złoto z drewnem

Coraz częściej wybór młodych par pada na biżuterię, w której zaklęta zostaje ich historia. Nowożeńcy na zamówienie tworzą biżuterię złotą z zamkniętym w oczku kawałkiem drewna z ławki na pierwszej randce, kamieniem znalezionym na plaży podczas wspólnych wakacji czy zasuszonym kwiatem. Te zdawałoby się bezwartościowe materiały, oprawione w złoto, stają się symboliczną obrączką dla dwojga zakochanych.

Personalizacja obrączek

Młodzi klienci chętnie korzystają z możliwości, jakie dają im współczesne technologie, i chcą je móc wykorzystywać również przy użyciu swojej biżuterii ślubnej. Należy także zauważyć, że kupując tę biżuterię, sięgają po pierścionki i obrączki smart, które nie tylko pozwalają na wyróżnienie się, ale także na komunikację ze światem. Biżuteria smart umożliwia nagranie komunikatu czy zapamiętanie najważniejszych momentów, może więc dlatego cieszy się tak dużym zainteresowaniem wśród pokolenia dwudziestokilkulatków, którzy przywykli do urządzeń mobilnych.

Obrączki na zamówienie

Młodzi Polacy, zaczynając przygotowania do ślubu, przemierzają internet w celu znalezienia odpowiedniej biżuterii. Przy wyborze obrączek i pierścionka zaręczynowego kierują się ceną wyrobu jubilerskiego oraz jego designem. Nie można zapominać, że nie bez znaczenia pozostaje dla nich głos zaprzyjaźnionych osób i moda panująca w mediach społecznościowych.

pj-2023-02-379523-531840

Projektanci, którzy oferują swoje wyroby za pośrednictwem sieci, podkreślają, że najlepszym sposobem na wypromowanie swoich usług jest skorzystanie z popularnych mediów społecznościowych. W inny sposób trudno dotrzeć do potencjalnych klientów. Podobną drogą do swoich klientów docierają projektanci, którzy wykonują biżuterię na zamówienie klienta. Udostępniając w mediach społecznościowych swoje prace, młodzi projektanci zyskują wierne grono nowych odbiorców.

pj-2023-02-16273-192726

Młodzi dla młodych

– Nikt nie zrozumie lepiej młodych ludzi niż młodzi ludzie – mówi Bogusław Piecha, złotnik z Nasielska. – W salonach jubilerskich dostępna jest klasyczna biżuteria zaprojektowana przez twórców z wieloletnim stażem pracy. Młode osoby, a szczególnie młodzi narzeczeni, często szukają czegoś innego i nie zadowala ich oferta przygotowana „dla każdego”. Młodzi ludzie szukają biżuterii przeznaczonej tylko dla nich. A to może im dać tylko bezpośredni kontakt z twórcą biżuterii. Każde pokolenie jest inne, czego innego oczekuje od świata, buntuje się przeciw czemu innemu, dlatego trudno oczekiwać, aby wzornictwo, które było odpowiednie dla ich rodziców i dziadków, było odpowiednie także dla nich. Chcą eksperymentować z własnym stylem, znaleźć swoją drogę, dlatego też szukają innowacyjnych rozwiązań, także w biżuterii. Młodzi artyści odpowiadają na potrzeby swoich rówieśników, przede wszystkim zaskakując ich wzornictwem, ale także otwartością na wszystkie propozycje płynące od młodych klientów. Im bardziej oryginalny pomysł, tym lepiej. Młodzi projektanci wykorzystują w swojej pracy nowoczesne technologie i materiały jubilerskie, są otwarci na potrzeby klientów i chętnie słuchają ich głosu. – Młodzi ludzie podążają za duchem współczesności, poza modą i panującymi na rynku trendami, interesują się nowymi technologiami. Dla nich biżuteria to już nie tylko symbol, ale także funkcjonalny gadżet, którego zadaniem jest ułatwianie życia. Co odważniejsi narzeczeni decydują się na inteligentne obrączki lub pierścionek zaręczynowy – opowiada Bogusław Piecha. W Polsce inteligentna biżuteria nie jest tak popularna jak za naszą zachodnią granicą, ale widząc zainteresowanie tym rodzajem biżuterii młodych ludzi na całym świecie, można domniemywać, że moda ta dotrze także do Polski.

Projektowanie na zamówienie

Coraz częściej można spotkać się także z sytuacją, że młodzi narzeczeni zamawiają obrączki czy pierścionek zaręczynowy także za pośrednictwem mediów społecznościowych. Projektanci udostępniają za pośrednictwem sieci możliwość samodzielnego projektowania biżuterii, a narzeczeni chętnie korzystają z tej szansy. I dzięki temu pojawiają się innowacyjne rozwiązania, z wykorzystaniem niekonwencjonalnych materiałów jubilerskich. Młodzi Polacy oczekują nowych rozwiązań i zamiast biżuterii wykonanej ze złota, szukają metali czy materiałów, które będą spełniały ich oczekiwania.

Moda ślubna

Młodzi Polacy odwiedzający salony jubilerskie z okazji zawarcia związku małżeńskiego oczekują nowoczesnej i niekonwencjonalnej biżuterii. Chcą za pomocą pierścionka zaręczynowego i obrączek wyrazić nie tylko swoje uczucia, ale także zamanifestować światu swoje przekonania. Dlatego też szukają biżuterii, która w pełni odda ducha czasów, w jakich żyjemy.

pj-2023-02-379523-531840

Narzeczeni wybierają biżuterię stworzoną z metali i kamieni szlachetnych. Jednak ich preferencje co do designu i kamienia są bardzo różne. Trudno ustalić wspólny mianownik dla kupowanej przez Polaków biżuterii ślubnej.

Minimalizm i jakość

Z jednej strony klienci salonów jubilerskich stawiają na minimalizm. Im delikatniejszy pierścionek zaręczynowy, tym lepiej – najczęściej z brylantem. I klasyczna obrączka wykonana z białego złota. – Można powiedzieć, że takich klientów w naszym salonie jest najwięcej – mówi Małgorzata Kręga, pracownica salonu jubilerskiego Złoto w Warszawie. – Jednak nie można nie zauważyć, że kobiety chcą posiadać biżuterię nietuzinkową. Dlatego też coraz częściej zamiast diamentów decydują się na kamienie kolorowe, pośród których najpopularniejszym jest rubin – dodaje. Na decyzję o wyborze biżuterii ma wpływ światopogląd klientów, dlatego coraz istotniejsza staje się nie tyle wartość danego wyrobu, ile sposób pozyskania surowców do jego wykonania. – Klientom zależy, aby biżuteria wykonana była z materiałów jubilerskich pochodzących z legalnych źródeł. Często pytają, skąd pochodzi dany kamień czy złoto, ale co ciekawe, nie zawsze chcą zapoznawać się z całą dokumentacją dotyczącą wyrobu – opowiada Małgorzata Kręga. Jak podkreślają sprzedawcy biżuterii, klienci coraz chętniej sięgają po kamienie stworzone w laboratorium, gdyż uważają, że ich kupno niweluje zanieczyszczenie środowiska naturalnego. Nasza rozmówczyni potwierdza, że syntetyczne kamienie cieszą się coraz większym zainteresowaniem, co przekłada się w sposób oczywisty na poszerzenie oferty salonu o wyroby z nich wykonane. Zaznacza też, że jeszcze kilka lat temu klienci, wybierając obrączkę czy pierścionek zaręczynowy, brali pod uwagę wyroby wykonane z innych niż złoto metali, jak choćby tytan. Dziś króluje złoto, i to w jego klasycznej, żółtej postaci. Warto również zauważyć, że coraz mniej młodych par decyduje się na zakup ślubnej biżuterii z platyny. Jeszcze do niedawna ten metal szlachetny bił rekordy popularności, a dziś wybierany jest przez najzamożniejszych Polaków. – Dlatego też w naszym salonie platynowa biżuteria pojawia się tylko na konkretne zamówienie klienta – wskazuje Małgorzata Kręga. – Podobnie jak obrączka czy pierścionek z metali i kamieni przyniesionych do naszego salonu przez klientów. Na stałe współpracujemy ze złotnikami, którzy wykonują biżuterię pod konkretne zamówienie naszych klientów. Można powiedzieć, że ta usługa, głównie za sprawą ceny, cieszy się coraz większą popularnością – dodaje.

Duży i wyrazisty

Z drugiej strony do łask klientów wracają duże i wyraziste pierścionki z kolorowymi kamieniami. – Można mówić o pewnego rodzaju modzie na pierścionki retro z dużymi, kunsztownie oprawionymi kolorowymi kamieniami szlachetnymi. Moim zdaniem ten rodzaj biżuterii staje się coraz popularniejszy za sprawą imigrantów zza naszej wschodniej granicy – twierdzi Małgorzata Kręga. Z relacji pracowników salonów jubilerskich wynika, że pojawiają się coraz częściej klienci, którzy dysponują własnymi kamieniami jubilerskimi, które chcą umieścić w biżuterii ślubnej. Dużym zainteresowaniem Polaków cieszy się także możliwość samodzielnego projektowania zarówno pierścionków zaręczynowych, jak i obrączek ślubnych. W tym celu udają się do małych, rodzinnych warsztatów jubilerskich zlokalizowanych w ich okolicy lub szukają złotnika za pośrednictwem sieci i wspólnie projektują biżuterię ślubną. – Obserwując rynek ślubnej biżuterii, należy powiedzieć, że coraz rzadziej panny młode decydują się na zakup biżuterii komponującej się z ich suknią ślubną. Jeszcze do niedawna dodatek w postaci zawieszki czy bransoletki dobranej do sukni był niemal oczywistością, dziś takie zakupy to rzadkość – mówi Małgorzata Kręga.

Rynek wtórny

Co ciekawe, na popularności zyskują lombardy i sklepy z biżuterią z drugiej ręki. Wielu młodych ludzi kupuje obrączki czy pierścionki w takich właśnie miejscach. – Polacy nie mają pieniędzy i dlatego kupują biżuterię używaną, ale znacznie tańszą niż ta oferowana w salonach jubilerskich – komentuje Krzysztof Będziński, pracownik lombardu w Nasielsku. – Kiedyś uważano, że założenie czyjejś obrączki czy pierścionka zaręczynowego zwiastuje pecha w życiu, może dziś społeczeństwo jest mniej zabobonne, nie wiem – dodaje. Dużą popularnością cieszy się także biżuteria ślubna oferowana na popularnych w Polsce portalach aukcyjnych. Biżuteria w znacznie niższej cenie niż ta proponowana przez salony jubilerskie znika niemal natychmiast. Wykorzystując popularność serwisów aukcyjnych, swoje wyroby coraz częściej oferują tam zarówno polscy artyści złotnicy, jak i znane marki jubilerskie. – Kluczem do sprzedaży biżuterii ślubnej na serwisach aukcyjnych jest cena – im niższa, tym lepiej. Jakość wyrobu dla klienta portalu aukcyjnego wydaje się mieć drugorzędne znaczenie – mówi Krzysztof Będziński. Mimo rosnącej popularności zakupu biżuterii z drugiej ręki na znaczny wzrost sprzedaży nie mogą liczyć sprzedawcy drogocennych, wielowiekowych kosztowności. Biżuteria wykonana przez znamienitych złotników sprzed wieku głównie ze względu na cenę nie cieszy się dużym zainteresowaniem wśród naszych rodaków. I wciąż pozostaje ofertą dla najbogatszych.