Artykuły z działu

Przeglądasz dział PRODUKT (id:118)
w numerze 02/2022 (id:188)

Ilość artykułów w dziale: 2

pj-2022-02

Sprzedaż online w ekologicznym pudełku

Pandemia spowodowała, że Polacy przenieśli zakupy do sieci. W związku z tym sprzedawcy biżuterii musieli przenieść swoją działalność do sklepów wirtualnych. I chociaż sprzedaż biżuterii utrzymuje się na zadowalającym poziomie, to należy pamiętać, że sytuacja nie zwalnia sprzedawców z budowania pozytywnych doświadczeń związanych z zakupem biżuterii.

w22pj-767519-957614

Nie wolno zapominać, że sprzedaż biżuterii to nie tylko przekazanie klientowi luksusowego przedmiotu, ale przede wszystkim wyzwolenie w nim emocji, których nośnikiem będzie właśnie zakupiona ozdoba. Kreowanie pozytywnych odczuć związanych z marką biżuterii musi być wielowarstwowe, a kluczowym elementem jest opakowanie, w którym zamknięta zostanie biżuteria.

Storytelling marki

Aby dziś skutecznie walczyć o klienta, szczególnie w sieci, warto zastanowić się nad strategią storytellingu, czyli budowania opowieści o marce. Skuteczność opowieści w budowaniu strategii marketingowej musi opierać się na różnych aspektach życia ludzkiego. Opowieść musi dostarczyć informacji na temat marki, jej filozofii, podtrzymywania tradycji, umiejętności motywowania do działania użytkowników posiadanych produktów, tworzyć społeczność wierną marce i przekazywać informacje o jej członkach. Dobrze byłoby także, gdyby w opowieści o marce nie zabrakło rozrywki. Słowem, sprzedawcy biżuterii muszą szukać możliwości wykorzystania opowieści o swojej marce jubilerskiej. Do storytellingu najwygodniej wykorzystywać media społecznościowe, gdzie pokazywane treści będą tworzyły spójną koncepcję przedstawiają filozofię firmy. Elementem, który uzupełni prezentowany w mediach przekaz, są opakowania jubilerskie, będące przedłużeniem wizerunku i świata przeżyć oferowanego przez konkretny produkt. Opakowania jubilerskie odgrywają szczególną rolę w całym procesie doświadczeń konsumenckich. Ten sektor rynku mocno powiązany jest z ekskluzywnością, elegancją, trendami, wyjątkowością. Klient kupuje bowiem nie samą biżuterię, ale styl życia i emocje.

Rola opakowania

Opakowanie biżuterii jest jednym z najważniejszych elementów budowania wizerunku naszej marki jubilerskiej, szczególnie w obecnej sytuacji. Klienci bowiem po zamówieniu biżuterii pierwszy kontakt z naszą firmą będą mieli właśnie za pośrednictwem pudełka, w którym ozdoba została zamknięta. Od tego momentu budowane są jego bezpośrednie doświadczenia z marką. Pudełko z biżuterią musi budzić emocje. Być piękne i oryginalne, jak zamknięte wewnątrz precjoza. Ponadto opakowanie musi zawierać kluczowe dla użytkownika dane, zachowując balans między czytelnością a estetyką opakowania. Należy także pamiętać, że opakowanie jest nośnikiem dla logotypu, identyfikacji wizualnej czy specjalnych projektów graficznych, które razem oddziałują na odbiorcę – wzmacniając w nim świadomość marki, jej rozpoznawalność i przywiązanie do niej.

Jak możemy przeczytać w raporcie opublikowanym przez amerykańską firmę Nielsen, aż 70 proc. klientów oczekuje od opakowań produktów luksusowych personalizacji, która odzwierciedli ich potrzeby i ambicje konsumenckie. Opakowanie musi przyciągać uwagę, komunikować się z konsumentem, wywoływać u niego zaufanie oraz budować pozytywne emocje. Musi być wytrzymałe, estetyczne, najlepiej unikatowe i odpowiednio zabezpieczające transportowaną biżuterię. Jednak nie można zapominać, że klienci wymagają, aby pudełko, które otrzymują, było proekologiczne. Podsumowując, należy zauważyć, że opakowanie buduje pierwsze wrażenie klienta o naszej biżuterii. O ile z reguły nie stanowi elementu wpływającego na finalne decyzje zakupowe, o tyle ma niebagatelne znaczenie w postrzeganiu marki i kształtowania jej wizerunku. Szczególnie w przypadku branży jubilerskiej aspekty estetyczne i wartość dodana mają duże znaczenie. Kontakt z produktem już od samego rozpakowywania przesyłki powinien być przyjemnym i inspirującym doświadczeniem.  Marta Andrzejc

Opakowanie – nasza wizytówka

Zaistnienie w świadomości klienta jest dla właścicieli marek jubilerskich zadaniem niezwykle trudnym. Do dyspozycji mają przede wszystkim reklamę w ogólnopolskich mediach, portalach społecznościowych czy marketing szeptany. Oczywiście wypromowanie marki jest procesem długofalowym, wymaga cierpliwości, pracy i nakładów finansowych. Twórcy biżuterii muszą więc szukać alternatywnych rozwiązań, aby zaistnieć w świadomości Polaków. Jednym z prostszych rozwiązań jest produkcja opakowań, które będą budowały relacje między klientem a marką jubilerską.

w22pj-41713-965040

Używając opakowania jako nośnika informacji o naszym salonie jubilerskim, musimy pamiętać, aby na pudełkach znajdowały się wszystkie podstawowe informacje na temat sklepu. Opakowania, na które się zdecydujemy, muszą być eleganckie i jednocześnie podkreślać indywidualne cechy naszej biżuterii. Pudełka, które wykorzystamy w promocji naszego punktu, muszą w pełni pokrywać się z oczekiwaniami klientów.

Własny pomysł

Opakowania, które mogłyby stać się naszym podstawowym narzędziem marketingowym, muszą zostać specjalnie dla nas wykonane. W tym celu najlepiej skontaktować się z firmami specjalizującymi się w tworzeniu opakowań jubilerskich, gdyż tylko wówczas będziemy mieli możliwość wykonania oryginalnego wzoru opakowania, które stanie się naszym znakiem rozpoznawalnym. Na polskim rynku istnieje wiele firm specjalizujących się w tworzeniu opakowań jubilerskich, które sprostają naszym oczekiwaniom i mogą przygotować opakowania, które staną się wizytówką salonu jubilerskiego.

Najlepsze rozwiązanie

Decydując się na stworzenie opakowań, w których będziemy umieszczać biżuterię, warto sięgnąć po nietypowe wykrojniki opakowań, które będą stanowiły doskonałe uzupełnienie dla oferowanych przez nas kosztowności. W świecie opakowań panuje niepisana zasada, że im bardziej luksusowy produkt, tym lepszej jakości musi być materiał użyty do jego opakowania. Najbardziej luksusowymi materiałami wykorzystywanymi do produkcji opakowań jubilerskich są drewno, szkło i skóra, na których za pomocą złocenia, tłoczenia czy grawerowania umieszczone może zostać logo naszego sklepu, nasz znak firmowy.

Warto więc odpowiednio dobrać motyw, jaki umieścimy zarówno na pudełku, które będziemy oferować z biżuterią, jak i w tym, które odgrywać będzie rolę wizytówki naszego sklepu. Może to być tak samo umieszczone logo albo identyczne złocenia. Nie można jednak zapominać, że każde opakowanie, z którego będziemy korzystać, musi zawierać podstawowe informacje na temat naszego salonu jubilerskiego bądź cechę charakterystyczną dla naszego sklepu lub miejscowości. Pudełko, które oferujemy klientowi, jest wizytówką naszego sklepu i tak samo jak biżuteria w nim zamknięta świadczy o jakości naszych produktów. Na polskim rynku mamy do wyboru wiele firm specjalizujących się w tworzeniu opakowań jubilerskich, które umożliwią nam wyeksponowanie logo naszej firmy i spowodują, że marka naszej biżuterii będzie coraz bardziej rozpoznawalna i ceniona przez naszych obecnych i przyszłych klientów. Zbudowanie odpowiedniej narracji w dzisiejszych czasach wiąże się z posiadaniem opakowań ekologicznych.

Należy pamiętać, że pudełko to niezwykle ważne medium za pomocą którego docieramy ze swoim przekazem do potencjalnego klienta, dlatego tak istotne jest, aby spełniało ono oczekiwania konsumentów. Warto również zastanowić się nad dołączaniem do każdego opakowania „wizytówki produktu”. Informacja na temat kamienia umieszczonego w danej biżuterii, sposobu pielęgnacji biżuterii czy wręcz krótka historia biżuterii umieszczona na bileciku dodanym do zakupu sprawi, że klient będzie postrzegał nasz sklep znacznie lepiej. Informacje przekazane klientowi nie tylko będą świadczyły o wysokiej jakość usług świadczonych w danym salonie jubilerskim, ale także będą poszerzały wiedzę Polaków na temat biżuterii i promowały ten salon.

Wizytówka biżuterii to także bezpłatna reklama salonu. Poza umieszczeniem na opakowaniu logo salonu, warto także zastanowić się nad zaprojektowaniem własnego rodzaju opakowania. Działające na rynku jubilerskim firmy produkujące opakowania wprowadzają do swojej oferty możliwość samodzielnego projektowania opakowań. Właściciele salonów jubilerskich czy galerii z biżuterią autorską, poza tradycyjnymi pudełkami na biżuterię, mogą zatem zaproponować klientom możliwość zaprojektowania własnego opakowania, które zostanie stworzone zgodnie z ich oczekiwaniami. Producenci po otrzymaniu projektu, za dodatkową opłatą, tworzą spersonalizowane opakowania na pierścionek zaręczynowy, obrączki czy biżuterię ofiarowywaną z różnych okazji. Nie można zapominać, że spersonalizowane opakowanie jubilerskie z całą pewnością będzie pokazywane i podziwiane, co może przełożyć się na promocję danej marki biżuteryjnej. Podkreślenia wymaga również fakt, że umieszczenie logo firmy na „zindywidualizowanym” pudełku pozwoli na kreację wizerunku, a w czasach, gdy na rynku panuje ogromna konkurencja, potrzeba wyróżnienia się staje się koniecznością.

Opakowanie od producenta

Popyt na spersonalizowane opakowania otwiera szansę na zwiększenie obrotów także w salonach i galeriach z biżuterią. Klienci skłonni są kupować produkty stworzone dla nich. Jak podkreślają specjaliści, moda na „zindywidualizowane” produkty będzie rosła. Dlatego też warto zastanowić nad wprowadzeniem do swoich sklepów możliwości zaprojektowania własnego, ekologicznego pudełka, które będzie nie tylko opakowaniem, ale oryginalną pamiątką. Na polskim rynku jubilerskim wybór opakowań jubilerskich wydaje się być nieograniczony, dlatego trzeba zastanowić się nad zamówieniem tych najodpowiedniejszych. Jak podkreślają specjaliści do spraw marketingu, biżuteria kupowana w salonach jubilerskich nigdy nie powinna być pakowana w torebki czy sakiewki, nawet jeśli te ostatnie wykonane są ze szlachetnego materiału.

Można natomiast zastanowić się na pakowaniem biżuterii w papierowe torebki, które ostatnio pojawiły się w asortymencie wielu producentów opakowań jubilerskich. Postawili oni w tym sezonie na nowoczesną klasykę. W ich ofercie można znaleźć zarówno opakowania drewniane, eleganckie, jak i powstające z recyklingu. Warto zauważyć także opakowania wykonane z metali szlachetnych, oczywiście dodatkowo płatne, które mogą stać się produktem przekazywanym z pokolenia na pokolenie. Odpowiedni wybór opakowania jubilerskiego może przełożyć się na wzrost sprzedaży w danym salonie. Wszystko zależy od sposobu,w jaki właściciele salonów jubilerskich wykorzystają okazję do promowania swojego sklepu. Należy zauważyć, że w dzisiejszym świecie, w którym zakupy przeniosły się do świata wirtualnego, opakowanie, podobnie jak biżuteria, staje się nośnikiem emocji i medium pozwalającym na wyrażenie filozofii naszej marki jubilerskiej.

Działanie totalne

Marka jubilerska musi działać totalnie.

Każdy aspekt pracy producentów biżuterii musi wywoływać emocje u odbiorcy. Dlatego też warto zaprojektować opakowania, które będę komponowały się, może nawet dopełniały przekaz płynący z naszej biżuterii. Inspiracja do stworzenia kolekcji biżuterii powinna stać się inspiracją do stworzenia odpowiedniej formy, w której będzie ona zamknięta. Można mieć wówczas pewność, że praca złotnicza będzie funkcjonowała wraz ze swoim pudełkiem długo i wytworzy w świadomości klientów pozytywny wizerunek naszej marki. Decydując się na projektowanie opakowania pod kątem każdej wypuszczanej na rynek kolekcji biżuterii, należy liczyć się z kosztami, jednak inwestycja ta z całą pewnością przyniesie zyski.

Po pierwsze, odbiorca będzie miał poczucie wyjątkowości, po drugie – opakowanie będzie towarzyszyło mu w życiu, być może zostanie nawet wyeksponowane w mieszkaniu, co z kolei jest nie tylko reklamą dla naszej marki biżuteryjnej, ale pozwala na budowanie relacji emocjonalnych z odbiorcą. A po trzecie – podkreśli artystyczny charakter biżuterii, sprawi, że będzie ona traktowana wyjątkowo. Opakowanie skrojone na miarę kolekcji biżuterii będzie budziło pozytywne konotacje, a marka jubilerska, która się na nie zdecyduje, w oczach klientów będzie uchodziła nie tylko za luksusową, ale także nowatorską. W dzisiejszych czasach wyróżnienie się na tle konkurencji jest koniecznością. Oczywiście praca nad projektem opakowania związana jest nie tylko z nakładem dodatkowych środków finansowych, ale także z czasem. Projektanci biżuterii mogą rozważyć możliwość nawiązania współpracy z plastykami, którzy wykonają projekt opakowania dla konkretnej kolekcji biżuterii. Budując wizerunek marki, należy mieć na uwadze przede wszystkim aspekt ekologiczny. Pudełko musi spełniać wymogi stawiane przez świadomych swoich potrzeb klientów. A ci chcą nawiązywać relacje z firmami przestrzegającymi standardów ekologicznych i kierującymi się filozofią ecofrendly.

Różnorodność oferty

Właściciele salonów jubilerskich mogą wybierać pomiędzy tradycyjnymi pudełkami, nowoczesnymi formami, jak również mogą zdecydować się na samodzielne skonstruowanie opakowania jubilerskiego. Opakowanie jest swoistą wizytówką sklepu z biżuterią i świadczy o jakości produktu oraz usług świadczonych w naszym salonie. Nie można zapominać, że czas przedświątecznych zakupów jest dla właścicieli salonów jubilerskich okazją do związania klienta z salonem. Opakowanie bowiem jest najtańszą formą reklamy sklepu jubilerskiego. Pudełko jest także nośnikiem informacji między salonem jubilerskim a nabywcą biżuterii – na nim bowiem umieszczone mogą zostać wszystkie dane dotyczące naszego sklepu. Dlatego też decydując się na wybór odpowiednich opakowań, należy uwzględnić nie tylko rodzaj sprzedawanej w danym sklepie biżuterii, ale także zastanowić się nad funkcjami, jakie odpowiednio dobrane opakowanie może spełnić w promocji naszego salonu. W procesie sprzedażowym ważny jest bowiem nie tylko jednorazowy akt sprzedaży, ale sprawienie, że klient będzie dokonywał zakupów w naszym salonie częściej niż dotychczas. Budując markę jubilerską, warto mieć te dane w swojej strategii marketingowej i tworzyć w świadomości klientów wizerunek firmy proekologicznej i prospołecznej. Konkurencja na polskim rynku biżuteryjnym jest bowiem ogromna i w walce o klienta warto być firmą nowoczesną, dbającą o środowisko naturalne i zachowania prospołeczne.