W ostatnim czasie wzrosła sprzedaż precjozów – Polacy chętnie kupują srebrne świeczniki, sztućce oraz cukiernice. Mimo pandemii, podczas której klienci salonów jubilerskich niechętnie kupowali wszelkiego rodzaju prezenty, sprzedaż wyrobów jubilerskich wzrasta. Sytuacja ta wynika przede wszystkim z faktu, że wielu Polaków zmieniało wystrój swoich wnętrz, przeprowadzali remonty i potrzebowali przedmiotów, które podkreślą ich styl.
Wzwiązku z powyższym niezwykle chętnie sięgali po przedmioty codziennego użytku wykonane ze szlachetnych kruszców. Te pozwalają powiem na wyeksponowanie piękna wnętrza, ale także stanowią lokatę kapitału.
im strojniej, tym lepiej
– Klienci salonów jubilerskich w czasie pandemii zwracali szczególną uwagę na przedmioty codziennego użytku wykonane ze srebra – mówi Michał Kwiatkowski, właściciel salonu jubilerskiego w Warszawie. – Dotychczas przedmioty te cieszyły się popularnością jako prezenty ofiarowane z okazji ślubów czy urodzin. Ostatnio można zauważyć, że trend całkowicie się zmienił – dodaje. Kupno srebrnych łyżeczek czy cukiernicy stało się pewnego rodzaju modą, która postępowała wraz z rosnącą falą remontów przetaczającą się przez Polskę. Siedząc w domu podczas lockdownów, Polacy podejmowali decyzję o zmianie otaczających ich przestrzeni, a to z kolei powodowało, że chcieli otoczyć się pięknem. – Wpływ na wzrost sprzedaży precjozów miały także rosnące ceny materiałów budowlanych i dekoracyjnych – mówi Marek Nowotnik, ekonomista. – Jeśli ktoś decydował się na zmiany, musiał liczyć się z dużymi wydatkami i kilkaset złotych w tę lub w tamtą stronę przestało mieć znaczenie – wyjaśnia. Polacy zaczęli doceniać srebrne i złote precjoza jako pewną lokatę swojego kapitału. – Trudno sprzedać na rynku wtórnym świecznik ze szkła pochodzący z sieciówki, ale ten wykonany ze srebra z czasem nabiera wartości i można odzyskać zainwestowane w niego pieniądze – zauważa Marek Nowotnik.
Perełki z lamusa
Warto zauważyć, że Polacy dekorujący swoje mieszkania nie sięgali tylko i wyłącznie po nowe przedmioty, chętnie dokonywali zakupów na platformach aukcyjnych czy w internetowych galeriach sztuki. – Szukając piękna na co dzień, Polacy przeszukiwali cały internet, aby znaleźć prawdziwe perełki, które byłyby nie tylko dekoracją, ale także małym dziełem sztuki złotniczym z własną historią – mówi Marek Nowotnik. Polacy zaczęli zwracać uwagę na historię, która kryje się za danym przedmiotem. Chętnie brali udział w aukcjach i wybierali te przedmioty, które kryją w sobie tajemnicę minionych czasów. – Im ciekawszy obiekt, tym większym zainteresowaniem się cieszył – zauważa Marek Nowotnik. Oczywiście zasadnicze znaczenie przy wyborze odgrywała cena przedmiotu. Polacy zazwyczaj przeznaczali na zakupy od tysiąca do pięciu tysięcy złotych, traktując przedmiot jako lokatę kapitału.
Rynek wtórny
Moda na przedmioty codziennego użytku wykonane ze srebra spowodowała, że ożywił się w Polsce rynek wtórny tego typu obiektów. – Jedni sprzedawali, drudzy kupowali – mówi Michał Kwiatkowski. – Pojawił się wirtualny rynek wtórny, dzięki czemu wielu jubilerów zyskało zajęcie w czasie pandemii – dodaje. Warto bowiem zauważyć, że właściciele cennych srebrnych i złotych przedmiotów oddawali je do renowacji, naprawy, a także bardzo często korzystali z usług rzeczoznawców w celu ustalenia ich wartości rynkowej. Dzięki temu wiele podmiotów gospodarczych miało pracę. – Stare przedmioty zmieniały swoich właścicieli, a także otworzyła się nisza na produkcję nowych precjozów, które najczęściej stylizowane na antyki, cieszyły się sporą popularnością – mówi Michał Kwiatkowski. – Zdarzało się, że klienci decydowali się na kupno świecznika czy cukiernicy zgodnie z własnym pomysłem – dodaje.
Obrazy ze srebra
– Polacy, szczególnie na początku 2020 roku, kupowali także obrazy i obrazki religijne wykonane ze srebra – mówi Michał Kwiatkowski. – Wcześniej tego typu obiekty kupowane były przede wszystkim z okazji chrzcin czy komunii świętych, na początku pandemii sytuacja uległa zmianie – dodaje. Klienci traktowali tego typu przedmioty jako symbole swojej wiary, ale także jako dekorację wnętrz. Warto również zwrócić uwagę na usługę proponowaną w czasie pandemii przez salony jubilerskie, jaką stała się renowacja starych srebrnych i złotych ram obrazowych, które dzięki odnowieniu zyskiwały nowe życie.
Tu i teraz
Obecnie wydaje się, że rynek na precjoza się nasycił. Coraz mniej Polaków decyduje się na zakupy srebrnych i złotych przedmiotów codziennego użytku. – Ci, którzy chcieli posiadać precjoza, zdążyli je kupić, a pozostali powoli wracają do normalności i nie myślą już o remoncie i zmianie wystroju swoich domów – mówi Marek Nowotnik. – Niemniej wciąż dużą popularnością cieszą się aukcje internetowe, na których oferowane są przedmioty z duszą, w których zamknięta jest nie tylko historia, ale także które stanowią dużą wartość – dodaje. Polacy szukają oryginalnych przedmiotów, które będą świadczyły o ich statusie materialnym i dobrym guście. Właściciele salonów jubilerskich powinni więc zastanowić się nad wprowadzeniem do swojego asortymentu srebrnych i złotych przedmiotów codziennego użytku, gdyż wydaje się, że ich popularność w najbliższym czasie będzie rosła. Karol Kulej
Klienci polskich salonów jubilerskich stawiają na klasykę. Kupują głównie biżuterię znanych i uznanych marek jubilerskich wykonaną ze złota i srebra. Jak podkreślają właściciele sklepów z biżuterią, rzadko decydują się na eksperymenty modowe.
Sprzedaż biżuterii fashion w czasie pandemii znacznie spadła. Polacy przestali masowo kupować modne ozdoby. Jak podkreślają specjaliści, wpływ na ten stan rzeczy ma fakt, że decydując się na kupno biżuterii, klienci zaczęli zwracać uwagę na jej jakość i materiał, z jakiego została wykonana. Biżuterię zaczęto traktować jako lokatę kapitału i przedmiot symboliczny, a nie jako akcesorium modowe.
Modne dodatki
W ubiegłym roku odnotowaliśmy spadek sprzedaży biżuterii fashion – mówi Krzysztof Kowalewski, importer biżuterii modowej. – Właściciele sklepów z biżuterią nie zamawiali akcesoriów modowych, ponieważ klienci przestali je kupować – dodaje. Polacy ochłonęli po pierwszym szoku wywołanym pandemią i przestali masowo dokonywać zakupów za pośrednictwem sieci. Przestali poszukiwać dodatków modowych, ponieważ znacznie rzadziej niż dotychczas wychodzili z domu. Praca zdalna spowodowała, że większość potencjalnych klientów nie potrzebowała biżuterii fashion ze względu na brak możliwości jej zaprezentowania. Warto też zauważyć, że początkowe zainteresowanie kupnem biżuterii, która prezentowana była podczas spotkań online, również osłabło. – Można powiedzieć, że rynek został nasycony w pierwszym roku pandemii, ludzie przyzwyczaili się do zmiany stylu życia i zaczęli przywiązywać coraz większą uwagę do wygody i funkcjonalności kupowanych dodatków – mówi Krzysztof Kowalewski. – Nie można także nie zauważyć, że modowe dodatki przestały być modne, gdyż w zaciszu domowym trudno o wykształcenie się trendów – dodaje. Wpływ na spadek sprzedaży biżuterii fashion ma także rosnąca świadomość ekologiczna. Na polskim rynku biżuteryjnym zauważalny jest odwrót od konsumpcjonizmu na rzeświadomych zakupów. Kupno biżuterii sezonowej przeczy idei zrównoważonego rozwoju, przyczynia się do zanieczyszczenia środowiska i ma wpływ na jakość życia na Ziemi. Polacy zaczęli kupować z większą odpowiedzialnością, nie kierując się impulsem.
Dodatek do elektroniki
Dużym zainteresowaniem wśród klientów cieszą się natomiast wszelkie elektroniczne dodatki biżuteryjne. – Funkcjonalne gadżety sprzedają w ostatnim czasie bardzo dobrze – zauważa Krzysztof Kowalewski. – Świat wirtualny, do którego wkroczyliśmy w pełni, sprawił, że chcemy być wciąż połączeni z siecią, a biżuteryjne akcesoria to umożliwiają. Dlatego też znakomicie sprzedają się zegarki i bransoletki pozwalające na stałe połączenie z internetem, rosnącą popularnością cieszą się pierścionki informujące o przychodzących wiadomościach czy kolczyki, które wibrują w momencie otrzymania maila. Można powiedzieć, że funkcjonalna biżuteria stała się sprzedażowym hitem – dodaje. Co warte odnotowania, po funkcjonalną biżuterię sięgają znacznie częściej kobiety niż mężczyźni. – Sytuacja ta wynika z faktu, że mężczyźni jeszcze przed pandemią kupili sobie funkcjonalne gadżety, a kobiety zaczęły doceniać ich zalety dopiero w momencie, gdy stały się one dla nich niezbędne – mówi Krzysztof Kowalewski. – Warto odnotować, że kobiety zwracają znacznie większą niż mężczyźni uwagę na wyrób, który jest im oferowany. O ile mężczyznę zadowoli plastikowa bransoleta, o tyle kobieta chce, aby dany przedmiot był również estetyczny, dlatego też znacznie częściej wybiera biżuteryjne dodatki – dodaje. To z kolei powoduje, że w salonach z biżuterią pojawia się coraz większy asortyment biżuterii funkcjonalnej przeznaczonej dla kobiet. Podkreślenia wymaga fakt, że kobiety podobnie jak mężczyźni na zakup elektronicznych gadżetów decydują się pośrednictwem sieci.
Biżuteryjne etui
Ciekawym zjawiskiem na rynku modowej biżuterii jest pojawienie się różnego rodzaju etui, obudów oraz opakowań wykonanych z materiałów jubilerskich. Polacy kupują, zwłaszcza za pośrednictwem serwisów aukcyjnych, wiele akcesoriów biżuteryjnych, których przeznaczeniem jest ochrona sprzętu elektronicznego. Dużą popularnością cieszą się obudowy na tablety, laptopy czy smartfony, które chronią sprzęt elektroniczny, a do tego są wykonane z materiałów jubilerskich takich jak kryształy Swarovskiego, kamieni jubilerskich oraz metali, np. stali aluminiowej. Klienci doceniają trwałość, estetykę i funkcjonalność tego typu akcesoriów. – Dużą popularnością cieszą się obudowy czy etui sygnowane logiem znanych marek odzieżowych czy elektronicznych – mówi Krzysztof Kowalewski. – Im bardziej znana marka, tym większa sprzedaż. Klienci w tym segmencie rynku stali się bardzo wymagający i wybierając ten typ akcesoriów biżuteryjnych, kierują się przede wszystkim modą. Posiadanie markowego etui to prestiż dla posiadacza – dodaje. Akcesorium biżuteryjnym, które obecnie zyskuje na znaczeniu, są także wszelkiego rodzaju breloki wykonane z materiałów jubilerskich, stają się ozdobą kurtki, bluzy czy torebki. – Na rynku akcesoriów można znaleźć breloki nie tylko biżuteryjne, ale także funkcjonalne – są to pendrive’y czy powerbanki i te cieszą się największym zainteresowaniem wśród kupujących – mówi Krzysztof Kowalewski
Ekologia kontra fashion
Biżuteria sezonowa przestała spełniać oczekiwania Polaków, którzy znacznie częściej, kierując się względami ekologicznymi, kupują biżuterię tradycyjną. Jednak z całą pewnością można powiedzieć, że rynek akcesoriów biżuteryjnych trzyma się mocno. Klienci poszukujący modnych gadżetów decydują się na te, które wykonane są z materiałów jubilerskich. Piękno i funkcjonalność to cechy, które musi obecnie posiadać każda nowość wprowadzana na polski rynek akcesoriów modowych. Karol Kulej