Trudno wyobrazić sobie prowadzenie jakiejkolwiek działalności gospodarczej bez używania oprogramowania komputerowego. Narzędzia oferowane przez firmy informatyczne są niezbędne w pracy właściciela salonu jubilerskiego, twórcy biżuterii oraz sprzedawcy.
Każdy sklep z biżuterią musi mieć odpowiednie oprogramowanie, aby ułatwić pracę swoim pracownikom. Warto inwestować w najnowocześniejsze rozwiązania IT, gdyż jest to inwestycja, która z całą pewnością się opłaci.
Sprzedaż w salonie
Salon jubilerski jest sklepem, w którym oferowany jest towar o dużej wartości. Każdy rodzaj biżuterii musi zostać więc odpowiednio sklasyfikowany i oznaczony, aby nie zniknął gdzieś w magazynie. W tym celu warto zaopatrzyć się w specjalistyczne oprogramowanie, które znacznie ułatwi proces przyjmowania towaru oraz jego sprzedaży. Nowoczesne narzędzia informatyczne dla branży jubilerskiej pozwalają na ważenie biżuterii przy jej przyjęciu do sklepu oraz na wprowadzenie wielu danych umożliwiających jej klasyfikację. Oprogramowanie przeznaczone dla branży jubilerskiej pozwala na prowadzenie kartotek towarów, w których znajdują się informacje o masie, rozmiarze, kolekcji czy próbie danego wyrobu jubilerskiego, co umożliwia szybkie wygenerowanie etykiet jubilerskich czy wydruk certyfikatów. Programy komputerowe umożliwiają właścicielowi sklepu kontrolę przepływu towaru i transakcji sprzedaży w sklepie, co przekłada się na jakość i komfort pracy zarówno właściciela, jak i zatrudnionych w salonie sprzedawców. Oczywiście zakup odpowiedniego oprogramowania wiąże się z kosztami, jakie musi ponieść właściciel sklepu, jednak należy pamiętać, że jest to inwestycja, która z całą pewnością się zwróci. Obecnie jest możliwość wzięcia oprogramowania komputerowego w leasing, co sprawia, że niemal każdy podmiot gospodarczy może posiadać najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne.
Nowoczesne technologie a sprzedaż
Odpowiednie oprogramowanie komputerowe pozwala także na sprawne prowadzenie sklepu internetowego. Oferowanie biżuterii za pośrednictwem sieci to obecnie najlepszy sposób na zaistnienie w świadomości klientów, dlatego też ważne jest, aby sklep internetowy prowadzony był w jak najlepszy, a co za tym idzie nowoczesny sposób. Warto więc zakupić najnowsze narzędzia do obsługi sklepu, które pozwolą jego właścicielowi na dostosowanie aplikacji do swoich potrzeb. Inaczej bowiem klient poruszający się w środowisku internetowym będzie miał kłopot ze znalezieniem interesującej go biżuterii. Dobrze zaprojektowana strona internetowa musi działać intuicyjnie, dostosowywać się do oczekiwań klientów.
W tym celu właściciele sklepów internetowych muszą albo powierzyć prowadzenie platformy internetowej firmie zewnętrznej, albo samodzielnie kontrolować jej funkcjonowanie w sieci. Warto zauważyć, że samodzielne prowadzenie sklepu internetowego jest niezwykle pracoi czasochłonne. Nowoczesne programy komputerowe ułatwiają prowadzenie sklepu, jednak i tak należy liczyć się z tym, że jest to praca na cały etat. Prowadząc sprzedaż online wraz ze sprzedażą tradycyjną, należy zsynchronizować zasoby magazynowe z witryną. Należy także zadbać o to, aby nasza biżuteria prezentowała się na zdjęciach jak najlepiej. To z kolei wiąże się z koniecznością kupna specjalistycznego sprzętu fotograficznego lub zlecenia wykonania zdjęć przez profesjonalistę. Biżuteria musi zostać zaprezentowana klientowi w odpowiedni sposób, czyli na zdjęciach 3D, a także na zdjęciach produktowych. Klient musi bowiem zobaczyć wybrany przez siebie model biżuterii jak najdokładniej.
Ważne jest także odpowiednie wyeksponowanie asortymentu na stronie internetowej. Strona internetowa powinna się wyróżniać – nie powinno się eksponować biżuterii w taki sam sposób jak innych przedmiotów użytkowych. Biżuteria musi bowiem wyzwalać emocje, a te rodzą się, gdy odpowiednio przedstawimy sprzedawany produkt. Aby wzbudzić emocje u potencjalnego klienta, należy prowadzić narrację, czyli stworzyć historię produktu, która zaciekawi potencjalnego kupca. Zamierzony cel można osiągnąć poprzez opowiedzenie historii powstania kolekcji biżuterii, wprowadzając potencjalnych kupujących w świat inspiracji, ale także poprzez odpowiednie wyeksponowanie na zdjęciach poszczególnych elementów danego wyrobu jubilerskiego. Sprzedaż przez internet tylko pozornie może wydawać się zadaniem łatwym. W rzeczywistości to duże wyzwanie dla producentów biżuterii, którzy chcą dotrzeć ze swoją ofertą do nowych klientów.
Nawiązanie relacji z klientem
Nowoczesne narzędzia marketingowe pozwalają jednak właścicielom sklepów z biżuterią nie tylko na nawiązanie kontaktów z klientem, ale także na tworzenie relacji opartej na zaufaniu i wymianie poglądów. Oprogramowanie komputerowe pozwala na wprowadzenie filtrów, dzięki którym każdy nasz klient może otrzymać powiadomienia o wprowadzeniu nowej kolekcji biżuterii, podziękowania za wizytę w naszym sklepie, i to zarówno tym internetowym, jak i tradycyjnym. Można także za pośrednictwem sieci wysyłać klientom życzenia z okazji imienin czy urodzin oraz przypomnienia o zbliżających się rocznicach. Oprogramowanie pozwala też na wymianę poglądów dotyczącą nie tylko proponowanych przez nas towarów, ale przede wszystkim zmieniających się upodobań i przyzwyczajeń konsumenckich.
Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie?
Wybór oprogramowania nie jest zadaniem łatwym. Musi być ono bowiem dostosowane do naszych potrzeb. W tym celu należy skorzystać z pomocy wyspecjalizowanych firm zajmujących się obsługą IT branży jubilerskiej. Specjalista doradzi, jakie programy są nam potrzebne, a w razie potrzeby dostosuje je do naszych preferencji. Jednocześnie należy pamiętać, że kupno samego oprogramowania nie wystarczy. Trzeba bowiem będzie poświęcić czas, aby nauczyć się obsługiwać nowoczesne narzędzie. Profesjonalne firmy działające na polskim rynku jubilerskim prowadzą szkolenia, które pozwalają w pełni wykorzystać nowoczesne narzędzie pracy. Dodatkowo każdy kupujący ma prawo do kontaktu ze sprzedawcą oprogramowania w momencie wystąpienia jakichkolwiek problemów związanych z obsługą programu i otrzyma pomoc.
Rynek jubilerski dynamicznie się zmienia. Nie dziwi zatem fakt, że zmieniają się także narzędzia niezbędne do prowadzenia salonu jubilerskiego. Firmy informatyczne oferują klientom nowe usługi, których celem jest nie tylko zwiększenie sprzedaży i usprawnienie pracy personelu salonu jubilerskiego, ale także ułatwienie dokonywania zakupów klientom detalicznym
Trudno wyobrazić dziś sobie dobrze działającą firmę, która nie posługuje się nowoczesnymi narzędziami informatycznymi. Stąd tak duże zainteresowanie podmiotów gospodarczych funkcjonujących na rynku jubilerskim nowościami oferowanymi przez branżę IT.
Biżuteria na smartfonie
Polskie społeczeństwo niezwykle szybko przyswaja sobie wszelkie nowości informatyczne. Lubi korzystać z udogodnień oferowanych przez firmy informatyczne. Dlatego też zdziwienie budzi fakt, że branża jubilerska niezwykle rzadko wykorzystuje tę cechę Polaków do promocji biżuterii. Odnotowania wymaga fakt, że na świecie coraz więcej marek jubilerskich wprowadza aplikacje, które pozwalają osobom zainteresowanym kupnem biżuterii na zapoznanie się z ofertą znanych firm biżuteryjnych oraz łatwe i bezpieczne zakupy. Aplikacje jubilerskie z roku na rok cieszą się coraz większym zainteresowaniem, dlatego też są stale rozbudowywane i udoskonalane, aby spełniały oczekiwania konsumentów. Najczęściej nowoczesne aplikacje wprowadzane są przez internetowe platformy sprzedaży biżuterii. Jedną z ciekawszych jest aplikacja AR Jewellery try-on.
Pozwala ona kupującym wirtualnie „przymierzyć” pierścionki, bransoletki czy naszyjniki przed ich zakupem. Wystarczy zrobić sobie zdjęcie i możemy „przymierzać” biżuterię z całego świata dostępną w aplikacji. Zdjęcia w nowej biżuterii można udostępnić za pośrednictwem Facebooka, Twittera czy maila swoim znajomym i cieszyć się wirtualnym widokiem swojej biżuterii. Zakupy za pośrednictwem aplikacji są także niezwykle proste – wystarczy zrobić sobie zdjęcie, założyć na wirtualną postać wymarzoną biżuterię i dodać ją do koszyka. Ciekawą aplikacją jest także Say Yes!, czyli oprogramowanie umożliwiające znalezienie odpowiedniego pierścionka zaręczynowego. Wystarczy za pomocy kamery znajdującej się w naszym smartfonie zrobić zdjęcie dłoni i już można „przymierzać” pierścionki zaręczynowe oferowane przez marki jubilerskie z całego świata. Korzystanie z aplikacji pozwala na wybranie najodpowiedniejszego pierścionka zaręczynowego w zaciszu swojego domu.
Do dyspozycji miłośników biżuterii jest nie tylko oprogramowanie dla sklepów z nową biżuterią. Ostatnio na wirtualnym rynku pojawiła się aplikacja pozwalająca na zakupy biżuterii dawnej. Vintage Engagement Ring jest oprogramowaniem przeznaczonym na urządzenia mobilne, wprowadzonym na rynek przez The Estate Diamond Jewelry Showroom z Nowego Jorku. Aplikacja pozwala jej użytkownikom nie tylko na wirtualne „przymierzenie” biżuterii znajdującej się w asortymencie sklepu, ale także na kontakt z rzeczoznawcami jubilerskimi, którzy dzięki przesłanym przez klientów zdjęciom dokonują wstępnych oględzin ich biżuterii. Oczywiście za pośrednictwem aplikacji można dokonywać zakupów biżuterii a także wymieniać się informacjami z innymi jej użytkownikami.
Sklepy w sieci
Warto zauważyć, że coraz więcej sklepów internetowych sprzedających biżuterię oferuje swoim klientom aplikacje pozwalające na wizualizację przedmiotu którym są zainteresowani, na swoim urządzeniu mobilnym. Rozwiązanie to sprawia, że klient ma możliwość przekonania się, czy dany przedmiot pasuje do niego i jego kreacji, a także umożliwia znacznie wygodniejsze dokonywanie zakupów w sieci. Sklepy internetowe traktują aplikacje jako dodatkowe narzędzie marketingowe pozwalające na zwiększenie sprzedaży wyrobów jubilerskich. Jak pokazują badania, korzystanie z aplikacji mobilnych silnie wiąże jej użytkownika z firmą ją oferującą. Stały kontakt z użytkownikiem pozwala na stworzenie więzi emocjonalnej między producentem biżuterii a jej odbiorcą, buduje wzajemne relacje oraz zwiększa świadomość konsumentów. Jest to więc nie tylko kolejne narzędzie sprzedaży, ale także kanał komunikacji między użytkownikiem biżuterii a jej twórcą.
Korzystanie z AR w Polsce
Niestety polskie marki jubilerskie niezwykle rzadko korzystają z możliwości, jakie daje AR (Augmented Reality), czyli rzeczywistość rozszerzona, w swojej działalności handlowej. A wydaje się, że przyszłość dla sprzedaży biżuterii znajduje się w wirtualnej rzeczywistości. Aplikacje pozwalające na łączenie świata rzeczywistego z generowanym komputerowo, uzyskiwane dzięki obrazowi z kamery, na który nałożona jest, generowana w czasie rzeczywistym, grafika 3D, stanowią krok w rozwoju branży jubilerskiej. Możliwość zobaczenia się w biżuterii bez wychodzenia z domu, a także łatwość, z jaką można ją nabyć, powodują, że coraz więcej konsumentów jest zainteresowanych posiadaniem aplikacji na swoim urządzeniu mobilnym. Warto więc przyjrzeć się ofercie firm informatycznych funkcjonujących na polskim rynku i zastanowić się nad rozszerzeniem swojej działalności o świat wirtualny.