Od 12 do 30 listopada w Galerii Sztuki w Legnicy odbywała się wystawa okolicznościowa PL 100, która wpisywała się w obchody stulecia niepodległości w Polski.
Na wystawie zaprezentowano ponad 100 prac autorstwa kilkudziesięciu złotników polskich. Wystawa stanowiła przekrojową prezentację najlepszych artystycznie obiektów biżuteryjnych powstałych w Polsce w ostatnim stuleciu. Mogliśmy zobaczyć na niej prace najbardziej oryginalne, nowatorskie czy wręcz przełomowe dla rozwoju polskiej sztuki złotniczej. Prezentowane były zarówno przykłady twórczości prekursorów polskiego złotnictwa artystycznego jeszcze z okresu międzywojnia, jak i prace późniejsze, dające świadectwo intensywnemu rozwojowi sztuki złotniczej w Polsce w okresie powojennym. Nie brakowało także najnowszych realizacji autorstwa znanych i cenionych artystów współczesnych, które obrazują najnowsze tendencje i dalsze kierunki rozwoju. Prezentowane prace wyróżniają się wysokim poziomem artystycznym, technicznym oraz estetycznym.
Polska światową potęgą wzornictwa
Wybór prac powstał w wyniku prac konsultantów, którymi byli: Andrzej Boss, Sławomir Fijałkowski, Sara Gackowska, Marta Hryc, Paweł Kaczyński, Małgorzata Kalińska, Sergiusz Kuchczyński, Magdalena Kwiatkiewicz, Anna Sado, Andrzej Szadkowski, Marcin Tymiński, Jarosław Westermark, Arkadiusz Wolski, Tomasz Zaremski. Podjęli się naprawdę trudnego zadania, gdyż nie do końca mieli możliwość swobodnego wyboru. Jednym z ograniczeń było wskazanie miejsca, skąd pracę można pozyskać na rzecz wystawy. A pochodziły one z Kolekcji Współczesnej Polskiej Sztuki Złotniczej Marii Magdaleny Kwiatkiewicz, Archiwum Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Muzeum Miedzi w Legnicy, kolekcji prywatnej Andrzeja Szadkowskiego, kolekcji prywatnej Tomasza Zaremskiego, Międzynarodowej Kolekcji Współczesnej Sztuki Złotniczej Galerii Sztuki w Legnicy. Oraz prace pozyskane bezpośrednio od artystów. Wystawie towarzyszył katalog ze słowem wstępnym prof. Andrzeja Szadkowskiego. Szczególnie warto zwrócić uwagę na uwagę końcową: „Ważną inspiracją polskiej biżuterii i jej wyrazem jest współtworzenie form z polskimi surowcami; łączenie srebra z bursztynem i krzemieniem pasiastym – w tych realizacjach jesteśmy światową wzorcową potęgą. Wzornictwo zawiera także aspekt gospodarczy, polityczny i promocyjny. Jak na tę okoliczność – to może nam zabraknąć, na wystawie, biżuterii historycznej (np. powstaniowej) i patriotycznej (ze stanu wojennego). Wszystkiego w takim skrócie nie da się ogarnąć. Zostawmy to na następną konfrontację”. Tak. Z pewnością warto wrócić w przyszłości do tematu, gdyż w ograniczonym czasie, przestrzeni i liczbie obiektów czuje się brak wielu prac, które z pewnością były bardzo znaczące w rozwoju polskiej sztuki złotniczej.
MP