Przeglądasz dział RAPORT (id:59) w numerze 04/2018 (id:167)
Ilość artykułów w dziale: 3
|
|
Rozmowa o rynku złota i preferencjach klientów na świecie z Alistairem Hewittem, head of market intelligence ze Światowej Rady Złota
Jaka biżuteria cieszy się największą popularnością?
Popularność złotej biżuterii zależy od rynku. Preferencje klientów są bardzo różne. Trudno odpowiedzieć na pytanie, jaki rodzaj złotej biżuterii cieszy się największą popularnością wśród klientów na całym świecie. W Indiach najlepiej sprzedaje się biżuteria 22-karatowa. Jednak wymiary, rodzaje biżuterii oraz wzornictwo jest w tym kraju bardzo zróżnicowane. Inny rodzaj biżuterii wybierają osoby najmłodsze, inny osoby w średnim wieku. Wiele zależy również od regionu, w którym dana osoba mieszka. W Chinach tradycyjnie największą popularnością cieszy się biżuteria wykonana z 24-karatowego złota. Chińczycy kupują przede wszystkim złotą biżuterię, jej sprzedaż wynosi ponad 75 proc. Należy jednak zauważyć, że biżuteria wykonana z 18-karatowego złota jest, można powiedzieć, biżuterią tradycyjną, sprzedawaną powszechnie jeszcze przed liberalizacją rynku, dlatego też jej udział w rynku jest ogromny. Obecnie wykonuje się z niej biżuterię designerską, kupowaną przez młodych ludzi. Na Bliskim Wschodzie najlepiej sprzedaje się biżuteria wykonana z 21-karatowego złota. Zachodnie rynki – amerykański i europejski – to miejsce, gdzie sprzedaje się najtańsza biżuteria złota. Ta 9-, 10-, 14- i 18-karatowa.
Jaki wpływ na sprzedaż biżuterii ma design?
Znowu trudno odpowiedzieć na to pytanie. Wszystko zależy od kraju. Dla Chińczyków przykładowo nowoczesne wzornictwo ma duże znaczenie. Chiny są przykładem rynku, na którym design miał wyraźny wpływ na popyt. Na temat tego trendu przeprowadziliśmy w Światowej Radzie Złota wiele dyskusji i badań, z których wynika, że wpływ na trendy na chińskim rynku mają millenialsi, którzy chcą posiadać przedmioty modne, nowoczesne, odpowiadające ich potrzebom. Do podobnych wniosków można dojść, przyglądając się rynkowi złotej biżuterii w Indiach.
A jak wygląda sytuacja w Europie? Ile na złotą biżuterię przeznaczają Europejczycy?
Zmiany sprzedaży złotej biżuterii w chinach
Mierzymy zapotrzebowanie na biżuterię pod względem ilości (w tonach) złota kupowanego przez konsumentów. Możemy obliczyć wartość rocznego zapotrzebowania na biżuterię złotą w Europie na bardzo prostym poziomie – poprzez pomnożenie wielkości popytu przez cenę. Ważne jest jednak, aby pamiętać, że nie będzie to prawdziwa miara ostatecznych wydatków na biżuterię, ponieważ nie będzie uwzględniać marż dla rzemiosła, brandingu, marży zysku itp. W tabeli przedstawiamy kalkulację, która obrazuje wartość w euro rynku europejskiego wciągu ostatnich pięciu lat.
Dziękuję za rozmowę
Rozmawiała Marta Andrzejczak
Sprzedaż biżuterii wykonanej ze złota w ostatnim czasie stale rośnie. Kupują ją głównie Chińczycy. Chiny urosły do rangi największego odbiorcy złotej biżuterii. Oczywiście biżuteria wykonana ze złota bardzo dobrze sprzedaje się w Indiach i na Bliskim Wschodzie.
Ceny złota sprzyjają zakupom. Klienci inwestują swoje środki w biżuterię wykonaną z tego metalu szlachetnego, gdyż zdają sobie sprawę, że szlachetny kruszec to stabilna inwestycja.
Różny rynek, zmienne preferencje
Twórcy biżuterii wykonanej ze złota dostosowują swoją ofertę, uwzględniając potrzeby poszczególnych rynków. Chińczycy kupują przede wszystkim drogą, wysadzaną kamieniami szlachetnymi biżuterię wykonaną z 24-karatowego złota. W Indiach bardzo dobrze sprzedają się wyroby wykonane z 22-karatowego metalu. Zupełnie inaczej wygląda również kwestia wzornictwa. Każdy rejon ma swoją specyfikę. Wyrazista biżuteria z kamieniami szlachetnymi to wyróżnik ozdób cieszących się dużą popularnością w Stanach Zjednoczonych. Mniejsza i delikatniejsza biżuteria ze złota bardzo dobrze sprzedaje się w Indiach. Z kolei Europa preferuje biżuterię minimalistyczną. Należy zauważyć, że od specyfiki rynku zależy także kolor złota. W Europie i Stanach Zjednoczonych bardzo dużą popularnością cieszy się biżuteria wykonana z białego złota. Chiny i Indie to rynki, gdzie najlepiej sprzedaje się biżuteria tradycyjna. Kolorowe złoto traktowane jest jako designerski gadżet i w zależności od mody w danym rejonie kupowany. Ostatnio rynki podbiło różowe złoto i wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie będziemy obserwować zwiększone zainteresowanie czarnym złotem, które coraz częściej pojawia się w kolekcjach biżuterii przeznaczonej dla mężczyzn. Należy zauważyć, że chiński i amerykański rynek jest otwarty na biżuterię autorską. Europejska biżuteria autorska podbija rynki azjatyckie, gdyż wpisuje się w modowe upodobania klientów. Jak zauważają specjaliści, sprzedaż biżuterii artystycznej na rynkach azjatyckich będzie rosła.
Światowa Rada Złota opublikowała raport, z którego wynika, że w drugim kwartale 2018 r. popyt na złoto spadł o 4 proc. Zapotrzebowanie na złoto wyniosło w tym czasie 964 tony.
Popyt na biżuterię spadł o 2 proc. i wyniósł 510,3 tony. Nie zmienił się natomiast popyt na złoto inwestycyjne i monety.
Napięcia polityczne
Jak podkreślają analitycy Światowej Rady Złota, wpływ na zmiany na rynku miały niepokoje polityczne. Fundusze w Ameryce Północnej odnotowały duży odpływ kapitału netto ze względu na obawy geopolityczne, przede wszystkim związane z napięciami z Koreą Północną, oraz osłabienie dolara amerykańskiego. Inwestorzy z USA przenosili swoje pieniądze, napędzając inwestycje w fundusze zasilane złotem na europejskich rynkach. W połowie kwietnia problemy zaczęły ustępować, a sytuacja w gospodarce amerykańskiej się poprawiła, zmniejszając tym samym napływ środków z USA. Jednocześnie w Europie obserwowano eskalację niestabilności politycznej, która – w połączeniu z wyraźną deprecjacją euro – zachęcała do ucieczki w bezpieczne miejsce na europejskich funduszach ETF o ratingu europejskim. Obecnie wydaje się, że sytuacja się ustabilizowała. Nie można jednak nie odnotować faktu, że ceny złota są niskie. Obecnie wynoszą one nieco ponad 1,2 tys. dolarów za uncję. Sytuacja ta ma dobre i złe strony. Niskie ceny złota sprawiają, że branża jubilerska ma możliwość zaopatrzenia się surowiec do produkcji biżuterii, a klienci mogą pozwolić sobie na jej zakup. Jednak mogą też spowodować zapaść w branży. Jak podkreślają specjaliści ze Światowej Rady Złota, najlepszą wiadomością dla rynku byłoby ukształtowanie się ceny złota na stabilnym poziomie. Wszelkie ruchy powodują bowiem zawirowania na rynkach metali szlachetnych i niekorzystnie odbijają się na rynku biżuterii.
Sytuacja w Polsce
Niskie ceny złota skłaniają Polaków do zakupu złota inwestycyjnego. Należy podkreślić, że nasi rodacy traktują kupno złota jako lokatę na czarną godzinę. Kupują małe sztabki złota, które mogą przechowywać w domu i które w miarę potrzeby będą mogli spieniężyć. Największym zainteresowaniem klientów cieszą się sztabki pięciogramowe, których cena oscyluje wokół tysiąca złotych. Polaków nie stać na wielkie inwestycje, jednak starają się maksymalnie wykorzystać fakt, że ceny złota na światowych rynkach są niskie, i zabezpieczyć swoją przyszłości. Warto zauważyć, że ich uwaga koncentruje się wokół złota inwestycyjnego, a nie biżuterii. Jak podkreślają specjaliści, sytuacja ta związana jest z możliwością szybkiego odsprzedania zakupionego złota. Biżuteria nie jest dla Polaków tak pewną inwestycją, jak choćby najmniejsza sztabka złota.