W polskich salonach jubilerskich dominuje biżuteria ślubna wykonana z żółtego i białego złota. Klienci rzadko wybierają zarówno biżuterię srebrną, jak i platynową. Ta ostatnia mimo rosnącej sprzedaży nie może jednak konkurować z wyrobami ze złota.
Podobnie wygląda sytuacja na rynku pierścionków kupowanych z okazji zaręczyn. Jednak tu widzimy pewien ruch, klienci bowiem coraz częściej decydują się na pierścionki z innym niż brylant kamieniem szlachetnym.
Białe złoto – sprzedażowym hitem
Najpopularniejsze niezmiennie od kilku już lat są pierścionki i obrączki wykonane z białego złota. Pierwszy raz na rynek białe złoto trafiło w 1920 r. Wytwarzane jest poprzez dodanie do stopu czystego złota białych metali, takich jak platyna, srebro, pallad. – Dodawanie do złota platyny czy palladu znacznie zwielokrotnia cenę biżuterii, metal ten jest bowiem znacznie droższy niż czyste złoto. Nie można zapominać, że dzięki nowym technologiom, na rynku pojawiły się nowe kolory złota. Na rynku dostępne jest czarne złoto, złoto zielone, różowe, fioletowopurpurowe i niebieskie. Kolorowe złoto jest tworzone przez związki metali złota (związki międzymetaliczne) lub przez nałożenie na powłokę powierzchniową złota innego metalu. Jednak Polacy rzadko kiedy eksperymentują z kolorowym złotem. W ofercie niemal wszystkich polskich salonów jubilerskich można znaleźć obrączki ze srebra i platyny.
Obrączki ze srebra kupowane są najrzadziej. Należy podkreślić, że coraz więcej klientów zainteresowanych jest kupnem biżuterii platynowej. Biżuteria ta przeznaczona jest dla najbogatszych klientów. Wybierają ją także osoby świadome, które wiedzą, czego chcą. Szacuje się, że udział platynowej biżuterii w rynku nie jest duży, ale stabilny. Utrzymuje się na poziomie 3-4 proc. ogólnego rynku sprzedaży biżuterii. Platyna to jeden z najbardziej wartościowych metali szlachetnych, najczęściej łączona jest z diamentami, dlatego też biżuteria z niej wyko- nana jest jedną z najdroższych dostępnych na naszym rynku. Właściciele salonów jubilerskich, w związku z ustabilizowaniem się rynku platynowej biżuterii, coraz odważniej zamawiają najdroższy rodzaj precjozów dla swoich klientów. Dlatego też można spodziewać się, że dzięki większej dostępności oraz popularyzacji wiedzy na temat platynowej biżuterii rynek ten będzie się rozszerzał.
Brylanty to już tradycja
Niewiele zmienia się na rynku pierścionków zaręczynowych. Klienci w polskich salonach wybierają przede wszystkim biżuterię z diamentami bądź cyrkoniami. Coraz częściej młodzi ludzie odchodzą od tradycyjnego wzoru pierścionka zaręczynowego z jednym kamieniem. Należy zauważyć, że systematycznie wzrasta zainteresowanie pierścionkami zaręczynowymi – wizerunkowymi z kolorowym kamieniem szlachetnym. Moda na rynku pierścionków zaręczynowych powoli się zmienia. Klienci coraz odważniej sięgają po biżuterię oryginalną, podkreślającą ich osobowość i sposób bycia.
Wpływ na taki stan rzeczy ma z całą pewnością pojawienie się na polskim rynku biżuterii personalizowanej. Nie można zapominać, że Polacy także niezwykle chętnie czerpią wzorce płynące z zagranicy. Dzięki temu nietypowe pierścionki zaręczynowe znajdują większą grupę zwolenników. Z jednej strony, jest to odchodzenie od tradycji. Z drugiej – zjawisko to wywołane jest modą oraz wydarzeniami w środowisku znanych ludzi, celebrytów. Moda na biżuterię z kamieniami szlachetnymi zmienia się, bardzo trudno wskazać preferencje konsumenckie w tym segmencie rynku.
Zainteresowanie pierścionkami zaręczynowymi z kolorowymi kamieniami zależy od preferencji danej osoby oraz zasobności portfela. W Polsce zainteresowanie klientów pierścionkami z kolorowymi kamieniami szlachetnymi jest uzależnione od ceny biżuterii. Jeśli klient za niższą cenę może mieć biżuterię z diamentem, boi się kupić ozdobę z rubinem czy szafirem. Na kolorowe kamienie szlachetne w biżuterii decydują się osoby doskonale wiedzące, czego chcą. Niemniej jednak właściciele salonów jubilerskich, poza kolekcjami tradycyjnych pierścionków zaręczynowych, powinni mieć w swoim asortymencie biżuterię z rubinami, szafirami i topazami.
Pierścionek na życzenie
Klienci w większości salonów i galerii jubilerskich mogą próbować swoich sił jako projektanci. Najczęściej wykorzystywanym przez pracowników salonów jubilerskich sposobem, aby spełnić oczekiwania najbardziej wymagających klientów, jest zakup profesjonalnego urządzenia do projektowania komputerowego. Dzięki tej technologii można przygotować wizualizację projektu i pokazać ją klientowi. Komputerowa wizualizacja pozwala znacznie łatwiej spełnić oczekiwania klientów. Nowoczesne rozwiązania dają klientowi możliwość uczestniczenia w procesie tworzenia biżuterii od projektu aż po wykonanie. Może on samodzielnie pod okiem fachowca wprowadzać w swój projekt zmiany i doskonalić go zgodnie z oczekiwaniami.
Początkowo zakup oprogramowania do projektowania biżuterii oraz drukarki prototypu może wydawać się marnotrawieniem pieniędzy, jednak na dłuższą metę rozwiązanie to może przynieść wiele korzyści. Samodzielne projektowanie pierścionka zaręczynowego nie jest jeszcze tak bardzo powszechne i często praktykowane. Za to podczas wykonywania obrączek ślubnych częściej spotykamy się z indywidualnymi projektami. Pomimo ogromnej oferty w segmencie obrączkowym klienci bardzo często wykazują się niesamowitą kreatywnością, projektując zaskakująco ciekawe wzory. Nie można zapominać także, że możliwość zaprojektowania pierścionka zaręczynowego łączy się z większym zarobkiem dla salonów, a także możliwością poznania i czasami nawet przejęcia ciekawego pomysłu. Koszt samodzielnego zaprojektowania biżuterii to wydatek od 600 do 1,2 tys. zł. Wielu klientów, zamiast próbować swoich sił jako projektanci, wybiera obrączki stworzone w pracowniach polskich mistrzów złotniczych, którzy oferują niepowtarzalne wzornictwo. Zależy im na posiadaniu obrączki czy pierścionka zaręczynowego „z metką”. Niemal wszyscy polscy projektanci biżuterii mają w swoim portfolio niekonwencjonalne obrączki ślubne. Warto zauważyć, że klienci, którzy decydują się na zakup obrączek z pracowni artysty, otrzymują nie tylko piękny przedmiot, spełniający indywidualne wymagania, ale także dzieło sztuki jubilerskiej, którego wartość z latami może znacznie wzrosnąć.
W Polsce zapanowała moda na oryginalne, personalizowane obrączki ślubne. Klienci polskich salonów i galerii z biżuterią są zainteresowani biżuterią odpowiadającą ich oczekiwaniom i indywidualnemu stylowi. Obrączki są biżuterią, która towarzyszy nam na co dzień, jest codziennie eksponowana, wzbudza zainteresowanie, dlatego też nie może być nijaka. Obrączki muszą wpisywać się w aktualne trendy, ale jednocześnie muszą być „skrojone na zamówienie” narzeczonych. Klientom salonów jubilerskich i galerii z biżuterią artystyczną zależy na obrączkach personalizowanych, czyli odpowiadających ich potrzebom. Zazwyczaj klienci, decydując się na samodzielnie zaprojektowane obrączki, wybierają biżuterię wykonaną ze złota, najczęściej białego. Bardziej wymagający konsumenci wybierają obrączki wykonane na zamówienie z platyny czy palladu, jednak ze względu na cenę tego rodzaju biżuterii nie należą oni do większości.
Luksusowe opakowanie
Ważnym elementem, którego nie może zabraknąć podczas sprzedaży pierścionków i obrączek jest opakowanie. Pakując pierścionek zaręczynowy czy obrączki, należy pamiętać, że najważniejszą cechą opakowania jest rodzaj materiału, z którego został wykonany. – W salonach jubilerskich najczęściej można spotkać pudełka welurowe. Pojawiają się także opakowania drewniane i porcelanowe, które odpowiednio udekorowane podkreślają walory pierścionka. Dobierając opakowanie do pierścionka zaręczynowego czy obrączek, właściciele salonów jubilerskich muszą zwracać uwagę na jego kształt. Do dyspozycji mamy pudełka prostokątne, kwadratowe, owalne, w kształcie serca czy płatków róży. Wybór jednego z nich zależeć będzie od modelu biżuterii, na jaką zdecydował się kupujący.
Obowiązkowym elementem opakowania na pierścionek zaręczynowy czy obrączki jest jedwabna bądź aksamitna wyściółka. Bogaty wybór opakowań dostępnych na rynku sprawia, że zamawiając pudełka na biżuterię do salonów jubilerskich, warto zwrócić uwagę na te najoryginalniejsze. Zamawiając pudełka na pierścionki zaręczynowe, jubiler zazwyczaj staje przed dylematem, czy umieszczać na nich swoje logo. W większości wypadków pudełka są gładkie, jednak nie należy pozbawiać się okazji do zaprezentowania swojego znaku firmowego. Dobrze zaprojektowany i umiejętnie umieszczony znak firmowy sprawi, że firma jubilerska będzie kojarzyła się z miłymi chwilami, co z pewnością zaowocuje lojalnością względem firmy i następnymi zakupami w naszym sklepie.
Warto pamiętać, że opakowanie na pierścionek zaręczynowy czy obrączki ma za zadanie podkreślenie piękna biżuterii. W związku z tym nie może ono być wykonane ze złej jakości materiałów czy nie pasować do znajdującej się w nim kosztowności. Jednak niezależnie od tego, czy zdecydujemy się zaoferować klientowi pudełko z drewna czy też z weluru, należy pamiętać, że pierścionek umieszczony w środku musi prezentować się elegancko. Karol Kulej
Na polskim rynku jubilerskim pojawił się nowy materiał, który powoli podbija serca klientów sklepów z biżuterią. Obrączki z wolframu, bo o nim mowa, kuszą Polaków ciekawym wzornictwem oraz niską ceną. Wolfram jeszcze do niedawna był materiałem wykorzystywanym głównie w przemyśle zbrojeniowym. Produkowano z niego także elektrody lamp elektronowych i rentgenowskich oraz włókna żarowe. Ostatnio stał się powszechnie znany za sprawą wykorzystania jego właściwości w biżuterii.
Obrączki z wolframu
Moda na biżuterię ślubną wyprodukowaną z wolframu przywędrowała do Polski z Zachodu Europy. Jej popularyzacja nastąpiła natomiast za sprawą kolorowych magazynów, w których prezentowane są różnobarwne obrączki, które zwracają uwagę swoim wzornictwem. Niewątpliwie ich walorem stała się cena. Parę obrączek wykonanych z wolframu można kupić już za niecałe 300 zł. Producenci wolframowej biżuterii, podkreślając jego zalety, zauważają, że jest to materiał hipoalergiczny. Nie uczula i mogą nosić go wszyscy. Na jego korzyść przemawia również fakt, że niezwykle trudno go uszkodzić. Nie pojawiają się na nim zarysowania, nigdy też nie traci blasku. Jest odporny na działanie wody, tlenu, zasad, kwasów, a nawet wody królewskiej. Ogólnie charakteryzuje się niezwykłą twardością, obrączki z niego wykonane są niemal 10 razy twardsze niż ze złota. Na polskim rynku jubilerskim dostępny jest w szerokiej gamie kolorystycznej – od złotych po czarne. W naturalnym stanie wolfram jest metalem ciemnoszarym, ale dość łatwo podlega barwieniu. Należy jednak zauważyć, że wolframowe obrączki są ciężkie, co znajduje swoje odzwierciedlenie w jego dawnej nazwie tungsten (szw.), tung – ciężki, sten – kamień. Największe złoża wolframu znajdują się w Boliwii, Chinach, Korei Południowej, Rosji, Kolorado i Kalifornii w USA oraz Portugalii. Mniejsze złoża znajdują się w Austrii, Francji i Wielkiej Brytanii. Wolfram do produkcji biżuterii wykorzystywany jest od niedawna. A producenci, poza obrączkami, na polski rynek wprowadzają wyprodukowaną z niego głównie biżuterię dla mężczyzn – bransolety i wisiory. Dla kobiet przeznaczone są przede wszystkim obrączki, które bywają inkrustowane cyrkoniami i kolorowymi kamieniami jubilerskimi. Technologia produkcji biżuterii z wolframu jest bardzo trudna. Biżuteria z wolframu produkowana jest w wysokiej temperaturze, którą osiąga się tylko w próżni lub w wodorowym środowisku, a jedynymi narzędziami do przetwarzania są narzędzia diamentowe.
Kon kuren cja dla tytanu i stali
Pojawianie się wolframowych obrączek na polskim rynku jubilerskim spowodowało spadek sprzedaży biżuterii tytanowej. Jeszcze do niedawna to tytan był metalem, który młode pary wybierały jako alternatywę dla złotych obrączek. Obecnie biżuteria tytanowa nie cieszy się zainteresowaniem klientów. Należy jednak zauważyć, że metale te niewiele się różnią. Tytan, tak samo jak wolfram, jest materiałem hipoalergicznym, odpornym na zarysowania czy zniekształcenia. Jednak w przeciwieństwie do wolframu jest lekki, a przez to wygodniejszy dla użytkownika. Wraz z pojawieniem się wolframu odnotowujemy również spadek sprzedaży stalowej biżuterii. Ten do niedawna najpopularniejszy materiał wykorzystywany do produkcji męskiej biżuterii został zastąpiony wolframem. Stalowa biżuteria jest bowiem biżuterią mniej trwałą.
Mod a na rynku
Trudno przewidzieć, czy pojawienie się wolframu na polskim rynku zmieni oblicze rynku biżuterii ślubnej. Wolframowe obrączki mogą się stać jedynie sezonowym trendem, który równie szybko, jak się pojawił, zniknie. Niemniej jednak należy zauważyć, że wprowadzenie obrączek z wolframu do sklepów z biżuterią ma swoje odzwierciedlenie w zmianie wzornictwa. Biżuteria z wolframu to biżuteria o prostej formie, ale o lustrzanym połysku i stalowej elegancji. Nowoczesne wzornictwo „na wysoki połysk” przykuwa uwagę młodego pokolenia Polaków, którzy w pogoni za modą zwracają coraz mniejszą uwagę na jakość produktu. Nie bez znaczenia jest również cena wolframowych obrączek, która stanowi zazwyczaj jedną piątą ceny biżuterii ślubnej wykonanej ze złota. Jak na razie biżuteria z wolframu nie jest szeroko dostępna w salonach jubilerskich. Znajduje się w ofercie głównie sklepów internetowych. Jednak nie można wykluczyć, że w najbliższym czasie w naszym kraju pojawią się butiki z biżuterią wolframową. Należy podkreślić, że biżuteria z wolframu dostępna u nas pochodzi w całości z importu. Polskie firmy produkujące biżuterię nie zdecydowały się na wykorzystanie tego materiału w swoich kolekcjach.