Wiele egzemplarzy biżuterii przeznaczonej do sprzedaży w naszym kraju produkowanych jest za granicą. Przyczyny tego stanu rzeczy należy upatrywać w fakcie, że z jednej strony tworzenie biżuterii w Polsce jest kosztowne, z drugiej – producenci w naszym kraju nie zawsze posiadają odpowiednie narzędzia i maszyny, które umożliwiają stworzenie nowoczesnej biżuterii.
Należy także zauważyć, że przeniesienie produkcji poza granice Polski wiąże się z niższymi cenami produktu, z czego zadowoleni są przede wszystkim klienci. Jednak taka sytuacja pociąga za sobą wiele negatywnych skutków, jak choćby ubytek miejsc pracy na polskim rynku jubilerskim. Polscy producenci biżuterii nie mogą utrzymać się na rynku, gdyż konkurencja oferuje znacznie niższe ceny, a także znacznie szybciej reaguje na zmieniającą się modę. Czy istnieje szansa na zmianę na rynku jubilerskim?
Produkcj a za rozsądną cenę
Klienci salonów z biżuterią na całym świecie dokonują zakupów produktów wykonanych z materiałów jubilerskich. Tradycyjna biżuteria wykonana ze złota i srebra sprzedaje się znacznie rzadziej niż ta wykonana z metali nieszlachetnych. Wpływ na taki stan rzeczy ma nie tylko cena produktu, ale przede wszystkim rynek mody, który sprawia, że biżuteria lekka, funkcjonalna i, co ważne, tworzona pod kolekcje odzieżowe, jest pożądana przez klientów. Dzisiejszym światem rządzi marketing. Jakość oraz wartość biżuterii zostają zepchnięte na drugi plan.
A polska biżuteria kojarzy się przede wszystkim z jakością. Złotnicy i projektanci biżuterii przykładają wielką wagę do procesu powstawania biżuterii. Tworzą poszczególne egzemplarze biżuterii, niejednokrotnie przez wiele godzin ręcznie rzeźbiąc i spawając ze sobą części składowe produktu. Mimo że proces ten można znacznie usprawnić, wykorzystując projektowanie 3D, polscy twórcy i rzemieślnicy decydują się na wykorzystanie tradycyjnych metod pracy. A to jest niebywałym atutem wyróżniającym polską biżuterię na światowym rynku.
Większość firm oferuje bowiem produkty wytworzone masowo, z użyciem specjalistycznych narzędzi, co sprawia, że każdy egzemplarz jest niemal identyczny. Polscy projektanci, pozostając wiernymi tradycji, tworzą produkty niepowtarzalne. Tylko czy mają one szansę na zaistnienie w świecie zdominowanym przez tanią, masową biżuterię? Odpowiedź brzmi: tak. Muszą jednak zawrzeć kompromis i po części wykorzystać nowoczesne technologie, budując w sieci swój wirtualny asortyment.
Wirtualne kolekcj e
Produkcja biżuterii z metali i kamieni szlachetnych wiąże się ze znacznymi kosztami. A to z kolei prowadzi do niestabilności finansowej polskich podmiotów gospodarczych. Ryzyko finansowe związane z posiadaniem gotowej biżuterii w magazynach wpływa na możliwości szybkiego reagowania na zmiany dokonujące się na rynku. Sposobem może stać się wirtualny system wyrobu biżuterii na zamówienie. System ten umożliwia wyświetlanie katalogów z potencjalną biżuterią.
Klienci wybierający biżuterię za pośrednictwem sieci internetowej mogą wyświetlać różne warianty biżuterii 3D na ekranie, dzięki czemu mogą wybrać projekt dostosowany do swoich potrzeb. Dzięki takiemu rozwiązaniu złotnicy i producenci biżuterii nie muszą tworzyć i przechowywać zapasów z wieloma kopiami tego samego produktu, co przekłada się w bezpośredni sposób na ich zyski. Stają się nie tylko konkurencyjni na rynku, ale także nowocześni. I co istotne, ich produkty mogą być sprzedawane na całym świecie. W końcu konsumenci mogą liczyć na nieograniczone możliwości wyboru online i możliwości dostosowywania, obniżone ceny, a także szybkie reagowanie na zmieniającą się modę. Wprowadzenie wirtualnego asortymentu pozwala na łączenie tradycji z nowoczesnością. A to w dzisiejszym czasie jest najważniejsze.