Artykuły z działu

Przeglądasz dział EDUKACJA (id:57)
w numerze 06/2016 (id:153)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2016-06

Częstochowski Plastyk na stażach zagranicznych

Zespół Szkół Plastycznych w Częstochowie jest artystyczno-zawodową szkołą średnią liczącą około 300 uczniów, o najdłuższej w Polsce tradycji kształcenia w kierunkach form użytkowych: złotnictwo,ceramika, oraz jako pierwsza w Polsce kształcącą w kierunku grafiki użytkowej – form wydawniczych.

pws-2017-01-07

Od 2000 roku szkoła uczestniczy w projektach unijnych w ramach programu Leonardo da Vinci Erasmus+ jako instytucja wnioskująca i przyjmująca. Mobilność międzynarodowa podnosi kompetencjezawodowe i językowe kadry edukacyjnej, co przyczynia się do podniesienia jakości kształcenia. Równocześnie zwiększa dostępność do najnowszych programów wykorzystywanych przy projektowaniu, pobudza kreatywność, doskonali znajomość języka, znosi bariery dotyczące europejskich rynków pracy czy dalszego kształcenia się, nie tylko w Polsce. Proponowane tematy stażowe otwierają nowe obszary wiedzy, niedostępne dla naszych uczniów w ramach obecnych podstaw programowych, zachęcające do projektowania kreatywnego, multimedialnego, w nowoczesnych narzędziach 3D.

pws-2017-01-08

Nowy projekt

Projekt realizowany w roku 2016 w ramach Europejskiego Programu Power Vet na zasadach programu Erasmus+ dotyczył odtwarzania i udoskonalania formy i funkcji przedmiotu designerskiego z wykorzystaniem najnowszych technologii. W projekcie uczestniczyło 39 uczniów oraz 12 nauczycieli przedmiotów zawodowych specjalizujących się w zakresie: złotnictwo, ceramika, grafika oraz organizacje partnerskie: CENCAL – Centro de Formação Profissional para a Indústria Cerâmica w Portugalii; Goldschmiedeschule mit Uhrmacherschule Pforzheim w Niemczech; HTBLVA für Kunst und Design Graz-Ortweinschule w Austrii; Liceo Artistico „Scuola del Libro” oraz Istituto Statale D’arte G. Cantalamessa we Włoszech. Realizacja stażu sprowokowała nie tylko absorbcję nowych technologii stosowanych w nauczaniu zawodowym w kierunku dizajnu w szkołach partnerskich, ale także obserwację metod pracy z uczniem w tych technologiach (jobshadowing). Projektowanie produktu zarówno złotniczego, ceramicznego, jak i graficznego w szkołach partnerskich poprzedza blok przedmiotów wprowadzających do specjalizacji dotyczących projektowania manualnego 2D przez odtwarzanie istniejących projektów z całkowitą precyzją, wymiarowaniem, użyciem koloru czy materiału, w różnorodnych technikach wykonania. Jednocześnie uczniowie poznają programy 3D (jak Rhino, Blender, 3dMax, ZBrush), wykonując przeskalowane projekty renderowane zarówno do wizualizacji, jak i druku 3D.

Zdobywanie doświadczenia

Program stażowy był niewątpliwie nowym doświadczeniem w projektowaniu w najnowszych technologiach 3D. Skupił się na analizie danych produktu istniejącego, a następnie eksploracji pozyskanej wiedzy i wykorzystaniu jej w projektowaniu zbiorów nowych wyrobów z udoskonaloną formą. W praktyce zawodowej dizajnera projektowanie odbywa się często przez adaptację już istniejących produktów i przez zmianę skali, formy, poprawienie wyglądu, użytkowości, co doprowadza do zdefiniowania nowych cech i wartości obiektu. Uczestnicy stażu pokonali wszystkie fazy projektowania trójwymiarowego od skanowania 3D, poprzez pracę w programach umożliwiających parametryczne modelowanie bryłowe, po wizualizację zaprojektowanego obiektu i rendering (od analizy danych, określenia potrzeb, kryteriów, po poszukiwanie alternatywnych rozwiązań). W tym samym czasie kadra nauczycielska podniosła kwalifikacje zawodowe przez praktykę obserwacji prowadzenia tematu stażowego przez organizacje partnerskie (jobshadowing). Nauczyciele planują wdrożyć metodologię projektowania 3D w programie Rhino (jubilerzy) czy ZBrush (ceramicy), w celu wizualizacji oraz wydruku całego projektu lub niektórych elementów ozdobnych. Uczniowie zainspirowani sposobami projektowania z użyciem najnowszych technologii zaproponowali po powrocie ze stażu projekty dyplomowe z wykorzystaniem drukarki 3D. 6 grudnia 2016 odbyło się w ZSP w Częstochowie kolejne spotkanie upowszechniające efekty zrealizowanego projektu połączone z prezentacją możliwości wykorzystania jego wyników.