W Polsce największym zainteresowaniem cieszą się diamenty. Diamentowa biżuteria jest biżuterią najchętniej kupowaną przez klientów w salonach jubilerskich. Niestety na kamienie kolorowe nie ma koniunktury, co sprawia, że niezwykle rzadko pojawiają się w kolekcjach biżuterii.
Mimo że niektóre firmy jubilerskie starają się wprowadzić do swoich kolekcji kamienie kolorowe – rubiny, szafiry czy cytryny – klienci nie decydują się na zakup. W ostatnim czasie nie tylko na rynku kamieni kolorowych zauważamy regres. Podobnie wygląda sytuacja na rynku biżuterii bursztynowej, której sprzedaż spadała o niemal 30 proc. w porównaniu z zeszłym rokiem.
Kolorowa kolekcja
Producenci biżuterii dokładają wszelkich starań, aby klienci w polskich salonach jubilerskich kupowali kolekcje biżuterii z kamieniami kolorowymi. – Pojawiające się kolekcje biżuterii z rubinami i szafirami zachwycają swoim pięknem – mówi Krzysztof Wesołowski, właściciel salonu jubilerskiego Jubiler. – Jednak Polacy przychodzą do jubilera głównie po biżuterię z brylantami. Tak właśnie działa moda, klient woli masowy produkt niż oryginalny pierścionek czy kolczyki – dodaje. Brylantowa biżuteria kupowana jest głównie z okazji ślubu i zaręczyn, i, jak podkreślają właściciele salonów jubilerskich, klienci nie chcą z tej okazji kupować oryginalnych pierścionków, ale wybierają produkty modne. A przecież warto postawić na kamienie jubilerskie, gdyż wyróżniają się one walorami estetycznymi. Udział kamieni kolorowych w światowym rynku jubilerskim szacowany jest obecnie na 9 proc., co stanowi 13 mld dolarów rocznie. Z tego blisko jedna trzecia przypada na rubiny i szafiry, a ponad dziesiąta część na szmaragdy. Reszta kamieni kolorowych stanowi niewielki udział w światowym rynku jubilerskim. Należy powiedzieć, że rynek kamieni kolorowych jest rynkiem nie dość dobrze zbadanym. Niemal 85 proc. wydobycia kamieni szlachetnych dokonywanych jest przez niezależne firmy bądź po prostu grupy niewykwalifikowanych pracowników, którzy wprowadzają do obrotu kamienie kolorowe, uzyskując przy tym niewielki zarobek. Niektórzy specjaliści zauważają, że być może stąd wynika dość trudna sytuacja kamieni kolorowych na światowych rynkach. Kamienie są bowiem niepewnego pochodzenia i różnej jakości. Zupełnie inaczej niż w przypadku diamentu, który wydobywany jest przez wysoko wyspecjalizowane firmy, jak choćby DeBeers, co gwarantuje jakość i, co oczywiste, podnosi wiarygodność w oczach odbiorców. – Miejmy nadzieję, że sytuacja na polskim rynku jubilerskim zmieni się i klienci będą decydować się na zakupy kolekcji z kamieniami kolorowymi, które swoją jakością nie odbiegają od oferowanej na rynku diamentowej biżuterii – mówi Krzysztof Wesołowski. – Jednak, jak pokazują wyniki sprzedażowe z innych krajów, preferencje konsumenckie Polaków nie odbiegają od reszty świata. I tu, i tam kupowane są głównie diamenty – dodaje.
Bursztyn w biżuterii
Smutkiem napawa również fakt, że w polskich salonach jubilerskich w ostatnim czasie spadła sprzedaż biżuterii bursztynowej. Ze względu na wysokie ceny biżuterii i nasycenia rynku, Polacy nie kupują bursztynu. – Klienci nie szukają bursztynu w biżuterii, nie chcą inwestować swoich pieniędzy w dość drogą biżuterię – mówi Krzysztof Wesołowski. – Mimo że wzornictwo proponowane przez twórców jest nowoczesne i wpisuje się w najnowsze trendy, to biżuteria bursztynowa zalega na sklepowych półkach – dodaje. Z całą pewnością wpływ na taki stan rzeczy ma stale rosnąca cena surowca oraz trudności z jego pozyskaniem. – Mam nadzieję, że w przyszłym roku sytuacja na tym, ważnym dla Polaków, rynku, ulegnie poprawie – dodaje.
Perłowe szaleństwo
Cały czas rośnie w Polsce sprzedaż biżuterii z perłami. Polacy pokochali perły. – Perłowa biżuteria kupowana jest bardzo często bez okazji – mówi Krzysztof Wesołowski. – Polki, jeśli wpadają do salonu jubilerskiego, to właśnie po perły. Najchętniej kupują kolczyki wykonane ze srebra oraz perłowe zawieszki – dodaje. Przeznaczają na biżuterię najczęściej 200 złotych. Coraz częściej klienci kupują perły w innych kolorach, np. czarnym czy różowym. Biżuteria perłowa uważana jest nie tylko za biżuterię stylową i elegancką, ale także modną. Wobec powyższego nie powinien dziwić fakt, że coraz większa rzesza artystów złotników decyduje się na wykorzystanie ich w swoich pracach, a klienci coraz chętniej decydują się na zakupy perłowej biżuterii, nie tyko tradycyjnej, ale także artystycznej. Światowy, a co za tym idzie, także polski rynek jubilerski został niemal całkowicie opanowany przez perły hodowane. Dostępność oraz stosunkowo niskie ceny pereł hodowanych spowodowały, że w salonach jubilerskich oraz galeriach z biżuterią artystyczną z sezonu na sezon pojawia się coraz więcej niekonwencjonalnej perłowej biżuterii. I należy domniemywać, że tendencja ta nie ulegnie zmianie. Podsumowując można powiedzieć, że Polacy nie tylko pokochali perły, ale także biżuterię diamentową. Nie dziwi zatem, że w większości salonów jubilerskich znajdują się diamentowe i perłowe kolekcje, które niezwykle chętnie kupowane są przez odwiedzających je klientów. Może jednak warto zastanowić się nad wprowadzeniem do salonów kolekcji z kamieniami kolorowymi, które dzięki swojej obecności mogą wpaść w oko klientom.
o, że twórcy eksperymentują, nie powinno nas dziwić. Klienci w salonach jubilerskich chcą być stale zaskakiwani i oczekują, że twórcy biżuterii spełnią ich oczekiwania.
Stąd coraz częściej twórcy biżuterii wykorzystują w swojej pracy nowoczesne technologie. Tradycja wiąże się u nich z nowoczesnością i pozwala na stworzenie niezwykłych okazów jubilerskich. Drogą, którą podążają najczęściej, jest tworzenie biżuterii funkcjonalnej, która będzie nie tylko zdobiła, ale także ułatwiała życie jej użytkownikowi.
SMS na pierścionku
Pierścionki, które pozwalają na odbieranie i wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych, bransoletki monitorujące aktywność fizyczną użytkownika, naszyjniki z wybudowanym odtwarzaczem mp3 – to wszystko jest już dostępne na polskim rynku jubilerskim. Teraz twórcy biżuterii chcą wykonać kolejny krok i stworzyć biżuterię, która pozwoli na dokonywanie płatności. Posiadanie pierścionka czy bransoletki, w zamyśle jej twórców, pozwoli na korzystanie z własnych środków finansowych w dowolnym momencie. Biżuteria płatnicza ma być wykonywana z materiałów jubilerskich, a następnie wzbogacana o chip z informacją o posiadaczu. Jednocześnie, jak sugerują twórcy biżute rii, będzie można kodować na nich inne informacje, które znacznie ułatwią funkcjonowanie w świecie. Jednak na razie ten typ biżuterii jest pieśnią przyszłości. Niemniej twórcy niemal z sezonu na sezon wprowadzają do salonów z biżuterią kolekcje, w których to technologie i nowe materiały jubilerskie odgrywają najważniejszą rolę.
Diamentowy film
Niedawno na polskim rynku jubilerskim pojawił się pierścionek zaręczynowy z brylantem, na którym można nagrać film. Twórcy stworzyli medium doskonałe do dokonania zaręczyn. Oferując klasyczny pierścionek z brylantem, umożliwili nagranie na specjalnym mikroczytniku kilkuminutowego filmu, którego projekcja odbywa się poprzez wbudowany mikroobiektyw. Nagrania utrwalone w pamięci pierścionka można zmieniać posługując się specjalną aplikacją, dzięki czemu w pierścionku zapisane zostaną wszystkie ważne chwile. Wzbogacenie tradycyjnej biżuterii wykonanej ze złota i diamentu o mikroprocesor, pozwalający na zapis i odtworzenie krótkiego filmu, całkowicie zmienia sposób postrzegania biżuterii. Staje się ona projektorem wrażeń, nie tracąc nic ze swojej tradycyjnej funkcji. Twórcom pierścionka udało się połączyć tradycję z nowoczesnością.
Materiały jubilerskie
Należy pamiętać, że twórcy biżuterii nie ograniczają się jedynie do łączenia tradycyjnej biżuterii z nowoczesną technologią. Idą o krok dalej. Zależy im na stworzeniu nowych materiałów jubilerskich, które pozwolą na wprowadzenie rewolucji w procesie tworzenia biżuterii. Człowiekowi udało się stworzyć syntetyczne kamienie i metale szlachetne, hoduje perły, maszynowo oprawia kamienie, a jednak cały czas szuka czegoś więcej. Nowoczesna sztuka, szukając nowych sposobów wyrazu, coraz częściej odwołuje się do nauk przyrodniczych. To samo robią twórcy biżuterii. Tam szukają inspiracji przy tworzeniu nowych materiałów jubilerskich – hodują grzybnie, które niemal samoistnie tworzą biżuterię, wykorzystują rośliny, które mogą rozwijać się umieszczone w naszyjniku czy pierścionku, poszukują materiału przyszłości, który nie tylko na nowo zdefiniuje pojęcie biżuterii, ale także pozwoli na jej pełne zaistnienie we współczesnym świecie. Na rynku dostępne stają się materiały, stosowane jak na razie głównie w budownictwie, które nie tylko same rosną i dostosowują się do narzuconego przez architekta kształtu, ale także same się naprawiają. Inteligentne materiały pochodzenia głównie biologicznego stają się ogólnodostępne i z całą pewnością będą wykorzystywane także przez twórców biżuterii. Wirtualna biżuteria Korzystając z możliwości, jakie daje współczesna technologia, twórcy decydują się na porzucenie dotychczasowego sposobu postrzegania biżuterii i tworzą ją jedynie w wirtualnej rzeczywistości. Nie poszukują nowych materiałów, nie próbują łączyć klasyki z nowymi technologiami, świadomie projektują biżuterię, która nigdy nie zaistnieje jako gotowy produkt przeznaczony dla użytkownika. Tworzenie wirtualnych projektów, wizualizacja biżuterii w przestrzeni wirtualnej, przenosi ją do innej strefy. Biżuteria przestaje być przedmiotem a staje się medium prezentacji idei czy możliwości i talentu twórcy. W zamyśle jej twórcy ma być wirtualnym przedmiotem, nie skonstruowanym, stworzonym na granicy funkcjonalności i wirtualności. Z podobnego założenia wychodzą twórcy biżuterii świetlnej, których projekty ograniczają się do stworzenia świetlnych przestrzeni na ciele człowieka. Ich biżuteria także nie jest materią, a jedynie cieniem, projektem, wizualizacją pewnych treści.
Przyszłość biżuterii
Nowe materiały i technologie zmieniają rynek jubilerski na całym świecie. Biżuteria wykonywana jest niemal ze wszystkiego, trwają prace nad tworzeniem coraz to nowych materiałów oraz technologii usprawniających pracę jubilera. Jednak jaka będzie przyszłość biżuterii – czas pokaże. Tworzenie smartpierścionków czy inteligentnych materiałów sprawia, że trudno jest wyrokować na temat przyszłości, jednak nie można nie zauważyć, że na naszych oczach zmienia się nie tylko rynek jubilerski, ale także nasz sposób postrzegania biżuterii.