Czy to za sprawą premier Beaty Szydło, czy innych kobiet obecnych nie tylko w polityce – dość że w ostatnim czasie na polskim rynku jubilerskim obserwujemy modę na broszę. Polki kupują broszki zarówno w dużych salonach jubilerskich (znaczny wzrost sprzedaży odnotował i Kruk, i Apart), jak i w galeriach z biżuterią autorską.
Ozdoba, której sprzedaż przez lata pozostawała na marginesie, teraz święci triumfy popularności. Największy zainteresowaniem cieszą się duże, masywne brosze z wyeksponowanym kamieniem, najczęściej bursztynem. Może jesteśmy świadkami narodzin nowej mody na polską broszę, która promować będzie polskie wzornictwo? Brosza jako komunikat Ten rodzaj biżuterii, jak żaden inny, umożliwia zamanifestowanie poglądów użytkowania. Współcześnie broszki noszone są przez kobiety, które nie tylko używają ich jako ozdoby, ale także za ich pośrednictwem demonstrują swoje poglądy. Budowa broszy pozwala bowiem na umieszczenie na nich niemal wszystkiego. Zazwyczaj płaska powierzchnia stanowi tło umożliwiające wypowiedź artystyczną. Dzięki swojej formie broszka pozwala na wyeksponowanie przesłania. Artysta tworzący brosze ma wielką swobodę twórczą, nie ogranicza go forma ani kształt biżuterii, którą projektuje. Współczesne brosze mają różne kształty: od prostych, owalnych, geometrycznych, po finezyjne, przypominające bardziej małe formy rzeźbiarskie niż biżuterię.
Bursztyn i kamienie jubilerskie
Jak podkreślają sprzedawcy, największym zainteresowaniem cieszą się duże, owalne brosze z wyeksponowanym bursztynem. Im większy kamień, tym lepiej. Zazwyczaj klientki polskich salonów jubilerskich decydują się na zakup srebrnej biżuterii. Można powiedzieć, że klasyczne połączenie bursztynu i srebra znowu stało się modne. Podkreślenia bowiem wymaga fakt, że w ostatnim czasie biżuteria bursztynowa nie cieszyła się w Polsce popularnością, czy to za sprawą jej wzornictwa, czy przekonania, że jest ona dobra dla osób starszych. Teraz widzimy jednak renesans bursztynowej biżuterii, i to spowodowany rosnącą popularnością broszek. Projektanci bursztynowych brosz eksperymentują z formą, oddając do rąk klientów nowoczesne okazy biżuteryjne. We wzornictwie odnajdujemy motywy roślinne, ale także formy geometryczne. Znaczna część twórców decyduje się na minimalizm. Bursztyn, zazwyczaj umieszczony w centralnej części biżuterii, bywa traktowany przez artystów w niekonwencjonalny sposób. Coraz częstsze są eksperymenty polegające na zmianie tradycyjnego kształtu materiału. Na rynku możemy odnaleźć bursztyny pocięte w kwadraty czy trójkąty, dzięki czemu kompozycje brosz przypominają bardziej kubistyczne obrazy niż tradycyjną biżuterię. Zmiana we wzornictwie powoduje, że i Polki znacznie odważniej noszą swoje broszki. Śledząc zmiany w podejściu użytkowników do biżuterii, możemy zauważyć, że Polki noszą nie jedną, ale kilka brosz, wykazując się tym samym innowacyjnością w postrzeganiu biżuterii. Klientki salonów jubilerskich bawią się broszkami, komponując ciekawe kreacje. Podkreślenia wymaga fakt, że fala zainteresowania broszami z bursztynem spowodowała wzrost sprzedaży biżuterii tego rodzaju z innymi materiałami jubilerskimi. Często kupowane są także srebrne brosze z krzemieniem czy opalem. A szczególnie ciekawe wydają się wszelkie połączenia płaskiej, srebrnej formy z minirzeźbą. Artyści, wykorzystując wielkowymiarowość broszy, umieszczają w ich centrum swoiste, najczęściej srebrne, mikrorzeźby – w kształtach abstrakcyjnych i fantastycznych. Dzięki takim zabiegom brosze stają się już nie tylko obiektami biżuteryjnymi, ale w pewnym sensie instalacjami, niosącymi przesłanie w przestrzeń publiczną. Na polskim rynku pojawiają się także brosze, w których zastosowano niekonwencjonalne materiały jubilerskie, takie jak plastik czy tkanina. Najczęściej spotykamy się w tym przypadku z biżuterią nawiązującą do tradycji ludowej. W centralnej części broszy znajdujemy bowiem koronki czy tkaniny o wzornictwie regionalnym. Zainteresowanie klientów budzą plastikowe elementy, najczęściej nawiązujące do popartu. Możemy bowiem znaleźć broszki, w których w centralnej części umieszczono figurki bohaterów filmów fabularnych czy ludziki Lego.
Powrót po latach
Broszka, zapomniany element biżuterii, który do niedawna noszony i utożsamiany był raczej ze starszym pokoleniem Polek, powrócił jako nowoczesny element biżuteryjny. Polki chętnie eksperymentują z broszami. Noszą je jako ozdobę, ale także wykorzystując obiekty biżuteryjne jako okazję do zamanifestowania swoich poglądów. Modne staje się łączenie kilku, a nawet kilkunastu brosz, bawienie się wzornictwem i treścią noszonej biżuterii. Moda na broszki może być zjawiskiem krótkotrwałym, ale miejmy nadzieję, że tak się nie stanie, gdyż ten rodzaj biżuterii jest jednym z ciekawszych i pozwala artyście na pełną swobodę twórczą.