Przeglądasz dział AKTUALNOŚCI (id:116) w numerze 02/2015 (id:141)
Ilość artykułów w dziale: 4
|
|
Wyzwaniem, przed jakim stoi branża jubilerska, jest dostosowanie się do wymagań stawianych przez rynek. Moda na biżuterię modową sprawia, że twórcy muszą dostosować swoją ofertę do oczekiwań klientów i wymieniać kolekcje biżuterii z sezonu na sezon.
Od branży jubilerskiej wymaga się, aby sprostała zmieniającym się na rynku tendencjom, czyli komponowała się z trendami w modzie odzieżowej. Powoli branżę jubilerską i odzieżową zaczynają dotyczyć te same prawa, m.in. sezonowości.
Nieustanne zmiany
Rynkiem rządzą klienci, którzy wymagają dużej różnorodności w kolekcjach biżuterii i szybszej wymiany asortymentu. Obserwując rynek biżuterii modowej można zauważyć wzrost liczby kolekcji w ciągu roku. Jeszcze do niedawna normą było wprowadzanie na rynek dwóch kolekcji rocznie, teraz niektóre firmy decydują się na wprowadzenie ich aż pięciu. Klienci oczekują, aby wprowadzana na rynek biżuteria wyróżniała się, była stosunkowo tania, a materiały użyte do jej stworzenia były dość dobrej jakości. Jak podkreślają specjaliści, najczęściej wybieranymi materiałami do produkcji biżuterii modowej jest plastik, tkanina oraz aluminium. Potrzeba błyskawicznego reagowania na potrzeby rynku sprawia, że znacznie skraca się czas od zaprojektowania kolekcji do jej dostawy. Szybkość tworzenia nowych kolekcji biżuterii powoduje, że projektanci mają coraz mniej czasu na dopracowanie kolekcji. Sprawia to, że designerzy stają się jednocześnie producentami, a często też sprzedawcami biżuterii. Chęć wypromowania marki oznacza, że projektanci biżuterii modowej wprowadzają na rynek co najmniej trzy kolekcje – basic lines, kolekcje medium – tzw. priced high street brands oraz high fashion brands. Podkreślenia wymaga fakt, że zalewanie rynku coraz to nowymi kolekcjami powoduje kłopoty z ich sprzedażą, a także magazynowaniem.
Im więcej tym lepiej
Klienci chętnie kupują nowe kolekcje biżuterii modowej, ponieważ wpisują się one w aktualne trendy. Wykorzystują je jako dodatek do ubrań, którymi tracą zainteresowanie wraz z pojawianiem się nowych kolekcji. Jak podkreślają specjaliści, biżuteria modowa z racji swojego przeznaczenia, dostępności oraz ceny staje się przedmiotem jednorazowym. Użytkownicy wyrzucają biżuterię modową nie tylko wówczas, gdy ta ulegnie zniszczeniu, ale także w momencie, gdy się im po prostu znudzi. Warto zauważyć, że na naszych oczach zmienia się sposób postrzegania biżuterii przez Polaków – z drogocennego przedmiotu wartego wieloletniego przechowywania staje się małowartościowym, sezonowym gadżetem. Część użytkowników biżuterii zaczyna ją postrzegać jedynie przez pryzmat modnej ozdoby, która zmienia się z sezonu na sezon.
42. edycja targów biżuterii, zegarków i lifestyle’u INHORGENTA MUNICH już za nami. Odbywające się w dniach 20-23 lutego targi przyciągnęły do stolicy Bawarii Monachium 26 tysięcy odwiedzających z 75 krajów.
Ponad 30 proc. wszystkich gości stanowili kupcy spoza Niemiec. Najliczniej reprezentowane były: Austria, Szwajcaria, Włochy, Holandia, Hiszpania, Wielka Brytania i Irlandia Północna, Czechy oraz Węgry.
Wystawcy z Polski
Na targach swoją najnowszą ofertę zaprezentowało 1055 wystawców z 40 krajów. Wśród nich aż 233 stanowiły nowe firmy, z których zdecydowana większość deklaruje chęć ponownego udziału w kolejnych targach. Grono nowych wystawców zasiliło aż 8 firm z Polski – wśród nich dwie firmy z biżuterią z bursztynem: FPH Baco oraz Image Silver, z biżuterią złotą i srebrną – Pracownia Piotr Szymański z Poznania, z biżuterią srebrną z kryształami Swarovskiego – Firma Jubilerska Kłosok ze stoiskiem marki Brilas, z biżuterią designerską – grupa 4 projektantów Grey Melo, w skład której wchodzą projektanci Małgorzata Mieleszko-Myszka, Kacper Schiffers, Rafał Kozubowicz oraz Piotr Dalewski. W ramach Forum Innovation prace swoje pokazało troje nowych projektantów: Katarzyna Kaznowska-Knopf, Mariusz Fatyga i Unikke Design Olga Guzik. Najliczniej reprezentowane były polskie firmy w segmentach: opakowania, oferta techniczna (PAT, Rodent), półfabrykaty i biżuteria z bursztynem (Gielo, Image Silver, Bodex Klepaccy, B&G Bursztynowa Galeria, Arti-Ambra, Dr Amber / Athra, Jubilex), biżuteria srebrna i złota (Novvak Jewellery, Galeria Venus, Pracownia Złotnicza Piotr Szymański), biżuteria lifestyle’owa z kryształami Swarovskiego (Corundum / Spark, Firma Jubilerska Klosok / Brilas) oraz biżuteria ze szkła Murano (Kogata), biżuteria designerska (Marcin Zaremski, Arek Wolski, Eva Stone, Amberwood Marta Włodarska, Karolina Bik, By Bytomski / Bytomska, Grey Melo, Markus Mueller, Studio Rox, Deco Echo). Po raz pierwszy Polska miała swojego reprezentanta w hali z biżuterią premium B1 – opolska firma PZ Stelmach zaprezentowała w tej prestiżowej hali swoje najnowsze kolekcje obrączkowe. Wykład y i pre zen tacje Po zeszłorocznym sukcesie projektu Inspiration Lab ponownie zachęcało odwiedzających i wystawców do odkrywania najnowszych technologii druku 3D. W tym roku, oprócz form jubilerskich, prezentowano również możliwości druku 3D całych sylwetek ze zdjęcia. Swoją wiedzę można było poszerzyć dzięki bogatej ofercie wykładów, które odbywały się w trakcie całych targów w ramach powierzchni seminaryjnej. Tematy to miedzy innymi: jubiler jako marka; interaktywny design – metody prezentacji przyszłości; smart watches & smart jewellery – tradycja contra przyszłość; sklep jubilerski przyszłości; zegarki przyszłości – smart watches – szansa czy zagrożenie dla branży zegarkowej; różnice w metodach zakupu z uwagi na płeć, czyli o tym, że kobiety kupują inaczej a mężczyźni inaczej. Po raz drugi odbyło się Forum Międzynarodowych Producentów Pereł i Biżuterii z Perłami International Pearl Forum, w tym roku pod hasłem „Perły – design i moda”.
Sami wystawcy tak postrzegają targi :
Bartłomiej Hamerlak, sales manager w firmie Rodent
Przez wzgląd na profil naszej produkcji (narzędzia i maszyny dla jubilerskich zakładów małej i średniej produkcji), targi Inhorgenta już od wielu lat są dla nas doskonałym miejscem prezentacji naszych wyrobów. Każdego roku mamy możliwość spotkać tu klientów z Niemiec, Czech, Słowacji i Węgier. W ostatnich latach, co nas bardzo cieszy, pojawia się coraz więcej kupców z Bałkanów. Taki przekrój odwiedzających jest dokładnie tym, czego w tej chwili szukamy. Cieszymy się, że targi w Monachium umożliwiają nam kontakt właśnie z tymi klientami, od lat na niezmiennie wysokim poziomie.
Rafał Szyszko, właściciel marki EvaStone
Udział w targach INHORGENTA MUNICH to czas i miejsce na coroczną inauguracyjną prezentację naszej nowej kolekcji. W Europie są to dla nas najważniejsze targi. Tutaj umacniamy zagraniczne kontakty handlowe, pozyskujemy nowych klientów i nabieramy doświadczenia, świeżości spojrzenia na biżuterię i nowe narzędzia marketingowe.
Grzegorz i Renata Wydro, właściciele Galerii Venus z Kłodzka:
To już nasz czwarty udział na targach Inhorgenta. Z roku na rok jesteśmy coraz bardziej zadowoleni i rozpoznawalni wśród potencjalnych kontrahentów, co skutkuje większym zaufaniem i większą ilością spływających zamówień. Targi niewątpliwie przyczyniły się do rozszerzenia naszej sprzedaży na ten rynek. Będziemy tu z pewnością powracać. Spotkanie networkingowe – gościnnie na stoisku PZ Stelmach W niedzielę, trzeciego dnia targów, na imponującym stoisku polskiej marki PZ Stelmach w hali B1 odbyło się spotkanie networkingowe mające na celu promocję polskiej biżuterii wśród polskich i zagranicznych przedstawicieli branży jubilerskiej oraz międzynarodowej prasy branżowej. Spotkanie swoją obecnością uświetniły Konsul Generalna RP w Monachium Justyna Lewańska oraz nowa dyrektor targów INHORGENTA MUNICH Stefanie Maendlein. W spotkaniu wzięli udział również przedstawiciele międzynarodowej prasy branżowej, Petra Baeuerle z redakcji Schmuck Magazin czy Christel Trimborn z Goldschmiede Zeitung. W niezobowiązującej atmosferze koktajlu zorganizowanego przez Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Berlinie zaproszeni goście mogli wymienić się doświadczeniami, nawiązać kontakty oraz zapoznać się z działaniami prowadzonymi przez Ambasadę RP na rzecz wsparcia polskich przedsiębiorców. O działaniach tych opowiadała Katarzyna Rzeźniczek, radca WPHI Ambasady RP w Berlinie. Podczas spotkania głos zabrała również Stefanie Maendlein, nowa dyrektor targów Inhorgenta Munich, która powitała polskich wystawców, życzyła im udanych targów i wyraziła nadzieję na spotkanie w tej samej grupie na kolejnych targach INHORGENTA MUNICH 2016. Inh orgen ta Munich po godzinach Na zakończenie każdego dnia targowego wystawcy oraz kupcy spotykali się w holu wejściowym West na INHORGENTA MUNICH Afer Party, gdzie mogli zrelaksować się po wyczerpującym dniu pracy, wymienić się wrażeniami oraz w swobodnej atmosferze nawiązywać kontakty z partnerami biznesowymi. Niezwykłą atmosferę tworzyła jazzowa muzyka w tle, która pomimo spokojnych rytmów porywała do tańca nie tylko polskich wystawców. W piątek po targach grupa ponad 50 polskich wystawców i odwiedzających wybrała się na wspólną kolację do tradycyjnej monachijskiej restauracji Augustiner, gdzie można było wczuć się w klimat gwarnej, bawarskiej Bierhalle oraz posmakować regionalnych specjałów. Całe wyjście, jak co roku, było koordynowane przez Polskie Przedstawicielstwo Targów Inhorgenta Munich. KolejnA edycja targów INHORGENTA MUNICH odbędzie się w terminie 12–15. lutego 2016 roku na Nowych Terenach Targowych w Monachium.
Na początku roku szkolnego 2014/2015 grupa młodzieży z Zespołu Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie tradycyjnie już wzięła udział w stażach zawodowych organizowanych w ramach programu unijnego Leonardo da Vinci.
Młodzi jubilerzy mieli okazję pracować w Pforzheim w Niemczech, w Goldschmiedeschule, jednej z najbardziej wyspecjalizowanych szkół w zakresie jubilerstwa w Europie (wyposażonej w lasery, pracownie projektowania 3D, pracownie eksperymentalne, laboratoria) oraz w Monachium, w Meisterschule fur das Gold und Silbersch-miedehandwerk, równie profesjonalnej placówce dla jubilerów. Warto wspomnieć, że uczący się w z Zespole Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego ceramicy odbyli też staż w ramach tego samego projektu w portugalskiej szkole w Caldas.
Nowoczesne technologie
Tematem trzytygodniowych warsztatów był design i rzemiosło w najnowszych technologiach 3D. Celem projektu było poznanie nowoczesnych interaktywnych technologii cyfrowych używanych w projektowaniu sztuki użytkowej i najnowszych wersji oprogramowania wykorzystywanego w zakresie tych technologii, np. 3 Design, Rhino. Realizacja tego projektu to doskonały pomysł na poszerzenie rozwoju zawodowego i kompetencji uczniów. W związku z ewolucją technologii cyfrowych w Europie wzrasta zapotrzebowanie branży designerskiej na fachowców swobodnie poruszających się w najnowszych cyfrowych technologiach. Celem projektu było zatem absolutnie nowe i awangardowe doświadczenie w sztukach stosowanych, umożliwiające uzyskanie wartości dodanej do edukacji zawodowej uczestników. Umiejętności i wiedza nabyte podczas stażu mają ogromne znaczenie w kontekście regionalnym, krajowym i europejskim.
Dzieło autorstwa Marty Rżanek zostało nagrodzone przez jury pod przewodnictwem Roberty Bernabei podczas 19. Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award 2015. Zwyciężczyni otrzymała dziesięć tysięcy złotych ufundowane przez prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.
Komisja poddała ocenie 135 prac nadesłanych na konkurs pod hasłem „Mimesis“ przez 112 autorów z 18 krajów: Austrii, Belgii, Bułgarii, Brazylii, Chin, Danii, Finlandii, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Meksyku, Polski, Rosji, Słowenii, Turcji, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Włoch. Pierwszą nagrodę Amberif Design Award 2015 komisja przyznała artystce, która jak czytamy w uzasadnieniu, spełniła, trzy kryteria konkursu. Zaprezentowała oryginalną interpretację tematu, jej dzieło jest funkcjonalne, a także w nowatorski sposób zastosowała bursztyn. Praca przedstawia niekonwencjonalny sposób oprawienia bursztynu w skórę. Jury doceniło spójność pracy oraz jej surowość nawiązującą do trendu społecznego neo nomadic. Nagrodę Bursztynową ufundowaną przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników, czyli kilogram bursztynu, otrzymała Adriana Lisowska z Gdyni. Jej praca jest wielopłaszczyznową reprezentacją tematu mimesis. Jak zauważyło jury, artystka, wykorzystując odbicie, iluzję i kamuflaż, oferuje bezustanną transformację swego otoczenia. Natomiast Nagroda Srebrna – kilogram srebra – ufundowana przez KGHM Polska Miedź, przyznana została Andrzejowi Cofcie, który w swojej pracy podkreślił nowe pojmowanie mimesis w odniesieniu do ludzkiego ciała. Jury w uzasadnieniu werdyktu zauważyło, że kształt kropli odnosi się do pochodzenia bursztynu, zaś niekonwencjonalne miejsce noszenia tego przedmiotu odnosi się do współczesnej modyfikacji ciała.