Artykuły z działu

Przeglądasz dział RAPORT (id:59)
w numerze 02/2014 (id:129)

Ilość artykułów w dziale: 2

pj-2014-02-01

Naturalne piękno bursztynu

Kłopoty z pozyskaniem bursztynu sprawiają, że na polskim rynku biżuteryjnym pojawia się coraz mniej biżuterii z niego wykonanej. Twórcy i projektanci nie mogą zawieść swoich zagranicznych odbiorców i gros swoich gotowych wyrobów eksportują, głównie do Chin.

pj-2014-02-17

Nie można zapominać jednak, że Polacy chętnie kupują bursztynową biżuterię, szczególnie tę wykonaną przez artystów złotników. Nowoczesny design oraz wysoka jakość wyrobów sprawiają, że biżuteria z bałtyckim kamieniem sprzedaje się coraz lepiej.

Bursztyn w Chinach

Największym odbiorcą bursztynowej biżuterii są Chiny. Szacuje się, że trafia tam niemal 80 proc. produkowanej w Polsce biżuterii. Chińczycy pokochali polski skarb narodowy i kupują designerską biżuterię. Producenci wysyłają głównie biżuterię ze srebra. Bursztyn oprawiony jest w oksydowane srebro, w oprawie zamknięte zwykle nieregularne, ciekawe okazy bursztynu.

W Chinach najlepiej sprzedają się bursztyny w kolorze koniakowym, jednak na wschodni rynek trafiają także najdroższe okazy bursztynu, szaroniebieskie czy czarne i, co godne odnotowania, znajdują się na nie odbiorcy. Podkreślenia wymaga fakt, że na rynek chiński trafia bursztyn oprawiony w złoto czy nawet platynę i znajdują się odbiorcy, którzy chętnie ją kupują. Ceny biżuterii z bursztynem zbliżone są do cen biżuterii z kamieniami szlachetnymi. Zdarza się także, że twórcy wzbogacają biżuterię o diamenty i tworzą niemal arcydzieła sztuki złotniczej.

Nowoczesny design

sprawia, że Chińczycy wykupują wszystkie bursztynowe wyroby, które pojawiają się na ich rynku. Nowoczesny design Kolekcje bursztynowej biżuterii są coraz chętniej kupowane przez klientów w polskich salonach jubilerskich. Jednak kupują i doceniają je wymagający klienci, dla których liczą się przede wszystkim artystyczne walory wyrobu złotniczego. Polacy kupują biżuterię, która jest niepowtarzalna, unikalna, zależy im na posiadaniu kolekcji autorskich. Bursztynnicy są bardzo wyczuleni na potrzeby rynkowe, śledzą światowe trendy i dostosowują swoje kolekcje do oczekiwań współczesnego klienta. Nowoczesne wzornictwo wydobywa piękno bursztynu. Każdy bursztyn jest inny, ma jedyny w swoim rodzaju kolor, kształt i twardość. Projektanci starają się wydobyć jego naturalne piękno, dostosować oprawę pod konkretny egzemplarz surowca, pozwolić mu zabłysnąć. Warto zauważyć, że trendy nawet na rynku biżuterii bursztynowej zmieniają się bardzo szybko.

A każda zmiana tendencji wśród klientów salonów jubilerskich znajduje swoje odbicie w kolejnych kolekcjach bursztynowej biżuterii. Bursztynnicy poza dostosowaniem swoich wyrobów pod oczekiwania wymagających klientów, starają się także samodzielnie kreować modę i przełamywać stereotypy związane z bursztynem. Projektanci coraz chętniej eksperymentują – przełamują konwencję łącząc bursztyn z żywicą, miedzią czy tytanem. Warto pamiętać, że im ciekawsze połączenia, tym większe zainteresowanie klientów, dlatego też projektanci sięgają po stal, różnego rodzaju tkaniny, a nawet papier. Twórcy bursztynowej biżuterii dzięki nowoczesnemu wzornictwu starają się zaskakiwać swoich odbiorców i sprawić, aby bursztyn stał się modnym dodatkiem. Na rynku możemy znaleźć połączenia bursztynu oraz kamieni ozdobnych, czy nawet szlachetnych a także innych materiałów jubilerskich. Jednym słowem można powiedzieć, że projektanci starają się sprawić, aby bursztyn stał się designerskim gadżetem, a biżuteria z niego wykonana – najmodniejszą biżuterią. Twórcom, wprowadzającym bursztynowe kolekcje biżuterii na polski rynek zależy na przełamaniu stereotypu, że bursztynowa biżuteria przeznaczona jest dla osób starszych, chcą aby doceniona została przez młode pokolenie Polaków.

Personalizacja bursztynu

Projektanci biżuterii z bursztynem coraz chętniej decydują się na projektowanie pod konkretne zamówienie klientów. W kolekcjach bursztynników można znaleźć już biżuterię modułową, którą można dowolnie komponować. Projektanci wprowadzają liczne rodzaje zawieszek, charmsów czy beadsów. Bursztynnicy starają się zmienić przyzwyczajenia Polaków i pokazać, jak wielkie zmiany dokonały się na tym rynku. Projektanci biżuterii z „polskim skarbem narodowym” starają się dzięki nowoczesnemu wzornictwu oraz dostosowaniu swoich kolekcji do oczekiwań rynku zmienić wizerunek bursztynowej biżuterii. Sprawić, żeby biżuteria wykonana z bursztynu stała się modna i pożądana przez klientów salonów jubilerskich.

Dlatego też niemal każda z firm decyduje się na wykonywanie biżuterii według pomysłów klientów, czy też stara się ukazać właściwości bursztynu poprzez połączenie go z nietradycyjnymi materiałami. Podkreślenia wymaga fakt, że polscy projektanci dyktują trendy na światowym rynku bursztynowej biżuterii. Wprowadzają nowe rozwiązania technologiczne, wzornictwo. W Polsce została opracowania metoda fasetowego szlifowania bursztynu na wzór diamentów. Dzięki projektantowi Marcinowi Wesołowskiemu szlifowane bursztyny znajdują się na całym świecie.

Profesjonalne zdjęcie biżuterii

Kiedyś zdjęcia biżuterii wykonywane były sporadycznie, w dzisiejszych czasach fotografia jubilerska jest jednym z niezbędnych narzędzi służących do sprzedaży wyrobów biżuteryjnych. Warto pamiętać, że klienci, zanim zdecydują się na zakup wyrobów jubilerskich, przeglądają wiele stron internetowych, na których prezentowana jest biżuteria. Dokonują więc wyboru podziwiając zdjęcie biżuterii.

pj-2014-02-11

Dlatego też współcześnie jednym z podstawowych narzędzi, jakimi musi operować twórca i sprzedawca biżuterii, jest wysokiej jakości sprzęt fotograficzny, a nawet fotograficzne studio. Zdjęcie mówi więcej niż słowa Twórcy biżuterii, aby przyciągnąć klientów, muszą nie tylko zaoferować im niekonwencjonalną biżuterię, ale także umieć ją zaprezentować. Niestety większość twórców nie dba o jakość umieszczanych w internecie zdjęć. Zdarza się, że wykonują fotografię nawet zwykłymi smartfonami.

– Na potrzeby dzielenia się treścią przez media typu Facebook lub Instagram jakość będzie czasem nawet zadowalająca, niestety nie są to rezultaty wystarczające dla celów komercyjnych – mówi Mikołaj Bator, prezes zarządu firmy Mode.

– Obecnie dostępne na rynku są akcesoria do smartfonów, np. wymienne miniobiektywy do makrofotografii, jednak jest to wyłącznie gadżet dla zabawy, bez walorów jakościowych. Profesjonaliści muszą wykorzystać w tym celu nowoczesny sprzęt fotograficzny – dodaje. Zdjęcie wykonane amatorskim aparatem fotograficznym czy smartfonem może sprzedawcy biżuterii bardziej zaszkodzić niż pomóc. Niskiej jakości zdjęcie nie odda walorów estetycznych prezentowanego obiektu, nie wydobędzie głębi, nie ukaże piękna kamieni ani metali szlachetnych.

– Nie należy publikować zdjęć, które wykonało się niskiej jakości sprzętem, gdyż nigdy nie oddadzą one charakteru biżuterii – mówi dr Katarzyna Miśkowska, specjalistka ds. marketingu. – Klienci „kupują” biżuterię wzrokiem, podziwiając ją, więc im lepsze zdjęcie, tym więcej zainteresowanych kupnem biżuterii – dodaje. Nie można zapominać, że w internecie swoje prace publikuje coraz więcej twórców, dlatego należy zwrócić na siebie uwagę klientów nie tylko wykonaną przez siebie biżuterią, ale także profesjonalnymi zdjęciami. – Niestety w dzisiejszych czasach musimy bacznie obserwować, co robi konkurencja i być krok przed nią – zauważa Katarzyna Miśkowska.

– Oznacza to, że musimy zainwestować w odpowiedni sprzęt fotograficzny albo oddawać swoje prace w ręce fotografików – dodaje. Jak podkreślają eksperci, złe zdjęcie biżuterii umieszczone w sieci spowoduje nie tylko brak zainteresowania oferowaną biżuterią, ale także będzie budowało negatywny wizerunek naszej firmy. Wizualizacja biżuterii na monitorze komputera jest niezbędnym elementem sprzedaży, gdyż pozwala klientowi na podjęcie decyzji o zakupie produktu. Prezentowanie klientowi standardowych zdjęć biżuterii przy dużej konkurencji na rynku sprzedaży internetowej powoli przestaje spełniać swoje zadanie. Zdjęcia katalogowe producenta biżuterii lub własne impresje z namiotów bezcieniowych to w dzisiejszych czasach za mało dla klienta.

Ministudio w warsztacie złotnika

pj-2014-02-12

Najwygodniejszym rozwiązaniem dla producentów biżuterii jest zakup profesjonalnego sprzętu fotograficznego. – Każdy twórca biżuterii, który chce wykonywać profesjonalne zdjęcia biżuterii, powinien posiadać ministudio do fotografii z odpowiednim oświetleniem fotograficznym o temperaturze barwowej bliskiej dziennej (białe światło), wyposażone w odpowiedni uchwyt na aparat z możliwością regulacji kąta nachylenia aparatu oraz z dodatkowymi udogodnieniami, jak uchwyty i platforma obrotowa do zdjęć 360 stopni, które zwiększają atrakcyjność prezentacji online – mówi Mikołaj Bator. – Niezbędny jest także aparat fotograficzny wyposażony w odpowiedni zestaw obiektywów. Obowiązkowo w zestawie powinien się znaleźć dobry obiektyw z zoomem, np. Sigma 17-70 mm oraz obiektyw makro do pierścionków i diamentów, np. 100 mm (substytutem może być nakładka makro typu close up lens). Lustrzanka powinna mieć przynajmniej 18 megapikseli, rekomendowane marki dla profesjonalistów to Canon i Nikon – dodaje. Aby wykonać w pełni profesjonalne zdjęcie warto także zainwestować w szereg dodatków, które podniosą jakość wykonanego zdjęcia oraz umożliwią ukazanie detali biżuterii. Aby wykonać dobrej jakości zdjęcie, należy posiadać urządzenie do np. dodawania odblasków. – Niezbędne będzie także urządzenie do podnoszenia kontrastu czy wydobywania detali. Do diamentów używamy specjalnego światła, które pozwala wydobyć fasety i czystość kamienia – mówi Mikołaj Bator. – Można również zastosować szereg teł i dyfuzorów do usprawnienia obrazu – dodaje. Nie można zapominać, że wykonanie dobrej jakości zdjęcia wiąże się także z zakupem oprogramowania komputerowego.

Nad zdjęciem, zanim umieści się je na stronie internetowej, należy popracować, aby nadać prezentowanej biżuterii odpowiedniego charakteru. – Oprogramowanie do edycji powinno pozwalać na łatwą korekcję obrazu i usuwanie tła – mówi Mikołaj Bator.

– Dostępne na rynku oprogramowanie typu Photoshop konkuruje obecnie z autorskimi aplikacjami wspierającymi automatyczne ministudia do fotografii, np. Photo Composer marki Mode360 – oprogramowanie ModePix – dodaje.

Decydując się na umieszczenie swoich produktów w sieci należy zastanowić się nad zastosowaniem technologii animacji 360 stopni, która opiera się na tych samych założeniach, co dawne filmy animowane, czyli animacje poklatkowe wykonane z serii zdjęć. Aby wykonać animację, należy posiadać aparat fotograficzny, małe studio lub namiot bezcieniowy oraz tzw. platformę bezcieniową z oprogramowaniem. Można także zdecydować się na zakup automatycznego studia fotograficznego 2D i 360 st. do profesjonalnej fotografii biżuterii. – Na polskim rynku można kupić urządzenia, które umożliwiają samodzielne tworzenie najwyższej jakości packshotów i fotografii 360 st. biżuterii przez absolutnie każdego użytkownika, bez względu na jego umiejętności czy wiedzę fotograficzną – mówi Dawid Prymas, rzecznik prasowy firmy Orbitvu.

– Alphashot Micro zostało wyposażone w technologię IQ Maska, która automatycznie usuwa tło biżuterii i przyspiesza pracę co najmniej 150-krotnie – dodaje. Nowoczesny sprzęt dostępny na polskim rynku wyposażony jest w algorytmy automatycznie sugerujące perspektywę poprzedniego obrazu, rozpoznaje rozmiar sfotografowanego obiektu, porównuje go z poprzednim obrazem, przycina, a następnie dodaje odpowiednie marginesy. W ten sposób bez ingerencji człowieka i żmudnego pozycjonowania produktu i długich godzin pracy w programie graficznym otrzymujemy profesjonalną i spójną wizualnie fotografię biżuterii. – Dostępne na rynku urządzenie Alphashot Micro umożliwia wykonanie profesjonalnego packshota w 5 sekund, a fotografii 360° w zaledwie dwie i pół minuty – mówi Dawid Prymas.

Inwestycja w przyszłość

Mimo że zakup profesjonalnego sprzętu wiąże się z wydatkami, to jest to wydatek, który z całą pewnością się zwróci. – Inwestycja w sam sprzęt fotograficzny to minimum 4 tys. zł netto przy założeniu, że chcemy precyzyjnie fotografować drobną biżuterię. Wyposażenie studia w klasyczny sposób bez opcji zdjęć 360 stopni to min. 3 tys. złotych plus oprogramowanie za około 2 tys. złotych – mówi Mikołaj Bator.

– Ministudia fotograficzne typu Photo Composer to koszt od 7 tys. złotych netto z oprogramowaniem w cenie. Zaletą automatycznych ministudiów jest ich kompaktowy rozmiar i łatwość obsługi – dodaje. Jak podkreślają specjaliści, sprzedawcy biżuterii wybierając profesjonalny sprzęt nie powinni kierować się ceną produktu. Nie warto oszczędzać na jakości sprzętu i wybierać najtańszych dostępnych na rynku urządzeń. Należy pamiętać, że kupione urządzenia muszą ze sobą współpracować. – Na pewno w pełni automatyczne sprzęty kompaktowe nie zapewnią pożądanej jakości, jednocześnie nie będą kompatybilne z oprogramowaniami typu ModePix – mówi Mikołaj Bator.

– Poza tym za ceną idzie zawsze jakość, więc wybór powinien być podyktowany wysokością oczekiwań – dodaje.

Sesja zdjęciowa biżuterii

Producenci i twórcy biżuterii, jeśli nie chcą inwestować w sprzęt fotograficzny, mogą zdecydować się na profesjonalną sesję zdjęciową przeprowadzoną przez fotografa. – Profesjonalna sesja w studio fotograficznym daje możliwość ukazania biżuterii w niecodziennej aranżacji – mówi Katarzyna Miśkowska. – Dzięki autorskim zdjęciom można wyróżnić się na rynku biżuteryjnym – dodaje. Fotograficy wykonują sesje packshotowe, a także, co znacznie ciekawsze, sesje z modelkami. Dzięki sesjom fotograficznym biżuteria zaprezentowana jest w często w niekonwencjonalny sposób. Należy jednak pamiętać, że jednorazowa sesja fotograficzna jest znacznie tańsza niż zakup profesjonalnego sprzętu, gdyż kosztuje od 1,5 do 2 tys. złotych, jednak stałe korzystanie z usług profesjonalnego fotografa nie opłaca się. – Warto zastanowić się nad wykonaniem jednorazowej sesji u fotografa, który zaangażuje do niej modelki, i wykorzystać ją jako materiał promocyjny – mówi Katarzyna Miśkowska.