Artykuły z działu

Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30)
w numerze 01/2014 (id:128)

Ilość artykułów w dziale: 6

pj-2014-01-01

Biżuteria ślubna

Mianem „biżuterii ślubnej” określa się ozdoby, które doskonale komponują się z suknią ślubną. Jest to niezbędny dodatek, na który decyduje się niemal każda panna młoda. Na polskim rynku wraz z rozwojem rynku akcesoriów ślubnych pojawił się rynek biżuterii ślubnej. Panny młode zazwyczaj decydują się na zakup biżuterii ślubnej w salonach sukni ślubnych albo za pośrednictwem wyspecjalizowanych w tematyce ślubnej stron internetowych.

pj-2014-01-22

Większość biżuterii ślubnej znajdującej się na polskim rynku pochodzi z importu. Zazwyczaj są to ozdoby wykonane z tanich, niskiej jakości materiałów jubilerskich. Sprzedawcy biżuterii ślubnej wychodzą z założenia, że jest to „jednorazowa” biżuteria, więc nie musi być wysokiej jakości. Może nadszedł czas, aby zmienić tę tendencję?

pj-2014-01-23

Projektanci biżuterii

Polski rynek jubilerski zmienia się, stale ulega nowym modom i stara się zaspokoić oczekiwania wymagających klientów. Warto więc dostosować się do okazji, jaką daje moda na usługi ślubne i nawiązać współpracę z projektantami i sprzedawcami sukni ślubnych. Panny młode wydają na suknie ślubne średnio od 3 tys. do 15 tys. złotych, a suknia ślubna jest zakładana tylko raz. Może warto byłoby, aby część tej kwoty przeznaczały na biżuterię, która może towarzyszyć im całe życie? Nawiązując współpracę z projektantami sukni ślubnych twórcy biżuterii mogliby prezentować biżuterię przygotowaną pod konkretne wzory sukni bądź projektować ją wraz z klientką.

Panny młode przywiązują ogromną wagę do wszelkich dodatków związanych ze ślubem, zatem zaproponowanie im oryginalnej biżuterii, komponującej się z suknią ślubną, a jednocześnie stanowiącej pamiątkę, wydaje się idealnym rozwiązaniem. Nie można zapominać, że znaczna część projektantów biżuterii nawiązuje współpracę z projektantami odzieży i wspólnie wypuszczają na rynek autorskie kolekcje. – Współpraca z projektantami sukni ślubnych i salonami je oferującymi wydaje się idealnym pomysłem dla projektantów biżuterii – mówi dr Katarzyna Miśkowska, specjalistka ds. marketingu. – Rynek ślubny to coraz mocniejsza gałąź polskiej gospodarki. A wartość rynku szacuje się na 9 miliardów złotych – dodaje. Specjaliści szacują, że zyski z rynku ślubnego będą w najbliższym czasie rosły, warto więc przeanalizować możliwość wejścia na rynek z własną biżuterią.

Ozdoby w salonach

– Biżuteria oferowana w salonach sukni ślubnych i za pośrednictwem stron internetowych jest bardzo kiepskiej jakości – mówi Katarzyna Miśkowska. Największą popularnością cieszy się biżuteria perłowa, a także biżuteria, w której wykorzystano kryształy Swarovskiego. Jednak najczęściej w salonach z sukniami ślubnymi mamy do czynienia z biżuterią sztuczną, nierzadko plastikową. Sprzedawcy biżuterii nie przywiązują wagi do jakości oferowanych wyrobów, gdyż stanowią one jedynie dodatek. Rynek biżuterii ślubnej rozwija się dynamicznie. Powstają nowe salony sukni ślubnych, organizowane są targi mody ślubnej. Podkreślenia wymaga fakt, że biżuteria ślubna oferow a n a wraz z zakupem sukni jest bardzo niskiej jakości i nie spełnia oczekiwań klientów, dlatego też powinna być ona wyrabiana przez profesjonalistów, którzy będą dawali gwarancję na oferowany przez siebie produkt.

Moda na tradycyjne wzory

Od wielu sezonów moda na obrączki pozostaje niezmienna. Klienci wybierają klasyczne modele obrączek wykonanych z białego złota. Popularnością cieszą się także tradycyjne obrączki wykonane z żółtego. Jak podkreślają producenci i sprzedawcy obrączek, w najbliższym czasie sytuacja z całą pewnością nie ulegnie zmianie.

pj-2014-01-21

Podkreślenia wymaga fakt, że klienci coraz chętniej decydują się na projektowanie swoich ślubnych obrączek. Bardzo często „wzbogacają” tradycyjne modele obrączek o brylanty, szafiry czy rubiny. Coraz chętniej biorą udział, pod okiem specjalisty, w procesie projektowania swoich obrączek.

Tradycja i nowoczesność

Klienci salonów jubilerskich przy wyborze obrączek kierują się modą. Najchętniej kupowanymi obrączkami są zatem jednolite obrączki wykonane z białego bądź żółtego złota. Polacy decydują się także na modele dwukolorowe. Popularnością cieszą się także obrączki, z których jedna inkrustowana jest kamieniem szlachetnym, najczęściej brylantem. – Polacy są tradycjonalistami, najchętniej wybierają klasyczne modele obrączek ślubnych – mówi Robert Scharent, właściciel galerii z biżuterią.

– Znaczna część z nich decyduje się na grawerowanie swoich obrączek. Najczęściej młode pary grawerują datę swojego ślubu, inicjały bądź „sekretne” znaki symbolizujące ważne dla nich wydarzenia – dodaje. Klienci wybierają obrączki klasyczne o przekroju płaskim, gładkie, bez wzorów. Obrączki te są niezwykle praktyczne, bardzo trudno je uszkodzić i w każdej chwili można je wypolerować, aby wyglądały jak nowe. Warto zauważyć, że coraz większym zainteresowaniem klientów cieszą się obrączki matowe. Linie papilarne na matowej obrączce Na rynku złotych obrączek ślubnych można zaobserwować modę na modele, na których grawerowane są linie papilarne, odczyt EKG czy zapis głosu młodej pary. W tych niecodziennych modelach złotych obrączek specjalizuje się artysta złotnik Andrzej Bielak. Podkreślenia wymaga fakt, że narzeczeni decydują się na obrączki, które będą świadczyły o ich indywidualnym stylu, stąd też coraz więcej osób wybiera modele z „odciskiem palców”. Odciski palców mogą znajdować się po zewnętrznej stronie obrączki lub zostać ukryte wewnątrz ślubnej biżuterii. Znaczna część właścicieli salonów jubilerskich oraz właścicieli galerii nawiązuje kontakt z twórcami biżuterii i umożliwia swoim klientom samodzielne zaprojektowanie obrączek ślubnych.

Obrączka na całe życie

Moda na rynku jubilerskim zmienia się z sezonu na sezon, jednak na rynku obrączek panuje stagnacja. Klienci odwiedzający salony jubilerskie z zamiarem zakupu obrączki najczęściej decydują się na klasyczne modele obrączek. Jak podkreślają właściciele salonów jubilerskich i galerii z biżuterią autorską, Polacy zaczynają eksperymentować i na rynku obrączek ślubnych szukają modeli, które spełnią ich oczekiwania, jednak ciągle należą oni do mniejszości i nic nie wskazuje na to, aby ta sytuacja w najbliższej przyszłości miała ulec zmianie.

Zaręczynowy pierścionek

W każdym salonie jubilerskim w Polsce można kupić najmodniejszy pierścionek zaręczynowy, pierścionek wykonany z białego bądź żółtego złota z brylantami. Coraz częściej właściciele salonów jubilerskich decydują się na zamawianie biżuterii z platyny.

pj-2014-01-20

W ciągu ostatnich paru lat w naszym kraju pierścionek zaręczynowy został utożsamiony z pierścionkiem z brylantem. Klienci salonów jubilerskich wybierają pierścionek nie tyle ze względu na model czy formę biżuterii, ale kolor oraz rodzaj metalu szlachetnego wykorzystanego go jego stworzenia. A jednym z głównych kryteriów wyboru pierścionka zaręczynowego pozostaje jego cena.

Brylant to podstawa

Kiedyś diamentowa biżuteria ofiarowywana była tylko zamężnej kobiecie, która mogła nosić ją po zmroku. Współcześnie można zaryzykować stwierdzenie, że brylanty, wraz z pierścionkami zaręczynowymi, trafiły pod strzechy. Noszą je niemal wszystkie zaręczone kobiety. I, jak zauważają właściciele salonów jubilerskich, nikt nie wyobraża sobie innego pierścionka zaręczynowego niż pierścionek z brylantem. Pierścionki z kamieniami ozdobnymi – rubinem czy szafirem – jako pierścionki zaręczynowe są wybierane niezwykle rzadko. Dla Polaków złoty pierścionek z brylantem stał się w ostatnim czasie synonimem pierścionka zaręczynowego.

– Mimo że Polacy stali się bardziej wymagający w kwestii doboru biżuterii, to w przypadku pierścionka zaręczynowego działa u nich instynkt stadny i wybierają najpopularniejsze modele – mówi Bogdan Wyżykiewicz, jubiler.

– Kiedyś dużą popularnością cieszyły się pierścionki z rubinami, szmaragdami czy szafirami, dziś dla klientów liczy się tylko brylant, choćby najgorszej jakości – dodaje. Jak podkreślają specjaliści, największym zainteresowaniem kupujących cieszą się w ostatnim czasie pierścionki wykonane z białego złota. Po czasie kiedy najlepiej sprzedawały się pierścionki z żółtego złota, przyszła pora na białe. Warto zauważyć, że klienci wybierają także modele dwukolorowe. Na polskim rynku jubilerskim możemy znaleźć także trójkolorowe pierścionki z brylantami. Jak podkreślają właściciele salonów jubilerskich, klienci średnio przeznaczają na pierścionek zaręczynowy trzy tysiące złotych. Nie można zapominać, że najlepiej sprzedają się pierścionki z brylantem, których cena nie przekracza 1200 złotych. Podkreślenia wymaga fakt, że właściciele salonów jubilerskich zamawiają pierścionki wykonane z platyny.

Mimo że ceny platynowych pierścionków zaczynają się od 2700 złotych, to nie brakuje osób chętnych do ich zakupu. – Klienci wkraczający do salonu jubilerskiego chcą znaleźć w nim biżuterię nie tylko wartościową, ale także oryginalną, dlatego też decydują się na znacznie droższe platynowe pierścionki – mówi Bogdan Wyżykiewicz, jubiler. – Rosnące zainteresowanie platynową biżuterią podyktowane jest modą wśród zamożnych klientów – dodaje.

Wielkość diamentu

Podstawowym kryterium, którym kierują się klienci salonów jubilerskich wybierający pierścionek zaręczynowy, jest wielkość brylantu. Oczywiście im mniejszy i gorszy diament tym niższa cena wyrobu jubilerskiego. Najczęściej klienci decydują się na kamienie, które oprawione w klasyczny sposób. – Najczęściej wybieraną oprawą jest oprawa punktowa, czyli taka, w której brylant umieszczony w centralnym miejscu trzymany jest przez cztery bądź sześć krap, potocznie zwanych łapkami – mówi Bogdan Wyżykiewicz.

– Oprawa ta pozwala na doskonałe wyeksponowanie kamienia i swobodne przenikanie światła – dodaje. Klienci decydują się także na oprawę pełną, czyli taką, która otacza kamień. Podkreślenia wymaga fakt, że w polskich salonach jubilerskich najlepiej sprzedają się pierścionki zaręczynowe, w których umieszczono „nienajlepszej jakości brylanty”, co bezpośrednio przekłada się na niższą cenę pierścionka. Klienci preferują pierścionki, w których umieszczony został jeden brylant. – Polacy decydują się także na pierścionki, w których umieszczono kilka brylantów – mówi Bogdan Wyżykiewicz. – Klienci najczęściej decydują się na pierścionki, w których wykorzystano oprawę kanałową – dodaje.

Projektowanie na zamówienie

Nie można zapominać, że część klientów, decydujących się na zakup pierścionka zaręczynowego, wybiera możliwość samodzielnego zaprojektowania go.

Większość firm jubilerskich działających na polskim rynku dostosowuje swoją ofertę do potrzeb klientów. Najczęściej w salonach jubilerskich projektanci biżuterii dokonują zmian w proponowanym przez siebie wzornictwie zgodnie z życzeniem klienta. Klienci korzystają z możliwości mając poczucie, że kupują coś oryginalnego, stworzonego tylko dla nich. Jednak zgodnie z tendencjami na rynku, nawet własnoręcznie projektowana biżuteria tworzona jest z użyciem brylantów. Bardzo rzadko zdarza się, żeby klienci decydujący się na stworzenie pierścionka zaręczynowego, wykorzystywali autorskie pomysły czy używali kamieni szlachetnych innych niż diamenty. Raczej ingerują w gotowe wzornictwo.

Srebrna obrączka na całe życie

W salonach jubilerskich z roku na rok coraz lepiej sprzedają się obrączki wykonane ze srebra. Specjaliści nie są pewni skąd bierze się zainteresowanie klientów srebrną biżuterią ślubną – czy podyktowane jest ono ceną biżuterii, czy ciekawym wzornictwem. Jedno jest jednak pewne: w salonach i galeriach z biżuterią ślubną bardzo dobrze sprzedają się srebrne obrączki.

pj-2014-01-18

Klienci wybierają zazwyczaj modele, które zaskakują wzornictwem. Coraz częściej zdarza się, że wybierają biżuterię, do której wykonania wykorzystano srebro, złoto oraz tytan.

Srebro na topie

– W ostatnim czasie wzrosła sprzedaż srebrnej biżuterii ślubnej o 15 proc. – mówi Paweł Kazimierczak, pracownik salonu jubilerskiego Jubiler. – Klienci chętnie wybierają srebrne obrączki, gdyż wyglądają one niemal identycznie jak te wykonane z białego złota, a są dużo tańsze – dodaje. Można domniemywać, że klienci wybierając srebrne obrączki kierują się przede wszystkim ich ceną. Wiedza na temat metali i kamieni szlachetnych wśród klientów salonów nie jest duża, a wzornictwo, według którego tworzone są srebrne obrączki, na tyle ciekawe, że Polacy wybierają srebrną biżuterię. – Jeszcze kilkadziesiąt lat temu złota obrączka była nie tylko symbolem wiecznej miłości, ale także pewnego rodzaju lokatą kapitału, z którego w sytuacji kryzysowej można skorzystać i ją sprzedać – mówi Paweł Kazimierczak. – Obecnie czasy są zupełnie inne i złota obrączka jest tylko tradycyjną biżuterią wymienianą podczas ślubu – dodaje. Dlatego też coraz mniej osób decydujących się na ślub przywiązuje wagę do obrączki. Liczy się dla nich przede wszystkim cena „niezbędnego” elementu ślubu. Nie można zapominać, że podobieństwo obrączek wykonanych ze srebra do tych wykonanych z białego złota powoduje, że wiele osób decyduje się na „tańszy” odpowiednik modnych obrączek. – Obrączka srebrna i obrączka z białego złota są dla laika niemal nie do rozróżnienia – zauważa Paweł Kazimierczak. – Dziś liczy się przede wszystkim to, jak wygląda dany przedmiot, a nie z czego został wykonany, dlatego młodzi wybierają srebrne obrączki – dodaje.

Odwaga twórców

Wybór srebrnych obrączek przez klientów może być także podyktowany przez ciekawe wzornictwo. Projektanci tworząc srebrne obrączki nie boją się eksperymentować i projektują niekonwencjonalną biżuterię. Niezwykle często przekraczają granice i tworzą biżuterię, która skierowana jest do świadomych siebie indywidualistów, którzy na rynku obrączek ślubnych szukają oryginalnych wzorów. – Obrączki niewiele różnią się pomiędzy sobą – mogą być węższe, szersze, polerowane lub nie – mówi Paweł Kazimierczak.

pj-2014-01-19

– Natomiast ze względu na niską cenę srebra twórcy wypuszczają na rynek różnorakie modele obrączek, co może przełożyć się na ich popularność – dodaje. Twórcy szukają inspiracji w historii, na rynku pojawiają się obrączki, w których występuje motyw złączonych rąk. Pojawiają się obrączki, w które włączone są motywy z życia narzeczonych, grawerowane rysunki itp. Moda na rynku biżuterii ślubnej jest od wielu lat niezmienna. Najlepiej sprzedają się klasyczne modele, dlatego też pojawienie się na nim oryginalnej biżuterii spotyka się z zainteresowaniem klientów. – Pewna grupa klientów szuka oryginalnych wzorów, stąd też zainteresowanie autorskimi srebrnymi obrączkami – mówi Paweł Kazimierczak. – Nie przywiązują oni uwagi do ceny biżuterii, ale do oryginalnego wzornictwa. Należy jednak podkreślić, że tacy klienci należą do rzadkości – dodaje.

Łączenie srebra ze złotem

Projektanci tworząc biżuterię ślubną coraz chętniej łączą w niej różne metale szlachetne. Na polskim rynku pojawiają się obrączki, które powstają z połączenia żółtego złota i srebra. – Moim zdaniem taka sytuacja wynika z faktu, że srebro jest znacznie tańsze od białego złota, a połączenie żółtego złota ze srebrem znacznie obniża cenę obrączek – mówi Paweł Kazimierczak. – Ich wygląd jest niemal identyczny jak obrączek powstających w wyniku łączenia białego i żółtego złota – dodaje. Podkreślenia wymaga fakt, że na polskim rynku pojawiają się obrączki, które powstają w wyniku łączenia tytanu i srebra.

Twórcy sięgają po ciemnoszary tytan i chętnie łączą go z jasnym srebrem. Nie można nie zauważyć, że w Polsce pojawia się także coraz więcej oksydowanych srebrnych obrączek.

– Dużym zainteresowaniem kupujących cieszą się czarne obrączki srebrne– mówi Paweł Kazimierczak. – Zdarza się, że oksydowane na czarno srebro łączone jest z różowym czy czerwonym złotem, tworząc ciekawe kompozycje – dodaje. Moda na obrączki wykonane z czarnego złota obserwowana głównie na zachodzie Europy, powoduje, że twórcy chętnie sięgają po barwione oksydą srebro. Na polskim rynku jubilerskim pojawia się ich z sezonu na sezon coraz więcej i cieszą się one coraz większym zainteresowaniem kupujących. Jednocześnie warto zauważyć, że twórcy oferują także oksydowane srebrne obrączki w kolorze niebieskawym i szarym, po które najczęściej sięgają klienci szukający oryginalnych modeli obrączek. – Można powiedzieć, że stopniowo na polskim rynku pojawiają się na „kolorowo” oksydowane srebrne obrączki – mówi Paweł Kazimierczak. – Nie można wykluczyć, że w ciągu najbliższych paru lat będą one zyskiwały coraz szersze grono zwolenników – dodaje.

Moda na srebro?

Jak podkreślają właściciele salonów jubilerskich, coraz większym zainteresowaniem klientów cieszą się obrączki wykonane ze srebra. Bez względu na motywy kierujące Polakami, właściciele salonów jubilerskich oraz galerii z biżuterią autorską muszą wprowadzić do swojej oferty srebrną biżuterię ślubną. Warto zdecydować się na zamówienie autorskich kolekcji biżuterii, która wyróżnia się wzornictwem. Polacy przywiązują coraz większą wagę do designu, szukają niekonwencjonalnych połączeń i niecodziennych materiałów, szczególnym zainteresowaniem cieszą się nowoczesne rozwiązania stosowane na rynku metali szlachetnych.

Pallad i platyna

Coraz więcej salonów jubilerskich w Polsce decyduje się na wprowadzenie do swojej oferty obrączek i pierścionków zaręczynowych wykonanych z platyny i palladu. Mimo wysokiej ceny tego rodzaju ozdób, Polacy coraz chętniej przeznaczają pieniądze na zakup tej oryginalnej i wartościowej biżuterii.

pj-2014-01-17

Można domniemywać, że w najbliższym czasie sprzedaż biżuterii wykonanej z platyny i palladu będzie rosła za sprawą zmian w upodobaniach klientów salonów jubilerskich. Polakom przestaje wystarczać bowiem posiadanie oryginalnej biżuterii, chcą mieć biżuterię luksusową.

Platyna i brylanty

– Średnia cena platynowego pierścionka z brylantami oferowanego w polskim salonie jubilerskim wynosi ponad pięć tysięcy złotych – mówi Marcin Jędrzyk, właściciel salonu jubilerskiego Anna. – Podkreślić należy jednak, że cena w przypadku platynowej biżuterii nie odgrywa zasadniczej roli. Klientom zainteresowanym jej kupnem zależy przede wszystkim na posiadaniu pięknej i luksusowej biżuterii – dodaje. Jak podkreślają specjaliści biżuteria z platyny jest biżuterią, na którą decydują się najbardziej wymagający i, co nie bez znaczenia, najbogatsi klienci salonów jubilerskich. Warto zauważyć, że platyna najczęściej łączona jest z najdroższymi kamieniami szlachetnymi – diamentami, szafirami, rubinami, szmaragdami i perłami. Żadna firma ani projektant tworzący biżuterię z platyny nie decyduje się na łączenie jej z kamieniami ozdobnymi, gdyż platyna wykorzystywana jest tylko do oprawiania najdroższych kamieni. Ze względu na właściwości fizyczne i chemiczne platyny najczęściej wykonuje się z niej pierścionki, obrączki, broszki i zawieszki. Podkreślić należy, że platynowa biżuteria oferowana na polskim rynku pochodzi w głównej mierze z importu. Niezwykle rzadko zdarza się, aby polscy producenci biżuterii decydowali się na wprowadzenie do swojej oferty biżuterii platynowej. Jednak na polskim rynku działa coraz większa liczba importerów oraz pośredników w obrocie biżuterią z platyny. W Polsce swoje przedstawicielstwa otwierają wyspecjalizowane w obrocie platynową biżuterią firmy.

Nie można także nie zauważyć, że po platynę jako materiał coraz chętniej sięgają twórcy biżuterii unikatowej, którzy kierują swoje wyroby do wymagających klientów. Platyna jest jednak metalem, który nie poddaje się tak łatwo obróbce jak złoto, co sprawia, że praca z nią wymaga posiadania specjalistycznych narzędzi i materiałów, a to z kolei wiąże się z dodatkowymi kosztami. Artyści tworzą biżuterię własnoręcznie wykorzystując podstawowe narzędzia do obróbki metali szlachetnych, najczęściej pod konkretne zamówienie klientów. – Właściciele salonów jubilerskich w ostatnim czasie coraz częściej zamawiają platynową biżuterię do swoich sklepów, chętniej podejmują ryzyko i wprowadzają najdroższy rodzaj biżuterii do swojej oferty – mówi Marcin Jędrzyk. – Wszystko za sprawą stale rosnących wymagań klientów, którym zależy na posiadaniu biżuterii „z górnej półki” – dodaje.

Pierścionki z palladu

Wraz ze wzrostem sprzedaży platynowej biżuterii wzrosło zainteresowanie palladowymi kosztownościami. Właściciele salonów jubilerskich, a także twórcy biżuterii, coraz częściej oferują swoim klientom biżuterię wykonaną z palladu. – Podkreślenia wymaga fakt, że jej cena niekiedy przewyższa cenę złotej biżuterii, a z sezonu na sezon rośnie grupa jej odbiorców – mówi Marcin Jędrzyk. Mimo że cena palladu jest znacznie niższa niż cena złota czy platyny, biżuteria z niego wykonana jest dość droga. Komplet obrączek wykonanych z palladu w próbie 500 kosztuje średnio w polskich salonach jubilerskich 1200 złotych, podczas gdy cena palladu za gram wynosi jedynie 70 złotych. Jeszcze do niedawna pallad używany był tylko jako element stopu białego złota teraz stał się „samodzielnym” metalem szlachetnym i wytwarzana jest z niego najczęściej biżuteria ślubna.

Jak podkreślają specjaliści, zainteresowanie palladową biżuterią jest wprost proporcjonalne do wzrostu sprzedaży biżuterii platynowej. Twórcy wykorzystują go do produkcji biżuterii, gdyż do złudzenia przypomina on biżuterię wykonaną z platyny. Nie bez znaczenia pozostaje także fakt, że pallad należy do grupy platynowców i dość łatwo poddaje się obróbce jubilerskiej. Biżuteria z palladu cieszy się coraz większym zainteresowaniem kupujących, którym zależy na posiadaniu oryginalnej biżuterii. Twórcy wykorzystujący pallad oferują klientom biżuterię wykonaną według konwencjonalnego wzornictwa. Na polskim rynku jubilerskim biżuteria palladowa to przede wszystkim tradycyjne obrączki i pierścionki z diamentami. Projektanci nie eksperymentują z formą i kształtem.


Platyna

Masa właściwa platyny wynosi 21,45 g/cm³, temperatura topnienia 1773°C. Platyna jest barwy białej z odcieniem barwy niebieskiej. Twardość platyny w skali Mohsa wynosi 4,3. Jest to metal o dobrych właściwościach plastycznych. Daje się łatwo walcować i ciągnąć zarówno na gorąco, jak i na zimno. Platynę topi się w płomieniu wodorowym lub tlenowo-acetylenowym albo w elektrycznych piecach indukcyjnych. W jubilerstwie platyna używana jest tylko w próbie 0,950, a dodatkami stopowymi są miedź i srebro.

Pallad

Masa właściwa wynosi 11,97 g/cm³, temperatura topnienia 1552°C. Pallad jest barwy podobnej do platyny. Twardość palladu w skali Mohsa wynosi 4,8. Pallad posiada właściwości chemiczne nieco gorsze od platyny, można go walcować na zimno i na gorąco. W stopach jubilerskich do palladu dodaje się srebro i miedź.

Opracowano na podstawie książki Jerzego Kubicy i Mariana Jopkiewicza „ Metale szlachetne”

Polacy częściej sięgają po srebro

Rozmowa z Józefem Czerniejewskim, prezesem firmy jubilerskiej Natalia Gold.

pj-2014-01-14

Polski Jubiler: Jak z perspektywy jednej z większych firm jubilerskich działających na polskim rynku wyglądał 2013 rok? Co według pana udało się osiągnąć, a nad czym warto jeszcze popracować?

pj-2014-01-15

pj-2014-01-16

Józef Czerniejewski, prezes firmy Natalia Gold: Tak jak w innych branżach, tak i w jubilerstwie zauważa się stagnację jeśli chodzi o sprzedaż biżuterii. Sytuacja gospodarcza, nie tylko naszego kraju, zapewne jest przyczyną tego spowolnienia popytu na luksusowy towar. Jedną z zaobserwowanych przyczyn, że zmniejszył się zakup obrączek, jest też moim zdaniem rozwaga młodych ludzi. Coraz więcej młodych par nie przywiązuje wagi do zalegalizowania związku formalnie. Co zauważyłem, młodzi ludzie, nawet jeżeli zamieszkują razem bez formalizowania tego związku, kupują obrączki srebrne, a jak wiemy obrączki stanowią symbol węzłów małżeńskich.

Wiele młodych osób twierdzi, że najlepszy okres w ich życiu jest przed zawarciem związku małżeńskiego, a więc w stanie wolnym. Być może, że jest to cała przyczyna takiej sytuacji, gdyż ludzie, tak mężczyźni, jak i kobiety, starają się zabiegać o względy i pielęgnować łączące ich uczucia. Ja osobiście uważam inaczej: póki nie poprawi się sytuacja materialna w kraju i nasi notable polityczni i gospodarczy nie zadbają o to, aby młodzi widzieli sens zakładania rodzin, sytuacja będzie zmierzała w złym kierunku, a instytucja małżeństwa będzie traciła sens.

Jaki rodzaj biżuterii Polacy najchętniej kupują w pana salonie jubilerskim?

Zmieniła się tendencja zakupu biżuterii – to z jakiego metalu jest wykonana. Tak więc wyraźnie widzimy wzrost popytu na biżuterię srebrną, a to wynika zapewne z zasobności portfela naszego przeciętnego obywatela. Najchętniej kupowana jest drobna biżuteria, szczególnie pierścionki, kolczyki, łańcuszki i zawieszki…

Na co Polacy zwracają szczególną uwagę przy zakupach? Czy liczy się dla nich przede wszystkim cena biżuterii czy wzornictwo?

To zależy jaki klient dokonuje zakupu biżuterii. Mamy klientów zróżnicowanych, zarówno co do możliwości finansowych, jak i co do wrażliwości estetycznej. Argumentami, którymi z reguły kierują się klienci, jest funkcjonalność wyrobu i koszt zakupu, ale i wzornictwo nie jest bez znaczenia.

Jaki rodzaj obrączek cieszy się największym zainteresowaniem klientów? I ile średnio przeznaczają na ich zakup?

W dalszym ciągu obserwuje się zakup obrączek wykonanych ze złota w próbie 0,585. Wybór obrączek wynika z wielu czynników, jak wiemy obrączki nosi się na co dzień, a więc podlegają one wolnemu, lecz stopniowemu zużyciu. Obrączkę po kilku latach z reguły trzeba powiększyć. Głównie te dwa czynniki decydują o rozwadze i decyzji przy wyborze wzornictwa obrączek. Te czynniki powodują, że w dalszym ciągu najwięcej kupuje się obrączek gładkich, które można w dowolnym czasie powiększyć lub zmniejszyć, a także nie widać na nich zbyt szybkiego zużycia. Coraz bardziej tez zauważa się tendencje zakupu obrączek z białego złota, jak również ze srebra. W obecnej chwili dwie obrączki ze złota o masie ok. 8 gram można nabyć w granicach 1600 zł.

Jakie modele pierścionków zaręczynowych najchętniej kupują Polacy w pana salonach?

Jak zwykle tradycyjnie, tak jak w muzyce evergreeny, tak formą wytworzenia pierścionka jest nadal karmazycja. Niemniej jednak jest tendencja w kierunku asymetrii, motywów roślinnych i wielu wzorów nowoczesnych. Jest tak rozległy wachlarz wzornictwa, że trudno ograniczać się do kilku wzorów. W naszych salonach posiadamy przeszło 200 wzorów, które sukcesywnie ulegają zmianom, gdyż zostają zastąpione nowymi inspiracjami w ich tworzeniu.

Czy klienci salonów jubilerskich decydują się na eksperymentowanie i zamiast klasycznych złotych obrączek wybierają obrączki wykonane z platyny, tytanu bądź srebra?

To są sporadyczne i bardzo wyjątkowe zamówienia. Jak już wcześniej wspomniałem, od wielu lat największym popytem cieszą się tradycyjne obrączki wykonane z żółtego złota. Jak moda na biżuterię „personalną” wpłynęła na rynek pierścionków zaręczynowych i obrączek ślubnych? Każdy z klientów ma inny i zapewne niepowtarzalny gust, a ten jak wiemy nie podlega żadnym kanonom oceny i weryfikacji. Sporadycznie zdarzają się klienci, którzy dokonują zamówienia według tych potrzeb. Mają oni świadomość, że taka biżuteria wykonana według indywidualnego i własnego projektu jest ściśle związana z dużo większymi kosztami. Jesteśmy w stanie sami zaprojektować wzory niepowtarzalne, indywidualne, ale to tak jak z projektowaniem indywidualnej kreacji lub też obuwia. Koszty są wielokrotnie wyższe niż wyrób produkowany w małych seriach lub dla masowego klienta.  Dziękuję za rozmowę.