Amberif Design Award z tematem „Ostateczne piękno”
W tegorocznej, 24. edycji Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award udział wzięło 130 artystów z 25 krajów. To kolejny imponujący wzrost zainteresowania konkursem. Na konkurs nadesłano 169 prac, blisko 15 proc. więcej niż rok wcześniej. Nagrodzeni i wyróżnieni artyści pochodzą z Polski, Finlandii, Tajwanu oraz Iranu.We współczesnej sztuce, również złotniczej, definicja piękna nie funkcjonuje jako kluczowa ani popularna. Z trudnym tematem „Ostateczne piękno” przyszło zmierzyć się międzynarodowemu jury w składzie: Tarja Tuupanen (Finlandia), Marta Hryc, Ewa Rachoń (Polska), któremu przewodziła Melanie Isverding (Niemcy). Kuratorką konkursu od wielu lat jest niemiecka krytyczka sztuki Barbara Schmidt. Na konkurs od samego jego początku nadsyłane są plansze z projektami lub zdjęciami modeli czy gotowych realizacji. Ich autorami są nie tylko projektanci biżuterii, ale także artyści pokrewnych dziedzin, form rzeźbiarskich czy także sztuk wizualnych.
Jury przyznało następujące nagrody:
Nagrod a Główna, ufundowana przez prezydent miasta Gdańska (10 tys. zł): Marcin Tymiński, Polska, pr aca numer 101974 Delikatne podejście do tematu prezentuje bardzo wysublimowane zrozumienie koncepcji konkursu. Dialog pomiędzy naturalnym materiałem a tworzywem sztucznym i ich równe traktowanie nadaje pracy wartość ponadczasową i holistyczną. Zostawia miejsce na wyobraźnię.
Nagroda Bursztynowa: Helena Lehtinen, Finlandia, praca numer 202020
Na pierwszy rzut oka praca superprosta. A jednak jest ona niczym dokument. Przywodzi pytania o tłach kulturowych, odnosi się w sposób konceptualny do klasycznych naszyjników. Jest to pamiętnik ewolucji, narracja zbudowana z wielu indywidualnych historii i wyborów.
Nagroda Srebrna: Meng-Ju Wu, Tajwan, praca numer 572342
Niełatwe od strony technicznej połączenie stopu metalu z bursztynem, wymagające wiedzy o procesach metalurgicznych i właściwościach fizycznych organicznego bursztynu. W rezultacie powstał talizmatyczny obiekt o wewnętrznym świetle.
Jury postanowiło przyznać dwa wyróżnienia: Adriana Lisowska, Polska, praca numer 260546
Zabawne podejście do klasycznej koncepcji naszyjnika, gdzie autor panuje nad jego właściwościami, kolorem i umiejscowieniem elementów.
Fatemeh Darzidaro unkola, Iran, praca numer 253927
Ważna refleksja na temat obecnego stanu morza, zmian klimatycznych, zanieczyszczenia środowiska i tego, jak korzystamy z posiadanych zasobów i co po sobie zostawiamy.