Kłopot ze zgubioną fakturą
Marek Piotrowskiprawnik, doradca podatkowy
Zaginięcie dokumentu potwierdzającego nabycie towarów lub usług stanowi dla wielu przedsiębiorców znaczny problem natury podatkowo-księgowej.
W takiej sytuacji należy wiedzieć, jak w prawidłowy sposób udokumentować zaistniałe zdarzenie gospodarcze, a także w jakim okresie wykazać w prowadzonej dokumentacji otrzymany duplikat faktury.
Przepisy prawa podatkowego
Podstawową zasadą płynącą z treści regulacji ustawy o podatku od towarów i usług jest fakt, że podatnik VAT dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę jest obowiązany do udokumentowania takiej czynności za pomocą faktury, czyli dokumentu, którego treść oraz tryb wydawania jest ściśle określony w obowiązujących przepisach. Jednocześnie podkreślenia wymaga fakt, że fakturę wystawia się jednorazowo, co oznacza, że niedopuszczalnym jest ponowne wystawienie oryginału faktury.
W przypadku zaginięcia bądź zniszczenia faktury pierwotnej należy wystąpić o jej duplikat. Obowiązujące przepisy prawa podatkowego pozwalają na wystawienie duplikatu na zasadach określonych w przepisach rozporządzenia ministra finansów w sprawie m.in. zasad wystawiania faktur. Warto pamiętać, że przepisy przewidują tylko dwie sytuacje, w których dopuszczalne jest wystawienie duplikatu [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata POLSKIEGO JUBILERA to:
Prenumeratę możesz zamówić:
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Polskiego Jubilera skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
|
Marek Piotrowski