Religijna u jubilera

Właściciele salonów jubilerskich coraz rzadziej decydują się na zamawianie biżuterii religijnej. Klienci, decydując się na zakupy, wybierają sklepy specjalistyczne albo kupują przez internet.

pws-2017-04ac-26

W salonach jubilerskich możemy znaleźć podstawowe wzory krzyżyków i medalików, które kupowane są przez klientów z okazji uroczystości religijnych.

Krzyżyk i medalik

Dewocjonalia powoli znikają z salonów jubilerskich. Ich miejsce zajmuje biżuteria modowa, gdyż ta cieszy się znacznie większym zainteresowaniem klientów. Biżuteria religijna sprzedawana jest w sklepach z dewocjonaliami, a także w sklepikach prowadzonych przez parafie. Jeszcze do niedawna była dostępna w salonach jubilerskich na terenie całego kraju, jednak mniejsze zainteresowanie klientów oraz pojawianie się konkurencji w postaci specjalistycznych sklepów spowodowały, że w salonach możemy znaleźć tylko kilka podstawowych modeli biżuterii. – Nie opłaca się zamawiać dużej ilości biżuterii dewocyjnej, gdyż klienci coraz rzadziej o nią pytają – mówi Przemysław Kolicki, właściciel salonu Jubiler. – W ofercie mamy kilka złotych i srebrnych krzyżyków i medalików, ale dysponujemy szerokim wachlarzem łańcuszków – dodaje. Właściciele salonów jubilerskich wybierają proste wzory krzyżyków i medaliki z wizerunkami Matki Boskiej oraz Jana Pawła II. – Nie szalejemy we wzornictwie, gdyż klienci zainteresowani kupnem tego rodzaju przedmiotów poszukują biżuterii tradycyjnej – mówi Przemysław Kolicki. – Dokonując wyboru, kierują się nie tyle wzornictwem, ile ceną produktu – dodaje. Najlepiej sprzedają się krzyżyki i medaliki, których cena nie przekracza 500 złotych. – Jeśli klienci wchodzą do naszego salonu, to najczęściej decydują się na zakup biżuterii wykonanej ze złota – mówi Przemysław Kolicki. – Poza krzyżykiem czy medalikiem kupują łańcuszek, ale wartość zakupu rzadko przekracza 700 złotych – dodaje. Obserwując rynek, można zauważyć zwiększone zainteresowanie kupnem krzyżyków inkrustowanych kamieniami, najczęściej cyrkoniami. Jak jednak podkreślają właściciele salonów, ten rodzaj biżuterii dostępny jest w bardzo przystępnych cenach nawet w sklepach odzieżowych i w żadnej mierze przedmioty te nie pełnią funkcji religijnej, ale są noszone jako modna ozdoba.

Specjalistyczna sp rzedaż

Większość zakupów dewocjonaliów klienci robią w specjalistycznych sklepach, które oferują szeroki wybór wzorów biżuterii religijnej. Można tam kupić zarówno biżuterię złotą i srebrną, jak i aluminiową, miedzianą czy tytanową. Sklepy z dewocjonaliami wprowadzają do swojego asortymentu nowe wzornictwo, dominuje jednak wzornictwo tradycyjne. Coraz częściej można w nich kupić biżuterię inkrustowaną kamieniami szlachetnymi, ale także biżuterię bursztynową czy emaliowaną. Poza tym dysponują przedmiotami o przeznaczeniu religijnym, a także ozdobami religijnymi czy przedmiotami, które ofiarowuje się na pamiątkę uroczystości religijnych. W ofercie znajdują się, niezwykle popularne, srebrne obrazki z wizerunkami Matki Boskiej czy aniołów. Sklepy z dewocjonaliami stwarzają też możliwość grawerowania indywidualnych napisów. – Oferta tych sklepów jest bardzo szeroka. Można tam znaleźć wszystko – od srebrnych obrazów, przez kielichy mszalne i różańce wykonane ze srebra czy bursztynu, po biżuterię – mówi Przemysław Kolicki. – Dlatego klienci zainteresowani kupnem biżuterii dewocyjnej kierują się właśnie do nich – dodaje. A sklepów z dewocjonaliami na terenie naszego kraju nie brakuje. Można je znaleźć niemal w każdym mieście. Warto zauwa żyć, że oferta stale jest poszerzana, a także – co godne odnotowania – sklepy te decydują się na wprowadzanie modnych religijnych akcesoriów, jak choćby srebrnych różańcowych bransoletek czy pierścionków różańców.

Sklepy parafialne

Ważnym elementem na polskim rynku biżuterii religijnej stają się ostatnio sklepy prowadzone przez parafie. Proboszczowie, starając się odpowiedzieć na zapotrzebowanie wiernych, wprowadzają do swoich sklepów, poza licznymi wydawnictwami i akcesoriami religijnymi, także biżuterię religijną. Jeszcze do niedawna w większości tego rodzaju sklepów pojawiała się biżuteria tania, wykonana z materiałów niejubilerskich. Teraz dominuje w nich biżuteria srebrna, a także coraz częściej złota. Właściciele sklepów starają się sprostać oczekiwaniom klientów i stale poszerzają swoją ofertę, wychodząc z założenia, że biżuteria religijna powinna być dostępna przy kościołach. Warto zauważyć, że sprzedaż biżuterii religijnej w sklepach przykościelnych rośnie, co wykazują badania wyników sprzedaży sklepów internetowych.

Poza głównym nurtem

Biżuteria religijna powoli znika z głównego rynku jubilerskiego. Jej sprzedaż zaczyna przenosić się do wyspecjalizowanych sklepów, gdzie można zaopatrzyć się również w inne akcesoria religijne. Klienci chętniej wybierają salony wyspecjalizowane, gdyż mają pewność, że znajdą tam to, czego szukają. – Polacy kupujący biżuterię religijną chcą mieć pewność, że jest ona nie tylko odpowiedniej jakości, ale także odpowiednia. Trzeba zauważyć, że nigdzie nie znajdą takiego wyboru biżuterii religijnej jak w wyspecjalizowanych sklepach – mówi Przemysław Kolicki. Dla tradycyjnych salonów jubilerskich zarezerwowany został jedyny rodzaj biżuterii religijnej, a mianowicie biżuteria inkrustowana kamieniami szlachetnymi. Religijne kosztowności z kamieniami szlachetnymi oferowane są jedynie w salonach jubilerskich, ale nie można wykluczyć w najbliższym czasie ta sytuacja ulegnie zmianie.

Wiktoria Wilk