Mobilna rewolucja

Powszechna bankowość mobilna, czyli możliwość obsługi konta na telefonie komórkowym, smartfonie lub tablecie, to kolejny etap w rozwoju szybkiego i wygodnego dostępu do finansów. Można wprawdzie powiedzieć, że m-banking w Polsce jeszcze raczkuje, ale płatności mobilne funkcjonują na polskim rynku już od pewnego czasu.

 

 

Korzystamy z nich płacąc za pośrednictwem telefonu za parking czy bilet komunikacji miejskiej. Nic zatem dziwnego, że banki próbują zainteresować tą formą zarządzania finansami również klientów biznesowych.

 

Wygodna dla jubilera

Przedsiębiorca prowadzący działalność w branży jubilerskiej, który zmuszony jest niejednokrotnie do opuszczania swojej firmy, ma kłopot z wykonaniem przelewu. Bo akurat w pobliżu nie ma oddziału banku, ani nie ma ze sobą laptopa, żeby zrobić to przez internet. Taki przedsiębiorca doskonale wie, jak przydatny może się okazać dostęp do rachunku za pomocą telefonu komórkowego. W ten sposób można nie tylko wykonać przelew, lecz także sprawdzić czy na koncie są już pieniądze np. od kontrahenta. Prace nad stworzeniem efektywnego, uniwersalnego i bezpiecznego rozwiązania umożliwiającego płacenie telefonem, trwały na całym świecie od lat. Jednym ze sposobów wykonywania transakcji za pomocą telefonu są specjalne aplikacje. Można również zarządzać kontem łącząc się ze stroną internetową banku za pośrednictwem przeglądarki w telefonie. Atutem takiego rozwiązania jest uniwersalność. Nieważne, czy jest się posiadaczem Nokii czy iPhone’a, system działa tak samo we wszystkich rodzajach aparatów. Różnica między wymienionymi sposobami korzystania z bankowości mobilnej polega na tym, że używając specjalnej aplikacji nie trzeba łączyć się ze stroną internetową banku. Korzystniejsze dla klientów jest korzystanie z aplikacji – jest ono tańsze, a ilość wysyłanych w ten sposób danych dzięki ich skompresowaniu jest znacznie mniejsza.

 

Odpowiedni bank

Aplikacje mobilne, które znajdują się w ofercie banków, m.in. Raiffaisen Bank, Getin Noble Bank, Citi Handlowy, Alior Bank, BZ WBK czy Pekao SA działają na systemach operacyjnych Android, iOS, BlacBerry, Symbian oraz Windows Phone, które stanowią około 90 procent rynku urządzeń mobilnych. Dostępne na rynku oferty aplikacji bankowości mobilnej obejmują funkcje przydatne przy korzystaniu z urządzeń mobilnych oraz część transakcyjną dostępną w ramach pakietu usług bankowości elektronicznej. W części informacyjnej można zapoznać się z ofertą banku, lokalizacją bankomatów i placówek czy aktualnymi kursami walutowymi. Część transakcyjna jest dostępna po aktywacji aplikacji i zalogowaniu. Klient korzystając z aplikacji mobilnej może uzyskać aktualną informację o saldzie na rachunkach oraz statusie przesłanych transakcji. Dzięki pracy w trybie on-line możliwa jest realizacja przelewów krajowych i zagranicznych, w tym również do ZUS i urzędów skarbowych, zakładanie i zrywanie lokat. Możliwa jest akceptacja płatności wprowadzonych w bankowości internetowej oraz akceptacja przelewów przez kilka osób łącznie, zgodnie z nadanymi uprawnieniami. Aby skorzystać z bankowości mobilnej można pobrać aplikację z serwisu internetowego banku, w którym prowadzona jest obsługa firmy. Aplikacja jest również dostępna do pobrania bezpośrednio ze sklepu internetowego dostawcy systemu operacyjnego danego urządzenia. Korzystanie z bankowości mobilnej wymaga oczywiście przestrzegania podstawowych wymogów bezpieczeństwa. Pobranie aplikacji może być wykonane tylko na numer telefonu zaufanego a aktywacja programu wymaga wprowadzenia identyfikatora oraz kodu aktywacyjnego. Urządzenie za pośrednictwem którego będzie odbywała się komunikacja z bankiem (komórka, smartfon, tablet) musi być zabezpieczona za pomocą programów antywirusowych.