Kolorowe kamienie jubilerskie
Udział kamieni kolorowych w światowym rynku jubilerskim szacowany jest obecnie na 7-8 proc. i z każdym rokiem rośnie, szczególnie na rynkach azjatyckich. Wartościowo jest to około 10-12 mld dolarów rocznie. Z tego blisko jedna trzecia przypada na rubiny i szafiry, a ponad dziesiąta część na szmaragdy (fig. 1). Z rynkowego punktu widzenia są to zatem najważniejsze kamienie kolorowe.Wydobycie kamieni kolorowych
Ponad 80 proc. wydobycia kamieni kolorowych dokonywane jest okazjonalnie bądź sezonowo przez niewielkie, niezależne, najczęściej kilkuosobowe grupy górników o bardzo niskich kwalifikacjach i/lub dorywczo parających się tym zajęciem rolników, a czasem nawet dzieci. Wydobycie prowadzone jest prostymi, by nie powiedzieć prymitywnymi metodami i narzędziami, przy minimalnym nakładzie sił i środków. Zyski z takiej działalności są niskie. Sytuacja kamieni kolorowych jest w tym względzie dokładnie odwrotna do sytuacji diamentu, którego 90 proc. wydobycia realizowane jest przez duże grupy kapitałowo-przemysłowe typu De Beers czy Rio Tinto, używające wysokowydajnych metod i sprzętu, zatrudniające wysoko wykwalifikowany personel, jak też angażujące spore środki. W rezultacie przynosi im to odpowiednio wyższe zyski (tab. 1).
Tabela 1. Porównanie warunków wydobycia kolorowych
kamieni jubilerskich i diamentu
Każdy etap wędrówki diamentu od złoża do nabywcy finalnego jest w większości zarządzany i kontrolowany. Taka sama droga kamienia kolorowego jest często wynikiem przypadkowego zbiegu okoliczności, co potencjalnie naraża go na wiele zagrożeń i pokus. Składa się na to wielość rodzajów i odmian kamieni kolorowych (fig. 2), wielość złóż, jak też krajów je posiadających, wielość formalnych i nieformalnych pośredników, tudzież różnorakich przetwórców działających na poziomie lokalnym i międzynarodowym oraz współpracujących z nimi hurtowników i sprzedawców (fig. 3).
W ostatnich latach odkryto bardzo dużo nowych złóż kamieni kolorowych, zwłaszcza rubinów, szafirów, granatów, spineli i turmalinów, ale nastąpiło też wyczerpanie sporej li
[...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata POLSKIEGO JUBILERA to:
Prenumeratę możesz zamówić:
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Polskiego Jubilera skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
|
Włodzimierz Łapot