Współczesna biżuteria i sarmackie pasy
Blisko 130 egzemplarzami biżuterii artystycznej, wystawionymi w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi (ul. Piotrkowska 282), Andrzej Boss, kierownik Katedry Biżuterii łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych, podsumowuje 20-lecie pracy twórczej. Ekspozycja nosi tytuł - po prostu - \"Andrzej Boss. Biżuter. Artystę nurtują problemy współczesnego świata, zdominowanego przez media, reklamy, komercję, w ciągłej pogoni za młodością i swoiście pojmowaną doskonałością. Boss stara się swą sztuką pobudzać do dyskusji, zmusza do refleksji. Obrazują to takie prace, jak \"United Colors Of\" czy \"Napoje\". Potrzebę ciągłej transformacji, a także możliwości wyrazu, jakie daje zastosowanie w biżuterii papieru, odzwierciedla cykl pierścionków z 2005 roku. Zaś problem poszukiwań czy dotarcia do celu, poruszają \"Zagubieni\". Ekspozycję można oglądać do 30 listopada. Jeszcze dłużej, do końca stycznia 2009 roku, w muzeum włókiennictwa czynna będzie inna wystawa: \"Pas kontuszowy - recepcja formy, recepcja mitu\". To włókiennicza wyprawa w czasy Rzeczypospolitej szlacheckiej, XVIII-wiecznej. Z pasów, którymi przewiązywano kontusz, można wyczytać status społeczny i zamożność właściciela, jego poglądy polityczne. Były i są symbolem dawnej kultury. W klimat epoki wprowadzają portrety sarmackie, obrazy, rysunki, grafiki i... fotosy z planów filmowych \"Zemsty\" i \"Pana Tadeusza\".