POLSKI JUBILER » DZIAŁY » TWÓRCZOŚĆ ZŁOTNICZA (Strona 2)

Repusowanie bransolety

Na początku blacha jest płaska… Już po wybiciu kilku pierwszych linii pojawiają się jednak nowe możliwości. Obserwując kształt i sposób, w jaki materiał poddaje się narzędziom, stopniując siłę uderzeń młotka w puncę, podąża się za biegiem mniej lub bardziej nieregularnych uwypukleń. Jeśli damy się ponieść plastyczności materiału, uzyskamy nieoczekiwane rzeźbiarskie…

03/2008, TWÓRCZOŚĆ ZŁOTNICZA

Srebro Północy

Wystawa wzornictwa Uniwersytetu w Konstfack i Wileńskiej Akademii Sztuk Pięknych “Srebrne Szkoły” to zapoczątkowany w 2001 roku w ramach Legnickiego Festiwalu Srebra cykl wystaw, prezentujących dorobek artystyczny szkół złotniczych, ich profesorów, absolwentów i studentów z Polski i z zagranicy. Wystawa prezentowana w Teatrze Współczesnym to konfrontacja szkół z północnej i…

01-02/2008, TWÓRCZOŚĆ ZŁOTNICZA

Urządzenie warsztatu

W zadziwiający sposób ten liczący sobie ponad 400 lat warsztat złotniczy wcale nie wydaje się nam tak obcy. Miejscu pracy z pilnikiem, skórą i taboretem brakuje jedynie zagłębienia. Ciągarka ławowa mogłaby być użyta bez żadnych zmian do grubych drutów. Ciągadła stalowe, pilniki, kleszcze, młotki, kowadła, tygle wiszące na ścianach pozostały…

12/2007, TWÓRCZOŚĆ ZŁOTNICZA

Nadzór probierczy- relacja z kontroli przeprowadzonych na targach Złoto Srebro Czas

Maria Magdalena Ulaczyk Dyrektor Okręgowego Urzędu Probierczego w WarszawieZgodnie z zapowiedzią podczas tegorocznych targów Złoto Srebro Czas pracownicy Wydziału Nadzoru Okręgowego Urzędu Probierczego w Warszawie przeprowadzili kilka kontroli probierczych. Celem tych czynności było sprawdzenie, czy sprzedawane w stoiskach targowych wyroby są oznaczone zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami Wyniki tych…

11/2007, TWÓRCZOŚĆ ZŁOTNICZA

Topienie metali

Sposób topienia metali pozostawał prawie niezmienny od czasów antycznych aż do połowy ubiegłego wieku. Aby stopić metal, tygiel z topionym metalem ustawiany był na rozżarzonym węglu drzewnym, w który często nadmuchiwane było dodatkowo powietrze z dmuchawy Taką samą metodę stosowano jeszcze parę lat temu przy piecach koksowniczych. Ale nawet przy…

11/2007, TWÓRCZOŚĆ ZŁOTNICZA

Jak powstają spinki do mankietów

W pracowni idee projektantów form złotniczych nabierają materialnych, wypełnionych szlachetnym tworzywem, kształtów. Jest to zarazem miejsce, którego intymności większość twórców zazdrośnie strzeże i stąd zapewne niezwykle rzadko prezentują własny warsztat pracy osobom postronnym. Jednak dla redakcji “PJ” zrobili wyjątek Wyrób sztuki złotniczej ma swój początek na desce projektanta. Jego pomysł…

10/2007, TWÓRCZOŚĆ ZŁOTNICZA

Spawanie pod mikroskopem

Mikrospawarki PUK 3 niemieckiej firmy Lampert to seria urządzeń przeznaczonych do precyzyjnego spawania różnego typu stopów metali, metali szlachetnych oraz stali, punktowego spawania montażowego przed lutowaniem, naprawy kółek, zapięć, sztyftów, elementów sprężynujących, tytanowych i stalowych oprawek okularów, a także wypełniania porowatości w odlewach czy naprawy pazurków oprawy kamienia Podstawową cechą…

10/2007, TWÓRCZOŚĆ ZŁOTNICZA

Metody zabezpieczania srebra przed korozją nalotową

Niestety, nie ma środka, który zapobiegałby powstawaniu nalotu na stopach srebra Jako metal szlachetny srebro jest praktycznie odporne na działanie tlenu zawartego w powietrzu, ale łączy się ono z siarką znajdującą się w powietrzu, tworząc siarczek srebrowy Ag2S. Zawarta w srebrze miedź tworzy siarczek miedziowy Cu2S oraz (czerwony) tlenek miedziowy…

10/2007, TWÓRCZOŚĆ ZŁOTNICZA

Przetapianie stopów

Aby poprawić właściwość stopu, można go ponownie przetopić. Jeżeli chce się stopić nienaganne odpady metali szlachetnych, to wystarczy przy przetapianu dodać nieco boraksu. Stosując środek kryjący, można ograniczyć dostęp tlenu Przed podjęciem próby poprawienia właściwości stopu przez ponowne przetopienie, konieczne jest zdiagnozowanie problemu, na czym polegają wady i co jest…

09/2007, TWÓRCZOŚĆ ZŁOTNICZA

Królewskie pióro z bursztynu

Pióra Amber REX, wykonane ze srebra i bursztynu przez Ryszarda Wycichowskiego, otrzymali już Lech Wałęsa i Muzeum Bursztynu w Gdańsku. Jego prototyp został wyróżniony podczas targów Amberif 2007 w konkursie Mercurius Gedanensis w kategorii mistrzostwo jubilerskie za precyzję wykonania. Ryszard Wycichowski pracuje w branży jubilerskiej od 26 lat. Kilka lat…

09/2007, TWÓRCZOŚĆ ZŁOTNICZA

Chcę jak najczęściej bywać artystą!

Jego pasją była fotografia, malował też obrazy. Jednak odnalazł się w projektowaniu i tworzeniu biżuterii, choć z wykształcenia jest inżynierem mechaniki precyzyjnej. Po 30 latach pracy jako złotnik już wie, że nie można tworzyć tylko do szuflady lub jedynie dla pieniędzy O tym, jak bycie twórcą form złotniczych może przerodzić…

09/2007, TWÓRCZOŚĆ ZŁOTNICZA

Antidotum na nudę i sztampę

Nauka złotnictwa w Polsce od zawsze pozostawiała wiele do życzenia, tym bardziej, że placówki kształcące w tym kierunku można zliczyć na palcach jednej ręki. Braki w tym sektorze dostrzegli pomysłodawcy Wytwórni Antidotum – Alina Tyro-Niezgoda i Roman Kowalkowski. Wytwórnia Antidotum powstała w 2006 roku jako wyraz buntu przeciw artystycznej bylejakości…

07-08/2007, TWÓRCZOŚĆ ZŁOTNICZA
Strona 2 z 212