Dzieci i młodzież stały się pełnoprawnymi uczestnikami rynku konsumpcyjnego. Producenci różnorodnych produktów już od dawna starają się pozyskać jak największą rzeszę młodych odbiorców. Do niedawna walka o najmłodszego klienta nie dotyczyła rynku jubilerskiego. Jednak w ostatnim czasie sytuacja ta ulega zmianie.
Kolekcje biżuterii coraz częściej tworzone są z myślą o najmłodszych konsumentach, którzy znacznie częściej niż dotychczas przeznaczają swoje pieniądze na zakup pełnowartościowej biżuterii w najmodniejszych fasonach.
Zmiany na rynku
Producenci biżuterii od pewnego czasu zaczęli podporządkowywać swoje kolekcje pod potrzeby najmłodszych uczestników rynku jubilerskiego. Ich decyzje podyktowane były koniunkturą na biżuterię młodzieżową, która została napędzona przez koncerny odzieżowe. W związku z powyższym firmy jubilerskie podjęły walkę i wprowadziły do swojego asortymentu biżuterię, która cieszy się popularnością wśród młodzieży. – Najłatwiej scharakteryzować biżuterię młodzieżową jako ozdobę o niebanalnym wzornictwie, zawierającą w swojej kompozycji popularne motywy – mówi Mariola Brzebiesiewicz, projektantka biżuterii. – Młodzież lubi biżuterię, która umożliwi im wyróżnienie się z tłumu, nie boi się eksperymentować – dodaje. Młodzi konsumenci doskonale zdają sobie sprawę z własnych potrzeb. Biżuteria przeznaczona dla nich musi być nowoczesna, nie są zaintere- sowani klasycznymi modelami biżuterii. Stąd też w salonach jubilerskich i sklepach z biżuterią można znaleźć niekonwencjonalną biżuterię przeznaczoną dla młodzieży. – Młodzież jest grupą, która posiada konkretne oczekiwania wobec przedmiotów, które zamierzają kupić, ale także dysponują środkami finansowymi, które jej to umożliwiają – mówi Marek Nowotnik, ekonomista. – Na polskim rynku obserwujemy zjawisko, które jeszcze do niedawna charakteryzowało społeczeństwo zachodnie – pojawianie się na polskim rynku młodych ludzi z pieniędzmi, które przeznaczają jedynie na konsumpcję – dodaje. Coraz częściej można spotkać się z sytuacją, że młodzi ludzie w wieku od 13 do 17 lat przeznaczają swoje środki finansowe na z a k u p y dóbr luksusowych. Kupują nie tylko biżuterię, ale także markowe ubrania czy perfumy. Młodzież kupuje zarówno biżuterię srebrną, jak i złotą, najważniejszą rolę w przypadku decyzji zakupowej odgrywa wzornictwo. – Grupa ta znacznie rzadziej niż inni klienci zwraca uwagę na cenę produktu – mówi Mariola Brzebiesiewicz. – W mojej galerii w Warszawie młodzi ludzie kupują biżuterię, gdyż im się podoba a nie z powodu z jej ceny. Warto zauważyć także, że wyższa cena produktu nie przeszkadza im w nabyciu danej biżuterii – dodaje. Młodzi ludzie szukają swojego miejsca na polskim rynku jubilerskim, kształtują swoją świadomość w zakresie biżuterii i warto podkreślić, że wpływ na ich decyzje zakupowe ma marka danej biżuterii. – Biżuteria, którą kupują, nie musi być sygnowana logo znanej firmy biżuteryjnej – mówi Mariola Brzebiesiewicz. – Wpływ na zakup ma fakt, że biżuteria wykonana została przez artystę i oferowana jest np. w małej galerii sztuki – dodaje.
Ozdoby dla dzieci
Producenci biżuterii starają się także sprostać oczekiwaniom znacznie młodszych klientów salonów jubilerskich. Jeszcze do niedawna biżuteria dla dzieci kupowana była z okazji chrztu czy komunii i wybierana pod kątem preferencji rodziców. Teraz coraz częściej dzieci c h c ą posiadać ozdoby, które będą się im podobały i będą wzbudzały zainteresowanie wśród rówieśników. Producenci biżuterii wyczuwając zapotrzebowanie rynku wprowadzają do swojego asortymentu biżuterię przeznaczoną dla dzieci. Najczęściej wykonana jest ona ze srebra, tytanu czy metali sztucznych, które nie powodują u dzieci alergii. Jednocześnie biżuteria dla dzieci musi być kolorowa oraz nawiązywać do popularnych wśród najmłodszych motywów. Wielką popularnością cieszy się biżuteria z Hello Kitty czy innymi, popularnymi bohaterami kreskówek. Wśród popularnej biżuterii dziecięcej można znaleźć także bransoletki z ciekawymi char masami czy łańcuszki z zawieszkami. Nie można zapominać, że w przypadku zakupu biżuterii dla dzieci decyzję podejmują rodzice, jednak nie bez udziału dziecka. – Dzieci są niezwykle podatne na modę, jaka panuje wśród ich rówieśników – mówi Marek Nowotnik. – Dlatego też doskonale wiedzą czego chcą i potrafią skłonić rodziców do zakupów – dodaje. Biżuteria dla dzieci staje się coraz popularniejsza. W hurtowniach z biżuterią można znaleźć wiele wzorów biżuterii, która skierowana jest głównie dla najmłodszych klientów. Producenci biżuterii starają się zainteresować swoją ofertą najmłodszych, gdyż zadają sobie sprawę, że ich preferencje zakupowe przełożą się na wzrost sprzedaży tworzonych ozdób. Warto zauważyć, że biżuteria dla najmłodszych nie jest biżuterią drogą – ceny wahają się od 20 do 70 złotych za pojedynczy wyrób, rzadko zdarza się, aby klienci decydowali się na znacznie droższe zakupy. Dużym zainteresowaniem zarówno rodziców jak i dzieci cieszą się nie tylko kolorowe naszyjniki, zawieszki, bransoletki czy kolczyki, ale także pierścionki i zegarki. – W kolekcjach przeznaczonych dla dzieci dominuje plastik – mówi Mariola Brzebiesiewicz. – Rodzice nie chcą, aby ich pociechy nosiły drogocenną biżuterię, jednak chętnie kupują tanie ozdoby – dodaje.
Dziecko u jubilera
Właściciele salonów jubilerskich powinni obserwować zmiany, jakie dokonują się w segmencie biżuterii dla najmłodszych. Zastanowić się, czy nie zamówić do swoich sklepów biżuterii, która mogłaby zainteresować młodzież bądź ich rodziców. Pozbawianie się bowiem szansy na zwiększenie obrotów w sklepie byłoby decyzją nieodpowiedzialną. – Rynek biżuterii dla najmłodszych rozwija się niezwykle dynamicznie – mówi Marek Nowotnik. – Jednocześnie nie można zapominać, że moda wśród dzieci i młodzieży może zmienić się kilkakrotnie podczas jednego sezonu. Podporządkowując asortyment pod potrzeby młodych konsumentów można narazić się na straty – dodaje. Warto także pamiętać, że dziecko jako konsument został określony w kodeksie cywilnym jako małoletni a tym samym obowiązują go prawa, ale także ograniczenia w przypadku zawierania umów cywilno-prawnych a taką jest sprzedaż. Nie można zapominać, że dziecko do 13 roku życia nie może samodzielnie dokonywać zakupów, a jeśli ich dokona to rodzic może niezwłocznie zwrócić zakupiony towar.