Artykuły z działu

Przeglądasz dział RAPORT (id:59)
w numerze 01-02/2011 (id:94)

Ilość artykułów w dziale: 1

Biżuteria artystyczna i srebro

W nadchodzącym roku dużą popularnością cieszyć będzie się z całą pewnością biżuteria autorska, szczególnie ta wykonana ze srebra i bursztynu. Analitycy ds. rynku jubilerskiego podkreślają także, że dobrze w salonach jubilerskich sprzedawać się będzie biżuteria złota z diamentami. Zwielokrotnienie sprzedaży zależy, według specjalistów od marketingu, od wielu elementów – jednak do najistotniejszych należy wystrój sklepu.


Magia u jubilera

– W salonie jubilerskim klient powinien czuć się dobrze a całe wyposażenie powinno nastrajać go do zakupów – mówi Magdalena Palko, specjalistka ds. marketingu. – Biżuteria jest produktem luksusowym i jako taki produkt powinna zostać oferowana klientom – dodaje. Wyposażenie wnętrza salonu jubilerskiego powinno odpowiednio współgrać z oferowanym asortymentem. Zarówno meble, kolor ścian, jak i gabloty, powinny podkreślać walory sprzedawanej biżuterii przy jednoczesnym zachęcaniu do zakupów. Nie można zapominać, że biżuteria jest produktem, który wymaga odpowiedniej oprawy. Nie można sprzedawać jej jako każdego innej rzeczy. – Biżuteria kojarzy się większości ludzi z luksusem, dlatego też po przekroczeniu progu salonu jubilerskiego klient powinien mieć wrażenie, że wkracza do magicznego świata – mówi Magdalena Palko. Ważnym elementem, który umożliwia wytworzenie magicznej atmosfery, jest umiejętne operowanie światłem oraz ustawienie mebli jubilerskich. – Przede wszystkim ważne jest odpowiednie wyeksponowanie biżuterii – mówi Marcin Krzywicki, aranżator wnętrz. – Kosztowności muszą być widoczne, każdy klient musi mieć możliwość obejrzenia asortymentu, który znajduje się w naszym sklepie, z drugiej strony nie można wytworzyć wrażenia chaosu – dodaje. Każda kolekcja biżuterii powinna zostać odpowiednio wyeksponowana, do czego najlepiej służą gabloty z paroma półkami, z których każda posiada własne oświetlenie. Nie można jednak zapominać, że na każdej półce biżuteria powinna zostać ustawiona w nieco inny sposób, tak aby klient oglądając poszczególne egzemplarze nie znużył się.


Ustawienie biżuterii

– Aby sprzedać jak największą ilość biżuterii trzeba ją odpowiednio pokazać klientowi – mówi Marcin Krzywicki. – Do tego celu najlepiej sprawdza się gra tłem i dodatkami na półkach z biżuterią – dodaje. Biżuterię wykonaną ze złota i wzbogaconą kamieniami szlachetnymi najlepiej prezentować klientowi na czarnym bądź czerwonym tle, kierując światło tak, aby kamienie i metal błyszczały. Natomiast w przypadku biżuterii srebrnej lepiej do gabloty dodać jakieś elementy spoza dziedziny biżuteryjnej, jak choćby delikatne ozdoby choinkowe czy miniatury malarskie. – Klienta trzeba zaskakiwać, w momencie, gdy zaprezentujemy kolczyki obok małego obrazu sprawimy, że w umyśle klienta nastąpi połączenie znaczeniowe – kolczyki – dzieło sztuki, co sprawi, że doceni on walory artystyczne wyrobu jubilerskiego –mówi Magdalena Palko. – Klient musi umieć odróżnić w naszym asortymencie biżuterię najbardziej wartościową od tej znacznie tańszej, zauważyć detale, jakie różnią poszczególną parę kolczyków – dodaje. W powszechnym użyciu w salonach jubilerskich są przeszklone regały, w których znajduje się około pięciu półek. Równie popularne są gabloty – lady, w których prezentowana jest biżuteria.


Złoty środek

– Właściciele salonów jubilerskich borykają się z problemem odpowiedniego zaprezentowania całego swojego asortymentu klientowi. Trudno bowiem ukazać właściwości każdej sztuki biżuterii znajdującej się w salonie jubilerskim nie wprawiając konsumenta w uczucie chaosu i nie sprawiając wrażenia, że każda sztuka biżuterii jest do siebie bardzo podobna – mówi Marcin Krzywicki. – Nie można także ukazać klientowi jedynie dwóch czy trzech kolekcji biżuterii, gdyż będzie miał on wrażenie, że znajduje się w niemal pustym sklepie, gdzie z całą pewnością nie znajdzie nic dla siebie. Dlatego właściciele salonów jubilerskich muszą odnaleźć złoty środek – dodaje. Złotym środkiem jest z całą pewnością podkreślania walorów biżuterii, którą zamierzamy wyeksponować przed klientem. Specjaliści podkreślają, że meble jubilerskie nie powinny mieć więcej niż trzy półki, na których ułożona jest biżuteria. Większa ich liczba sprawia, że klient nie jest w stanie z należytą uwagą przyjrzeć się poszczególnym egzemplarzom biżuterii. Kolejnym elementem jest także umieszczenie mebli w pobliżu klientów, tak aby dostęp do nich był bardzo łatwy. – Biżuteria musi zachwycić – mówi Magdalena Palko. – Tylko bowiem wtedy będzie ona kupowana – dodaje.


Kolorystyka wnętrza

Ważną kwestią w salonie jubilerskim jest nie tylko sposób urządzenia wnętrza, ale także jego wystój i kolorystyka, jaka dominuje w danej przestrzeni. – Na świecie dominują dwie tendencje – z jednej strony można zaobserwować ciepłe wnętrza, gdzie dominuje kolor drewna a z drugiej możemy znaleźć wnętrza bardziej surowe, nowoczesne, które wykorzystują zestaw dwóch mocnych kolorów, np. białego i czarnego lub czarnego i czerwonego – mówi Marcin Krzywicki. Na polskim rynku jubilerskim znacznie częściej mamy do czynienia z tradycyjnym wyposażeniem wnętrz. Właściciele salonów jubilerskich obawiają się drastycznych zmian, które mogłyby wprowadzić klientów w zdziwienie, jednak jak pokazują wyniki sprzedażowe salonów, w których zdecydowano się na nowoczesne wnętrza, obroty sklepów wzrastają. – Nowoczesne wzornictwo wnętrzarskie skierowane jest do klientów młodych, zdecydowanych – mówi Magdalena Palko. – W Polsce tradycja wygrywa z nowoczesnym designem – właścicielom salonów jubilerskich zależy na utrzymaniu swojego statusu na rynku a nie na poszukiwaniu nowego miejsca i nowej grupy docelowej – dodaje. Warto jednak zastanowić się nad zmianą wizerunku, gdyż stworzenie nowoczesnego salonu z całą pewnością sprawi, że będą do niego przychodzić nowi klienci.


Klasyka i nowoczesność

Wyposażenie wnętrza salonu jubilerskiego jest równie ważne jak asortyment, który się w nim znajduje. Nie można zapominać, że w przypadku biżuterii najważniejsze jest wrażenie wzrokowe. W związku z powyższym biżuteria musi zostać odpowiednio wyeksponowana, gdyż tylko dzięki temu zabiegowi właściciele salonów jubilerskich mogą liczyć na wzrost sprzedaży. Warto także zastanowić się nad zmianą podejścia do kolorystyki, jaka panuje w sklepach z biżuterią. Nowoczesne rozwiązania bowiem niosą ze sobą nie tylko wzrost nakładów na wymianę umeblowania, ale także mogą stać się okazją do przyciągnięcia do naszego punktu grupy nowych klientów, którzy będą lojalni wobec naszego punktu. Niezależnie jednak od sposobu umeblowania i wyeksponowania biżuterii należy pamiętać, że klienci przekraczając próg naszego sklepu muszą znaleźć się w świecie luksusu, gdzie niemal każdy znajdzie coś dla siebie.