Pierwsza to świeżo przygotowana prezentacja z cyklu Biżart, którą przed legnicką publicznością oglądali warszawiacy, druga – debiut wystawienniczy w… Kazachstanie.
Na początek stolica
Podczas jubileuszowej X edycji targów Złoto Srebro Czas legniccy Galernicy zorganizowali premierowy pokaz drugiej wystawy spod znaku Biżartu – najnowszego cyklu złotniczego “Legnicy”. Jego dwie edycje nazwano Srebrne usta (zeszłoroczna) i Kobieta, mężczyzna i…
Marta Rudnicka, Bransoleta
(aktualna). Ten wiele sugerujący, ale równie dużo niedopowiadający tytuł skłonił artystów złotników, którzy zgłosili się do wystawy, do ciekawych “srebrnych” przemyśleń, puent i aluzji.
Marta Hryc. Piny Marzenie kobiety nowoczesnej
Projektanci sięgnęli po różnorodne materiały, techniki i zasoby pomysłów spod stereotypowego hasła “pan i pani”, by po raz kolejny udowodnić, że oprócz talentu mają poczucie humoru. Intrygowały bardzo kobiece wizje męskości – np. “falluśne” kolczyki Katarzyny Gemborys czy akcentujące agresję piny Marty Hryc, ale i typowo męski bi-żart Jarosława Westermarka, Jana Wiszniewskiego, Sławomira Fijałkowskiego i Janusza Glinickiego.
Jan Wiszniewski. Wisior
Nagminnie wirtualny charakter relacji damsko-męskich podkreślili m.in. Agnieszka Łukasiak (pierścionkami “komputerowymi”), Elżbieta i Tomasz Szupienko (zegarem odmierzającym wirtualny czas), a artystyczną grę z ikonami kultury zaprezentowali Andrzej Boss i Ewa i Łukasz Zaremscy. Kobieta, mężczyzna i… to prace w sumie ponad trzydziestu twórców, które po premierze w stolicy powróciły do legnickiej Galerii, gdzie od uroczystego wernisażu oglądać je można do końca października.
Legnicka wystawa na wyjeździe
Rodzima twórczość z bursztynem w roli głównej była podmiotem wystawy w kazachstańskiej Astanie, gdzie niedawno, po raz pierwszy poza Unią Europejską, wystawiano Czas srebra i bursztynu. Na zaproszenie Państwowej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, która realizuje cykl Designed in Poland, Galeria z Legnicy zaprezentowała prace polskich artystów specjalizujących się w biżuterii z bursztynem.
Janusz Glinicki , Obiekt Kostka do gry wstępnej
W wystawie wzięło udział niemal pięćdziesięciu autorów, byli to m.in.: Paulina Binek, Andrzej Boss, Maryla Dubiel, Mariusz Gliwiński, Emilia Górna i Norbert Wawrzyniak, Eugeniusz Gowkielewicz, Maria Lewicka-Wala, Magdalena i Tomasz Stajszczakowie, Jarosław Westermark, Marcin Zaremski, Dariusz Zarański. Polską wystawę pokazano w MegaCenter, w centrum siedmiusettysięcznej stolicy – Astanie, gdzie kazachska publiczność mogła ją oglądać między 2 a 12 października. Na uroczyste otwarcie przybył także Waldemar Pawlak, który przeciął symboliczną wstęgę, wygłosił krótkie przemówienie i jako pierwszy dokonał wpisu do księgi gości.
Entuzjastyczne przyjęcie
Designed in Poland – Silver & Amber Time był pomysłem trafionym w dziesiątkę. Azjatyccy odbiorcy przyjęli projekt wręcz euforycznie. Zaprezentowane obiekty burzyły ich wyobrażenie o jarmarczno-ludowym przeznaczeniu tego wyjątkowego surowca, a aktualny trend bursztynowego designu przypadł im do gustu. Nowoczesna biżuteria szczególnie zainteresowała młode, idące z duchem czasu, kobiety Astany. Wśród publiczności ogłoszono konkurs na Najlepszy Eksponat Wystawy.
Katarzyna Gemborys . Kolczyki Falluśność
Po wystawie zliczono głosy publiczności i przyznano honorowe wyróżnienia autorom, których prace najbardziej podobały się Kazachom. Faworytem ogłoszono Mariusza Gliwińskiego, drugi tytuł przyznano Emilii Górnej i Norbertowi Wawrzyniakowi, a trzeci – Jakubowi Śliwowskiemu. Autorom można tylko gratulować uniwersalnego języka wypowiedzi artystycznej, który w pięknym stylu pokonuje granice kontynentów.
Jarosław Westermark. Obiekt Obsesja
W warszawskiej siedzibie Związku Rzemiosła Polskiego odbyło się spotkanie specjalistów i naukowców zajmujących się bursztynem, na którym omawiane były metody badań surowca bursztynowego oraz wyrobów w celu identyfikacji bursztynu (sukcynitu) i żywic bursztynopodobnych.
Spotkanie miało na celu zapobieganie sprzedaży falsyfikatów i imitacji tego surowca. Warto podkreślić, że było to już drugie posiedzenie poświecone polskiej normie bursztynu bałtyckiego.
Ustalenie normy na bursztyn
– Projekt normy jest bardzo ważny dla polskich rzemieślników zwłaszcza dla jubilerów i bursztynników – mówi Jolanta Kosakowska, sekretarz Ogólnopolskiej Komisji Złotniczo-Jubilerskiej ZRP. Warto zauważyć, że w ciągu ostatnich lat następuje wzrost sprzedaż namiastek bursztynu i żywic bursztynopodobnych. Szacuje się, że blisko 15 proc. bursztynów oferowanych na rynku to podróbki. W związku z tym na początku sierpnia w Gdańsku 80 proc. sklepów i galerii oferujących produkty z bursztynu podpisało Deklarację Dobrych Praktyk Bursztynniczych, której celem jest m.in. wyeliminowanie z obrotu fałszywego bursztynu. Opublikowany został także Paszport Bursztynowy – poradnik konsumencki mający chronić klientów przed zakupem falsyfikatów lub imitacji. Podczas spotkania uzgodniono, że norma będzie dotyczyć “surowca, półfabrykatów i elementów bursztynowych stosowanych w produkcji wyrobów o charakterze artystycznym lub użytkowym”. Nadano również dwa określenia dla bursztynu w obrocie towarowym: bursztyn bałtycki naturalny i bursztyn bałtycki modyfikowany.
Definicja bursztynu
W czasie trwania poszczególnych spotkań ustalono 20 klas wagowych surowca bursztynowego w obrocie handlowym. Wprowadzono podział na klasy w zależności od zawartości: 1 – bursztyn bez zanieczyszczeń i 2 – bursztyn z zanieczyszczeniami. Przedstawiciele środowiska bursztynniczego uznali, że na świadectwie oceny bursztynu powinny się znajdować: protokół z badań, rodzaj bursztynu (B/Nat, B/Mod), klasa wagowa bursztynu bałtyckiego (dot. tylko surowca) oraz klasa czystości (dot. tylko surowca). – Norma jest określeniem pewnych warunków jakie musi spełnić surowiec – mówi Jolanta Kosakowska. – Dzięki niej można klasyfikować bursztyn pod kątem jakości i tworzyć tzw. bezpieczny obrót – gwarancję, że produkt lub surowiec wprowadzany na rynek jest naturalny – dodaje.
Członkowie komisji przyjęli także następujące wstępne definicje: Bursztyn bałtycki naturalny (skrót: B/Nat) to żywica kopalna powstała w okresie eocenu na terenie Europy o zawartości kwasu bursztynowego 3-8 proc. i o widmie podczerwieni zawierającym się w zakresie długości fal od 1200 – 1260 cm -1. Bursztyn bałtycki modyfikowany (B/Mod) – bursztyn bałtycki naturalny o zmienionych własnościach i o niezmienionym obrazie widma w podczerwieni.
Na polskim rynku zegarmistrzowskim pojawił się nowy zegarek Seawing szwajcarskiej marki Atlantic. – Zegarek dla prawdziwego mężczyzny, to nie tylko zwykły dodatek czy też elegancki przyrząd do pomiaru czasu. Często, szczególnie we wszelkiego rodzaju relacjach biznesowych, jest postrzegany jako wyznacznik pozycji i prestiżu – mówi Jarosław Guzek, brand manager. – Dlatego też jego odpowiedni dobór jest bardzo istotną kwestią. Model Atlantic Seawing jest przeznaczony dla mężczyzn, którzy preferują styl sportowej elegancji.
Podczas odbywających się w Poznaniu Art&Fashion Festival wszyscy zainteresowani mogli wziąć udział w warsztatach tworzenia biżuterii z papieru. Pomysłodawczyni tego projektu Anna Orska, projektantka biżuterii, przygotowała dla uczestników specjalne arkusze papieru z różnokolorowymi elementami do samodzielnego składania. Według autorki jednorazowa biżuteria jest odpowiedzią na dzisiejsze, niezwykle zmienne czasy, w których już niemal wszystko jest szybko starzejącym się gadgetem. Jednocześnie warsztaty były zaproszeniem do wspólnej, interaktywnej zabawy, których zadaniem było pobudzenie zmysłów uczestników. Dzięki zajęciom można było pozbyć się stereotypowego myślenia o papierze i a dostrzec niezwykłość zwykłej materii.