Artykuły z działu

Przeglądasz dział SONDA (id:46)
w numerze 03/2008 (id:67)

Ilość artykułów w dziale: 1

Sonda

W jakim stopniu biżuteria religijna jest produktem sezonowym? Czy sprzedawca biżuterii powinien angażować środki w ofertę tego typu
przez cały rok?

Jerzy Macur, J-M Metaloplastyka

Każdy właściciel sklepu jubilerskiego z ofertą ogólną, który nie specjalizuje się w dewocjonaliach, powinien mieć podstawowe wzory medalików, przede wszystkim z Matką Boską, klasyczne krzyżyki, parę wzorów szkaplerzy, ale także bardziej wyszukane formy medalików – z artystycznymi wizerunkami świętych.
Biżuteria religijna jest sezonowa, choć ten sezon jest długi – niektórzy pod kątem komunii kupują już w styczniu. Potem przychodzi okres, kiedy robi się ciepło, panie odsłaniają dekolty i pojawia się zainteresowanie biżuterią religijną, która pełni również funkcje ozdobne, np. większe medaliki z kamieniami.
Występują także małe fale zwiększonego zainteresowania związanego z jakimś konkretnym wydarzeniem, np. tak było z Ojcem Pio. Po śmierci Jana Pawła II także pojawiło się zainteresowanie jego wizerunkiem. Z drugiej strony – wraz ze wzrostem liczby samochodów na drogach mamy tradycyjne zainteresowanie medalikami św. Krzysztofa.

Lucyna Szatkowska, S&A

Biżuteria, także religijna, nie jest kupowana codziennie, jak produkt pierwszej potrzeby, zwykle idzie w parze z jakimś szczególnym dla nas wydarzeniem. Oczywiście popyt na biżuterię religijną nie jest równomierny w ciągu roku. W miesiącach, w których odbywają się uroczystości związane z tematyką religijną, np. komunie, z reguły jest większe zainteresowanie. Wymaga to od dostawcy indywidualnej polityki sprzedaży, każda zmiana asortymentu jest wyjściem w kierunku potrzeb klienta.

Karmena Szymeczko, YES Biżuteria

Złote i srebrne dewocjonalia wchodzą w skład tzw. kanonu podstawowego naszej oferty. Najwięcej biżuterii religijnej sprzedajemy przed okresem udzielania Pierwszej Komunii Świętej (kwiecień) oraz około października, kiedy to są prowadzone tzw. święcenia medalików. Choć medaliki i krzyże kupowane są przez cały rok, to we wspomnianych sezonach sprzedaje się ich ok. dwukrotnie więcej. Ponieważ udział dewocjonaliów w naszej całkowitej sprzedaży jest dość niewielki, liczba oferowanych wzorów ograniczona jest możliwościami wystawienniczymi.

Mariusz Krajewski, Silver Styl

Sprzedaż biżuterii religijnej jest bardzo sezonowa. Sezon trwa od marca do września i związany jest przede wszystkim z komuniami i pielgrzymkami. Jednak powinno się mieć takie produkty w swojej ofercie przez cały rok, zwłaszcza jeśli prowadzi się punkty przy sanktuariach, trasach pielgrzymek itp.

Joanna Bochnak – Eliza

Choć w sprzedaży internetowej i na aukcjach przed Wielkanocą obserwujemy wyraźnie większą sprzedaż biżuterii religijnej, to jednak popyt na te wyroby utrzymuje się na mniej więcej stałym poziomie przez cały rok. Początek sezonu wyznaczony jest przez święta – kiedy są one wcześnie, jak w tym roku, zwiększoną liczbę zapytań odnotowujemy już od początku marca. Co do wyboru wzorów, to nie widać różnicy preferencji w okresie przed zbliżającymi się komuniami i w ciągu reszty roku.