Artykuły z działu

Przeglądasz dział TARGI (id:44)
w numerze 10/2007 (id:63)

Ilość artykułów w dziale: 3

Origami i iluzje w Bombaju

Targi Indian International Jewellery Show w Bombaju coraz wyraźniej specjalizują się w promocji indyjskiego rynku jubilerskiego.
W następnym roku organizatorzy planują dodatkową imprezę – IIJS Signature Goa

Targi Indian International Jewellery Show w Bombaju coraz wyraźniej specjalizują się w promocji indyjskiego rynku jubilerskiego. W następnym roku organizatorzy planują dodatkową imprezę – IIJS Signature Goa.
Indian International Jewellery Show w Bombaju to piąte co do wielkości targi wyrobów jubilerskich na świecie. Organizatorzy (Indyjska Rada Promocji Eksportu Kamieni Szlachetnych i Wyrobów Jubilerskich) mają ambicję, by zajęły one trzecią pozycję, zaraz za targami w Las Vegas i Bazylei.


Sprzedaje się praktycznie wszystko

Termin targów IIJS w Bombaju (przełom sierpnia i września) nie jest przypadkowy. W Indiach jest to dla jubilerów czas intensywnego zbierania zamówień w związku ze zbliżającym się świętem Diwali. W tym okresie sprzedaje się praktycznie wszystko – złotą biżuterię, diamenty i kamienie szlachetne. Wystawcy dostrzegli jednak w tym roku nową tendencję. Kupujący coraz większą wagę przywiązują do oryginalności projektów, przedkładając ją nad wartość kamieni czy metalu. Cenione zaczęły być wyroby modne, ale i niepowtarzalne. W tym roku w ofercie dominowało jeszcze tradycyjne wzornictwo i wyroby, jak na przykład złote naszyjniki z czarnymi koralikami noszone tradycyjnie przez Hinduski po ślubie.


IIJS Signature Goa
W dniach 29 lutego – 3 marca 2008 roku na terenie Kala Academy na Goa około 250 firm indyjskich zaprezentuje zagranicznym kupcom swoje wyroby. Termin może postawić niektórych przedsiębiorców przed trudnym wyborem między Goa a imprezami w Bangkoku czy Hongkongu.


Organizatorzy stwierdzili jednak, że napięty kalendarz wydarzeń w branży jubilerskiej na świecie zmusił ich do kompromisu i ustalenia terminu pod kątem głównej grupy docelowej – kupców z Europy Środkowej i Wschodniej, Bliskiego Wschodu i USA.


Świat odkrywa Indie

– Indie osiągnęły światowy poziom w cięciu diamentów. Naszym celem jest teraz ugruntowanie pozycji na rynku i umocnienie rangi marki “Made in India” – zapowiedział minister przemysłu Indii, Ashwani Kumar. O promocję tej marki dba Indyjska Rada Promocji Kamieni Szlachetnych i Wyrobów Jubilerskich. Dzięki jej staraniom na targi przybyły delegacje z Tajlandii, Chin, Rosji, Ukrainy, Polski, Bangladeszu, Pakistanu, Iranu, Węgier.

Obecni byli dziennikarze, którym zapewniono specjalny program umożliwiający zapoznanie się z branżą i strategią na przyszłość. Do Bombaju przyjechali z Polski przedstawiciele firmy Apart oraz Waldemar Śliwiński (Firma Jubilerska Waldemar Śliwiński). Podróż do Indii warto potraktować nie tylko jako poszukiwanie diamentów czy kamieni szlachetnych, ale wyprawę po inspirację i natchnienie do tworzenia nowych projektów, które przyciągną polskiego klienta odmiennością wzorów.


India Traditional
– India Futuristic

Temat przewodni targów w Bombaju, “Origami i Iluzje”, obecny był na każdym kroku: w materiałach promocyjnych, wystroju hali i stoisk. Odbywające się co wieczór imprezy towarzyszące również miały swoją jednolitą i przejrzystą myśl przewodnią. Tak było podczas Solitaire Awards Night, gdzie nagrodzono zwycięzców konkursu zorganizowanego w 3 kategoriach – India Traditional, India Global oraz India Futuristic. Tradycja, ale i nowoczesność oraz odważne patrzenie w przyszłość – takie podejście do biznesu promowano podczas licznych seminariów zorganizowanych podczas targów. Od firmy rodzinnej do profesjonalnej, sprzedaż on-line na świecie, to tylko przykłady tematów poruszanych podczas paneli dyskusyjnych.


Nadawanie marzeniom
konkretnych kształtów

Rola projektanta biżuterii polega na tworzeniu iluzji, nadawaniu naszym pragnieniom materialnej formy i konkretnych kształtów. Taka była myśl przewodnia pokazu biżuterii “The Mind’s Eye” (Oko umysłu), zorganizowanego podczas wieczornej gali trzeciego dnia targów. Pokaz był podsumowaniem osiągnięć indyjskich producentów biżuterii; zaprezentowano biżuterię srebrną, złotą, z diamentami i kamieniami szlachetnymi.

Na pokaz składała się muzyka przeplatająca tradycję z rytmami rodem z Bollywood, oszałamiające żywymi barwami sari i oczywiście niezwykła biżuteria w orientalnym stylu.

Połączenie elementów różnych kultur – europejskiej i azjatyckiej – podkreślało bogactwo współczesnego świata i potwierdziło umiejętność indyjskich jubilerów czerpania pełnymi garściami z dorobku innych kultur.

Czas na powakacyjne zakupy

155 wystawców z Polski, Litwy (12 firm) oraz z Rumuni i Włoch
zaprezentowało swoją ofertę jubilerską podczas ósmych targów bursztynu Ambermart 2007

W uroczystości otwarcia targów wzięli udział m.in. Aleksandra Jankowska, wicewojewoda pomorski, która życzyła wystawcom wielu udanych transakcji i kontaktów handlowych, oraz Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska, który podkreślił, że targi promują najcenniejszy produkt pomorskiego regionu. Poinformował on także, że właśnie w dniu otwarcia imprezy władze miasta podpisały ogłoszenie o pierwszym przetargu na rozpoznanie złóż i eksploatację bursztynu na terenach należących do gminy. Wiadomo już również, że inwestycją realizowaną w oparciu o fundusze unijne z programu Innowacyjna Gospodarka, będzie budowa “Światowej Stolicy Bursztynu w Gdańsku”. Wartą 12,2 mln euro inwestycję Unia sfinansuje w kwocie 10,37 mln euro. W ramach przyznanych funduszy powstanie m.in. nowa siedziba Muzeum Bursztynu na Wyspie Spichrzów.

db

Według organizatorów, Ambermart
odwiedziło kilka tysięcy gości z 37 krajów, dla których wrzesień to dobry czas
na zakupy przed grudniowym szczytem sprzedaży

W konkursie publiczności na komplet
biżuterii z bursztynem zwyciężył zestaw wykonany przez firmę HELENA Jana
i Pawła Podżorskich z Sopotu
(na zdjęciu) wyróżnienia otrzymali:
Sylwia Gabszewicz z Sopotu i firma Image Silver z Gdańska

Istambul Jewerly Show II

Międzynarodowe targi “Istambul Jewerly Show” od dwudziestu
dwu lat ściągają wystawców z całego świata, stanowiąc wizytówkę handlową tej nowoczesnej metropolii i zarazem symbol europejskiego kierunku przemian we współczesnej Turcji.

Marcowa, rekordowa edycja targów zgromadziła przeszło tysiąc wystawców z 29 krajów, którzy na
50 tys. m2 powierzchni wystawowej stambulskiej Expo Center (CNR Expo) swoją ofertę zaprezentowali ponad trzydziestu tysiącom zwiedzających z 94 państw. Letnia edycja targów, organizowana od 2005 roku (pod nazwą “Istambul Jewerly Show II”), w tym roku odbyła się w dniach 30 sierpnia – 2 września, i ustępowała co prawda rozmachem swojej siostrzanej imprezie, ale skala zainteresowania nią przedstawicieli branży jubilerskiej była niemniej imponująca.

Na targach gościły ogółem 503 firmy z całego świata (z czego 60 proc. to firmy tureckie), a hale wystawowe odwiedziło blisko 12 tysięcy gości, w tym 2 622 cudzoziemców. Wyniki te plasują jesienne targi w Stambule w czołówce największych i najbardziej prestiżowych imprez wystawienniczych o znaczeniu międzynarodowym w regionie. Szkoda więc, że na targach o tak dużym zasięgu zabrakło wystawców z Polski, a wśród zwiedzających znalazła się tylko nieco ponad setka naszych rodaków. 

ss