Przeglądasz dział TWÓRCZOŚĆ ZŁOTNICZA (id:42) w numerze 01/2025 (id:204)
Ilość artykułów w dziale: 3
|
 |
Również podczas nadchodzącej edycji Legnickiego Festiwalu SREBRO nie zabraknie nowości i zaskoczeń. Zobowiązuje do tego temat przewodni konkursu złotniczego i zarazem festiwalu „Efekt WOW!” Kumulacja jak zwykle w weekend otwarcia, tym razem 9-10 maja.

Legnickie wystawy od lat ukazują całe spektrum postaw twórczych w dziedzinie biżuterii artystycznej. Corocznie kilkanaście pokazów prezentujących ogrom różnorodności w warstwie materiałowej i technicznej, ale także w kwestii poruszanych przez twórców tematów, ściąga do Legnicy szerokie grono miłośniczek i miłośników złotnictwa, sztuki i designu z Europy, a także z bardziej odległych rejonów świata. To jedynie miejsce w Polsce, gdzie w jednej gablocie obok pierścionka ze złota i szlachetnych kamieni można znaleźć naszyjniki wydrukowane w technologii 3D z tworzywa ABS czy broszę pokazującą… stertę porzuconych na poboczu odpadów.

Temat jak wyzwanie
Tegoroczny temat przewodni konkursu złotniczego i zarazem festiwalu „Efekt WOW!” to wyzwanie rzucone zarówno uczestnikom, jak i samym organizatorom. Czego zatem można spodziewać się po wystawie prac zakwalifikowanych do 33. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej?
– Chcemy efektu WOW, chcemy, by artyści pokazali nam, że sztuka może być antidotum na ciężkie czasy, że wciąż potrafią nas zaskoczyć i nie bez powodu ich głos w rozmowach, proroctwach i rozważaniach o przyszłości świata jest ważny – wyjaśnia dyrektorka Galerii Sztuki Justyna Teodorczyk. Prace zgłoszone do konkursu, a niezakwalifikowane przez grono jurorów tradycyjnie zyskają szansę na prezentację na wystawie „Holownia” w Teatrze Modrzejewskiej, gdzie rokrocznie goście festiwalu toczą ożywione dyskusje nad werdyktem jury.

Sylwetki Twórców: Christina Karababa , Jarosław Kolec i Jiakun Zhang
Wśród festiwalowych wystaw zagości dobrze znany cykl Sylwetki Twórców. W 2025 r. jego bohaterką zostanie grecka artystka Christina Karababa, związana z Uniwersytetem Nauk Stosowanych w Düsseldorfie projektantka i interdyscyplinarna badaczka, która w swojej pracy bada skrzyżowania designu, sztuki, biżuterii, nauki i technologii. Wystawę indywidualną zaprezentuje także Jarosław Kolec, wykładowca w Instytucie Biżuterii Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Twórca zabierze nas w świat kamieni i minerałów, które stały się w jego rękach materią sztuki. Choć do współpracy zaprosiliśmy rozpoznawalnych i cenionych artystów, to w programie festiwalu w 2025 r. szczególne miejsce zajmą młodzi twórcy. To od nich w sposób szczególny oczekujemy świeżego spojrzenia, nowatorskich pomysłów i tytułowego „efekciarstwa” (lub też krytycznych do niego odniesień). Trzecia wystawa z cyklu Sylwetki Twórcópoświęcona zostanie biżuterii odwołującej się do zagadnienia ludzkiej pamięci i wspomnień autorstwa Jiakun Zhang, absolwentki Birmingham City University i laureatki Nagrody Galerii Sztuki w Legnicy podczas Rumuńskiego Tygodnia Biżuterii. Debiutantką Festiwalu SREBRO w 2025 r. zostanie z kolei Justyna Anioł, studentka studiów magisterskich w Instytucie Biżuterii łódzkiej ASP, wyłoniona do legnickiego pokazu w Konkursie im. W. Strzemińskiego – Projekt.

Biżuteria zaangażowana społecznie
O tym, że biżuteria może snuć własne opowieści i narracje, przekonamy się, zwiedzając obszerny międzynarodowy przegląd „Biżuteria i Wolność”, organizowany przez studio Tincal lab z Porto (Portugalia). Kilkadziesiąt prac – pomimo wspólnego tematu – wybrzmiewa wielogłosem, w którym wyraźnie rysują się indywidualne wypowiedzi zabarwione różnorodnym tłem kulturowo-politycznym. W cyklu Srebrne Szkoły zagości w tym roku Wydział Kamieni Szlachetnych i Biżuterii na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Trewirze, Campus Idar-Oberstein (Niemcy). „ROCKstars – Live in Legnica” będzie pokazem najbardziej spektakularnych dzieł studentów i absolwentów wydziału słynącego z obróbki kamieni. Biżuteryjnych zaskoczeń i atrakcji dostarczy także grupa świeżo upieczonych absolwentów Campusu Idar-Oberstein, która podczas festiwalu zaprezentuje swój projekt dyplomowy.

W programie festiwalu nie zabraknie wystaw z zakresu innych mediów. Tradycyjnie Międzynarodowemu Konkursowi Sztuki Złotniczej towarzyszyć będą pokazy fotografii i plakatu. Po raz drugi zagości w Legnicy grupa studentów z Katedry Mediacji Sztuki działającej na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Wystawy Legnickiego Festiwalu SREBRO prezentowane będą w przestrzeniach Galerii Sztuki, galerii Ring, Muzeum Miedzi, galerii Satyrykon, Teatru im. H. Modrzejewskiej, Galerii Srebra Pod Przepiórczym Koszem, Otwartej Pracowni Sztuki, hotelu Qubus oraz w domach kultury Atrium i Kopernik od kwietnia do czerwca. Weekend otwarcia festiwalu wraz z galą ogłoszenia nagród w konkursie złotniczym jest przewidziany na 9-10 maja 2025 r. Wydarzeniu towarzyszyć będą wernisaże wystaw, sympozjum „Granice sztuki globalnej”, spotkania, happeningi oraz koncert.
Więcej informacji:
www: silver.legnica.eu
FB: Legnica Jewellery Festival SILVER
IG: legnica_silver_festival
Karolina Dyczko jest studentką IV roku studiów w Instytucie Biżuterii Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W swojej twórczości najbardziej skupia się na łączeniu różnorodnych materiałów oraz technik. Działa więc interdyscyplinarnie, by jej prace tworzyły całość w różnych wymiarach estetycznych oraz poznawczych.

Wswojej twórczości najbardziej skupiam się na łączeniu różnorodnych materiałów oraz technik. Działam więc interdyscyplinarnie, by moje prace tworzyły całość w różnych wymiarach estetycznych oraz poznawczych. Ostatnie moje działania, oprócz dużego nacisku na kompozycję, opierają się na przygaszeniu kolorystyki, różnicowaniu faktur, walorów, poruszaniu kwestii światła, a także poszukiwaniu rozwiązań uzyskiwania linii oraz plamy w biżuterii. Poszukiwania tych właśnie środków formalnych odbywają się wielowarstwowo – za pomocą technik jubilerskich, ale również innych dziedzin sztuki. Zajmuję się również kolażem, asamblażem, książką artystyczną, rzeźbą, malarstwem oraz ostatnio grafiką. Przejawy tych działań widoczne są w mojej biżuterii, choć moją twórczość najlepiej definiuje słowo kolaż. W pracach poruszam temat szlachetności – wynoszę na piedestał mało szlachetne obiekty, które w wielu przypadkach mogłyby zostać uznane za bezwartościowe, a które urzekają mnie bezwarunkowo.
Uważam, że rozwijanie wrażliwości jest szalenie ważne, nawet jeśli coraz częściej zauważam odwrotną tendencję. Dlatego staram się dbać o detal, by można było nieco pochylić się nad obiektami i dostrzec niezauważalne na pierwszy rzut oka elementy. Inspiracje najczęściej czerpię z otoczenia, obserwując struktury, światło czy kolorystyczne zestawienia, oraz z twórczości innych artystów czy nurtów w sztuce. W moim przypadku proces tworzenia bazuje na komponowaniu elementów pochodzących najczęściej z recyklingu.
W procesie bardzo ważne jest dla mnie poddanie się materii, z którą pracuję, wykorzystanie jej cech, zaplanowanie dla niej przestrzeni uwydatniającej jej charakter. W efekcie dążę do ukazania atmosfery, nastroju obiektu, nadania jej własnej autonomii, duszy oraz tajemnicy, gdzie dużą rolę odgrywa metafora, niedosłowność, a sama istota odczucia jest ważniejsza niż przedstawienie. Biżuteria wprowadza do mojej teorii kolejny aspekt, jakim jest sylwetka ludzka. Fascynuje mnie dopasowywanie, kształtowanie przedmiotów względem ciała człowieka. Dzięki temu zyskują one inny wymiar, mając bezpośredni związek z osobą, która je zakłada. Odczucie staje się silniejsze, pojawia się możliwość identyfikacji z daną formą, możliwość komponowania jej z ubiorem, fryzurą, urodą, charakterem osoby. Biżuteria może więc w taki sposób brać udział w nieustannym performansie.
Amberif Design Award to jeden z najważniejszych międzynarodowych konkursów promujących współczesne wzornictwo biżuterii artystycznej z bursztynem. Jego celem jest pobudzanie kreatywności oraz eksplorowanie nowych możliwości w projektowaniu, przy jednoczesnym podkreśleniu walorów estetycznych i symbolicznych bursztynu bałtyckiego. Tegoroczna, 28. edycja konkursu odbywa się pod hasłem „Relacje” i zachęcić ma zarówno uczestników konkursu, jak i widzów wystawy pokonkursowej do refleksji nad różnorakimi i wielowymiarowymi powiązaniami i zależnościami istniejącymi w obecnej rzeczywistości.

Współczesny świat zmienia się w dynamicznym tempie, redefiniując sposoby komunikacji i funkcjonowania społecznego. W tym kontekście temat „Relacji” nabiera szczególnej aktualności. Twórcy biorący udział w Amberif Design Award 2025 podjęli próby uchwycenia, zbadania i opisania konkretnych relacji. Eksplorowali rozliczne związki między człowiekiem a człowiekiem, człowiekiem a naturą, fauną a florą, tradycją a nowoczesnością, rzemiosłem a technologią, przedmiotem a ciałem, światłem a cieniem, wrażeniem a percepcją, by ukazać je w formie oryginalnych projektów biżuteryjnych. Prace zgłoszone do konkursu odzwierciedlają zarówno tradycyjne, jak i awangardowe podejście do projektowania, w obu przypadkach podkreślając potencjał bursztynu jako środka wyrazu artystycznego i środka komunikacji społecznej.

Rekordowa frekwencja
Na tegoroczny konkurs 250 uczestników z 34 krajów nadesłało 365 prac, co potwierdza jego rangę jako wydarzenia o globalnym zasięgu. Prace oceniało międzynarodowe jury w składzie: Malte Guttek – dyrektor Towarzystwa Sztuki Złotniczej (Gesellschaft für Goldschmiedekunst e.V.) i kierownik Goldschmiedehaus w Hanau; Yutaka Minegishi – artysta, twórca biżuterii, laureat Munich Art Prize (2017) i Herbert Hoffman Award (2019); Bryna Pomp – kuratorka i kolekcjonerka współczesnej biżuterii, dyrektorka / kuratorka wystawy MAD About Jewelry w Muzeum Sztuki i Dizajnu w Nowym Jorku (od 2011 r.); Magdalena Szadkowska – artystka interdyscyplinarna (rzeźba, biżuteria, tekstylia), wykładowczyni Instytutu Rzeźby ASP w Łodzi, oraz Olga Zobel – historyczka sztuki, kolekcjonerka, założycielka i właścicielka Galerie Biró Monachium.

Jury zwracało uwagę nie tylko na estetykę i jakość wykonania / projekt, ale przede wszystkim na oryginalność podejścia do tematu oraz potencjał konceptualny. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się projekty, które łączyły elementy rzemiosła z nowoczesnymi technologiami oraz te, które w kreatywny sposób reinterpretowały znaczenie bursztynu we współczesnym designie. Wśród artystów uczestniczących w konkursie znaleźli się zarówno debiutujący artyści, jak i uznani projektanci, ukazujący w swych pracach zarówno emocjonalne, jak i materialne aspekty relacji. Wielu artystów skupiło się na tych międzyludzkich, podkreślając znaczenie bliskości, komunikacji i pamięci, a także ukazując skomplikowane relacje społeczne, napięcia i kontrasty między bliskością a dystansem, współpracą a rywalizacją. Niektórzy zawarli w swych pracach odniesienia do relacji międzyludzkich w epoce cyfryzacji, poruszając aktualny temat komunikacji online oraz zmieniających się sposobów nawiązywania kontaktów. Inni zgłębiali temat relacji człowieka z naturą, z jednej strony wskazując na harmonię, z drugiej zaś na destrukcyjny wpływ cywilizacji na środowisko. Nie zabrakło również odniesień do relacji człowieka z technologią – nowoczesne technologie stanowiły kluczowy element wielu projektów.

Znaczenie konkursu dla branży
Konkursy takie jak Amberif Design Award często towarzyszą targom branżowym, wzbogacając te wydarzenia o element artystyczny i konceptualny oraz dodając im prestiżu. Cieszą się dużym zainteresowaniem, gdyż są dla projektantów szansą na zaistnienie na międzynarodowej scenie biżuteryjnej i jubilerskiej, a dla producentów i galerii – okazją do odkrycia nowych talentów i nawiązania inspirujących współprac. Amberif Design Award od niemal 30 lat wzbogaca targi Amberif Spring, podczas których jest prezentowana wystawa prac zakwalifikowanych oraz wręczane są nagrody w konkursie, w tym Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska – 30 tys. zł. Ceremonia wręczenia nagród to doskonała okazja do spotkań i wymiany doświadczeń między projektantami, producentami, kolekcjonerami oraz do budowania relacji biznesowych. Przez lata konsekwentnie budując swoją markę, Amberif Design Award urósł do rangi jednego z najbardziej znanych w Europie konkursów biżuteryjnych. Rokrocznie przyciąga coraz większą liczbę uczestników z całego świata, którzy sięgają po bursztyn jako po współczesny materiał artystyczny i projektują nowoczesną biżuterię z bursztynem. ADA nie tylko promuje bursztyn i polskie wzornictwo na świecie, ale także inspiruje do śmiałych poszukiwań i nowatorskich rozwiązań w biżuterii artystycznej. W ten sposób ADA istotnie przyczynia się do tego, że bursztyn bałtycki, niegdyś kojarzony przede wszystkim z tradycyjnym wzornictwem, zyskuje nowoczesne oblicze i wzbudza zainteresowanie branży na całym świecie.
Gdzie i kiedy wystawa ?
Publiczność branżowa będzie mogła zobaczyć prace zakwalifikowane do wystawy ADA „Relacje” podczas targów Amberif Spring 2025 w Gdańsku, w specjalnie wydzielonej na targach Strefie Sztuki. Natomiast jesienią ekspozycja zostanie zaprezentowana szerszej publiczności podczas Gdańsk Jewellery Week – wydarzenia promującego współczesną biżuterię i design.