Artykuły z działu

Przeglądasz dział EDUKACJA (id:57)
w numerze 06/2020 (id:182)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-06-2020

Doszkalanie przez internet

Świat przeniósł swoją działalności do przestrzeni wirtualnej, nie dziwi wobec powyższego fakt, że tak samo postąpiła branża biżuteryjna. W internecie pojawia się coraz więcej szkoleń, warsztatów czy wykładów poświęconych biżuterii i sztuce złotniczej.

pj-2010-06v-15

Dla wielu przedstawicieli pandemia jest szansą na zdobycie nowych umiejętności oraz rozwijanie swoich pasji. Złotnicy, projektanci biżuterii oraz jubilerzy dopiero stawiający pierwsze kroki w branży mają szansę na podejrzenie warsztatów najlepszych i nauczenie się nowych technik złotniczych oraz na doskonalenie swojego rzemiosła bez opuszczenia swojej pracowani jubilerskiej.

Budowanie wspólnoty

Zamknięcie pracowni i warsztatów jubilerskich dla klientów spowodowało, że ich właściciele zaczęli poszukiwać innego sposobu na dotarcie ze swoją ofertą do potencjalnych klientów. Większość z nich zdecydowała się na zakładanie lub rozwijanie już istniejącego sklepu autorskiego, jednak część poszła inną ścieżką i rozpoczęła szkolenia złotnicze za pośrednictwem sieci. I jak się okazało – dla części z nich był to strzał w dziesiątkę. Światowa branża jubilerska nie próżnowała w okresie lockdownu, tylko rozwijała swoje umiejętności za pośrednictwem internetu, uczyła się wykorzystywania możliwości jakie niosą nowoczesne technologie, wymieniała poglądy czy dzieliła się doświadczeniem. W Niemczech, Wielkiej Brytanii i Francji organizacje zrzeszające złotników prowadziły szkolenia online, które pozwalały na poznanie narodowych złotników.

Prowadzone szkolenia były płatne i dostępne dla członków stowarzyszeń, dzięki czemu złotnicy mieli możliwość we własnym gronie, wchodzić w świat sztuki. Szkolenia umożliwiały wyćwiczenie technik we własnej pracowani jubilerskiej, przy wykorzystaniu swoich narzędzi i surowców, co oczywiście znacznie obniżało koszty szkolenia. Tradycyjne warsztaty wiążą się z kilkudniową nieobecnością w domu, wysokimi kosztami szkolenia związanymi z kupnem materiałów jubilerskich i wykorzystaniem sprzętu, w tym przypadku koszty indywidualne zostały ograniczone do minimum. Warto zauważyć, że uczestnicy szkoleń dzięki pracy własnymi narzędziami, w swoich pracowaniach natychmiast wcielali wyniesioną naukę w życie. Jednocześnie mieli możliwość wymiany poglądów i co ważne na wzajemne poznanie się. A jak powszechnie wiadomo, sytuacja kryzysowa zacieśnia więzi pomiędzy członkami danej społeczności. Warsztaty i szkolenia rozwinęły więc nie tylko umiejętności branży zlotniczej, ale także scaliły środowisko i pozwoliły na sformułowanie wspólnego planu walki z kryzysem.

Dyskusje i wykłady

Zmiany w dostępnie do wiedzy złotniczej stają się powoli ogólnodostępne i może z nich korzystać coraz więcej osób chcących wykształcić nowe umiejętności. Artyście złotnicy i jubilerzy zamieszczają filmiki instruktażowe na forach branży biżuteryjnych czy na ogólnodostępnej platformie YouTube. Im dłużej trwa pandemia, tym więcej wiadomości na temat tajników pracy złotnika można znaleźć w przestrzeni wirtualnej. Udostępnienie filmu pozwalającego na doskonalenie swoich umiejętności jest nie tylko okazją do poszerzania wiedzy złotniczej, ale także szansą dla ich twórców na zarobek.

Każda odsłona filmu na platformie YouTube wiąże się z realnymi pieniędzmi wpływającymi na konto twórcy. Filmy podlegają bowiem monetyzacji i im mają większy zasięg, czyli docierają do większego grona odbiorców, tym więcej zarabia ich twórca. Z tej szansy na zarobek korzystają nie tylko twórcy biżuterii, ale także osoby, które zajmują się sztuka złotniczą od strony teoretycznej. W sieci można znaleźć coraz więcej wykładów czy prezentacji upowszechniających wiedzę na temat dawnej i współczesnej biżuterii. Wykłady, dostępne głównie w języku angielskim, cieszą się dużą popularnością, ponieważ wciąż brakuje literatury fachowej prezentującej historię sztuki złotniczej ze wszystkimi jej aspektami praktycznymi na przełomie wieków.

Wykłady prezentowane w przestrzeni wirtualnej pochodzą przede wszystkim od organizacji promujących sztukę złotniczą lub wyższych uczelni artystycznych z całego świata. Coraz częściej można także znaleźć video blogi, czyli vlogi poświęcone biżuterii i współczesnej sztuce złotniczej. Vlog to rodzaj internetowego dziennika w formie video, tworzony codziennie i publikowany najczęściej na platformie społecznościowej YouTube. Swoje reflekcje na temat biżuterii prezentują wykładowcy akademiccy, twórcy biżuterii, projektanci czy użytkownicy biżuterii. Vlog jest szansą na zdobycie swoich odbiorców, a także na wypromowanie swojej marki jubilerskiej. Z tej szansy korzysta także coraz więcej firm jubilerskich umieszczając w internecie informacje o swojej biżuterii oraz prezentując wiedzę na temat złotnictwa, metali i kamieni szlachetnych.

Konferencje i seminaria naukowe

Do świata wirtualnego przeniosły się także konferencje i seminaria naukowe, na których przedstawiana jest wiedza na temat sztuki złotniczej, metali i kamieni szlachetnych czy nowoczesnych technologii stosowanych w przemyśle jubilerskich. Uczestnicy z całego świata mają możliwość posłuchać o najnowszych trenach, poznać techniki tworzenia biżuterii, czy obsługi nowoczesnych narzędzi i maszyn jubilerskich czy zastanowić się nad dawną i współczesną sztuką lotniczą. A co niezwykle istotnie nie są w żaden sposób ograniczeni dostępem – nie muszą przemierzać świata, aby uczestniczyć w spotkaniu najważniejszych ludzi w branży. Należy zauważyć, że znaczna część konferencji organizowanych w sieci jest ogólnodostępna i uczestnictwo w niej nie wiąże się z żadnymi kosztami, wystarczy zapisać się na listę i otrzymawszy link wejść do wirtualnej przestrzeni, część seminariów, szczególnie tych na których można nauczyć się praktycznej wiedzy o kamieniach szlachetnych jest płatna.

Należy jednak zauważyć, że koszty związane z uczestnictwem w niej są zazwyczaj jedną czwartą kosztów, które poniósłby uczestnik tradycyjnego spotkania, a przecież wszelkie certyfikaty są tak samo ważne zarówno w przypadku ukończenia szkolenia online, jak tradycyjnego. Warto więc wykorzystać możliwości jakie niesie ze sobą otarcie się branży jubilerskiej na nowe technologie i jej zaistnienie w świecie wirtualnym. A może warto także spróbować swoich sił w świecie internetu. Pandemia pewnie kiedyś minie a wizerunek jaki zbudujemy w przestrzeni wirtualnej pozostanie na długo i z całą pewnością przyniesie zyski.  Karol Kulej