Przeglądasz dział AKTUALNOŚCI (id:116) w numerze 04/2019 (id:174)
Ilość artykułów w dziale: 8
|
|
W ofercie marki W.Kruk znajdziemy oryginalne wzory biżuterii w złocie oraz srebrze, od eleganckich kolczyków i pierścionków po efektowne propozycje w stylu boho. W kolekcji „Etno” zachwyca ponadczasowy motyw fakturowanych blaszek,w wersji złotej oraz z kolorowymi cyrkoniami.
W ofercie marki W.Kruk znajdziemy oryginalne wzory biżuterii w złocie oraz srebrze, od eleganckich kolczyków i pierścionków po efektowne propozycje w stylu boho. W kolekcji „Etno” zachwyca ponadczasowy motyw fakturowanych blaszek,w wersji złotej oraz z kolorowymi cyrkoniami.
w Stambule Od 10 do 13 października w Stambule odbywać się będzie druga edycja targów Istanbul Jewelry Show, najważniejszego wydarzenia tureckiego przemysłu jubilerskiego w 2019 r. Dzięki targom turecki przemysł jubilerski planuje osiągnąć cel eksportowy wynoszący 6 mld dol. Przewiduje się, że swoje wyroby przedstawi ponad 800 firm jubilerskich. Organizatorzy spodziewają się ponad 19 tys. odwiedzających z ponad 120 krajów
Istanbul Jewelry Show uznane są za jedną z pięciu największych wystaw biżuterii na świecie. Targi odbędą się w CNR Expo w Stambule Fuar Merkezi. Stambuł zmienia się w jubilerską stolicę świata w marcu i październiku. Marcowa edycja targów odnotowała 9-proc. wzrost liczby odwiedzających z zagranicy i gościła 30 741 specjalistów ze 123 krajów. Oferta wyst awców Podczas październikowej edycji targów swoją ofertę będą prezentowały firmy oferujące złoto, biżuterię, diamenty, kolorowe kamienie, kamienie szlachetne i półszlachetne, perły, srebro, srebrne akcesoria i srebrne artykuły gospodarstwa domowego, złote elementy montażowe, zegarki, formy, maszyny i urządzenia jubilerskie, sejfy, oprogramowanie komputerowe. W tym roku po raz pierwszy zorganizowany zostanie Designer Market, na którym swoje wyroby zaprezentują artyści złotnicy i projektanci biżuterii autorskiej. Organizatorzy zdecydowali się także na stworzenie „Programu dla międzynarodowych nabywców”, którego celem jest zwiększenie eksportu biżuterii poprzez znalezienie nowych rynków i utrzymanie udziału w rynku. W ramach programu delegacja nabywców, tysiąc specjalistów z branży jubilerskiej reprezentujących Europę, Bliski Wschód, USA, Afrykę Północną i kraje Azji, będzie uczestniczyło w targach.
Od 3 do 5 października w Warszawie odbędą się największe targi branży jubilersko-zegarmistrzowskiej Gold Expo. Organizatorzy spodziewają się ponad 400 wystawców, którzy będą oferowali swoje produkty, złotą i srebrną biżuterię, kamienie szlachetne, bursztyn, materiały i maszyny jubilerskie oraz biżuterię autorską.
Targom towarzyszyć będzie wiele imprez, m.in. konkurs „Złoto i Srebro w Rzemiośle 2019”. Konkurs powstał z myślą o złotnikach i jubilerach, którzy cenią jakość, profesjonalizm i fachowość w sztuce złotniczej. Główną ideą jest promocja umiejętności osób, które od wielu lat wykonują ten zawód, oraz młodych ludzi uczących się zawodu złotnik jubiler lub rozpoczynających pracę zawodową w tej profesji. Tematy dla tegorocznych prac konkursowych: juniorzy – praca młodego złotnika, seniorzy – sztuka mistrzowska. Prace seniorów mogą być zgłaszane do dwóch grup: wykonane wyłącznie techniką ręczną i wykonane z zastosowaniem technik komputerowych. Prace konkursowe należy zgłosić w terminie do 10 września 2019 r., a oceni je komisja konkursowa powołana z grona wybitnych fachowców złotników i jubilerów z udziałem przedstawiciela Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przedstawiciela targów. Regulamin konkursu dostępny jest na stronie: www.zrp.pl.
Marka biżuteryjna Pandora po raz pierwszy będzie prowadziła międzynarodową kampanię swojej biżuterii. Jej ambasadorką została Millie Bobby Brown, aktorka i aktywistka.
Czuję się zaszczycona współpracą z Pandorą. Uwielbiam Pandorę, ponieważ każdy może opowiedzieć własną historię, a każdy symbol może reprezentować twoją indywidualność – powiedziała Millie Bobby Brown. Kampania reklamowa będzie ukazywała aktorkę związaną z biżuterią Pandory w niezobowiązujących sytuacjach. Zdjęcia oraz film z udziałem Brown będzie dostępny za pośrednictwem internetu. Uznając jej wszechobecny wpływ na współczesną popkulturę, Stephen Fairchild, dyrektor ds. kreatywności marki Pandora, powiedział, że Millie Bobby Brown jest idealnym ambasadorem nowej generacji biżuterii Pandora, która umożliwia młodym kobietom wyrażanie siebie. Millie Bobby Brown zyskała sławę po roli w serialu Netflix „Stranger Things”. Jest najmłodszą osobą, która znalazła się na liście Time 100, najbardziej wpływowych ludzi na świecie.
Na polskim rynku jubilerskim pojawiła się nowa kolekcja marki Swarovski Tarot Magic. W kolekcji biżuterii znajdujemy nawiązania do świata magii i wróżbiarstwa.
Wszyscy pragną otaczać się przedmiotami mającymi symboliczne znaczenie – wyjaśnia inspirację kartami tarota w nowej kolekcji Swarovskiego dyrektor kreatywna marki Nathalie Colin. – Biżuteria Swarovski może stać się symbolem współczesnej kobiety, a przy okazji jej talizmanem chroniącym przed złem. Kolekcja Tarot Magic łączy symbole tarota z kryształami Swarovskiego. Projektanci postawili na złoto i ciepłe barwy kamieni, które wkomponowano w znaki kart do wróżb.
2 sierpnia w Muzeum Biżuterii Współczesnej w Warszawie, zlokalizowanym w Centrum Praskim Koneser, odbył się wernisaż wystawy „Drogocenne podróże”, na której zaprezentowane zostały fotografie oraz biżuteria Marii Magdaleny Kwiatkiewicz.
Na wystawie zaprezentowana została biżuteria etniczna z Indii, Nepalu, Papui, Kambodży, Etiopii, Chin, Tybetu, a dopełniają ją fotografie goszczące w formie ekspozycji plenerowej na dziedzińcu kompleksu, a przy tym poszerzające kontekst kulturowy, z jakiego wyjęte zostały obiekty zdobiące bohaterów obrazów.
Egzotyczna przygoda
Prezentowane na wystawie „Drogocenne podróże” obiekty stanowią w znacznej mierze istotny dla danego plemienia kod, niewerbalny komunikat informujący o pochodzeniu, intencjach „nosiciela”, zajmowanej w środowisku pozycji. Takie znaczenie mają m.in. afrykańskie naszyjniki powszechnie nazywane paszportami przez pustynie. Krzyże Tuaregów zrobione są ze sznurka i metalu i przybliżają ludom zamieszkującym Saharę tożsamość oraz pochodzenie noszącego go człowieka. Dzięki szczególnej formie wisiora i znajdującym się na nim grawerunkom odczytują oni, z jakiej okolicy wywodzi się podróżnik. Każda oaza ma bowiem inny, charakterystyczny dla siebie kształt krzyża, informujący o takich elementach bliskiego jej krajobrazu, jak okoliczne wzgórza, a nawet liczba studni. Osoba nosząca go, nie jest więc dla mieszkańców Sahary anonimowa, a dzięki temu chętniej udziela się jej schronienia.
Biżuteria z historią
Odmienne, choć równie istotne znaczenie ma m.in. duża, srebrna spinka ze starannie wytłoczonymi buddyjskimi symbolami charakterystycznymi dla kultury Tybetu. Noszona jest jako element garderoby, a służy przytrzymywaniu ubrań – dokładnie szerokich, kolorowych pasów, noszonych przez miejscowe kobiety w talii. W jaki sposób Maria Magdalena Kwiatkiewicz weszła w posiadanie tego obiektu? Otóż podróżując przez Wyżynę Tybetańską, spotkała kobietę pasącą jaki, mającą na sobie właśnie takie ozdobne zapięcie. Nie rozstawała się z nim – największym majątkiem rodziny – ani na chwilę. Zgodnie z tradycją, miała przekazać spinkę swojej córce dopiero w dniu jej ślubu. Podróżniczka odkupiła ją od właścicielki, dzięki czemu za zdobyte pieniądze kobieta mogła kupić nowe zapięcia dla dwóch córek.
Maria Magdalena Kwiatkiewicz
Jej dwie wielkie pasje – podróżowanie i fotografowanie – z roku na rok stają się coraz silniejsze. Wędrując do najdalszych zakątków świata z aparatem w dłoni, wyrusza na spotkanie z ludźmi, bo to oni są dla niej najważniejsi – zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Fascynują ją zwykli ludzie, których wyjątkowość zapamiętuje dzięki fotografiom i emocjom. Pejzaże i egzotyczne krajobrazy zachwycają, ale są wyłącznie tłem tego, co najważniejsze – nawiązywanych relacji, poznawanych obyczajów i wyzwań dnia codziennego spotykanych na krańcach świata rodzin. Właśnie ludzi w kontekście ich najbliższego otoczenia sytuuje w centrum uwagi cykli fotograficznych, których ma na koncie już kilkadziesiąt i którymi z wielką przyjemnością dzieli się od ponad dziesięciu lat z instytucjami kultury i sztuki, najchętniej organizując wystawy w tkance miejskiej – na ulicach. Zależy jej bowiem na jak najszerszym dostępie do wiedzy i pierwias tku dobra, który stara się przywozić z każdej wyprawy. Maria Magdalena Kwiatkiewicz, współzałożycielka firmy YE S Biżuteria, jest nie tylko przykładem niezwykle empatycznej podróżniczki, ale również ogromnej miłośniczki, a zarazem wytrawnej znawczyni polskiego designu, który wprowadza na rynek od 35 lat. Obecnie jest właścicielką największej w Polsce, bo liczącej ponad 1,2 tys. obiektów, prywatnej kolekcji biżuterii współczesnej oraz etnicznej przywożonej z wypraw. Wewnętrzną potrzebę promocji polskiej sztuki złotniczej realizuje ponadto na gruncie powołanej do życia 20 lat temu Galerii YE S mieszczącej się na poznańskiej starówce. – Mój świat zawsze wypełniała biżuteria, zarówno w kontekście życia zawodowego, jak i wielkiej pasji do piękna i designu. Uwielbiam biżuterię etniczną, którą przywożę z najdalszych zakątków świata i którą wzbogacam swoją kolekcję, i ona cieszy mnie szczególnie – mówi Maria Magdalena Kwiatkiewicz. – Jeszcze większą satysfakcję czuję, kolekcjonując biżuterię współczesną, szczególnie tę unikatową, która niejednokrotnie wyznacza nowe kierunki w projektowaniu i złotnictwie w ogóle – dodaje. Ostatnim dziełem Marii Magdaleny Kwiatkiewicz jest książka „Artyści złotnicy. Rozmowy o polskiej biżuterii”. (mp)
Projekt „Moim zdaniem… Wystawa biżuterii z komunikatem” już od ponad roku zaprasza złotników i publiczność do wspólnej rozmowy. Obecnie, podczas wakacji roku 2019, najwięcej mogą o nim powiedzieć ci, którzy odwiedzili wystawę w Muzeum Okręgowym w Sandomierzu.
Od 5 lipca do 1 września (a może dłużej?) organizatorzy zapraszają na spotkanie z tezami kilkudziesięciu autorów, z kraju i z zagranicy, którzy w ponad 200 pracach komunikują zdania i emocje szczególnie dla nich ważne.
Wakacje wo kół biżuterii
Tym razem kontakt między stronami jest szczególnie szeroki. Podczas wakacji bardzo wielu gości odwiedza Sandomierz, Zamek Królewski i – naszą wystawę. Frekwencja jest bardzo duża, liczona w tysiącach odwiedzających, prace oglądają osoby z całej Polski i z zagranicy, różnych zawodów, poglądów i energii. Organizatorzy zapraszają gości do wyrażania swoich emocji poprzez oznaczenie ich na szybie za pomocą kropki: zielonej, gdy praca budzi emocje pozytywne, czerwonej – gdy stosunek do ich treści jest negatywny. Taki sposób „kontaktu zwrotnego” zaproponowali organizatorzy już na początku projektu, jednak w Sandomierzu zdarzyło się coś nieprzewidzianego. Liczba reakcji jest tak duża, że… zabrakło naklejek (a był spory zapas), a czasami i miejsca do ich naklejenia. To z pewnością wielki sukces autorów. Tak naprawdę po raz pierwszy poczuliśmy, że ten niewerbalny kontakt między pracami złotniczymi a publicznością został w pełni nawiązany.
Wernisaż wystawy
5 lipca odbył się wernisaż wystawy. Dyrektor muzeum Dominik Kacper Płaza oraz kierownik działu sztuki sandomierskiego muzeum Bożena Ewa Wódz wraz z ekipą pozostałych pracowników zapewnili właściwą oprawę i rangę wydarzenia. Poza spotkaniem przy gablotkach zostaliśmy zaproszeni na bardzo miłą, już mniej oficjalną, drugą część wieczoru. Przy zachodnim zamkowym murze, z widokiem na dominikańskie winnice, meandry Wisły i zachód słońca, zostało rozpalone ognisko, przy którym spędziliśmy czas do późnej nocy. Goście mogli bezpośrednio porozmawiać z autorami, których kilkunastu przybyło tego wieczoru do Sandomierza. Mogliśmy posłuchać wspaniałej gitary Sławka Wychowaniaka, pośpiewać i pokrzepić się przy ogniu. Dziękujemy również naszym przyjaciołom z Sandomierza za prezent. A był to pokaz teatru ognia, który przygotowała Iwona Nowak. Nie brakło tematów do rozmowy, pachniało wakacjami…
Plany na przysz łość
Wystawa w dniu przekazania tekstu do redakcji jest na półmetku. Ale należy też przypomnieć o kolejnych planach. Do końca sierpnia (szczegóły w aktualnościach na stronie www. moimzdaniem. info) zbieramy prace, które zostaną sfotografowane i zamieszczone w siódmym już folderze uzupełniającym katalog. Zobaczymy go podczas kolejnych odsłon projektu, w Galerii Sztuki w Legnicy w październiku br. oraz w Muzeum Miejskim w Zabrzu już w listopadzie. Kolejne miejsca i szczegółowe informacje o spotkaniach zamieszczamy na bieżąco na wspomnianej stronie internetowej. Ale jedną datę warto już dziś zapisać w kalendarzu. To 25 października, godzina 18, Galeria Sztuki w Legnicy. Finisaż wystawy zbiegnie się z zakończeniem obchodów czterdziestolecia legnickich wystaw i… ale o tym za wcześnie. Warto być tego dnia w Legnicy! Mariusz Pajączkowski
Kilka dni temu, w czasie rozmowy z dyrektorem Muzeum Okręgowego w Sandomierzu dr. Dominikiem Płazą i kustosz Bożeną Wódz ustaliliśmy, że krzemień pasiasty już zaistniał w świadomości Polaków.
W obecnej sytuacji nie ma potrzeby organizowania kolejnych warsztatów złotniczych na ten temat. Następną przyczyną jest brak środków finansowych dziś, a perspektywy są bardzo niejasne. Dorobkiem poprzednich warsztatów jest jedyna w świecie kolekcja biżuterii i obiektów sztuki z krzemieniem pasiastym w zbiorach naszego muzeum. Piękne pomieszczenie piwnicy zamkowej daje możliwość wstawienia jeszcze kilku gablot. Ostatni to moment dla twórców, którzy chcieliby zaistnieć ze swoimi pracami w tej szczególnej kolekcji. Warunkiem jednak jest, że będą to prace o dużej wartości artystycznej, bardzo poprawnie wykonane – no i z krzemieniem pasiastym. Przekazane na rzecz muzeum nieodpłatnie. Wstępnie jest opracowywany album katalog, który też obejmie ofiarowane przez państwa prace. Zainteresowanym przekażę wiedzę o krzemieniu pasiastym oraz przekażę nieodpłatnie najładniejsze, oszlifowane krzemienie. Termin nadsyłania prac to 31 października 2020 r. P
amiętajmy: krzemień pasiasty, to kamień optymizmu. Cezary Łutowicz 31 lipca 2019 r., Sandomierz tel. 697 364 565, e-mail: cezary_krzemien@sandomierz.pl