Artykuły z działu

Przeglądasz dział PROBLEM BRANŻY (id:58)
w numerze 03/2018 (id:166)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2018-03

W walce o klienta

Współczesny świat zdominowany jest przez nowoczesne technologie. Każdy z nas otacza się przedmiotami, które ułatwiają mu funkcjonowanie w świecie. Narzędzia, których zadaniem jest usprawnienie pracy człowieka, stały się niezastąpionymi elementami naszego życia.

pj-2018-06a-14

Świat biżuterii także został poddany presji wywołanej przez rozwój technologiczny. Konsumenci oczekują od biżuterii czegoś innego niż tylko walorów estetycznych. Biżuteria, jeszcze do niedawna kojarzona z luksusem, teraz powoli degradowana jest do rangi akcesorium modowego. Za luksusowe uważa się bowiem przedmioty, które nie tylko podkreślają status majątkowy posiadacza, ale także wykorzystują nowoczesne technologie.

Pozytywne strony nowoczesności

Oczywiście, każda sytuacja niesie ze sobą pozytywne i negatywne aspekty. Rozwój technologiczny, który odcisnął swoje piętno w świecie biżuteryjnym, przyniósł ze sobą wiele korzyści. Jedną z nich jest z całą pewnością dostęp do sklepów z biżuterią przez 24 godziny na dobę. Niezależnie od pory dnia czy nocy każdy człowiek mający dostęp do internetu może podziwiać biżuterię stworzoną przez artystów na całym świecie. Może także bez najmniejszego problemu zdecydować się na jej zakup. Jak wynika z badań marketingowych, klientom znacznie łatwiej podejmować decyzję o kupnie danego przedmiotu, kiedy znajdują się przed monitorem komputera czy smartfonu. Dlaczego? Ich zachowanie wynika z faktu, że mają pewność, iż na ich decyzję nie wypływa nikt.

Nic bardziej mylnego. Sprzedażą internetową, tak jak tradycyjną, rządzą mechanizmy, które mają wpływ na podejmowane przez klientów decyzje. I dzięki nauczeniu się kilku technik właściciele sklepów z biżuterią mogą znacznie zwiększyć swoje obroty. Jedną z podstawowych zasad obowiązujących w świecie zakupów przez internet jest nawiązanie kontaktu z potencjalnym klientem. Na tym polu najważniejsza jest szybkość reakcji. Potencjalny klient musi wiedzieć, że twórca biżuterii traktuje swoją pracę oraz potencjalnych klientów poważnie, że niemal natychmiast odpowiada na zadane pytania, przekazujekompetentną informację na temat produktu. Aby nawiązać kontakt z klientem, najlepiej korzystać z portali społecznościowych, gdyż te zapewniają nawiązanie bezpośredniej więzi. Tradycyjna strona internetowa także nadaje się do tego zadania, należy jednak pamiętać, aby nigdy nie pozostawić żadnego maila bez odpowiedzi.

Zwiększyć sprzedaż przez internet można także dzięki zastosowaniu platformy do wydawania ocen na temat danego modelu biżuterii. Rozmowa na temat biżuterii, umożliwienie wyrażenia opinii na temat naszych kolekcji buduje w oczach klientów pozytywny obraz marki. Narzędziem, które może pomóc nam w zwiększeniu sprzedaży, jest także metoda up-sellingu, czyli oferowanie klientowi wyrobów jubilerskich droższych, wykonanych ze szlachetnych materiałów jubilerskich. A w momencie, gdy uda nam się pozyskać klienta, powinniśmy podtrzymywać z nim kontakt. Wysyłać maile i informacje dopytujące o zakupiony u nas produkt oraz stosować strategię cross-sellingu, proponując mu produkt komplementarny do zakupionego.

Marka znana na całym świecie

Z całą pewnością pozytywną stroną nowoczesności jest możliwość dotarcia ze swoją ofertą do klientów na całym świecie. Konsumenci dokonujący zakupów przez internet nie mają żadnych ograniczeń, a to z kolei pozwala na zaistnienie marek jubilerskich na rynkach międzynarodowych. Obecnie firmy Tiffany Co. i Cartier stanowią 12 proc. rynku światowego sprzedaży biżuterii. Sprzedaż ich wyrobów odbywa się głównie w tradycyjnych salonach jubilerskich, jednak nawet ci giganci zaczęli coraz dynamiczniej wykorzystywać nowoczesne rozwiązania technologiczne w celu dotarcia ze swoją ofertą do potencjalnych klientów. Należy zauważyć, że obecnie większość sklepów jubilerskich obsługuje krajowych konsumentów, jednak w najbliższej przyszłości coraz częściej będziemy mieli do czynienia ze wzrostem internacjonalizacji marek biżuteryjnych. A to z kolei musi spowodować zjawisko cross-borderhopping, czyli przełamywania granic dla lokalnie zaprojektowanych przedmiotów na cały świat.

Cienie cyfryza cji

Analizując zjawisko „utechnologicznienia”, należy zauważyć, że współcześnie coraz więcej konsumentów chce mieć biżuterię, która byłaby czymś więcej niż tylko ozdobą. Biżuteria przyszłości to z całą pewnością produkt, który będzie integrował nowoczesną technologię z biżuterią. Jedną z pierwszych firm, które zdecydowały się na wprowadzenie tego typu rozwiązań, była firma Ringy, założona w 2014 r., która stworzyła inteligentne bransoletki i pierścionki nawiązujące łączność ze smartfonem i pozwalające na śledzenie aktywności w ciągu dnia, monitorowanie aktualizacji w mediach społecznościowych czy nawet wysłanie wiadomości tekstowych.

Wprowadzenie i upowszechnienie się inteligentnej biżuterii spowodowało zmiany na rynku jubilerskim. Twórcom biżuterii tradycyjnej niezwykle trudno konkurować z producentami inteligentnych gadżetów zamkniętych w biżuteryjnej formie. I śmiało można powiedzieć, że w świecie biżuterii nastąpił podział – na biżuterię „inteligentną” i tradycyjną. Która z nich przetrwa próbę czasu – trudno teraz jednoznacznie stwierdzić. Należy jednak zauważyć, że twórcy biżuterii muszą się natrudzić, aby przekonać do swoich produktów klientów, ponieważ ludzie wydają więcej na doświadczenia niż na materialne produkty.