Przeglądasz dział AKTUALNOŚCI (id:116) w numerze 03/2018 (id:166)
Ilość artykułów w dziale: 10
|
|
Przez cztery marcowe dni bursztynowy świat kręcił się, jak co roku, wokół targów Amberif w Gdańsku. Ta edycja była jednak pod każdym względem wyjątkowa, bo impreza świętowała swoje 25-lecie – wspólnie z 470 wystawcami z 15 krajów i kupcami z różnych stron świata.
Targi odwiedziło ponad 6 tys. kupców z 54 krajów, najliczniej z Rosji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Danii i Estonii. – Jesteśmy zadowoleni, pierwsze dwa dni były dla nas wyjątkowo udane pod względem handlowym. Nasze stoisko odwiedziło wielu nowych klientów, m.in. z Litwy, Węgier i Holandii. Zauważyliśmy także, że klienci większą niż dotychczas uwagę przywiązują do jakości wyrobów – powiedział Konrad Stachurski z firmy Argentum, specjalizującej się w srebrnej biżuterii. Rosnące wymagania co do jakości i wzornictwa wyrobów podkreślali też wystawcy z sektora bursztynowego: – Kupcy dokonują dziś bardziej przemyślanych zakupów, starają się utrafić w gusta odbiorców detalicznych – zauważył Marcin Wesołowski z firmy NAC Amber.
Amberifowe résumé
Pierwsza edycja targów Amberif odbyła się jesienią 1994 r. Uczestniczyło w niej 49 wystawców. Przyjechało kilkudziesięciu handlowców z zagranicy i liczne grono kolekcjonerów bursztynu. I to był strzał w dziesiątkę! Z roku na rok Amberif rósł w siłę, zyskiwał przyjaciół, jednoczył środowisko. Bywał też sceną doniosłych wydarzeń. To tu, w roku swojego 1000-lecia, miasto Gdańsk otrzymało wyjątkowy prezent: bursztynowe jajko Fabergé. To tu świat po raz pierwszy usłyszał o zatopionej w bałtyckim bursztynie jaszczurce Gierłowskiej. Tu prezentowana była po raz pierwszy słynna bursztynowa monstrancja autorstwa Mariusza Drapikowskiego, która stała się zaczątkiem największego bursztynowego ołtarza w bazylice św. Brygidy w Gdańsku.
Srebrne świętowanie
Tym razem centrum wydarzeń stanowiły oczywiście obchody 25-lecia. Srebrna edycja była radosna i odświętna. Osoby szczególnie zaangażowane w promowanie Gdańska jako Światowej Stolicy Bursztynu zostały wyróżnione Medalami Prezydenta Miasta Gdańska oraz statuetkami Bursztynowych Dźwigów. Pośród nagrodzonych znalazł się m. in. „bursztynowy” zespół Międzynarodowych Targów Gdańskich z Ewą Rachoń na czele. Za wspólnych 25 lat dziękowali także wystawcy: – Organizatorzy targów Amberif od początku widzą i rozumieją potrzeby branży, a realizując je, wspierają producentów w rozwoju. Firma S&A, która powstała również 25 lat temu, w dużym stopniu to właśnie dzięki uczestnictwu w gdańskich targach umocniła swoją markę na światowych rynkach – podkreślił Adam Pstrągowski, prezes S&A.
Dla Artura Miklewskiego z istniejącej już 30 lat rodzinnej firmy Jantar Studio Amberif jest najlepszą formą reklamy: – Dzięki tym targom nawiązałem wiele kontaktów handlowych na całym świecie. Jubileusz świętowano nie tylko na targach. Gdańskie Muzeum Bursztynu zorganizowało wystawę „25 lat Amberifu”, prezentującą wszystkie prace nagrodzone w towarzyszącym targom Konkursie Jubilerskim Mercurius Gedanensis (ponad 40 eksponatów). Wystawę oglądać można do 2 września. Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników zorganizowało z kolei wystawę przekrojową „Amberif Design Award – Nagrody Bursztynowe”.
Sława dla najlepszych
Na targach Amberif można zyskać nie tylko cenne kontakty handlowe, ale także sławę – dzięki uczestnictwu w towarzyszących imprezie konkursach. Laureatów prestiżowego designerskiego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award międzynarodowe jury wyłania tuż przed targami. W tym roku Nagroda Główna trafiła do Silvii Belli z Niemiec, Nagroda Bursztynowa do Kairi Sirendi z Estonii, a Nagroda Srebrna do Mirona Kutarby z Polski. W konkursie Mercurius Gedanensis im. Bogdana Mirowskiego Grand Prix w kategorii wzornictwo otrzymał Marcin Tymiński (za naszyjnik z polimeru zdobiony bursztynem), a Złoty Medal Międzynarodowych Targów Gdańskich w kategorii mistrzostwo jubilerskie firma S&A (za złotą bransoletę zdobioną kością mamuta, bursztynem i diamentami, autorstwa Cypriana Chorocieja).
Prestiżową statuetką Bursztynnika Roku, przyznawaną od 1999 r. przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników, uhonorowany został prof. Jacek Szwedo w uznaniu zasług w dziedzinie badań naukowych i popularyzacji wiedzy o bursztynie. Prof. Szwedo kieruje Pracownią Entomologii Ewolucyjnej i Muzeum Inkluzji w Bursztynie na Uniwersytecie Gdańskim, prowadzi badania nad owadami współczesnymi i kopalnymi. Bursztynową Kulę – nagrodę studentów Katedry Biżuterii ASP w Łodzi za najlepszy wzór prezentowany na targach – zdobyła Iza Krauza-Kur (za całokształt kolekcji, w których umiejętnie i z ogromnym wyczuciem łączy kolorowe kamienie jubilerskie z bursztynem bałtyckim). Laureatami Ogólnopolskiego Konkursu Złotników i Jubilerów Bursztynowe Rzemiosło zostali: w kategorii przedmiot użytkowy – Adam Sznapka, a w kategorii biżuteria – Agnieszka Mroczkowska.
Nauka dla biznes u
W towarzyszącym targom międzynarodowym sympozjum naukowym „Bursztyn. Nauka i sztuka” udział wzięło ponad 120 naukowców z 15 krajów. Wśród nich takie autorytety świata nauki, jak prof. Joseph B. Lambert z Trinity University w San Antonio. W trakcie czterech sesji zaprezentowano aktualny stan badań naukowych. – To było wyjątkowe, multidyscyplinarne sympozjum, w czasie którego przedyskutowano wiele tematów i problemów, a w trakcie tych dyskusji zrodziły się kolejne istotne dla dalszych badań bursztynu pytania i zagadnienia. Te będą zapewne przedmiotem kolejnych spotkań naukowców – podsumował prof. Jacek Szwedo. Profesor zwrócił też uwagę na ogromne praktyczne znaczenie tego rodzaju spotkań: – Nasze badania nie tylko mają na celu poznanie rozmaitych aspektów związanych z bursztynem, ale także umożliwiają rozpoznanie falsyfikatów oraz stworzenie skutecznych narzędzi do wyeliminowania nieuczciwych praktyk.
Zjawiskowa Gala Bursztynu i Mody
Zjawiskowa! Fantastyczna! Inspirująca! Zachwytom pod adresem tegorocznej „srebrnej” Gali Amber Look trends & styles nie było końca. Dziewięć fantastycznych zespołów projektantów przygotowało prawdziwą ucztę dla zmysłów, którą rozpoczął pokaz sukien wieczorowych, a zamknęła prezentacja sukien ślubnych. Co było pomiędzy? Pokazy inspirowane sztuką filmową, piłkarskimi strojami klubu Lechia Gdańsk (w 35. rocznicę zdobycia przez tę drużynę Pucharu Polski), sztuką łódzkiej ulicy, walką o prawa kobiet.
Na srebrnym wybiegu pojawiły się kreacje podkreślające kobiecość, zmysłowość, elegancję i luksus, ale także charakteryzujące się nowoczesnym, czasem lekko drapieżnym lookiem. Projektanci biżuterii stworzyli wspaniałe kreacje prezentujące nowoczesne spojrzenie na bursztyn, łącząc go z tradycyjnymi materiałami szlachetnymi: złotem, srebrem, kamieniami szlachetnymi, ale również eksperymentując z drewnem czy polimerami. (mp)
25 i 26 maja w siedzibie Stowarzyszenia Historyków Sztuki w Toruniu odbyła się siedemnasta sesja naukowa z cyklu „Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce” pt. „Biżuteria w Polsce: Konteksty, zbiory, ekspozycje”.
Referaty wygłosili na niej najwybitniejsi badacze biżuterii dawnej w Polsce, którzy dzielili się swoją wiedzą na temat biżuterii dawnej, kolekcji sztuki jubilerskiej w zbiorach państwowych czy nowatorstwa w sztuce biżuteryjnej po II wojnie światowej. Podczas sesji nie zabrakło również głosu na temat biżuterii współczesnej, swoje przemyślenia bowiem na temat współczesnej biżuterii z krzemieniem pasiastym wygłosił Cezary Łutowicz.
Od 26 maja do 28 października w Galerii Palowej w Gdańsku można zwiedzać wystawę „Bursztyn bałtycki. Tradycja i innowacja 2.0”.
Wśród kilkuset eksponatów będzie można podziwiać repliki bransoletki Michelle Obamy, bransolety Roda Stewarta czy naszyjnik księżnej Kate. Na powierzchni blisko 200 m2 w Galerii Palowej wystawiono kilkaset prac. Wiele z nich zostało nagrodzonych bądź wyróżnionych podczas największych na świecie targów Amberif i Ambermart, a także w międzynarodowych konkursach wzorniczych. Zwiedzający mogą podziwiać możliwości artystyczne i użytkowe bursztynu bałtyckiego w siedmiu tematycznych ujęciach.
Na wystawie można zobaczyć projekty biżuterii zaprezentowane przez studentów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, pod hasłem „Innowacyjny design”. Dyrektorem artystycznym wystawy jest Małgorzata Gliwińska-Radwańska, a koordynatorem technicznym Anita Dmowska. Organizatorem wystawy są Biuro Prezydenta ds. Komunikacji i Marki Miasta Urzędu Miejskiego w Gdańsku we współpracy z Muzeum Bursztynu, Oddziałem Muzeum Gdańska, Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku, Krajową Izbą Gospodarczą Bursztynu, Stowarzyszeniem Twórców Form Złotniczych oraz Galerią Sztuki w Legnicy. Partnerami są Związek Miast i Gmin Morskich, Związek Rzemiosła Polskiego, Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników, Międzynarodowe Targi Gdańskie, Muzeum Inkluzji w Bursztynie Uniwersytetu Gdańskiego, Fundacja Promocji Wzornictwa i Polska Regionalna Organizacja Turystyczna.
Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych oraz Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym zapraszają do wzięcia udziału w Międzynarodowym Otwartym Konkursie Biżuterii Artystycznej Prezentacje 2018. Tematem tegorocznego konkursu jest srebro i bursztyn. Organizatorzy czekają na przesłanie prac do 1 września. Partnerami Prezentacji 2018 są Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników oraz Międzynarodowe Targi Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich Amberif.
Konkurs skierowany jest do pracowników i właścicieli firm złotniczych, uczniów liceów plastycznych, złotników, studentów i absolwentów wyższych szkół artystycznych, a także ich nauczycieli. Jednym słowem – wszystkich, którzy zajmują się złotnictwem i poprzez tworzenie biżuterii uzewnętrzniają potrzebę przekazania innym swoich wewnętrznych emocji, idei, przemyśleń, ale także zaprezentowania wysokiego poziomu kunsztu złotniczego.
Temat prac
W tym roku tematem konkursu jest bursztyn i srebro – materiały jubilerskie, które jednoznacznie kojarzą się z polską biżuterią artystyczną. Bursztyn towarzyszy nam od zawsze.
Od lat inspiruje artystów, a złotnicze projekty były znakiem czasów i trendów. Czy widzieliśmy już wszystko? Czy ten wdzięczny materiał był pokazany na wszystkie możliwe sposoby? Może tegoroczne prace ukażą nowe oblicza tego niezwykłego materiału. Jak podkreślają organizatorzy, obowiązek wykorzystania srebra i bursztynu nie ogranicza zastosowania innych materiałów jubilerskich. Organizatorzy zachęcają do poszukiwania nowych form i kształtów, a jako inspirację polecają współczesne wzornictwo złotnicze (contemporary jewellery). Założeniem wystawy konkursowej jest stworzenie kolekcji w duchu contemporary, z racji prezentowania jej w miejscach wpisujących się w ten nurt. Podkreślenia wymaga fakt, że konkurs Prezentacje, organizowany od 1983 r., po raz pierwszy w tym roku zyskał rangę konkursu międzynarodowego.
Po raz pierwszy towarzyszyć mu będzie konkurs fotograficzny „Bursztyn Inspiruje”. Dlatego też organizatorzy zapraszają wszystkie osoby zajmujące się fotografią do zaprezentowania swojej wizji zainspirowanej bursztynem. Prace konkursowe należy wysyłać do Anieli Ryndziewicz, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, ul. Rynek 19, 24-120 Kazimierz Dolny, z dopiskiem „Prezentacje 2018”. Wernisaż wystawy wraz z uroczystym wręczeniem nagród odbędzie się 13 października 2018 r. Komisarzem konkursu jest Michał Fatyga. prezentacje@stfz.pl.
Od 21 do 24 marca Zespół Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie uczestniczył w jubileuszowych 25. Targach Amberif 2018 w Gdańsku. Na targach prezentowane były prace dyplomowe uczniów. Szkołę reprezentowali: dyrektor Anna Maciejowska, Jacek Gawlak oraz Radosław Wójcik.
Podczas imprezy dyrektor targów gdańskich Ewa Rachoń odebrała nagrodę „Bene Meritus” z rąk dyrektor Anny Maciejowskiej. Nagrodzone zostały również Międzynarodowe Targi Gdańskie z okazji 25-lecia działalności. Targom Amberif towarzyszył konkurs organizowany przez Pomorską Izbę Rzemieślniczą „Bursztynowe rzemiosło” pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, którego tematem było „100-lecie niepodległości Polski”. W konkursie brało udział 10 uczniów, którzy przedstawili 11 prac. W kategorii juniorów wyróżnienia otrzymali: Wiktoria Morawska z klasy IVab (praca wykonana pod kierunkiem Radosława Wójcika i Jacka Gawlaka) oraz Julia Major z klasy III LP (praca wykonana pod kierunkiem Joanny Garasińskiej i Andrzeja Piątkowskiego). Zespół Szkół Plastycznych zdobył również dwie nagrody główne. I nagrodę zdobyła Oliwia Baranowska z klasy Vab (praca wykonana pod kierunkiem Radosława Wójcika i Jacka Gawlaka), III nagrodę zdobyła Karolina Popiół z klasy II LP (praca wykonana pod kierunkiem Joanny Garasińskiej i Jacka Gawlaka). Prace wysłane na konkurs w całości zakwalifikowały się do wystawy pokonkursowej. Zdobyte nagrody potwierdzają, że prace naszych uczniów oraz praca nauczycieli jest dostrzegana i licznie nagradzana. Spotkaliśmy się z wieloma pochwałami, z czego jesteśmy bardzo dumni.
5 kwietnia w Zespole Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie odbył się egzamin dyplomowy z przedmiotu kierunkowego formy użytkowe: wzornictwo-jubilerstwo. Przystąpiły do niego dwie równorzędne klasy – Liceum Plastyczne i Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Pięknych.
OSSP reprezentowało 11 abiturientów: Zuzanna Błaut, Martyna Bryła, Agata Koniecka, Weronika Krawczyk, Wiktoria Pasowska, Nicole Pok, Natalia Smyła, Natalia Szymczyk, Julia Winiarska, Olivia Wrzesińska, Dobromiła Zygmuntowicz, których promotorami byli Radosław Wójcik oraz Jacek Gawlak. Tematy prac dyplomowych obrazowały szerokie spojrzenie młodych ludzi na współczesną biżuterię – od nowoczesnej architektury, motywów roślinnych, przez elementy mobilne, po inspiracje kulturami Dalekiego Wschodu. Prace zostały ocenione bardzo wysoko, pięcioro uczniów otrzymało ocenę bardzo dobrą. Szkolna Komisja Egzaminacyjna wyróżniła za wysoki poziom warsztatowy Wiktorię Pasowską. W obronach uczestniczyła obserwatorka z Pracowni Biżuterii Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu dr Agata Danielak-Kujda. Przyznała ona dwa wyróżnienia – Weronice Krawczyk oraz Julii Winiarskiej. W mowie końcowej szczególnie podkreśliła wysoki poziom prac, świetne rozwiązania designerskie oraz doskonały poziom warsztatowy, jaki prezentują uczniowie naszej szkoły. W drugiej części broniło się pięć licealistek: Justyna Ankowska, Marta Imiołek, Agata Rak, Katarzyna Rosińska, Beata Szafirowicz. Promotorami tej grupy byli Joanna Garasińska i Andrzej Piątkowski. Tu również swoje wyróżnienia przyznała dr Agata Danielak-Kujda, nagradzając Beatę Szafirowicz, która otrzymała również ocenę celującą oraz wyróżnienie Państwowej Komisji Egzaminacyjnej, a także Katarzynę Rosińską. Poziom dyplomów był dobry, młodzież sięga coraz częściej po niekonwencjonalne, najnowsze materiały i technologie, prezentując tym swoją kreatywność, wszechstronność zainteresowań i rozwiązań w złotnictwie. Nauczyciele prowadzący grupy jubilerskie często w trakcie nauczania podkreślają różnorodne, nietypowe formy kreacji.
W marcu 2018 r. dwie polskie jubilerki młodego pokolenia odwiedziły Hongkong, gdzie poprowadziły warsztaty i wykłady na temat polskich kamieni jubilerskich. Słuchaczami byli m.in. rezydenci prywatnej szkoły jubilerskiej Loupe.
Magdalena Paszkiewicz oraz Pola Chrobot to absolwentki Katedry Biżuterii Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Działają niezależnie pod własnymi markami, tj. M. Paszkiewicz Jewellery oraz Mokave. Tworzą również artystyczny kolektyw i wspólną pracownię Jubilerki w Łodzi. Chętnie uczestniczą w różnych inicjatywach artystycznych, dzieląc się wiedzą i opowiadając o swoim rzemiośle.
Ćwiczenia z polskimi kamieniami
Wizyta duetu jubilerek w Hongkongu 2-31 marca była elementem projektu „Polska kultura na świecie” organizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza. Program ten ma na celu promocję polskiej kultury zagranicą. Dzięki tej inicjatywie artystki poprowadziły warsztaty i wykłady w prywatnej szkole jubilerskiej Loupe w Hongkongu. Tematem zajęć była prezentacja artystów związanych z Katedrą Biżuterii Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Jubilerki opowiadały również o polskich kamieniach – bursztynie i krzemieniu pasiastym. Duże zainteresowanie wzbudziły przywiezione eksponaty, czyli surowe minerały, które każdy słuchacz mógł obejrzeć z bliska. Minerały stały się inspiracją do przeprowadzenia warsztatów, w trakcie których każdy uczestnik mógł wykonać własną broszkę, nawiązując do kształtu, struktury czy barwy wybranych przez siebie polskich kamieni. Na koniec zajęć rozdano surowe bryłki bursztynu, które uczestniczy chętnie zachowali, uznając je za talizman na szczęście.
Wystawa po lski ej bi żut erii
W czasie pobytu Magdaleny i Poli w Hongkongu została otwarta wystawa polskiego designu w nowoczesnej lokalizacji PMQ zrzeszającej przemysły kreatywne w Hongkongu. Była to inicjatywa organizacji WOMB prowadzonej przez dwie Polki – Marię Grzywacz i Katarzynę Galak. Główną ideą wystawy, jak również otwartego sklepu z polskim produktami, stała się myśl związana z recyclingiem oraz odpowiedzialną produkcją. Jubilerki mogły zaprezentować tam swoją biżuterię, nowe kolekcje oraz porozmawiać z odwiedzającymi. Dzięki współpracy zagranicznej, polskim instytucjom oraz aktywności artystów rodzima sztuka jest coraz bardziej znana nie tylko w Europie, ale nawet w najdalszych zakątkach świata.
Redakcja „Polskiego Jubilera”, będąca patronem medialnym tego projektu, z przyjemnością odnotowuje fakt powstania cyklu wystaw, które w swojej formule są czymś nowym wśród wielu działań promujących współczesną polską biżuterię autorską i środowisko polskich złotników, niezależnie od ich formalnego statusu i kompetencji. Żywimy przekonanie, że są początkiem czegoś wielkiego. Do projektu są zaproszeni wszyscy, którzy w formie złotniczej chcą przekazać swoje zdanie. Na dowolny temat. Zaproszenie jest adresowane do wszystkich, którzy z warsztatem złotniczym są od dawna zaprzyjaźnieni lub dopiero go odkrywają. Otwarta i dynamiczna formuła projektu z pewnością zasługuje na uwagę.
W kilkudziesięcioletniej historii wyjątkowych wydarzeń, które zapoczątkowała wystawa grupy UFO w roku 1975, pierwsza wystawa legnicka z roku 1979 oraz wiele późniejszych wystaw rzemiosła, bursztynu i mistrzostwa jubilerskiego – ten projekt „rozwijającego się pokazu” ma szansę na mobilizację całego środowiska złotniczego. To jest pomysł zapraszający do autentycznej wypowiedzi – poprzez formę złotniczą – wszystkich złotników. Również tych, którzy tworzą obiekty złotnicze biżuterią niebędące. Organizatorzy zachęcają do nadesłania swojej pracy wszystkich, którzy przez lata mieli fantastyczne pomysły, ale nigdy ich nie zrealizowali, bo nie mieli ich gdzie pokazać. Dziś mogą. Teraz lub za chwilę, podczas następnych odsłon.
Organizatorzy zachęcają, aby ta złotnicza wypowiedź była komunikatem. Ale proszą, aby była też komunikatywna. Nie sugerują klimatu wypowiedzi wielce intelektualnej. Proszą o autentyczność myśli, dają wielką przestrzeń szczerej wypowiedzi. Czy z czasem stanie się ten projekt forum złotniczej dyskusji? To zależy tylko od decyzji tych, którzy trzymają palnik w ręku, a przed nimi jest perspektywa wykonania przedmiotu, który zobaczy wielu. Fakt, to nie jest zaproszenie do złotników tworzących wyłącznie do szuflady albo pod klienta. Pierwszy pokaz stanowi początek cyklu wystaw. I nie wiadomo, kiedy ten cykl się skończy. I co przyniesie. „Polski Jubiler” będzie obserwował te działania i z przyjemnością odnotowywał ważne momenty.
Z prawdziwą przyjemnością przedstawiamy pierwsze zdania, które są początkiem naszej złotniczej rozmowy. Być może staną się impulsem do popularyzacji nowego wymiaru w złotniczych pracach – znaczących treści i czytelnych znaków w polskim złotnictwie XXI w. Choć w historii złotnictwa to nic nowego.
Moim zdaniem… prace, które zostały nadesłane w terminie umożliwiającym przedstawienie ich w pierwszym katalogu, są ciekawym początkiem naszej rozmowy. Autorzy różnie odczytali ideę wystawy. Obok prac niosących silny i jednoznaczny przekaz znajdują się realizacje nieco mniej śmiało komunikujące intencje. Niewielu autorów skorzystało z możliwości przedstawienia swoich myśli w formie pisemnej. Tylko dwóch autorów skorzystało z możliwości dołączenia wizualizacji. Swoje prace nadesłali uczniowie szkoły średniej i profesorowie, poświęcili mu czas złotnicy wszystkich pokoleń i z różnych środowisk, mistrzowie i samoucy. Zwraca uwagę różnorodność tematów i sposobów ich artykulacji. To właśnie staje się największym i wspaniale rokującym faktem oraz pierwszym aktem powstawania naszego złotniczego języka XXI wieku. Pierwsze zdania są najtrudniejsze, następne idą już łatwiej. I tak jak w życiu – tu z pewnością też się rozgadamy.
W kolejnych miesiącach i w kolejnych odsłonach wystawy znajdą się zapewne zdania polemiczne, wspierające lub negujące pierwsze opinie. Z pewnością pojawią się nowe wątki, a grono tego złotniczego forum będzie rosło. Na to liczymy, przygotowując cykl wystaw, których nie „weckujemy” przed drukiem katalogu. Wystawę uzupełniają już teraz nowe przedmioty, które dołączamy do ekspozycji niemal w ostatniej chwili. Zapraszamy wszystkich złotników (którzy chcieliby wziąć udział w kolejnej odsłonie, planowanej na 29 lipca w Muzeum Sztuki Złotniczej w Kazimierzu) do refleksji i działania. Następny termin „fotograficzny” upływa 24 czerwca. Te prace ukażą się w folderze uzupełniającym katalog. Szczegóły znajdują się w regulaminie, na stronie: www. moimzdaniem.info. Dziękujemy wszystkim osobom i instytucjom wspierającym ten projekt radą i – często – bardzo konkretną pomocą. I zapraszamy tych wszystkich, którzy w tym działaniu chcieliby pomóc w przyszłości. Bo – tak sądzimy – to bardzo dobre i konkretne wsparcie złotniczego środowiska.
Kulminacja 39. edycji Legnickiego Festiwalu Srebro, organizowanego przez Galerię Sztuki w Legnicy, już za nami. 18 i 19 maja odbyły się wernisaże wszystkich 25 wystaw zorganizowanych podczas tegorocznego festiwalu oraz rozmaite wydarzenia towarzyszące, jak choćby intronizacja Złotego Palucha – patrona festiwalu, koncert czy seminarium popularnonaukowe.
Kolejny raz Legnica przez dwa dni była prawdziwą mekką artystów złotników oraz znawców i miłośników biżuterii z całego kraju i wielu zakątków świata. Pogoda oraz twórcy i fani biżuterii i samego festiwalu nie zawiedli i śmiało można powiedzieć, że od dworca kolejowego po Akademię Rycerską Legnica faktycznie oddychała Srebrem.
Werdykt jury
Ogłoszenie zwycięzców oraz rozdanie nagród w 27. MKSZ Iluzja tradycyjnie odbyło się w holu Starego Ratusza. Rezultaty konkursu na plakat były znane już wcześniej, jako że zwycięski plakat tradycyjnie promuje Konkurs Sztuki Złotniczej. W tym roku autorem zwycięskiego plakatu jest Michał Gierałtowski. W konkursie fotograficznym I nagrodę zdobyła Monika Kozłowska, II – Bogusz Jan Szulc, III – Rafał Donica. Najwięcej emocji przysporzył jak co roku Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej. Jest to bowiem główna impreza festiwalu, organizowanego przez Galerię Sztuki w Legnicy od 1979 r.
Konkurs ma charakter czysto artystyczny, preferuje pomysł, wartość i sens wypowiedzi twórcy. W tym roku artyści stający do konkursu mieli za zadanie przygotować komunikat artystyczny na temat iluzji. Iluzji czyli, jak czytamy w uzupełnieniu tematu przygotowanym przez organizatorów, paradoksu, w którym zjawisko ze swej natury złudne, fałszywe i fikcyjne służy opisywaniu rzeczywistości realnej, uznawanej za jedyną prawdziwą. W tegorocznym 27. Międzynarodowym Konkursie Sztuki Złotniczej I nagrodę, czyli Grand Prix Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, otrzymała Kyung Jin Kim z Korei Południowej, Nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego otrzymała Akiko Kurihara z Japonii, Nagrodę Prezydenta Miasta Legnicy otrzymała Sanghee Park z Korei Południowej, a Nagroda Galerii Sztuki w Legnicy trafiła do Francuzki Marion Delarue. Nagrodą specjalną, czyli Srebrną Ostrogą, została uhonorowana Mari Syren z Finlandii.
Odzna czenia i wyróżni enia
Podczas kulminacji także prezydent Legnicy Tadeusz Krzakowski został podwójnie uhonorowany. Otrzymał statuetkę od Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych za organizację i finansowe wspieranie Legnickiego Festiwalu Srebro oraz Złoty Ring od Galerii Sztuki w Legnicy za wieloletnie i niezawodne wspieranie LFS, solidarność i zaufanie wobec dyrekcji i zespołu galerii oraz wiarę w jakość artystyczną jej projektów. Swoją odznaką Galeria Sztuki wyróżniła również inne osoby i instytucje za ich wsparcie dla festiwalu. Srebrne Ringi otrzymali: Jerzy Janeczek i Sławomir Kępa – właściciele drukarni JAKS, Joanna Biernacka i Agata Białek – przedstawicielki Inhorgenta Munich oraz Anna Dyduk, Robert Pytlos i Marcin Tymiński. Uroczystości kulminacyjne już za nami, ale 25 wystaw legnickiego Srebra można oglądać jeszcze do 10 czerwca. Wszystkich, których te wydarzenia ominęły, zapraszamy do obejrzenia fotorelacji na naszej stronie oraz oczywiście do osobistego odwiedzenia srebrnych wystaw. (mp)