Przeglądasz dział AKTUALNOŚCI (id:116) w numerze 02/2017 (id:156)
Ilość artykułów w dziale: 5
|
|
Na polskim rynku zegarmistrzowskim pojawił się nowy model zegarka Ice. W nowej kolekcji ICE timezaprezentował damskie zegarki z matowymi kopertami w kolorze różowego złota, czekolady, a nawet fioletu.
Wkolekcjach przeznaczonych dla kobiet tarcze zachwycają minimalistyczną elegancją. W ofercie znajdują się modele w kolorze błękitu nocy, bieli, czerni, khaki oraz burgundu. Tarcze z gradientem w kolorze złotego różu, złota lub srebra dodają zegarkom luksusowego charakteru vintage. Model ICE timewoman jest dostępny ze średnią i małą kopertą, dzięki czemu pasuje na każdą rękę. ICE-WATCH to belgijska marka, która od dziesięciu lat podbija rynek zegarkowy na całym świecie z inicjatywy Jean-Pierre Lutgen, który poprzez liczne wycieczki do Azji oraz sieć zaufanych i wiarygodnych partnerów stworzył koncepcję nowej marki zegarmistrzowskiej i zaprezentował zegarek.
Od 28 lutego do 4 marca w Hongkongu odbyły się dwie połączone imprezy branży jubilerskiej – 4. Międzynarodowe Targi Diamentów, Kamieni i Pereł oraz 34. Międzynarodowe Targi Biżuterii. Swoje produkty zaprezentowało na nich 4480 wystawców, których odwiedziło 85 tys. gości ze 144 krajów.
Jak podają organizatorzy, 33 tys. gości zainteresowanych było kupnem kamieni szlachetnych. a 52 tys. kupnem biżuterii.
Bliźniacze imprezy
– Zmieniająca się sytuacja gospodarcza, szczególnie widoczna na rynku jubilerskim, skłoniła organizatorów do połączenia dwóch imprez. Decyzja ta okazała się strzałem w dziesiątkę – mówi Benjamin Chau, dyrektor targów Hongkong Trade Development Council (HKTDC ). – Odwiedzający byli zadowoleni z takiego rozwiązania, ponieważ pozwoliło na oszczędności, gdyż koszty pobytu i przelotu ponoszono tylko raz – dodaje. Należy zauważyć, że frekwencja na targach była bardzo duża. A połączenie imprez ukazało ogromny potencjał rynku. Podczas badania przeprowadzonego przez organizatorów odwiedzający pokusili się o prognozy na najbliższe miesiące. Z badań wynika, że 56 proc. uważa, iż sytuacja na rynku jubilerskim w najbliższym czasie nie ulegnie zmianie, 28 proc. spodziewa się wzrostu sprzedaży. Kupujący odwiedzający targi w Hongkongu spodziewają się, że w nadchodzącym roku najlepiej sprzedawać się będzie biżuteria fashion, tego zdania jest aż 72 proc. badanych, a 58 proc. spodziewa się wzrostu sprzedaży na rynku biżuterii ślubnej. 54 proc. respondentów przewiduje najlepszą sprzedaż takiej biżuterii, której cena będzie wahała się w granicach 101-500 dolarów. Wydaje mi się, że wzrośnie sprzedaż biżuterii droższej – od 501 do 1 tys. dolarów. Badani prognozują także, jak będzie w najbliższej przyszłości wyglądał rynek materiałów jubilerskich. 43 proc. respondentów jest zdania, że najlepiej sprzedawać się będzie biżuteria wykonana z białego złota z diamentami, 33 proc. uważa, że będzie to różowe złoto, a 23 proc. stawia na złoto żółte. Prognozy głoszą, że w najbliższym czasie wzrośnie sprzedaż platyny.
Sprzedaż na targach
– Nastroje na targach były lepsze niż w ubiegłym roku – ocenia Karen Cheung, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Continental Holdings Ltd. – Na targach pojawiło się wiele nowych firm z Rosji oraz Wielkiej Brytanii – dodaje. Wystawcy w większości wypadków zadowoleni byli z wyników sprzedaży. – Zawarłem transakcję wartą ponad 2 mln dolarów z chińskim przedsiębiorcą – chwali się Imran Khan, CE O of Sparkle Gems. –Takie transakcje zdarzały się niezwykle rzadko, gdyż do tej pory firmy z tej części świata zazwyczaj nie były zainteresowane takimi zakupami. Dzięki temu wiem, jak przygotować ofertę handlową na przyszły rok – dodaje. Wystawców zaskoczyła duża liczba kupujących z Europy, Afryki Południowej i Stanów Zjednoczonych. Większość sprzedawców wyraziła nadzieję, że w przyszłym roku targi również będą tak udane. Wystawcy zauważyli, że Międzynarodowe Targi Biżuterii i Międzynarodowe Targi Diamentów, Kamieni Szlachetnych i Pereł są doskonałym barometrem nastrojów i trendów w światowej branży jubilerskiej. Jak podkreślali zarówno odwiedzający, jak i wystawcy, targi dają nie tylko możliwość zakupu czy poznania najnowszych trendów, ale także pozwalają na poszerzenie swojej wiedzy zarówno na temat kamieni szlachetnych i materiałów jubilerskich, jak i nowoczesnych technologii. Na targach odbywały się seminaria na temat diamentów, kamieni szlachetnych, konferencje poświęcone najnowszym trendom modowym, warsztaty dotyczące form sprzedaży biżuterii oraz sposobów eksponowania biżuterii. Nie zabrakło pokazów mody oraz prezentacji nowoczesnych technologii jubilerskich. Zaprezentowały się firmy oferujące nowe narzędzia i maszyny jubilerskie.
Z nadzieją w przyszłość
Targi w Hongkongu zakończyły się sukcesem. Prawie wszyscy wystawcy podkreślali, że mogą z nadzieją patrzeć w przyszłość. Niemal chóralnie powtarzali, że w przyszłym roku będą musieli nie tylko przygotować ofertę pod rynek chiński, ale także mieć specjalną ofertę dla Europejczyków i Amerykanów, gdyż ci klienci są najbardziej wymagający. Optymizmem napawa fakt, że kupujący byli zainteresowani biżuterią z bursztynem, a jej sprzedaż w porównaniu z rokiem ubiegłym wzrosła i – jak prognozują uczestnicy targów – w najbliższym czasie należy się spodziewać zwiększenia sprzedaży w granicach 9 proc.
14 lutego zakończyła się tegoroczna edycja targów Ambiente. Targi odwiedziło 142 tys. gości ze 154 krajów. Impreza we Frankfurcie jest głównym wydarzeniem branży dóbr konsumpcyjnych. Swoje wyroby zaprezentowało 4454 wystawców, w tym 59 z Polski. Ponad połowa zwiedzających przybyła do Frankfurtu z zagranicy. Co więcej, międzynarodowi wystawcy stanowili podczas tegorocznej edycji targów 80 proc.
Bogata gama produktów przyciągnęła na Ambiente nabywców z: Niemiec, Włoch, Chin, Francji, Stanów Zjednoczonych, Korei Południowej oraz Turcji. Tegorocznym krajem partnerskim targów była Wielka Brytania, z której przybyło do Frankfurtu ponad 3 tys. osób. Największy wzrost liczby odwiedzających zanotowały kraje azjatyckie: Chiny, Hongkong, Tajwan, Wietnam, a ponadto USA, Kanada i Australia.
Różnorodna of erta
Przestrzeń wystawiennicza targów Ambiente została podzielona na trzy sekcje: Dining, Giving i Living. W części Dining zaprezentowano najnowszą ofertę nakryć stołowych – naczyń szklanych, porcelany, sztućców najwyższej próby. Pomieszczono tu również największą na świecie wystawę produktów do kuchni – od przedmiotów do gotowania i wypiekania, po niewielkie urządzenia elektryczne. Dostępna była także szeroka oferta artykułów z tworzyw sztucznych oraz przyrządów do sprzątania. Zasadniczym punktem była funkcjonalność. Zwłaszcza jeśli chodzi o kuchnie i zdrowy styl życia. W wyposażeniu kuchenno-jadalnianym zwróciły uwagę łączenia drewna i żelaza, deski do krojenia w zróżnicowanych rozmiarach i kształtach, drewniane łyżki w stylu vintage i skórzane dodatki nadające rustykalny charakter. Dużym zainteresowaniem cieszyła się sekcja prezentowo- -upominkowa Giving z bogatym asortymentem obejmującym biżuterię, zegarki, modne gadżety, torebki, walizki, akcesoria kosmetyczne oraz akcesoria do wyrobów tytoniowych. W trendach biżuteryjnych dominowała kobiecość oraz przywiązanie do detali. Modne są delikatne łańcuchy z małymi gwiazdami i księżycami, także wpisanymi w geometryczną formę. Must have tego sezonu to chokery, czyli naszyjniki ciasno oplatające szyję. Część Living przedstawiła najnowsze spojrzenie na projekty i wyposażenie domów. Wystawa uwzględniała gotowe koncepcje wystroju wnętrza i ogrodu, w najróżniejszych stylach – od awangardy i klasyki, przez dekoracje tradycyjne, po luksusowe. Najmodniejsza kolorystyka w aranżacji wnętrz to beż i odcienie piasku, co zostawia swobodę na indywidualnie dobrane akcenty.
Dzieło Marcina Tymińskiego zdobyło pierwszą nagrodę w 21. Międzynarodowym Konkursie na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award 2017. Zwycięzca otrzymał 10 tys. zł, ufundowane przez prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza.
Ocenie poddano 124 prace nadesłane na konkurs pod nazwą „Peryferia”. Międzynarodowe jury złożone z uznanych, światowych ekspertów prześledziło pomysły, perspektywy i ścieżki koncepcyjne twórców.
Prace nagrodzone
Pierwszą nagrodę Amberif Design Award 2017 przyznano artyście, któremu – jak czytamy w uzasadnieniu werdyktu – udało się w wyrafinowany sposób połączyć bursztyn bałtycki, polimer i stal. Jury jednomyślnie zdecydowało, że praca ta zasługuje na nagrodę główną jako elegancka i prosta współczesna biżuteria. Sposób, w jaki fasety i powierzchnie pracy kierują i rozpraszają światło, tworzy lśniące światło przewodnie dla designu. Nagrodę Bursztynową, ufundowaną przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników, czyli kilogram bursztynu, otrzymała Annelisa Mercier z Francji. W pracy artystki jury spodobała się bezpośrednia szczerość w surowym rzeźbieniu twarzy. Praca ta, jak stwierdziło jury, jest przykładem intuicyjnego i wrażliwego potraktowania niezwykłego materiału. Z kolei Nagroda Srebrna – kilogram srebra – ufundowana przez KGHM Polska Miedź SA, przypadła Susanne Elstner z Niemiec. Jury w szczególności doceniło kontrast między organicznymi elementami węgla i bursztynu oraz różnicę kolorystyczną między ciemną zwartością a jasną przeźroczystością. Sposób, w jaki materiał został obrobiony, sugeruje interesujący ruch, uwydatniony przy noszeniu na ciele.
Wyróżnienia
W tegorocznej edycji konkursu przyznano także wyróżnienia. Otrzymali je Maren Giloy oraz Miron Kutarba. W projekcie Giloya jury zauważyło wszechstronność bursztynu, a u Mirona Kutarby doceniło czysty, nowoczesny projekt, który odnosi się do zmiany stanu skupienia bursztynu z ciekłego na stały.
22 marca w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AmberExpo w Gdańsku rozpocznie się 24. edycja Międzynarodowych Targów Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich Amberif – największej na świecie wystawy bursztynu.
W ciągu czterech dni ponad 470 wystawców z 18 krajów zaprezentuje najnowsze trendy i technologie w jubilerskim designie. Organizatorzy spodziewają się ponad 7 tys. gości z całego świata. Wydarzeniem modowym targów będzie piątkowa Gala Bursztynu i Mody AMBER LOOK Trends & Styles. Świat nauki poruszy informacja o odkryciu pierwszego zmumifikowanego w bursztynie fragmentu dinozaura.
Wylęgarnia trendów
Targi Amberif to jedno z najważniejszych w Europie spotkań branży jubilerskiej. Swoją ofertę pokażą na nich wszystkie liczące się firmy jubilerskie. Odwiedzający będą mieli okazję zapoznać się z najnowszymi trendami, które w tym roku będą zaskakiwać. W propozycjach projektantów wyczuwa się bowiem inspiracje Dalekim Wschodem, głęboką znajomość rodzimych surowców, a do tego szturmem wchodzą nowe technologie. – Uwagę zwraca liczniejsza niż zwykle reprezentacja producentów luksusowych zegarków oraz przedstawicieli dynamicznie ewoluującego sektora technicznego: maszyn, narzędzi i nowych technologii złotniczych – zauważa Ewa Rachoń, dyrektor projektu. Tradycyjnie podczas targów swoją premierę będzie miał wyjątkowy album autorstwa prof. Sławomira Fijałkowskiego „Trend Book 2017+”, systematyzujący aktualne trendy w biżuterii i wzornictwie. Galerię Projektantów, doskonale znaną miłośnikom odważnego, nowatorskiego wzornictwa, ponownie zagospodarują artyści plastycy.
Sensacyjne pióra dinozaura
Amberif to również wiele wydarzeń artystycznych, naukowych i popularyzatorskich: prezentacje najnowszych odkryć, branżowe seminaria, warsztaty, wernisaże, wystawy, premierowe publikacje, a także rzadka okazja do spotkania z cenionymi na świecie specjalistami. Jeden z nich, dr Ulrich Henn, dyrektor Niemieckiego Stowarzyszenia Gemmologicznego, przedstawi nowe sposoby zmieniania właściwości kamieni szlachetnych i metody ich rozpoznawania. O głośnym znalezisku prof. Bo Wang z Chińskiej Akademii Nauk w Nankinie – pierwszym dinozaurze zmumifikowanym w bursztynie birmańskim – opowiedzą z kolei dr Jacek Szwedo z Uniwersytetu Gdańskiego oraz Hui Jiang z Chińskiej Akademii Nauk. Doskonale zachowany fragment ogona dinozaura jest wielkości zapałki, a pokrywają go długie, rozgałęzione pióra (co istotne – w bursztynie najdrobniejsze szczegóły zachowane są trójwymiarowo).
AMBER LOOK
Szczególnie wyczekiwanym wydarzeniem jest zawsze Gala Bursztynu i Mody AMBER LOOK Trends & Styles. To crème de la crème targów Amberif. W piątkowy wieczór w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim publiczność obejrzy jedenaście kolekcji przygotowanych przez polskich projektantów ubrań we współpracy z twórcami biżuterii z bursztynem. Dyrektorem artystycznym wydarzenia jest ceniony polski projektant mody Michał Starost. Galę poprowadzi Conrado Moreno.
Nagrody specjalne
Podczas targów przyznawane są także prestiżowe nagrody w konkursach: Mercurius Gedanensis im. Bogdana Mirowskiego – konkurs Mistrzostwa Jubilerskiego dla Wystawców z Grand Prix w formie statuetki ufundowanej przez wicepremiera, ministra rozwoju i finansów w kategorii wzornictwo oraz Złotym Medalem prezesa Międzynarodowych Targów Gdańskich w kategorii mistrzostwo jubilerskie; Bursztynowe Rzemiosło – konkurs skierowany do złotników i młodych adeptów złotnictwa, organizowany przez Pomorską Izbę Rzemieślniczą Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Tytuły Bursztynnik Roku oraz Amber Business Partner przyzna Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników osobom, które z bursztynem pracują, promują go, badają i kolekcjonują w sposób wykraczający poza ramy własnej firmy. A Bursztynową Kulą wyróżnią najlepszy wzór prezentowany na targach studenci Katedry Biżuterii Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.