Artykuły z działu

Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30)
w numerze 02/2016 (id:149)

Ilość artykułów w dziale: 2

pj-2016-02

Organiczne formy pastelowe kolory

Wiosna i lato w biżuterii oznaczać będzie przede wszystkim wyrazistą biżuterię w pastelowych kolorach. Im większa tym lepsza. W kolekcjach letniej, modnej biżuterii nie może zabraknąć ciekawych połączeń i niekonwencjonalnych rozwiązań.

pws-2016-03w-22

Jednak powszechna jest tylko jedna zasada: wszystko dozwolone. W naszyjnikach i bransoletkach łączone są wzory geometryczne z organicznymi. Duże, masywne kolorowe kwiaty, wykonane z plastiku występują w połączeniu z kryształkami i metalami szlachetnymi.

Im więcej tym lepiej

– Nowe kolekcje biżuterii modowej charakteryzuje brak umiaru – mówi Paweł Kowalewski, importer biżuterii Fashion Jewelry. – Pastele łączą się w tym sezonie z nasyconą kolorystyką, a biżuteria ma przyćmiewać swoim blaskiem całą stylizację – dodaje. Biżuteria ma stać się głównym elementem stroju, musi być widoczna, stanowić dominantę w stylizacji. Jej posiadaczki muszą się wyróżniać. Im więcej będzie się działo tym lepiej. – Modne stały się wszelkiego rodzaju motywy roślinne, jednak łączone są one z elementami geometrycznymi – mówi Paweł Kowalewski. – Naszyjniki i bransolety tworzone są z dużych, kolorowych, najczęściej plastikowych kwiatów, często zamkniętych w kwadratowych ramach – dodaje. Jeśli pierścionki, to koniecznie muszą być inkrustowane wieloma kolorowymi kamieniami. W tym sezonie twórcy stawiają na kolor i maksymalizm – zarówno w formie, ilości zużytych materiałów, ale także kolorystyce. – Biżuteria musi być widoczna – mówi Paweł Kowalewski. W kolekcjach biżuterii modowej nie ma miejsca na minimalizm – dodaje. W kolekcjach modowej biżuterii pojawiają się przede wszystkimi motywy organiczne. Ważną cechą biżuterii modowej jest też jej niesymetryczność. Formy organiczne niemal „rozrastają się” na posiadaczce biżuterii. Kolekcje biżuterii modowej proponowane w sezonie wiosna lato 2016 dla mężczyzn są znacznie delikatniejsze. Mimo że nie brakuje w nich koloru, to wzornictwo pozostaje zachowawcze, dominuje w nim minimalizm. Kolekcje męskie skoncentrowane są wokół bransolet wykonanych z farbowanego tytanu oraz naszyjników i minimalistycznych wisiorów.

pws-2016-03w-24

Art and fashion

Czy można stworzyć biżuterię artystyczną, a jednocześnie biżuterię modną? Można. Niektórym twórcom się to udaje, jednak nie jest to zadanie łatwe. Za stworzenie modnych kolekcji biżuterii w niepowtarzalnym stylu za niską cenę, które znajdą stałą grupę odbiorców, bierze się niewielu polskich twórców biżuterii.

pws-2016-03w-21

Zadanie to bowiem wymaga reakcji na stale zmieniające się trendy, wykorzystywanie do produkcji biżuterii materiałów tanich, niejubilerskich, tym samym zdecydowanie się na robienie biżuterii „na jeden sezon”. Polscy producenci biżuterii wychodzą z założenia, że koszty, które ponieśiliby decydując się na wejście na rynek biżuterii modowej znacznie przewyższałyby zyski. Trudno konkurować z masowo sprowadzaną do naszego kraju biżuterią z Chin, Tajlandii czy Włoch.

modowej, jest pojawienie się na nim zagranicznych marek biżuteryjnych, które cieszą się popularnością wśród Polaków. Swoje kolekcje biżuterii modowej wprowadzają także znane domy mody, takie jak Dior, Armani, co sprawia, że Polacy mają obawy przed wprowadzeniem swoich produktów na rynek. Jak podkreślają specjaliści, rynek biżuterii modowej jest rynkiem dynamicznym, na którym pojawia się wiele nowych podmiotów, szybko zyskujących sławę międzynarodową.

Biżuteria modowa musi być modna

Należy pamiętać, że biżuteria modowa musi wpisywać się w najnowsze trendy mody, ale nie tylko. Niektórym markom udaje się wypromować modę na swoją biżuterię fashion. Wykreowanie potrzeby na posiadanie markowego dodatku udaje się tylko niektórym. Na polskim rynku jubilerskim tym osiągnięciem może poszczycić się marka Lilou oraz coraz dynamiczniej rozwijająca się marka Ania Kruk. Należy zauważyć, że coraz większą popularnością cieszy się bizuteria byDziubeka oraz Joli. Marki biżuterii modowej rozpoznawalne po swoim logo zawdzięczają swój sukces głównie działaniom marketingowym. Reklama w pismach kobiecych, programach telewizyjnych oraz promowanie marki przez znane modowe blogerki, odniosły swój cel i coraz więcej Polaków rozpoznaje znak firmowy marki i decydując się na zakup biżuterii modowej wybiera jedną z najbardziej rozpoznawalnych. Należy jednak zauważyć, że poza marką Lilou, kolekcje biżuterii modowej zmieniają się w każdym sezonie. Klienci otrzymują dodatki, wykonane zgodnie ze sylem danej marki, ale odpowiadające dominującym w danym sezonie tendencjom. Podkreślenia wymaga fakt, że firmom jubilerskim zależy na wypracowaniu własnego stylu, który będzie rozpoznawalny. Jednak jest to zadanie niezwykle trudne i, nie ma co ukrywać, kosztowne. Producenci biżuterii musieliby bowiem nie tylko zainwestować w promocję niemałe pieniądze, to jeszcze musieliby zaoferować klientom nowy produkt, a o to na rynku biżuterii modowej jest niezwykle trudno.

Artyzm i moda

Niezwykle trudnym zadaniem wydaje się wykreowanie mody na biżuterię artystyczną. Można bowiem wyobrazić sobie sytuację, w której klienci kupują biżuterię ze względu na jej markę. Jednak w przypadku biżuterii autorskiej jest to niezwykle czasochłonne, drogie, a także wymagałoby od twórców niezwykłej pracowitości. Należy zauważyć, że modna biżuteria nie musi być tożsama z biżuterię tanią. Ludzie bardzo chętnie płacą za znak firmowy marki, która wydaje im się atrakcyjna, jednak aby osiągnąć ten stan należy sporo zainwestować. Wypromowanie znaku firmowego wśród masowych odbiorców udaje się tylko nielicznym. Klienci podążając za tłumem wybierają produkty ogólnodostępne i znane, a aby przedmiot stał się znany, musi być odpowiednio promowany. Starając się tego dokonać na pewno należałoby inwestować w reklamę. Biżuteria powinna być obecna w kobiecych czasopismach, na portalach modowych, powinny opisywać ją modowi blogerzy, słowem powinna być wszędzie. A i to nie gwarantuje sukcesu. Biżuteria artystyczna nie jest bowiem dla wszystkich. Tylko wymagający klienci decydują się na zakup autorskich kolekcji. Nie trafią one do masowej produkcji, jednak producenci i twórcy biżuterii nie powinni łatwo się poddawać. Może warto zastanowić się nad wprowadzeniem kolekcji modowej wykonanej z tanich materiałów niejubierskich, która pozwoli na wypromowanie naszego logo Tanio, funkcjonalnie i modnie

Polskie firmy jubilerskie, które zdecydowały się na wprowadzanie na rynek kolekcji biżuterii modowej, można policzyć na palcach. Konkurencja w postaci firm importujących biżuterię z Azji, powoduje, że większość firm nie ma nawet w planach wprowadzenia na polski rynek kolekcji biżuterii modowej. Obawiają się, że ich oferta nie spotkałaby się z zainteresowaniem klientów, a biorąc pod uwagę ceny biżuterii modowej w Polsce, nie udałoby się uzyskać nawet zwrotu kosztów. Znacznie łatwiej i taniej jest sprowadzać biżuterię fashion i czerpać zyski z jej sprzedaży. Należy pamiętać, że najważniejszym kryterium, którym kierują się Polacy wybierając biżuterię modową, jest jej cena. Fakt, że można ją znaleźć niemal wszędzie – od salonów odzieżowych po wyspecjalizowane butiki. Kolejną barierą, która powstrzymuje polskich producentów przed zaistnieniem na rynku biżuterii