Artykuły z działu

Przeglądasz dział EKONOMIA (id:54)
w numerze 06/2015 (id:146)

Ilość artykułów w dziale: 2

pj-2015-06-okl

Zakupy w sieciówkach to najgorzej wydane pieniądze

Rozmowa z Przemysłem Słomskim z firmy 79th Element OU o polskim rynku metali i kamieni szlachetnych.

pj-2015-06a-26

Polski Jubiler: Kim są klienci państwa firmy – czy są to indywidualni twórcy, czy producenci biżuterii na masową skalę?

Przemysław Słomski: Klienci kupujący od nas brylanty to w większości jubilerzy, rzemieślnicy posiadający niewielkie zakłady. Dominują klienci z Warszawy, jako że w stolicy klientów salonów jubilerskich stać na zakup biżuterii z brylantami. Co ciekawe, zdarzają się zakupy od klientów detalicznych, którzy z własnym kamieniem idą do swojego jubilera. Zdarzają się też klienci traktujący zakup brylantu jako inwestycję. Zauważamy rożnych klientów biznesowych. Z jednej strony tego spektrum są klienci bardzo mocno przywiązani do stałego dostawcy surowca, nawet gdy jest to dla nich mocno niekorzystne cenowo. Z drugiej strony skali spotykamy klientów bardzo wrażliwych na cenę, wykonujących wyrób za 10 tys. złotych i starających się zaoszczędzić 50 złotych na zakupie brylantu. Najbardziej interesuje nas centrum, czyli jubilerzy skłonni dywersyfikować swoje źródła zaopatrzenia, przez co mogą zapłacić rozsądniejsze sumy niż u dotychczasowych dostawców.

Ile średnio rocznie sprzedają państwo metali szlachetnych – złota i srebra?

Około 300 kilogramów złota rocznie i ponad tonę srebra. Nasz dotychczasowy model biznesowy w przypadku kruszców to mała marża, duży obrót. Taki model chcemy przenieść również na rynek kamieni jubilerskich, na którym jesteśmy od niedawna.

Jak ceny surowców wpływają na zainteresowanie nimi? Czy państwa klienci zwracają uwagę na ceny surowca?

Najwięcej sprzedajemy w okresie gwałtownych zmian cen. Gdy ceny mocno rosną, pojawiają sie spanikowani klienci, którzy boją się, że ceny wzrosną jeszcze bardziej. Przy gwałtownych spadkach pojawia się dużo klientów chłodno kalkulujących, którzy od pewnego czasu czekali, aż cena osiągnie zaplanowane poziomy. To łowcy okazji.

Skąd pochodzą oferowane przez państwa firmę kruszce?

Sprzedawane przez nas kruszce pochodzą zarówno z mennic, jak i z naszego serwisu internetowego Złota Gotówka, przeznaczonego do skupu kruszców przez internet. Pewna ilość złota dociera do nas od jubilerów, którzy w ten sposób rozliczają się z nami za dostarczone brylanty. Warto podkreslić, że jako jedna z niewielu firm w Polsce produkujemy sztabki pod naszą marką.

Jak można dokonywać zakupów w państwa hurtowni?

W przypadku kruszców najprostsze jest samodzielne przeprowadzenie zakupu w serwisie internetowym. W przypadku zakupu brylantów warto do nas zadzwonić lub napisać mail z zapytaniem ofertowym. W takiej sytuacji przygotowywana jest indywidualna oferta w zależności od dostępności i cen na światowych rynkach brylantów. Szczególnie konkurencyjne ceny możemy zaoferować dla kamieni certyfikowanych, w zakresie wagi 0,30-0,50 ct, a także dla większych.

Czy zakupy w państwa firmie są bezpieczne i jak je zabezpieczacie?

Jak do tej pory nie mieliśmy większych problemów. Wdrożyliśmy system Opineo, który polega na wystawianiu naszej firmie ocen przez klientów – w ten sposób nowi klienci wiedzą, co o nas myślą nasi wcześniejsi klienci. Wszystkie przesyłki są ubezpieczone, ale w praktyce nie wiemy nawet na ile skuteczne jest to ubezpieczenie – ani jedna przesyłka nie została zgubiona.

Czy wielu klientów decyduje się na zakup gotowej biżuterii?

Tak, całkiem sporo osób chce kupić gotowy wyrób i załatwić sprawę jak najszybciej. Staramy się zwracać klientom uwagę, ze najlepiej nabyć biżuterię wykonaną na zamówienie. Wspieramy w ten sposób nie tylko nasz biznes, ale wszystkich artystow jubilerow. Nasz przekaz jest taki, że zakupy w sieciówkach to najgorzej wydane pieniądze. Płaci się spore kwoty za wyrób produkowany masowo, z kiepskimi kamieniami, często z rodowanego żółtego złota, które udaje biały stop. Artyści, z którymi współpracujemy, za niższą cenę wykonują unikatowe i niepowtarzalne wyroby o znacznie wyższej jakości. Dziękuję za rozmowę

Zakupy w hurtowni

Rynek jubilerski zmienia się niezwykle dynamicznie. Stale pojawiają się na nim nowe podmioty gospodarcze, prezentowane są nowe kolekcje biżuterii wykonanej z nowoczesnych materiałów, jednak niezmiennie klienci przychodzący na zakupy „do jubilera” najczęściej wybierają tradycyjną biżuterię ze złota i srebra.

pj-2015-06a-25

To z kolei powoduje, że właściciele salonów poszukują najrzetelniejszych i najbardziej wiarygodnych dostawców biżuterii bądź metali i kamieni szlachetnych, z których wykonują swoje kosztowności.

Oferta na polskim rynku

Na polskim rynku działa ponad sto hurtowni oferujących złotą i srebrną biżuterię. Większość z nich funkcjonuje od dawna, dzięki czemu zapewniła sobie pozycję na rynku. Właściciele salonów jubilerskich, jak sami podkreślają, są tradycjonalistami i trudno ich przekonać do czegoś nowego, co sprawia, że podpisane kontrakty handlowe traktują niemal jak świętość i rzadko zmieniają dostawców biżuterii. Najwięcej problemów mają początkujący przedsiębiorcy, gdyż muszą oni zdecydować się na wybór odpowiedniego dostawcy. Najczęściej wybierają hurtownie umożliwiające kupno kruszców za pośrednictwem sieci. Rosnące zaufanie do transakcji handlowych za pośrednictwem sieci sprawia, że właściciele salonów jubilerskich mogą na bieżąco uzupełniać asortyment. Większość działających w Polsce hurtowni złotej biżuterii sprzedaje swoje towary za pośrednictwem internetu. Właściciele hurtowni złota zazwyczaj zastrzegają, że ze sprzedaży on-line mogą korzystać tylko podmioty gospodarcze prowadzące działalność jubilerską, a wartość ich zakupów musi przekroczyć 10 tys. złotych w przypadku złota i dwóch tysięcy w przypadku srebra. Oczywiście dla stałych klientów istnieje możliwość negocjacji cen i korzystania z różnego rodzaju upustów i promocji. Właściciele sklepów z biżuterią, korzystający chętnie z zakupów przez internet, chwalą taką formę sprzedaży. Problemem jest jednak sprzedaż biżuterii z kamieniami szlachetnymi, w tym przypadku strony wolą dokonywać transakcji osobiście. Kamienie mają swoje właściwości – barwę, kształt – lepiej więc obejrzeć je osobiście. Właściciele hurtowni ze złotą biżuterią, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, wprowadzili do swojej oferty możliwość spotkania z przedstawicielem handlowym w miejscu dogodnym dla klienta i obejrzenie biżuterii. Przedstawiciele handlowi przywożą zainteresowanemu klientowi wartościową biżuterię, którą on można poddać „oględzinom”. Wizyta przedstawiciela hurtowni nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami. Nie można zapominać, że niemal każda hurtownia złota w Polsce posiada swój „tradycyjny” sklep, gdzie można bez problemów dokonać zakupów czy podpisać kontrakt handlowy.