Artykuły z działu

Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30)
w numerze 04/2014 (id:132)

Ilość artykułów w dziale: 4

pj-2014-04-01

Moda z Włoch

Rozmowa z Piotrem Kompaniejcowem, współwłaścicielem firmy Laneve Moda Italiana, którą prowadzi razem z siostrą Magdą.

pj-2014-04-21

Polski Jubiler: Czym jest biżuteria modowa? Jak można ją zdefiniować?

Piotr Kompaniejcow, Laneve Moda Italiana: Prawdziwa biżuteria modowa to biżuteria, która jest uzupełnieniem stroju. Nie pełni ona funkcji symbolicznej, jak np. krzyżyk na łańcuszku, ale ma za zadanie współgrać z ubraniem. Biżuteria w tym znaczeniu jest akcesorium modowym. Gładka faktura ubrań, stonowane kolory stroju, poprzez biżuterię modową nabierają wyrazu, zmieniają wizerunek posiadaczki.

Czy modowa znaczy krótkoterminowa? Czy zmieniające się trendy zmuszają do zmiany dodatków?

Nie. Biżuteria modowa może być porównana do małej czarnej, która znajduje się w szafie każdej kobiety. Jest uniwersalna, ale oryginalna. Prawdziwa modowa biżuteria powstaje w małych studiach projektanckich, rodzinnych pracowniach, natomiast w Polsce dostępne są z reguły tylko najbardziej znane włoskie marki, skoncentrowane głównie na masowej produkcji, których „przydatność” do użytku przemija wraz z nadchodzącym sezonem.

Jak powinna wobec tego wyglądać biżuteria modowa?

Musi być duża, masywna. Biżuteria modowa nie może być wykonana z materiałów jubilerskich, ponieważ nie może być ciężka. Należy ją nosić przez cały dzień, więc nie powinna przeszkadzać, ciążyć. Musi być jednak wykonana z lekkich, ale wysokiej jakości materiałów. Nasza biżuteria wykonana jest z aluminium, które podlega anodowaniu złotem. Wtapianie drobinek złota za pomocą kąpieli galwanicznych w aluminium daje stały efekt złocenia produktu.

Czym różni się biżuteria oferowana przez Laneve Moda Italiana od biżuterii modowej dostępnej na polskim rynku?

Nasza biżuteria jest w 100 proc. wyprodukowana we Włoszech przez tamtejszych designerów z oryginalnych materiałów. Biżuteria wyróżnia się wzornictwem i jakością wykonania. Oferujemy biżuterię wraz z całą włoską filozofią strojenia, czyli odpowiednim dobieraniem dodatków do stroju.

Na czym polega państwa rola?

Nasza praca polega na wtajemniczeniu klientek w świat biżuterii modowej — innego postrzegania biżuterii, zabawy nią. Naszym zadaniem jest wyszukiwanie pięknych kolekcji we włoskim stylu i edukowanie Polek, jak je komponować z garderobą. Organizujemy eventy, podczas których pokazujemy naszą biżuterię i doradzamy jak ją dobierać i nosić dla uzyskania najlepszego efektu.

Czemu zdecydowaliście się na prowadzenie showroomu — dość niecodziennego, trzeba przyznać, miejsca dla biżuterii?

Showroom spełnia funkcję miejsca na spotkania. Zapraszamy kobiety, które mogą u nas wypić kawę, porozmawiać i poprzymierzać biżuterię. Spędzając miło czas wśród przyjaciółek mogą poszerzyć swoją wiedzę na temat biżuterii i oczywiście kupić coś dla siebie.

A jak sprzedaje się biżuteria Laneve w Polsce?

Bardzo dobrze funkcjonuje już nasz sklep internetowy. Kobiety z całej Polski dokonują w nim zakupów i, co warte podkreślenia, niejednokrotnie. Na podstawie naszych doświadczeń przygotowaliśmy też ofertę dla partnerów handlowych, którzy coraz chętniej pragną oferować nasze kolekcje swoim klientkom.

Czy włoska biżuteria modowa powinna znajdować się w salonach jubilerskich?

Moim zdaniem tak. W salonach jubilerskich i butikach powinno znajdować się specjalne miejsce, w którym eksponowana byłaby biżuteria modowa. Biżuterii tego rodzaju nie można zestawiać z kosztownościami wykonanymi z metali i kamieni szlachetnych, gdyż rządzi się ona innymi prawami. Jubilerzy powinni nauczyć się sprzedawać modowe dodatki, umieć podkreślać ich walory, zwracać uwagę na różnice pomiędzy biżuterią modową a tradycyjną oraz przypominać, że biżuterię modową dobieramy do stroju lub np. koloru butów. Wiemy, że klientki do tej pory wierne tradycyjnym jubilerskim wyrobom coraz bardziej doceniają biżuterię modową i po prostu jej szukają.

Zabawa MODĄ

Akcesoria modowe to doskonałe narzędzie służące kreowaniu własnego wizerunku. Ogólnoświatowe tendencje niemal nakazujące kobiecie posiadanie własnego stylu sprawiają, że biżuteria modowa cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Pozwala na ukazanie się jako osoby niezależnej, nadążającej za zmieniającą się modą, odważnej.

pj-2014-04-20

Każda kobieta korzystając z dostępnych na rynku ozdób może indywidualnie dostosować je do swojej osobowości, charakteru. Właściciele salonów jubilerskich oraz butików z biżuterią powinni umożliwiać odwiedzającym je kobietom eksperymentowanie z biżuterią i możliwość odnalezienia swojej modowej drogi, swojego stylu.

Biżuteria zmieniająca postrzeganie świata

Każdy człowiek decydując się na zakup, a następnie założenie odzieży, świadomie kreuje swój wizerunek. Kreowanie wizerunku jest bowiem świadomym działaniem, mającym na celu przedstawienie nas otoczeniu. Jest autoprezentacją. Dlatego też dokonywanie zakupów w salonach z biżuterią jest tak istotne. Biżuteria z jednej strony ma znaczenie symboliczne, np. uwidacznia nasz stan cywilny, z drugiej natomiast pozwala na zaprezentowanie światu naszych poglądów, charakteru. Jak zauważają styliści, dość łatwo kreować swój wizerunek zmieniając rodzaj biżuterii. Im bardziej charakterystyczną biżuterię decydujemy się nosić, tym łatwiej otoczeniu określić nasze postawy życiowe, charakter, osobowość. Jak podkreślają specjaliści, biżuteria powinna pasować do osoby ją noszącej, powinna odpowiadać temperamentowi kobiety. Właściciele sklepów z biżuterią powinni umożliwić klientkom eksperymenty z biżuterią. Wygospodarować w swoim salonie miejsce, gdzie klienci mogliby swobodnie przymierzać biżuterię, bawić się konwencjami, poszukiwać odpowiedniej ozdoby dla siebie. Salony z biżuterią powinny stać się swoistymi showroomami, w których klientki czują się na tyle swobodnie, aby znaleźć odpowiedni rodzaj biżuterii dla siebie. Sprzedawcy natomiast powinni wskazać nie tylko modną biżuterię, ale także taką, która odpowiada potrzebom konkretnej osoby. Powinni doradzać, stać się po części psychologami, a po części stylistami, którzy wraz z klientem poszukują odpowiednich dla niego dodatków.

Wydobycie walorów

Klient w salonie jubilerskim musi nawiązać ze sprzedawcą pewien rodzaj porozumienia, musi mu zaufać. Najłatwiej namówić klienta na eksperymentowanie z modą oferując mu biżuterię modową, kolorową, charakterystyczną, która natychmiast zmienia wizerunek klientki, a na której zakup można sobie pozwolić. Biżuteria modowa pozwala na eksperymentowanie, łamanie konwencji, może więc warto wygospodarować na nią miejsce w salonie jubilerskim?

Biżuteria na wakacje

Miesiące wakacyjne są doskonałym czasem na sprzedaż biżuterii. Znudzeni plażą turyści poszukujący pamiątki z wyjazdu bardzo chętnie korzystają z oferty sklepów z biżuterią. W każdym polskim wakacyjnym kurorcie biżuteria sprzedaje się bardzo dobrze. Jednym z najlepiej sprzedających się rodzajów biżuterii jest ta z bursztynem, której wzornictwo przyciąga nowych klientów.

Bursztynowa biżuteria jest towarem, który w czasie urlopu znajduje wielu nowych nabywców. Podobnym zainteresowaniem cie- szy się biżuteria z krzemieniem pasiastym, węglem, a ostatnio także modowa.

pj-2014-04-19

Kolekcje z pazurem

W czasie wakacji wielu właścicieli salonów jubilerskich decyduje się na sprzedaż biżuterii poza swoimi sklepami, wynajmując lokale bądź stoiska z polskich kurortach. – Kolekcje biżuterii w tradycyjnym sklepie i te, które oferuję w podczas wakacji, znacznie różnią się między sobą – mówi Marian Pociesznik, producent biżuterii srebrnej. – „Na letnisku” najlepiej sprzedaje się biżuteria tzw. modowa, czyli wykonana z materiałów nieszlachetnych oraz srebrna biżuteria z bursztynem, podczas gdy w tradycyjnym sklepie sprzedaję najwięcej obrączek i pierścionków zaręczynowych – dodaje. Jak podkreślają sprzedawcy biżuterii, klienci szukają nie tylko ozdoby, którą mogliby nosić, ale także pamiątki z wakacji. Wobec powyższego szukają przedmiotów, które są charakterystyczne dla danych regionów, w przypadku biżuterii jest to z całą pewnością bursztyn nad morzem, krzemień pasiasty w górach, węgiel na Śląsku czy nawet sól w Wieliczce. Biżuteria wykonana z tych swoistych materiałów, cieszy się największym zainteresowaniem kupujących. – Im ciekawsza bryła bursztynu, koniecznie oprawiona w srebro, tym chętniej kupowana jest przez turystów – mówi Marian Pociesznik, producent biżuterii srebrnej. – Klienci najbardziej interesują się nowoczesną biżuterią bursztynową, czyli srebrnymi kolczykami, bursztynowymi naszyjnikami czy pierścionkami z bursztynem – dodaje Pociesznik. Jednak oferta bursztynowych sprzedawców jest znacznie bogatsza. Znajdują się w niej autorskie kolekcje biżuterii, w której wykorzystano nowoczesne sposoby obróbki bursztynu, a także te, gdzie „polski skarb” łączony jest z niekonwencjonalnymi materiałami, takimi jak plastik, drewno, a nawet szkło czy ceramika. Bursztynowa biżuteria, szczególnie ta oferowana w nadmorskich kurortach, coraz częściej odpowiada na zapotrzebowanie nawet najbardziej wymagających klientów. Klientom zależy na oryginalnych rozwiązaniach i ciekawym designie. – Moim zdaniem oferowanie klientom sznurków niesymetrycznych bursztynów to psucie rynku i podtrzymywanie stereotypu, że bursztynowa biżuteria to ozdoba naszych babć – mówi Marian Pociesznik.

Twórcy coraz częściej sięgają po bogactwo kolorystyczne, jakie daje bursztyn bałtycki – od najbardziej cenionej barwy białej aż do barwy czarnej. Podkreślenia wymaga fakt, że we współczesnej biżuterii zaczęto wykorzystywać wszystkie właściwości sukcynitu i jego odcieni od żółcieni i brązów przez specyficzną czerwień do barwy niebieskawej i oliwkowo-zielonej. Twórcy zdali sobie bowiem sprawę, że im ciekawsza, mimo że droższa, biżuteria, tym większa liczba klientów jest nią zainteresowana. – Klasyczny bursztyn nie każdemu się podoba, jego odmiany znajdują natomiast wielu zwolenników – mówi Marian Pociesznik. – Teraz bowiem liczy się przede wszystkim oryginalność – dodaje. Podobnie jak w przypadku bursztynu, rzecz ma się z biżuterią z krzemieniem pasiastym. Ciekawe okazy tego polskiego kamienia, najlepiej oprawione w srebro, znajdują dużo grono entuzjastów, Traktują go jako ozdobę, ale też stanowi on dla nich pamiątkę z wakacji.

Tanie kosztowności

Jak zauważają sprzedawcy biżuterii, w polskich kurortach w ciągu dwóch lat niemal czterystukrotnie wzrosła sprzedaż biżuterii modowej. Na stoiskach i w sklepach z biżuterią pojawiły się kolekcje biżuterii sztucznej, które bardzo chętnie kupowane są przez Polaków. – Biżuteria modowa oferowana w letnich kurortach ma dwa walory: po pierwsze jest tania, a po drugie jej wzornictwo odpowiada na zapotrzebowanie rynku – mówi Marian Pociesznik. Klienci wybierają ją jako alternatywę – modny dodatek do wakacyjnego stroju, nie przywiązują do niej dużej wagi, a co za tym idzie nie wydają na nią wiele. Sztuczna biżuteria, którą możemy znaleźć w nadmorskich i górskich kurortach, najczęściej sprowadzana jest z Chin, Tajlandii oraz Indii.

Sprzedawcy biżuterii

W wakacyjnych kurortach swoje wyroby oferują przede wszystkim producenci polskiej biżuterii z bursztynem, którzy tam na czas letnich miesięcy otwierają filie swoich sklepów. W nadmorskich miejscowościach możemy znaleźć biżuterię wyprodukowaną w pracowniach w Gdańsku czy Gdyni. Właściciele sklepów z biżuterią z Pomorza chętnie przenoszą się ze swoją ofertą w miejsca masowo odwiedzane przez turystów. Jednocześnie srebrną biżuterię sprzedają osoby, które handlem biżuterią zajmują się okazjonalnie, jedynie w sezonie wakacyjnym, a produkty, jakimi dysponują, pochodzą z hurtowni srebrnej biżuterii. Nie można nie zauważyć, że swoje kolekcje oferują także projektanci biżuterii, którzy prezentują swoje wyroby w butikach z odzieżą bądź rękodziełem artystycznym. Podkreślenia wymaga fakt, że gros srebrnych wyrobów oferowanych turystom w polskich kurortach pochodzi z rodzimej produkcji. – Podczas wakacji swoje wyroby oferują małe rodzinne firmy jubilerskie specjalizujące się w produkcji biżuterii z kamieniami ozdobnymi – mówi Marian Pociesznik. – Ich wyroby zazwyczaj są bardzo wysokiej jakości, co sprawia że zadowolony klient chętniej dokonuje zakupów srebrnych wyrobów jubilerskich w ciągu całego roku – dodaje.

Moda na biżuterię modową

Biżuteria modowa pojawiła się na masową skalę w Polsce stosunkowo niedawno i od razu podbiła serca Polek. Można kupić ją niemal wszędzie – na bazarkach, w salonach odzieżowych, butikach, a nawet sklepach spożywczych. Jej walory estetyczne oraz jakość wykonania znacznie różnią się między sobą, jednak można znaleźć dla niej wspólny mianownik – jest biżuterią wykonaną z tanich materiałów. Co bynajmniej nie oznacza, że jej cena jest niska.

pj-2014-04-17

Biżuteria kostiumowa, modowa, śmieciowa – to tylko niektóre z nazw, którymi określa się ozdoby produkowane jako dodatek do stroju. Są one przeciwstawiane biżuterii klasycznej, czyli wykonanej z materiałów jubilerskich. Jednak mimo niepochlebnych opinii na ich temat nie tylko z roku na rok wzrasta wartość rynku, ale także pojawiają się na nim projektanci specjalizujący się w tworzeniu biżuterii modowej.

pj-2014-04-18

Modna nie znaczy tania

Biżuterię kostiumową wypromowały największe domy mody, których kreatorzy projektowali i nadal projektują kolekcje odzieżowe wraz z pasującymi do nich dodatkami. Ceny biżuterii sygnowanej logo znanej marki odzieżowej – Dior, Armani, Versace czy Louis Vuitton – niejednokrotnie przekraczają ceny biżuterii tradycyjnej. Marka biżuterii stoi często wyżej niż jakość produktu. Kolekcje modowej biżuterii zmieniają się równie często jak kolekcje odzieżowe. Ich stylistyka, kolorystyka, faktury a nawet kształty i rodzaje tworzone są według panującej w danym sezonie mody. W jednej chwili rynek zalewany jest niemal jednakowymi ozdobami, których podstawowym celem jest wydobycie walorów stroju. Projektanci mody, oferując dodatki do swoich strojów korzystają z tanich materiałów, bardzo często nawet nie utożsamianych z biżuterią. Poza cyrkoniami, kryształami Swarovskiego, miedzią, mosiądzem, alpaką czy stalą, do tworzenia biżuterii włączają plastik, tkaninę, szkło, czy nawet papier. Ten rodzaj ozdób nie musi być trwały, musi podkreślać walory kolekcji odzieżowej, komponować się z nią. Im częściej zmieniają się kolekcje ubrań, tym częściej zmieniają się trendy w modzie biżuteryjnej. Konsumenci na całym świecie, chcąc dostosować się do panujących tendencji, kupują modne dodatki. Zaistnienie biżuterii modowej na rynku jubilerskim zmieniło go. Złotnicy, chcąc dostosować się do potrzeb klientów, coraz częściej zmieniają swoje kolekcje. Do produkcji biżuterii wykorzystują niekonwencjonalne materiały, które łączą z metalami i kamieniami szlachetnymi. Swoje wyroby jubilerskie coraz częściej także sprzedają w butikach z odzieżą stworzoną przez projektantów mody. Złotnicy i producenci tradycyjnej biżuterii wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów i oferują im modną, ale wysokiej jakości biżuterię wykonaną z metali i kamieni szlachetnych.

Projektanci modowej biżuterii

Nie można nie zauważyć, że wraz z pojawianiem się mody na bibeloty na polskim rynku pojawili się projektanci i producenci oferujący designerską biżuterię z materiałów niejubilerskich. Ich kolekcje z jednej strony odpowiadają potrzebom rynku na modne dodatki, z drugiej dają klientowi oryginale kolekcje biżuterii. Ich biżuterię można znaleźć w autorskich galeriach, butikach odzieżowych czy nawet salonach jubilerskich. Autorska biżuteria modowa sygnowana logo jej projektanta zyskuje uznanie klientów i jest coraz chętniej kupowana. Klienci bowiem uświadomili sobie, że za sprawą modnego dodatku mogą bawić się modą, zmieniać swój wizerunek, dostosowywać „stare” ubrania do panującej w danym sezonie stylistyki. Warto podkreślić, że Polki nie są skazane na zakup biżuterii w salonach odzieżowych czy butikach z autorskimi propozycjami projektantów, ale mogą wybierać spośród oferty wielu „projektantów”, którzy odkryli swoje powołanie w tworzeniu ozdób. Część z nich oferuje biżuterię niemal całkowicie skomponowaną z kupionych wcześniej prefabrykatów. Ich „proces twórczy” ogranicza się do nawleczenia koralików i oddania w ręce klientów własnoręcznie wykonanej biżuterii. Biżuteria sprzedawana głównie za pośrednictwem internetu cieszy się sporym zainteres owa n i em. Powstają internetowe platformy handlowe, gdzie swoje wyroby oferują osoby z całego kraju. Poza biżuterią można znaleźć w nich odzież, torebki, stroiki do włosów czy kapelusze, słowem – modne w danym sezonie dodatki. Podkreślenia wymaga fakt, że wśród naszych rodaków nie tylko rośnie zainteresowaniem kupnem tego typu ozdób, ale także z miesiąca na miesiąc pojawia się coraz więcej osób próbujących swoich sił jako projektanci modnych ozdób.

Miejsca sprzedaży

Biżuteria modowa najlepiej sprzedaje się w sieciowych sklepach odzieżowych. Ich dostępność, stylistyka oraz cena sprawiają, że klienci najchętniej kupują ozdobę wraz z ubraniem, do którego ona pasuje. Dlatego też niemal z sezonu na sezon w sklepach odzieżowych pojawia się więcej akcesoriów modowych, ich kolekcje są uzupełniane o kolejne elementy, a ceny obniżane. Biżuteria kostiumowa dobrze sprzedaje się także za pośrednictwem sieci. Klienci poszukując konkretnego dodatku do swojego stroju wybierają serwisy aukcyjne oraz sklepy internetowe z modną biżuterią. Najrzadziej Polacy korzystają z oferty butików i galerii z biżuterią modową. Jednak rosnące zainteresowanie tego typu ozdobami z całą pewnością w najbliższej przyszłości zmieni ten stan rzeczy.