W okresie wakacyjnym właściciele salonów jubilerskich i galerii oraz twórcy biżuterii nie próżnują. Turyści masowo kupują bowiem biżuterię jako pamiątkę z wakacji. Warto wykorzystać ten czas i okazję, jaką stwarza zwiększone zainteresowanie biżuterią, i postarać się wypromować swoją markę biżuteryjną.
Wraz ze wzrostem temperatury sklepy oferujące biżuterię odnotowują zwiększenie obrotów. Dlatego też w ofercie nie może zabraknąć nie tylko najmodniejszej, ale także oryginalnej i unikatowej biżuterii autorskiej.
Autorskie kolekcje
Właściciele salonów jubilerskich i galerii z biżuterią powinni w okresie wakacyjnym zadbać, aby w ich asortymencie znajdował się niemal każdy rodzaj biżuterii. Klienci zainteresowani są bowiem kupnem nie tylko pamiątek z wakacji, ale także odważniej patrzą na wszelkie nowości i autorskie kolekcje biżuterii. – W okresie wakacyjnym dużym zainteresowaniem klientów cieszy się biżuteria srebrna wykonana z bursztynu – mówi Damian Parzek, pracownik hurtowni biżuterii Srebro. – Właściciele salonów jubilerskich najczęściej kupują tradycyjną biżuterię z bursztynu – sznurki bursztynu, korale z niego wykonane, srebrne kolczyki i pierścionki, ale także duże wisiory i broszki – dodaje.
salonach jubilerskich. Podkreślenia wymaga fakt, że klienci coraz chętniej sięgają po autorskie kolekcji biżuterii oferowane przez sprzedawców. – Biżuteria autorska, oryginalna, mimo że znacznie droższa od tej oferowanej powszechnie, znajduje odbiorców – mówi Marcin Bagiński, projektant biżuterii. – Polacy chcą się wyróżniać, posiadać coś niecodziennego, a zagraniczni turyści chcą przywieść z wakacyjnych podróżny oryginalną i funkcjonalną pamiątkę – dodaje. Dlatego też warto zaopatrzyć się w biżuterię sygnowaną marką znanego polskiego projektanta biżuterii. I, jak podkreślają specjaliści, najlepiej postawić na bursztyn. – Artyści specjalizujący się w tworzeniu biżuterii z bursztynu, najczęściej zgodnie z oczekiwaniami rynku łączą go ze srebrem – zauważa Marcin Bagiński. – Nie można jednak zapominać, że dużym zainteresowaniem cieszy się biżuteria, do której stworzenia wykorzystano bursztyn i drewno, plastik czy skórę – dodaje. Należy też pamiętać, że twórcy specjalizujący się w tworzeniu bursztynowej biżuterii chętnie przekraczają granice i eksponują właściwości „polskiego skarbu”. Stąd też w kolekcjach biżuterii z bursztynem wykorzystywane są niecodzienne materiały. – Klienci chwalą sobie łączenie drewna i bursztynu – mówi Damian Parzek. – Kolekcje takiej biżuterii przełamują schemat myślenia o biżuterii a także, co nie jest bez znaczenia, mają przystępną cenę – dodaje.
Biżuteria dla mężczyzn
Podstawowym błędem popełnianym przez sprzedawców biżuterii w okresie letnim jest niezamawianie do swoich sklepów biżuterii przeznaczonej dla mężczyzn. – Nie tylko kobiety noszą biżuterię – zauważa Damian Parzek. – Właściciele sklepów z biżuterią niechętnie decydują się na zakup męskiej biżuterii – dodaje. Warto zauważyć, że mężczyźni w czasie wolnym znacznie częściej zakładają biżuterię, nie boją się eksperymentować. Chętnie przeznaczają swoje pieniądze na zakup oryginalnych i funkcjonalnych przedmiotów. Wobec tego warto zastanowić się nad zamówieniem biżuterii przeznaczonej dla mężczyzn, którzy najchętniej decydują się na modne ostatnio skórzano-srebrne bransoletki i naszyjniki. Obserwując rynek biżuterii męskiej można zauważyć, że rośnie zainteresowanie na nietypowe sygnety oraz wisiory. – W asortymencie przeznaczonym dla mężczyzn warto posiadać autorskie prace polskich projektantów – mówi Marcin Bagiński. – Klienci kupują je ze względu na designerski charakter i pewnego rodzaju wakacyjny, ale funkcjonalny gadżet – dodaje.
Młodzieżowe gadżety
– Zamawiając biżuterię z myślą o jej sprzedaży podczas wakacji nie można zapomnieć o biżuterii „niekonwencjonalnej”, czyli o pierścionkach na palce u nóg, kolczykach do pępka, nosa, języka czy brwi oraz bransoletkach na nogi – mówi Damian Parzek. Najczęściej kupowanym rodzajem tzw. biżuterii młodzieżowej jest biżuteria wykonana ze stali chirurgicznej i srebra. W przypadku kupna tego rodzaju biżuterii klienci kierują się przede wszystkim unikatowością wzornictwa. – Polscy projektanci rzadko decydują się na wprowadzenie do swoich kolekcji biżuterii „niekonwencjonalnej”, na rynku brakuje srebrnych i złotych kolczyków do pępka, języka czy brwi z bursztynem, krzemieniem pasiastym czy ceramiką – zauważa Marcin Bagiński. – Na rynku można znaleźć biżuterię złotą z diamentami czy cyrkoniami o dość tradycyjnym wzornictwie, a w przypadku biżuterii „młodzieżowej” liczy się przede wszystkim oryginalny projekt i cena – dodaje.
Podkreślenia wymaga fakt, że na polskim rynku jubilerskim pojawia się coraz więcej hurtowni z biżuterią „niekonwencjonalną”, co powoduje, że dołączenie jej do asortymentu w salonach jubilerskich i galeriach nie jest sprawą problematyczną. – Szczególnie w okresie wakacyjnym w naszej hurtowni najlepiej sprzedają się kolczyki do pępka z kryształami Swarovskiego – zauważa Damian Parzek. – Jednak zainteresowanie tego rodzaju biżuterią w naszym kraju nie jest duże – dodaje.Bursztynową biżuterię można znaleźć niemal wszędzie, sprzedawana jest zarówno na straganach w centrach miast i na wakacyjnych kramach, jak i w najdroższych
Wakacje są czasem największego zainteresowania „biżuterią modową”. W butikach w całej Polsce dobrze sprzedają się kolorowe, unikatowe ozdoby. A na rynku pojawia się coraz więcej firm oferujących ten rodzaj biżuterii.
Klienci chcą posiadać biżuterię, która będzie wpisywała się w najnowsze trendy mody, stąd też poszukiwaną biżuterię można znaleźć zarówno w butikach, jak i w sklepach odzieżowych.
Trendy w sprzedaży
Na polskim rynku pojawia się coraz więcej miejsc, gdzie można kupić biżuterię modową. Klienci mogą zaopatrzyć się w nią w salonach odzieżowych, dobierając dodatki do swoich zakupów, mogą także kupić biżuterię w wyspecjalizowanych butikach. – Niedroga, biżuteria modowa zyskuje coraz więcej zwolenników – mówi dr Katarzyna Miśkowska, specjalistka ds. marketingu WS BiP. – Polki chcą posiadać modne dodatki, których zakup nie będzie znacznie nadwerężał finansów – dodaje. Podaż na kolorowe ozdoby powoduje, że na polskim rynku jubilerskim pojawia się coraz więcej projektantów biżuterii, specjalizujących się w produkcji biżuterii modowej. Modne dodatki wykonane są z materiałów nieszlachetnych, dzięki czemu ozdoby oferowane w polskich butikach nie są drogie i na ich zakup może pozwolić sobie niemal każdy. Ceny biżuterii modowej zaczynają się od kilku złotych. Nie można zapominać, że klientki odwiedzając butiki z modnymi dodatkami nie zadowalają się pojedynczymi egzemplarzami. – W naszych salonach jednorazowo klientki na zakup biżuterii przeznaczają od 100 do 300 złotych – mówi Anna Dziubek, właścicielka marki By Dziubeka. – Polki lubią nowości i modowe akcesoria i z chęcią podchodzą do zakupów dodatków, które świadczą o podążaniu za najnowszymi trendami w modzie – dodaje. Warto zauważyć, że w ostatnim czasie kolekcje biżuterii stały się nieodłącznymi akcesoriami modowymi. Projektanci inspirują się nowymi stylami i tendencjami w modzie i dostosowują swoją biżuterię do oczekiwań rynku.
Sezonowe trendy
W wakacyjnych kolekcjach dominują jednolite kolory. Największym zainteresowaniem Polek cieszy się wyrazista żółta, zielona, czerwona, niebieska biżuteria. – Wakacje to eksplozja koloru. Stawiamy więc na różnorodność barw oraz na blask – mówi Anna Dziubek. Klientki zwracają uwagę na jakość biżuterii i rodzaj materiału z jakiego została ona wykonana. Jeszcze do niedawna najpopularniejszym rodzajem tworzywa wykorzystywanym do produkcji modnych ozdób był plastik, teraz jego miejsce zajęła żywica. Niemniej twórcy starają się zaskoczyć klientów i sięgają po niecodzienne materiały. W tym sezonie jednym z popularniejszych materiałów jest metal, ceramika oraz szkło. – Pracujemy z różnymi materiałami. W kolekcji Lollipop wykorzystaliśmy kauczuk w energetycznych odcieniach, tworząc biżuterię idealną do noszenia podczas uprawiania sportu – mówi Anna Dziubek. – W All me proponujemy bransolety, kolczyki pierścionki i naszyjniki wykonane z błyszczącego metalu w kolorze złotym, srebrnym, różowym i czarnym. Kolekcja Ceramika wykonana jest ze skóry, metalu łączonego z kryształami Swarovskiego i ceramiki w ponad stu odcieniach kolorystycznych – opowiada. Projektanci w swoich kolekcjach stawiają także na modne od kilku już sezonów wzory zwierzęce i różnego rodzaju „gazetowe” bądź „komiksowe” nadruki. – Projektanci biżuterii modowej postawili w tym sezonie na futuryzm, w ich kolekcjach widać fascynację filmami science fiction – mówi Mikołaj Krychowski, właściciel zakładu jubilerskiego Magnolia. – W tym sezonie dobrze łączyć futurystyczne formy z dużymi, kolorowymi naszyjnikami – dodaje.
Broszki i naszyjniki
W tym sezonie najmodniejszym rodzajem biżuterii są duże bransoletki i naszyjniki. – Największym zainteresowaniem klientek cieszą się bransoletki. Bogactowo wzorów i barw w ofercie sprawia, że są one najchętniej kupowane – mówi Anna Dziubek . – Bransoletki mają również tę przewagę nad pierścionkami czy naszyjnikami, że lubią swoje towarzystwo i dobrze wyglądają noszone po kilka na jednej ręce. Dzięki temu możemy sobie pozwolić na odrobinę szaleństwa i stworzyć idealny zestaw wybierając do jednej stylizacji bransoletki z różnych kolekcji – dodaje. Powodzeniem wśród klientek cieszą się także broszki, które w tym sezonie przeżywają renesans. – Broszki przypinane są do pareo, plażowej torby czy kapelusza – zauważa Anna Dziubek .