Artykuły z działu

Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30)
w numerze 01/2013 (id:114)

Ilość artykułów w dziale: 6

pj-2013-01-01

Luksusowa bursztynowa biżuteria

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym polska biżuteria z bursztynem znajduje swoich zwolenników zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Bursztynowa biżuteria eksportowana jest do krajów Unii Europejskiej, ale także do Chin, Indii czy Stanów Zjednoczonych. Promocyjne działania polskiego rządu sprawiają, że „skarb Bałtyku” jest rozpoznawalny i chętnie kupowany.

Zainteresowanie polskim wzornictwem rośnie. Projektanci biżuterii z bursztynem starają się zaskakiwać odbiorców niekonwencjonalnymi rozwiązaniami, co sprawia że ich obiekty są nie tylko chętnie kupowane, ale wręcz poszukiwane przez klientów salonów jubilerskich na całym świecie.

pj-2013-01-32

 

Bursztynowa biżuteria dla luksusowej kobiety

Przyjęło się, że biżuteria z bursztynem to przede wszystkim biżuteria srebrna. Jeszcze do niedawna ten rodzaj biżuterii najchętniej kupowany przez osoby starsze, jednak w ciągu kilku ostatnich lat sytuacja ta powoli zmienia się. Srebrną biżuterię w naszym kraju coraz chętniej kupują kobiety poniżej 40 roku życia. – Bursztynowa biżuteria przestaje być utożsamiana z biżuterią przeznaczoną dla starszych osób zauważa Julian Krzyżak, jubiler. – Młode osoby, chcące się wyróżniać, posiadać biżuterię autorską, sięgają po srebro z bursztynem – dodaje. Niewątpliwie wpływ na taki stan rzeczy ma postawa polskich projektantów, którzy od dłuższego czasu przełamują stereotypy i umieszczają bursztyn w niecodziennej oprawie biżuteryjnej. – Srebrne kosztowności z bursztynem powoli przestają być tanią pamiątką, a stają się luksusową biżuterią nowoczesnej kobiety – mówi Julian Krzyżak. – Dzięki zaangażowaniu projektantów udaje się przełamać stereotyp, który utożsamia bursztyn z małowartościowym kamieniem, a lokuje go wśród najciekawszych, dostępnych na rynku kamieni – dodaje. Zaangażowanie artystów w proces promocji „polskiego skarbu”, a także stałe poszukiwanie rozwiązań technologicznych, nowego wzornictwa, sprawia, że bursztyn chętnie kupowany jest nie tylko w salonach jubilerskich za granicami naszego kraju, ale także w Polsce.

pj-2013-01-34

 

Oprawa bursztynu

Tworząc biżuterię z bursztynu polscy projektanci stawiają na srebro. – Srebro nieodłącznie kojarzone jest z bursztynem, dzięki temu metalowi artyści wydobywają naturalne piękno „bałtyckiego skarbu” – mówi Julian Krzyżak. – Można jednak zaobserwować, że obecnie twórcy postawili na geometryczne kształty – dodaje. W pracowniach polskich mistrzów powstaje niezwykła srebrna biżuteria „skrojona na miarę” nowoczesnych kobiet. Niektórzy projektanci tworząc swoją biżuterię wykorzystują złoto. – Najczęściej twórcy stawiają na białe złoto, doskonale komponuje się ono z bursztynem i nie łamie tradycyjnego postrzegania biżuterii bursztynowej – mówi Julian Krzyżak. – Jednak designerska biżuteria wykonana jest czasem z żółtego złota a nawet platyny. Ten ostatni przypadek spotykamy niezwykle rzadko, ze względu na cenę metalu – dodaje. Jednocześnie warto zauważyć, że na polskim rynku pojawia się bursztynowa biżuteria, w której wykorzystane zostało drewno czy nawet plastik. – Drewniana biżuteria z bursztynem cieszy się dużym zainteresowaniem, nie tylko wpisuje się w najnowsze trendy ekologiczne, ale także podkreśla walory estetyczne bursztynu – zauważa Julian Krzyżak. – Drewniana biżuteria kupowana jest zwłaszcza w naszym kraju – dodaje.

 

Bursztyn – towar eksportowy

Biżuteria z bursztynem jest jednym z najpopularniejszych rodzajów wyrobów jubilerskich sprzedawanych poza granicami naszego kraju. Istotny wpływ na taki stan rzeczy mają działania wspierające producentów biżuterii przez polskie władze. Nie wolno zapominać, że w ubiegłym roku Ministerstwo Gospodarki zawarło umowę na realizację branżowego programu promocji branży jubilersko-bursztynniczej. Wykonawcą programu zostało konsorcjum „Bursztyn Skarb Polski” w składzie: Międzynarodowe Targi Gdańskie S.A. z siedzibą w Gdańsku, Międzynarodowe Centrum Targowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Krajowa Izba Gospodarcza Bursztynu, z siedzibą w Gdańsku oraz S&A S.A, z siedzibą w Gdyni. Celem realizacji programu promocji jest wykreowanie nowych, polskich silnych marek, które rozpoznawalne będą na świecie i kojarzone przez to z krajem pochodzenia.

pj-2013-01-33

Działania promujące organizowane w ramach programu, realizowane są na terenie Polski, Niemiec, Włoch, USA i Chin. Branżowy program promocji obejmuje swym zakresem profil działalności gospodarczej przedsiębiorców zgodny z kodem Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007– Kod 32.12 – produkcja wyrobów jubilerskich i podobnych oraz 32.13 – produkcja sztucznej biżuterii i wyrobów podobnych. Dzięki działaniom podjętym przez Ministerstwo Gospodarki, a także dzięki inwencji naszych projektantów można być pewnym, że bursztynowa biżuteria będzie cieszyła się coraz większym zainteresowaniem klientów salonów jubilerskich zarówno w naszym kraju, jak i poza jego granicami.

Diamenty i inne kamienie szlachetne

Polacy, mimo kryzysu, nie zaprzestali dokonywać zakupów w salonach jubilerskich. Większość klientów nie jest zainteresowana kupnem drogiej biżuterii, ale jej tańszych odpowiedników.

Nie oznacza to jednak, że klienci nie kupują biżuterii z najdroższymi kamieniami szlachetnymi – diamentami, rubinami czy szafirami. Niemniej wybierają biżuterię tańszą, do której stworzenia wykorzystano małe kamienie. Na rynku pojawia się także sporo nowości.

pj-2013-01-30

 

Zaspokajanie oczekiwań klientów

Właściciele salonów jubilerskich wyszli naprzeciw oczekiwaniom klientów. W salonach jubilerskich w całym kraju można znaleźć pierścionki, obrączki czy kolczyki z kamieniami szlachetnymi, których cena nie przekracza 800 złotych. – Klienci oczekują pełnowartościowej biżuterii przeznaczając na nią minimalne kwoty – mówi Bogdan Wyżykiewicz, jubiler. – W salonach pojawiają się kolekcje biżuterii, gdzie kamień szlachetny widzialny jest dopiero po założeniu szkła powiększającego – dodaje. Warto podkreślić, że moda, od dłuższego czasu panująca na rynku jubilerskim, na pierścionki zaręczynowe z diamentami, sprawia, że ich sprzedaż utrzymuje się na stałym poziomie. Tylko zyski dla salonu jubilerskiego są znacznie niższe niż parę lat temu. – Nie można jeszcze narzekać, szczególnie, że znajdują się klienci, który są wstanie wyłożyć duże pieniądze na zakup pierścionka – mówi Bogdan Wyżykiewicz. – Klienci ci zainteresowani są przede wszystkim wszelkiego rodzaju nowościami, a tych na polskim rynku nie brakuje – jak choćby diamenty Crisscut® – dodaje.

pj-2013-01-31

Zainteresowanie diamentami Crisscut® wynika z faktu, że kamienie te lśnią o 30 proc. mocniej niż standardowe diamenty. Kamienie pojawiły się na rynku za sprawą projektanta polskiego pochodzenia – Christophera Slowinskiego. To właśnie pracownia Chrsitopher Designs, która opatentowała unikalny szlif diamentów, wyznaczyła nowe trendy w ich obróbce. Sekret tych kamieni polega na zastosowaniu szlifu, który posiada 121 faset. Dla porównania, tradycyjny diament posiada ich zaledwie 56, a co za tym idzie Crisscut lśni nawet o 30 proc. mocniej niż zwykły kamień. Faseta to płaszczyzna na kamieniu, która wpływa na kształt oraz intensywność odbijanego światła. Szlif diamentów Crisscut został wykonany pod odpowiednim kątem. Perfekcyjne wyszlifowanie diamentu przyczyniło się do powstania kamienia, którego blask nie ma sobie równych. Ten unikatowy, fasetowy szlif wydobywa największy błysk, podkreślając jednocześnie cały urok brylantów. Fasety, czyli oszlifowane powierzchnie, nieustannie odbijają światło jedna od drugiej i dają diamentom głębokość ognia, blask i jasność. Na stale rosnącą popularność kamieni w Polsce z całą pewnością wpływ ma fakt, że noszą go światowej sławy gwiazdy. – W Polsce jedynie firma Briju SA ma prawa do sprzedaży amerykańskich diamentów na terenie naszego kraju – mówi Bogdan Wyżykiewicz.

 

Kamienie kolorowe

Nie można zapominać, że w salonach jubilerskich znajduje się nie tylko biżuteria diamentowa. Udział kamieni kolorowych w światowym rynku jubilerskim szacowany jest obecnie na 7-8 proc. i z każdym rokiem rośnie, szczególnie na rynkach azjatyckich. Wartościowo jest to około 10-12 mld dolarów rocznie. Z tego blisko jedna trzecia przypada na rubiny i szafiry, a ponad dziesiąta część na szmaragdy. W Polsce, jak podkreślają właściciele salonów jubilerskich, nikogo nie trzeba przekonywać do biżuterii z szafirami. Niebieskie kamienie od wielu lat cieszą się zainteresowaniem Polaków. Biżuteria z szafirami sprzedaje się nad wyraz dobrze, biorąc pod uwagę sprzedaż kosztowności z innymi kamieniami kolorowymi. Warto zauważyć, że dla Polaków istnieją tylko szafiry niebieskie – każda inna barwa tego kamienia nie cieszy się popularnością wśród klientów salonów jubilerskich. – To taka nasza polska specyfika – zauważa Bogdan Wyżykiewicz. – W krajach Europy Zachodniej klienci znacznie częściej decydują się na zakup biżuterii z szafirami żółtymi, bezbarwnymi, purpurowymi czy szarymi i czarnymi – dodaje. Z całą pewnością wpływ na taki stan rzeczy ma wiedza naszych rodaków na temat kamieni szlachetnych. Szafirowa biżuteria, którą możemy znaleźć w polskich salonach jubilerskich nie jest biżuterią drogą. Złoty pierścionek z kamieniem niskiej jakości można kupić już za 300 złotych, co powoduje, że klienci decydują się na takie zakupy. – Z podobną sytuacją, jak w przypadku szafirowej biżuterii, mamy do czynienia przy biżuterii z rubinem – mówi Bogdan Wyżykiewicz. – Rubin w świadomości Polaków to kamień o barwie czerwonej, najlepiej komponujący się z żółtym złotem. Nikt w Polsce nie jest zainteresowany produkcją biżuterii z innym niż czerwony rubinem. Nie można jednak nie zauważyć, że rubinowa biżuteria staje się biżuterią coraz częściej kupowaną w naszych salonach jubilerskich. Najczęściej kupowane są pierścionki z rubinowymi oczkami, które otoczone są cyrkoniami bądź małymi brylantami.

 

Asortyment w salonie

Mimo kryzysu w żadnym salonie jubilerskim w Polsce nie może zabraknąć biżuterii zarówno z kamieniami kolorowymi, jak i diamentami. Właściciele salonów powinni zakupić albo gotową biżuterię, albo kamienie szlachetne. Jednak kupując kamienie nie mogą za kryterium wyboru obierać ceny kamienia. Poszukiwanie najtańszej oferty może skutkować utratą swoich środków finansowych. Mimo że klienci salonów jubilerskich zainteresowani są ostatnio kupnem tańszej biżuterii nie oznacza, że chcą oni otrzymywać nie w pełni wartościowy produkt. Lepiej kupować mniejsze i tańsze kamienie i je oprawiać w swojej biżuterii, niż ryzykować swoje pieniądze oraz wiarygodności w oczach klienta i kupować kamienie szlachetne niewiadomego pochodzenia.

Metale szlachetne w polskich salonach

W polskich salonach jubilerskich dominuje biżuteria z żółtego i białego złota. Klienci sklepów chętnie kupują kosztowności, które wykonane są ze złota. Polacy nie gardzą także srebrem i tytanem.

Zachowania klientów, w sklepach z biżuterią poza granicami naszego kraju, świadczą o fakcie, że stosunkowo szybko rośnie popularność „kolorowego” złota, które wykorzystywane jest przede wszystkich w kolekcjach autorskich.

 

Przełamanie stereotypów

– Klient salonu jubilerskiego myśląc o złocie ma przed oczami drogocenny, żółty metal – mówi Wiktor Namysłowski, jubiler-złotnik. – Złota biżuteria w rzeczywistości jest znacznie bardziej kolorowa – dodaje. Najpopularniejszym „kolorowym” złotem jest złoto „białe”. Pierwszy raz na rynek wprowadzone zostało w 1920 roku. Białe złoto wytwarzane jest poprzez dodanie do stopu czystego złota „białych” metali takich jak platyna, srebro, pallad. – Dodawanie do złota platyny znacznie zwielokrotnia cenę biżuterii, metal ten jest bowiem znacznie droższy niż złoto – mówi Wiktor Namysłowski. – Dlatego też niezwykle rzadko w salonach jubilerskich można znaleźć złotą biżuterię stworzoną przez dodanie platyny – dodaje. Drugim popularnym kolorem złota jest złoto różowe. – Nieśmiało właściciele salonów jubilerskich zamawiają do swoich salonów „różowe” złoto – mówi Wiktor Namysłowski. – Najczęściej wykonana jest z niej tradycyjna biżuteria – kolczyki i obrączki – dodaje. Nie można zapominać, że dzięki nowym technologiom, na rynku pojawiły się „nowe” kolory złota: czarne złoto, złoto zielone, fioletowo-purpurowe i niebieskie. – Kolorowe złoto jest tworzone przez związki metali złota (związki międzymetalicznych) lub przez nałożenie na powłokę powierzchniową złota innego metalu – dodaje. Zainteresowanie klientów salonów jubilerskich wzbudza biżuteria wykonana ze złota fioletowego. Ta odmiana nazywana też ametystowym, pozyskiwana jest poprzez stapianie złota i glinu. Związek ten posiada charakterystyczny fioletowy odcień. Zawartość złota w tym stopie wynosi około 79 proc. i jest ono uznawane za złoto 18 karatowe. Twórcy biżuterii autorskiej bardzo często wykorzystują je jako „kamień” w swojej biżuterii. – Na światowych rynkach rośnie również popularność złota niebieskiego – zauważa Wiktor Namysłowski.

pj-2013-01-28

 

 

– Złoto niebieskie jest najrzadziej stosowanym złotem w biżuterii – dodaje. Powstaje w wyniku stapiania w określonych ilościach złota i indu. Alternatywnym sposobem na pozyskanie niebieskiego złota jest utlenianie. Jako pierwszy wprowadziła do obrotu to złoto w roku 1988 firma VA Blue Gold SA of Switzerland, opierając się na patencie U.S. patent by Ludwig Muller (US P 5,059,255). Metoda polega na utlenianiu złota od 18k do 23k zawierającego żelazo i niewielkie ilości niklu w temperaturze od 450°C do 600°C przez 10 do 12 minut. Złoto zawierające 24.4 proc. żelaza i 0.6 proc. niklu tworzy niebieskozielony kolor, podczas gdy zawierające 14.4 proc. żelaza i 0.6 proc. niklu daje niebieski kolor. Za autorski projekt pierścionka wykonany przez nieznanego artystę trzeba zapłacić 1000 euro.

pj-2013-01-29

 

Zarówno w polskich, jak i zagranicznych, salonach jubilerskich coraz częściej można znaleźć biżuterię autorską wykonaną z czarnego złota. – Czarne złoto dość dynamicznie zaatakowało rynki biżuteryjne na całym świecie – mówi Wiktor Namysłowski. – Można je znaleźć zarówno w biżuterii damskiej, jak i męskiej, wykorzystywane jest także w produkcji zegarków biżuteryjnych – dodaje. Czarne złoto można pozyskać na wiele sposobów. Jednym z nich jest utlenianie stopu zawierającego kobalt, żelazo lub chrom. Przykładowo stop o składzie złoto 75 proc., kobalt 15 proc., chrom 10 proc. utlenia się w piecu o temperaturze 700-950°C. Wydaje się, że wykorzystywanie „kolorowego” złota będzie coraz popularniejsze. Twórcy, proponując kolekcje autorskie, starają się zaskoczyć odbiorcę i zaproponować możliwie najbardziej niekonwencjonalną biżuterię. – Można spodziewać się, że w Polsce w najbliższej przyszłości na rynku pojawi się wiele autorskich kolekcji stworzonych z kolorowego złota – mówi Wiktor Namysłowski. – Im ciekawsze rozwiązania technologiczne i niecodzienne materiały używane są do produkcji tym większa szansa, że znajdą swoich entuzjastów. W tych czasach klienta trzeba zaskoczyć – dodaje Wiktor Namysłowski. Srebro, tytan i platyna W ofercie niemal wszystkich polskich salonów jubilerskich można znaleźć biżuterię wykonaną ze srebra i tytanu. Z metali tych wykonywana jest przede wszystkim biżuteria autorska. – Srebro od lat cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – mówi Wiktor Namysłowski. – Szczególnie teraz, gdy Polacy przeznaczają mniejsze kwoty na biżuterię – dodaje. Godną podkreślenia wydaje się sytuacja stale rosnącego zainteresowania tytanem. Tytanowa biżuteria, szczególnie z tytanu barwionego, znalazła duże grono swoich zwolenników. A właściciele salonów jubilerskich podkreślają, że rynek ten bardzo dynamicznie się rozrasta. Z całą pewnością wpływ na taki stan rzeczy mają co najmniej dwa czynniki: stosunkowo niskie ceny i oryginalne wzornictwo. Tytanowa biżuteria tworzona jest przez artystów, którzy na rynek wypuszczają tylko krótkie serie swojej biżuterii. – Unikatowość tytanowej biżuterii sprawia, że z roku na rok wzrasta na nią zainteresowanie – mówi Wiktor Namysłowski. Nie można zapominać, że tytan jest także jednym z nielicznych metali wykorzystywanym w produkcji biżuterii męskiej. W salonach jubilerskich bardzo dobrze sprzedają się męskie, tytanowe obrączki. Stabilnie wygląda także polski rynek biżuterii platynowej. – Najbogatsi klienci ciągle kupują biżuterię platynową – mówi Wiktor Namysłowski. – Jej udział w rynku nie jest duży, ale stabilny. Szacuje się, że utrzymuje się na poziomie 3-4 proc. ogólnego rynku sprzedaży biżuterii – dodaje. Platyna to jeden z najbardziej wartościowych metali szlachetnych, najczęściej łączona jest z diamentami, dlatego też biżuteria z niej wykonana jest jedną z najdroższych dostępnych na naszym rynku. Właściciele salonów jubilerskich, w związku z ustabilizowaniem się rynku platynowej biżuterii, coraz odważniej zamawiają najdroższy rodzaj biżuterii dla swoich klientów. Dlatego też można spodziewać się, że dzięki większej dostępności oraz popularyzacji wiedzy na temat platynowej biżuterii, rynek ten będzie się rozszerzał.

Produkcja w niepowtarzalnych seriach

Producenci biżuterii prześcigają się w wymyśleniu sposobów na pozyskanie nowych klientów. Na naszym rynku najczęściej mamy do czynienia z producentami biżuterii srebrnej.

Firmy te starają się zaskakiwać swoich klientów niepowtarzalnym wzornictwem i atrakcyjną ofertą cenową.

pj-2013-01-26

 

Ręcznie robiona biżuteria

Producenci srebrnej biżuterii oferują klientom ręcznie robioną, srebrną biżuterię. Nie wykonują odlewów, co zwiększa nie tylko walory estetyczne biżuterii, ale także pomnaża jej cenę rynkową. – Produkty hand made są obecnie wysoko cenione przez klientów indywidualnych – mówi Katarzyna Bolesławiec, współwłaściciel salonu jubilerskiego Zora. – Zaopatrując się u producentów, którzy wykonują rękodzieła dysponujemy biżuterią oryginalną o niepowtarzalnym charakterze – dodaje. Zdaniem właścicieli salonów jubilerskich a przede wszystkim właścicieli galerii z biżuterią autorską, biżuteria ręcznie robiona cieszy się dużym zainteresowaniem, a co ciekawsze z każdym rokiem sprzedaje się lepiej. Tak więc producenci, którzy postawili na rękodzieło nie powinni mieć obaw co do przyszłości swoich firm. Niemniej większość producentów biżuterii stawia na różnorodność swojej oferty. Poza rękodziełem mają także biżuterię tworzoną w seriach. Z racji na trudną sytuację na rynku, producenci tworzą krótkie serie biżuterii, co sprawia, że również ona nosi znamiona biżuterii unikatowej. – Koszt jej wyprodukowania jest znacznie niższy niż wykonanie ręcznie – zauważa Katarzyna Bolesławiec. – Nie można zapominać, że dla większości klientów liczy się wysoka jakość biżuterii – dodaje.

 

Sprzedażowe pewniaki

Z danych pozyskanych od producentów biżuterii srebrnej wynika, że najlepiej sprzedają się klasyczne wzory biżuteryjne. Klienci chętnie kupują bransolety, pierścionki, naszyjniki i kolczyki. Dużą popularnością cieszy się biżuteria z bursztynem i perłami. Właściciele salonów jubilerskich i galerii chętnie zamawiają srebrną biżuterię z koralem i kamieniami półszlachetnymi. Na stałym poziomie sprzedają się dewocjonalia – srebrne krzyżyki i medaliki, wzrasta natomiast sprzedaż srebrnych łyżeczek, smoczków, które coraz częściej ofiarowywane są z okazji chrztów śwętych czy narodzin dziecka.

 

Oferta skonstruowana na miarę

Producenci srebrnej biżuterii dostosowują swoje usługi pod konkretne oczekiwania klientów. Niektórzy z nich przyjmują zamówienia na wykonanie biżuterii, gwarantując ich nienaruszalność oraz przestrzeganie praw autorskich, według wzoru zamawiającego, godzą się na wykonywanie półproduktów jubilerskich. Warto zauważyć także, że coraz większa liczba producentów wykonuje artykuły i gadżety reklamowe ze srebra, tym samym zyskując zupełnie nowe rynki zbytu. Producenci niezwykle elastycznie dostosowują się do zmieniających się wymagań oraz oczekiwań rynku, co przekłada się nie tylko na zysk, ale także na rosnący prestiż w branży i poszerzanie grona stałych klientów.

Złoto przez internet

Coraz większa liczba klientów decyduje się na zamawianie biżuterii w hurtowniach złota za pośrednictwem internetu. Większe zaufanie do transakcji handlowych za pośrednictwem sieci sprawia, że właściciele salonów jubilerskich mogą na bieżąco uzupełniać asortyment.

Hurtownie złota, działające na terytorium naszego kraju, stale uzupełniają asortyment o biżuterię wykonaną według najnowszego i najmodniejszego wzornictwa.

pj-2013-01-25

Jakość i bezpieczeństwo zakupu

Większość działających w Polsce hurtowni złotej biżuterii sprzedaje swoje towary za pośrednictwem internetu. – Taka forma kupna biżuterii jest najwygodniejsza, szczególnie jeśli trzeba zamawiać biżuterię seryjną, w której nie znajdują się żadne kamienie szlachetne – mówi Wojciech Młynkowski, właściciel salonu jubilerskiego Złotnik. – Zakupy docierają do salonu w ciągu pięciu dni w ubezpieczonej paczce – dodaje. Właściciele hurtowni złota zazwyczaj zastrzegają, że ze sprzedaży on-line mogą korzystać tylko podmioty gospodarcze prowadzące działalność jubilerską, a wartość ich zakupów musi przekroczyć 1000 złotych. Oczywiście dla stałych klientów istnieje możliwość negocjacji cen i korzystania z różnego rodzaju upustów i promocji. Właściciele sklepów z biżuterią, korzystający chętnie z zakupów przez internet, chwalą taką formę sprzedaży. Problemem jest jednak sprzedaż biżuterii z kamieniami szlachetnymi. – Im większy i bardziej wartościowy kamień, tym większa obawa przy jego zakupie – mówi Wojciech Młynkowski. – Każdy kamień jest inny, nawet najlepsze zdjęcie nie oddaje pełni jego walorów – kończy. Obawy dodaje także fakt, czy dany kamień jest autentyczny. – Małe kamienie nie posiadają certyfikatów, nie ma gwarancji, że dany kamień jest autentyczny – zauważa Wojciech Młynkowski. – Jeśli w grę wchodzą niewielkie pieniądze to podejmuję ryzyko, jeśli zależy mi na kupnie okazałej biżuterii dokonuję tego osobiście – dodaje.

 

Przedstawicielstwo handlowe

Warto podkreślić, że właściciele hurtowni ze złotą biżuterią, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, wprowadzili do swojej oferty możliwość spotkania z przedstawicielem handlowym w miejscu dogodnym dla klienta i obejrzenie biżuterii. Przedstawiciele handlowi przywożą zainteresowanemu klientowi wartościową biżuterię, którą można poddać „oględzinom”. Wizyta przedstawiciela hurtowni nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami. – Najlepszym rozwiązanie to podpisanie kontraktu handlowego z hurtownią złota – mówi Wojciech Młynkowski. – Po pierwsze obie strony nabywają do siebie zaufania, a po drugie można mieć pewność, że nawet jeśli zamówiony towar nie będzie spełniał naszych oczekiwań czy po prostu się nie sprzeda, będzie można bezpłatnie go wymienić – dodaje. Nie można zapominać, że niemal każda hurtownia złota w Polsce posiada swój „tradycyjny” sklep, gdzie można bez problemów dokonać zakupów czy podpisać kontrakt handlowy.

 

Asortyment hurtowni

Hurtownie złotej biżuterii, poza najmodniejszymi wzorami kosztowności i półfabrykatami, oferują wiele dodatkowych usług. W wielu hurtowniach złota można dokonać odlewu jubilerskiego, wystarczy tylko wybrać, bądź przekazać własny wzór na biżuterię, własne złoto a pracownicy hurtowni zajmą się resztą. Jest to niezwykle wygodne dla wszystkich tych podmiotów gospodarczych, które nie zamierzają kupować własnych maszyn czy nie dysponują własnym kruszcem. Niektóre hurtownie przeprowadzają rafinację odpadów ze złota. A także mogą odzyskać złoto z odpadów powstających w procesach produkcji detali złotniczych.

Srebro w hurcie na najwyższym poziomie

Największą liczbą klientów w czasach kryzysu mogą poszczycić się hurtownie biżuterii srebrnej. Preferencyjne warunki sprzedaży, upusty dla stałych klientów oraz wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom sprawia, że właściciele hurtowni nie muszą obawiać się stagnacji na rynku.

pj-2013-01-23

Dzięki stałemu zainteresowaniu biżuterią srebrną w polskich salonach jubilerskich, a także eksportowi biżuterii na zachód Europy, hurtownicy biżuterii srebrnej mogą poszczycić się dobrymi wynikami finansowymi a także, co wydaje się interesujące z punktu widzenia branży, niekonwencjonalnym wzornictwem.

 

Przede wszystkim klient

– W hurtowniach srebrnej biżuterii każdy właściciel salonu jubilerskie znajdzie dla siebie to czego szuka – mówi Michał Krzekowiak, pracownik hurtowni srebra z Nadarzyna. – Biżuteria oferowana w hurtowniach jest nie tylko pełnowartościowa i stworzona według trendów, ale także w pełni dostosowana do możliwości finansowych klientów – dodaje. Oferta hurtowni srebrnej biżuterii jest niezwykle bogata, począwszy od srebrnych półfabrykatów a skończywszy na pozłacanych kompletach biżuterii autorskiej. – W większości hurtowni istnieje możliwość zamówienia serii biżuterii autorskiej czy wykonania biżuterii pod konkretne zamówienie klienta – mówi Michał Krzekowiak. – Zmieniający się rynek wymusił na właścicielach konieczność dostosowania się do wymagań klientów – dodaje. Między innymi dlatego, niemal w każdej istniejącej na polskim rynku jubilerskim hurtowni, możliwa jest sprzedaż detaliczna. Niemniej właściciele hurtowni preferują klientów, którzy dokonują zakupów hurtowych. Otrzymują oni duże upusty a także przysługuje im możliwość indywidualnego negocjowania cen. Niektóre z hurtowni, starając się spełnić wszystkie wymagania stawiane przez rynek, wprowadziły do swojej oferty nawet laserowe znakowanie biżuterii. Zgodnie z prawem pobierczym Ministerstwo Gospodarki opracowało ustawę regulującą zasady obrotu wyrobami metali szlachetnych. Z przepisów wynika, że istnieje wymóg oznaczania znakiem imiennym wyrobów sprowadzanych z zagranicy, które nie podlegają obowiązkowi cechowania. Właściciele hurtowni oferują swoim klientom możliwość laserowego znakowania wyrobów. Najczęściej usługa ta wykonywana jest bezpośrednio na biżuterii. Jednak w dużej części hurtowni istnieje możliwość wykonania blaszki, na przykład według projektu klienta, którą należy dolutować do wyrobu biżuteryjnego. Niektóre hurtownie umożliwiają swoim klientom wymianę posiadanego srebra bądź starej, srebrnej biżuterii na nowe produkty. – Istnieje możliwość przesłania na adres hurtowni srebrnej biżuterii czy srebra, które chce się wymienić na dostępną w ofercie biżuterię – mówi Michał Krzekowiak – Po otrzymaniu biżuterii pracownicy hurtowni wyceniają ją i podają wartość, za jaką można dokonać zakupów z ich oferty. Ceny zazwyczaj ustalane są w oparciu o giełdową cenę srebra – dodaje.

 

Pochodzenie biżuterii

W hurtowniach srebra najczęściej można znaleźć biżuterię importowaną z Włoch, Turcji, Tajlandii i Indii. Wiele hurtowni decyduje się na sprzedaż biżuterii srebrnej pochodzącej z Meksyku czy Hongkongu. – Importowana biżuteria jest znacznie tańsza od biżuterii wyprodukowanej z „rodzimego” surowca – zauważa Michał Krzekowiak. – Duże zainteresowanie importowaną biżuterią wynika z faktu, że ta, która waży poniżej 50 gram – ważona bez kamieni – nie podlega obowiązku cechowania – dodaje. Nie dziwi wobec powyższego fakt, że największym zainteresowaniem klientów cieszy się biżuteria „lekka”. Klienci hurtowni decydują się na zakup importowanego srebra z powodu oszczędności: z jednej strony sprowadzana biżuteria jest tańsza od rodzimej, a z drugiej strony nie muszą płacić za biżuterię ważącą powyżej 50 g 0,07 zł za każdy gram zbadanego wyrobu. Korzystając z oferty hurtowni nie muszą także umieszczać na srebrnej biżuterii cechy probierczej, za którą urzędom probierczym należy zapłacić złotówkę. – W hurtowniach coraz częściej pojawia się także biżuteria wykonana przez polskich projektantów biżuterii – mówi Michał Krzekowiak. – Najczęściej sprzedawana jest ona w małych seriach – dodaje.

 

Srebrne półprodukty

Nie można zapominać, że hurtownie biżuterii srebrnej oferują także całą gamę półproduktów. Ten rodzaj najlepiej sprzedaje się przez internet. Z oferty półfabrykatów korzystają najczęściej początkujący twórcy biżuterii. Najczęściej kupowanymi półfabrykatami w Polsce są bikle i struny jubilerskie. Właściciele sklepów jubilerskich, którzy są stałymi klientami hurtowni wybierają często gotowe produkty, najczęściej kolczyki i łańcuszki, ale także krzyżyki czy brosze. – W mojej hurtowni jest wszystko czego może oczekiwać klient a jeśli nie mam czegoś w ofercie to zamawiam – mówi Michał Krzekowiak. Niezmiennie modna jest biżuteria ze srebra polerowanego. Ostatnio wielką popularnością cieszy się srebro oksydowane. – Klienci bardzo często chcą kupować srebro pokryte rodem, które nigdy nie śniedzieje i jest odporne na wszystkie zarysowania, a przy tym bardzo oryginalne – Michał Krzekowiak.