Artykuły z działu

Przeglądasz dział WZORNICTWO (id:41)
w numerze 03/2012 (id:108)

Ilość artykułów w dziale: 1

Punkt Widzenia… Tanel Veenre

Tanel Veenre jest młodym estońskim artystą. Kształcił się w dziedzinie sztuk pięknych na Estonian Academy of Arts w Estopnii i Gerrit Rietveld Academie w Holandii pod okiem prof. Ruudt Petersa. Od 1994 roku regularnie bierze udział w wystawach na całym świecie.

W tym samym roku otworzył własne studio. Tanel Veenre jest artystą, który został wielokrotnie uhonorowany, m.in. zajął w 2011 roku trzecie miejsce podczas międzynarodowego konkursu Amber Trip na Litwie, a w roku 2010 otrzymał coroczną nagrodę Kristjan Raud nadawaną przez Estońskie Stowarzyszenie Artystów. Z licznych publikacji, w których prezentowane są jego prace warto wymienić: „Lingam”, „2nd skin Cork Jewellery” czy „Triennale Europee`nne du Bijou Contemporain”. Zapraszam do punktu widzenia Tanela Veenre…

 

Biżuteria…

Stawiam znak równości między biżuterią a poezją. Szlachetne, doskonale wykończone słownictwo pewnych wzorów, niby swobodnie rozrzuconych, lecz zwartych ze sobą. Tworząc moje obiekty, jednocześnie kreuję i niszczę światy. Opowiadam o najbardziej niesamowitych miejscach, w które podążały moje myśli. Moim zdaniem rolą artysty jest snucie starożytnej opowieści. Biżuteria, jak i sztuka generalnie jest w pewnym stopniu wyolbrzymieniem czegoś osobistego. Patrząc z perspektywy emocji, biorę wyłącznie najbardziej peryferyczne odczucia zatopione w umowności sztuki. Sztuka bez wyolbrzymiania oznacza monotonną, niedokończoną kopię sztuki: bezzębną, zdrętwiałą, oziębłą. Kto potrzebuje tego rodzaju sztuki? Tajemniczość sztuki wyznacza jakość obiektu. Ona jakby intymnie coś oznajmia, lecz nie wyjaśnia nic. Zrozumienie jej jest pewną grą bez podawania prawidłowej odpowiedzi – nie pozwala na kompletną interpretację, lecz oferuje niezliczoną ilość odpowiedzi.

 

Inspiracja…

Jestem bardzo przywiązany do materiałów. Posiadam olbrzymią kolekcję obiektów, które zbierałem na przestrzeni moich podróży – to najróżniejsze rzeczy, od śmieci do diamentów, które mnie inspirują.

Materiał…

Wykorzystuję głównie materiały pochodzenia organicznego – drewno, kości, różne insekty i fragmenty tkanek zwierzęcych. Kocham ich swoiste ciepło oraz osobliwą, niewidzialną historię, którą mają do przekazania.

 

Warsztat…

Pracuję na dwa etaty: jako nauczyciel akademicki w Estońskiej Akademii Sztuki oraz jako krytyk designu dla estońskich magazynów. Ponadto jestem zaangażowany w różne projekty (edytowanie książek, pokazy mody). Jestem pracoholikiem… Kocham robić wszystko to, co sobie w życiu wybrałem. Praktycznie codziennie udaję się do mojego studia około 15.00-16.00 i zostaję w nim do późnych godzin wieczornych. Przyznam otwarcie, że zajmowanie się wieloma projektami, współpraca z galeriami, organizacja wystaw na całym świecie, zajmuje mi coraz więcej czasu i zaczyna mnie to troszkę martwić.

 

Tradycyjna czy współczesna…

Niedawno, przeprowadzałem wykład w Wilnie właśnie na ten temat. Uświadomiłem sobie znaczenie współczesnej estońskiej biżuterii. Uważam, że w Estonii obecna jest dobra symetria pomiędzy tradycją (zarówno w znaczeniu filozoficznym oraz metodycznym – Estońska Akademia Sztuk prowadzi zajęcia z tradycyjnych technik biżuteryjnych) oraz stroną konceptualną. Chciałbym w tym miejscu podziękować naszej Pani Profesor Kadri Mälk. Zbudowała dla nas solidne podstawy, abyśmy rozpięli nasze skrzydła i polecieli naprawdę wysoko!

 

Web: www.tanelveenre.com