Przeglądasz dział PANORAMA (id:47) w numerze 03/2011 (id:95)
Ilość artykułów w dziale: 8
|
|
Stale rosnące ceny złota, srebra i platyny
są dobrą wiadomością dla wszystkich
inwestorów, niestety złą dla niemal całej
branży jubilerskiej. Producenci biżuterii muszą
bowiem przeznaczyć znacznie większe kwoty
na zakup niezbędnych w nich pracy metali,
a trudno przewidzieć, czy ich nakłady finansowe
zwrócą się w najbliższym czasie.
Dynamiczny wzrost ceny złota i platyny
spowodował, że biżuteria z nich wykonana
również znacznie zwiększyła swoją wartość.
Zjawisko to bezpośrednio przełożyło się na
spadek sprzedaży złotej i platynowej biżuterii
w naszym kraju. Nie należy bowiem
zapominać, że jednym z podstawowych
czynników wpływających na zakupy Polaków
jest cena danego towaru.
Wzrost cen złota i platyny
Złoto pobija kolejne rekordy cenowe. Jego
wartość pod koniec lutego wynosiła nieco
ponad 1400 USD za uncję. Nic nie wskazuje
na to, żeby w najbliższym czasie cena złota
została ukształtowana na stałym poziomie.
Taka wiadomość z całą pewnością cieszy
inwestorów, którzy kupili akcje funduszy
inwestujących w złoto. Znacznie mniej optymistyczna
wydaje się być ta wiadomość dla
całej branży jubilerskiej. Nie można jednak
zapominać, że część klientów salonów jubilerskich
traktuje biżuterię jako lokatę swojego
kapitału i chętnie, szczególnie w ostatnim
czasie, lokuje swoje środki finansowe w złote
kosztowności. – Inwestowanie w biżuterię
nie jest w Polsce zjawiskiem częstym − mówi
Marek Nowotnik, ekonomista. – Nie można
bowiem sprzedać złotej biżuterii za taką samą
cenę za jaką pierwotnie się ją kupiło. Niemniej
na polskim rynku zdarzają się osoby, które
inwestują swoje fundusze w złote dzieła
sztuki jubilerskiej – dodaje. Polacy na zakupy
złotej biżuterii przeznaczają średnio tysiąc
złotych. Nie dziwi więc fakt, że coraz częściej
decydują się na zakupy najtańszych wyrobów,
jakie można znaleźć w salonach jubilerskich.
– Ceny złota bezpośrednio przekładają się na
branżę jubilerską – mówi Marek Nowotnik.
– Każde podwyższenie się ceny kruszca
niemal natychmiast rzutuje na spadek zakupów
w sklepach z biżuterią – dodaje.
Analogicznie do złotego wygląda rynek platyny.
Za uncję tego metalu w lutym trzeba
było zapłacić niemal 1800 USD. Podobnie
jak w przypadku złota, cena platyny także
z miesiąca na miesiąc zyskuje na wartości.
Mimo że rynek platynowej biżuterii w Polsce
nie jest duży, a klienci salonów jubilerskich
rzadko decydują się na zakupy biżuterii z niej
wykonanej, to jednak wzrost jej ceny przekłada
się na spadek zysków właścicieli salonów
jubilerskich.
Srebro coraz droższe
Warto zauważyć, że w przeciągu ostatnich
miesięcy znacznie zwiększyła się także cena
srebra. Teraz za uncję tego metalu należy
zapłacić już ponad 33 USD. Wzrastająca
cena srebra zmusza producentów biżuterii
do znacznego ograniczenia kupna surowca.
Producenci przyjęli zasadę, według której
kupują srebro w momencie, gdy sprzedadzą
wytworzoną przez siebie biżuterię. –
Zachowania takie szczególnie widoczne są
w przypadku projektantów biżuterii, którzy
tworzą niewielką ilość kosztowności – mówi
Marek Nowotnik. – W ich przypadku wzrost
ceny srebra przekłada się na ograniczenia
liczby zakupów tego kruszca – dodaje.
W najbliższym czasie sytuacja na rynkach
metali szlachetnych z całą pewnością nie
ulegnie zmianie. Analitycy spodziewają się
wręcz podniesienia się cen złota, na co wpływ
ma rosnące napięcie na Bliskim Wschodzie.
Inwestorzy bowiem zainteresowani są ulokowaniem
swoich środków finansowych
w bezpieczne aktywa, a tymi z całą pewnością
są akcje złota, srebra czy platyny. Takie
wiadomości nie cieszą producentów biżuterii,
gdyż wzrost nakładów na złoto i srebro
niekoniecznie musi przełożyć się na wzrost
sprzedaży biżuterii, szczególnie na polskim
rynku jubilerskim. Nie można jednak zapominać,
że znaczna część klientów traktuje
biżuterię jako lokatę kapitału i może zdecydować
się na jej zakup, mimo stale rosnących
cen kruszców.
24 lutego odbyła się konferencja inaugurująca projekt „Public relations a adaptacyjność i konkurencyjność MŚP”, realizowany przez Związek Rzemiosła Polskiego i współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W konferencji udział wzięli przedsiębiorcy, reprezentanci izb, cechów i stowarzyszeń branżowych oraz dziennikarze. Program spotkania objął trzy wystąpienia. − Największą barierą dla MŚP w efektywnym wykorzystywaniu możliwości oferowanych przez public relations jest brak dostatecznej wiedzy na temat technik i strategii komunikacyjnych oraz błędne przekonanie na temat niskiej skuteczności tego typu działań – powiedział podczas swojego wystąpienia Jerzy Bartnik, prezes Związku Rzemiosła Polskiego. − PR zwiększa efektywność zarządzania przedsiębiorstwem, przyczyniając się do wzrostu jego adaptacyjności i konkurencyjności oraz pomaga w elastycznym dostosowywaniu się do sytuacji rynkowej – dodał. Projekt „Public relations a adaptacyjność i konkurencyjność MŚP” realizowany jest przez Związek Rzemiosła Polskiego w ramach poddziałania 2.1.2 „Partnerstwo dla zwiększania adaptacyjności” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007−2013 i jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach projektu zorganizowanych zostanie 26 trzydniowych szkoleń z zakresu m.in.: komunikacji wewnętrznej, kontaktów z mediami, komunikacji kryzysowej czy lobbingu. Szkolenia będą trwać od marca 2011 do kwietnia 2012 roku i odbędą się we wszystkich regionach, w których zlokalizowane są izby rzemieślnicze. W warsztatach weźmie udział 520 przedsiębiorców i pracowników sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Niekwestionowaną stolicą diamentów jest Antwerpia, dlatego właśnie najnowsza kolekcja diamentowej biżuterii firmy Diamonds International Corporation powstała właśnie tam i od tego miejsca zaczerpnęła swoją nazwę. Wszystkie wzory ukazane w kolekcji antwerpskiej D.I.C zachwycają swoją subtelnością. Szerokie, wykonane z kilku szeregów maleńkich diamentów pierścionki urzekają swoim pięknem i charakterem. W kolekcji, oprócz pierścionków, dostępne są także kolczyki oraz wisiorki. Występują wzory zarówno klasyczne, jak i te lansujące najmodniejsze trendy. D.I.C. to czeska firma, której główną domeną działalności jest sprzedaż i wyrób oryginalnej luksusowej biżuterii, obrót diamentami inwestycyjnymi oraz hurtowa sprzedaż drogich kamieni. Aktualnie 80 proc. obrotu firmy stanowi produkcja i sprzedaż biżuterii diamentowej. Miesięcznie firma sprzedaje około 300 karatów.
Wszyscy złotnicy i jubilerzy mogą się zgłaszać do ogólnopolskiego konkursu
„Bursztynowe Rzemiosło”, którego rozstrzygnięcie nastąpi podczas tegorocznej
edycji targów Złoto Srebro Czas.
Celem konkursu jest ukazanie umiejętności zawodowych złotników polskich, którzy
wykonują swoją biżuterię z wykorzystaniem tradycyjnych i nowoczesnych technik złotniczych.
W pracach zgłaszanych do konkursu ważne jest kreowanie autorskiego wzornictwa,
tworzonego zgodnie z indywidualnymi potrzebami, promocja biżuterii i wyrobów
złotniczych wykonanych z wykorzystaniem bałtyckiego złota – bursztynu. Do konkursu
przyjmowane są prace w dwóch kategoriach. Konkurs zostanie rozegrany w dwóch kategoriach
wiekowych: dla juniorów, których tematem przewodnim swoich prac powinni
uczynić „Bursztynowe fantazje” oraz seniorów, którzy mogą zgłaszać swoje prace w dwóch
kategoriach tematycznych: „Bursztynowe emocje 2012″ – przedmiot użytkowy, czy
„Słowiańskie skarby” – biżuteria.
Rozstrzygnięty został konkurs „Amberif
Design Award”. Główna nagroda
przyznana została Gilbertowi Stachowi,
nagrodę bursztynową otrzymał Piotr Tołkin
natomiast nagroda srebrna została przyznana
Annie Szewczyk-Cieleckiej. Nagrody zostaną
wręczone podczas targów Amberif 2011.
Założeniem Międzynarodowego Konkursu
„Amberif Design Award” jest szeroka promocja
bursztynu jako naturalnego tworzywa
o wyjątkowych właściwościach. Dotychczas
odbyło się już 13 edycji konkursu i wszystkie
dotyczyły biżuterii.
Na polskim rynku jubilerskim pojawiła się nowa kolekcja biżuterii firmy SWATCH zatytułowana Cool – Mess. Biżuteria wpisuje się w trendy modowe przede wszystkim dzięki kolorystyce, gdyż naszyjnik, bransoletka oraz kolczyki wykonane są z wielobarwnej masy i stali szlachetnej.
W Warszawie 26 i 27 lutego odbyła się 51. edycja Międzynarodowej Wystawy
i Giełdy Minerałów, Skamieniałości i Wyrobów Jubilerskich, czyli trzeci Pałac
Minerałów. Podczas warszawskiej imprezy obecnych było ponad 200 wystawców
z kraju i zagranicy. Osoby odwiedzające wystawę mogli kupić przede wszystkim
minerały, skamieniałości, bursztyny, ale także meteoryty do produkcji biżuterii,
biżuterię artystyczną czy akcesoria jubilerskie. Wystawcy zaprezentowali
także srebrną biżuterię z kamieniami szlachetnymi czy bursztynami. Giełdzie
minerałów i wyrobów jubilerskich towarzyszyła wystawa „Agaty –
Dolnośląski Skarb” a także możliwość zasięgnięcia bezpłatnej porady
rzeczoznawcy jubilerskiego.
Po dwudziestu latach prezesury
Andrzeja Bielaka w Stowarzyszeniu
Twórców Form
Złotniczych nastąpiły wielkie zmiany. Podczas
Walnego Zgromadzenia, które odbyło się na
początku lutego, nowym prezesem wybrany
został Marcin Tymiński. STFZ jest organizacją,
która skupia polskich artystów plastyków
oraz projektantów złotej biżuterii.