Artykuły z działu

Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30)
w numerze 03/2011 (id:95)

Ilość artykułów w dziale: 5

Szlachetne kruszce i kamienie szlachetne

W świadomości Polaków kamienie szlachetne muszą zostać połączone w biżuterii ze szlachetnymi metalami. W salonach jubilerskich trudno znaleźć biżuterię, do której wytworzenia zostały wykorzystane kamienie szlachetne w połączeniu z metalami nieszlachetnymi, takimi jak stal czy tytan.

Producenci tworząc biżuterię z kamieniami szlachetnymi rzadko wykorzystują do jej produkcji srebro. Mimo że metal ten cieszy się dużym zainteresowaniem wśród klientów salonów jubilerskich.


Przede wszystkim złoto

Serca odbiorców niemal w całej Europie Zachodniej podbiło niedawno złoto w kolorze czerwonym i zielonym. Dużą popularnością cieszyło się także różowe złoto, które wykorzystywane było do produkcji biżuterii damskiej a nawet męskich dodatków, szczególnie kopert do zegarków. W Polsce jednak moda na te wyroby nie przyjęła się. Polacy upodobali sobie złoto w kolorze białym – najczęściej kupują biżuterię z niego wykonaną. Nie można zapominać, że w naszym kraju bardzo dobrze sprzedaje się również biżuteria wykonana ze złota żółtego, która zdobiona jest kamieniami szlachetnymi. – Najczęściej sprzedawana jest biżuteria wykonana z białego złota, bardzo często inkrustowana diamentami – mówi Michał Brydziński, jubiler. – Moda dyktuje warunki, nic więc dziwnego, że mało kto wyobraża dziś sobie inny pierścionek zaręczynowy niż pierścionek z białego złota z brylantem – dodaje. Producenci biżuterii wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów i oferują biżuterię wykonaną z białego złota z kamieniami szlachetnymi. W ich wzorach można znaleźć pierścionki, zawieszki i kolczyki wykonane z białego złota, w którym umieszczone zostały kamienie szlachetne, najczęściej diamenty i rubiny. – Biżuteria z żółtego złota to przede wszystkim obrączki oraz pierścionki z szafirami – mówi Tadeusz Mickowski, właściciel salonu jubilerskiego MORI sp. z o.o. – W przypadku biżuterii z szafirowymi oczkami Polacy są tradycjonalistami, najbardziej podoba im się biżuteria klasyczna – dodaje. Oczywiście w salonach jubilerskich można znaleźć szafiry oprawione w białe złoto, jednak oferta ta jest ograniczona. Znacznie częściej w białe złoto oprawiane są granaty, szmaragdy czy topazy. Ostatnio na polskim rynku jubilerskim można zauważyć tendencję kupowania przez klientów platynowej biżuterii. Mimo że platyna najczęściej łączona jest z brylantami, a co za tym idzie biżuteria z niej wykonana jest − jak na polskie warunki – droga, to coraz częściej znajdują się klienci, którzy decydują się na tego rodzaju zakupy. – Rynek biżuterii platynowej jest stosunkowo niewielki, kupnem biżuterii zainteresowane są osoby najbogatsze, które potrafią docenić kunsztowną, drogocenną biżuterię − mówi Michał Brydziński.


Nieszlachetne metale i srebro

W salonach jubilerskich niezwykle trudno znaleźć biżuterię, w której w nieszlachetne kruszce wkomponowane są kamienie szlachetne. Stal najczęściej łączona jest z kamieniami nieszlachetnymi. Mało kto decyduje się na stworzenie biżuterii ze stali czy tytanu połączonej z kamieniami szlachetnymi. – Polacy nie są zainteresowani taką biżuterią, co powoduje, że producenci nie tworzą takiego rodzaju kosztowności – mówi Michał Brydziński. – Nasi rodacy nie zdają sobie sprawy, że cenę biżuterii wyznacza przede wszystkim kamień szlachetny a nie kruszec, w który ten kamień jest oprawiony – dodaje. Z innych niż złoto i platyna kruszców, przy tworzeniu biżuterii z kamieniami szlachetnymi, nie korzystają nawet artyści i projektanci biżuterii. Powszechnie uważa się, że taki rodzaj biżuterii nie znalazłby swojego grona odbiorców. Stal czy tytan nie są uznane za metale, które mogą zostać używane do produkcji kosztownej biżuterii. – Aby sytuacja ta uległa zmianie musiałaby nastąpić zmiana w świadomości Polaków – mówi Michał Brydziński. − A klienci salonów jubilerskich powinni dostawać certyfikaty świadczące o jakości kamieni znajdujących się w biżuterii, co spowodowałoby, że kamienie odzyskałyby w mentalności Polaków swoją wartość – dodaje. Nie można jednak zapomnieć, że coraz częściej w polskich salonach jubilerskich pojawia się biżuteria srebrna z kamieniami szlachetnymi. Srebro jest bowiem metalem znacznie tańszym od złota, które cieszy się dużym powodzeniem wśród klientów polskich salonów jubilerskich. Podobnie wygląda sytuacja na rynku biżuterii artystycznej, na którym również biżuteria ze srebra jest jedną z najbardziej popularnych. Projektanci biżuterii srebrnej walcząc o potencjalnego klienta coraz częściej sięgają po kamienie szlachetne i wkomponowują je w swoje wzory. Na polskim rynku jubilerskim pojawiają się srebrne pierścionki z diamentami, rubinami, ale najczęściej z szafirami. – Szafiry komponują się ze srebrem – mówi Tadeusz Mickowski. – Taka biżuteria nie jest droga, co w przypadku polskiego rynku jubilerskiego jest bardzo ważne – dodaje. Szafiry umieszczane w srebrnej biżuterii nie należą do kamieni najwyższej jakości, jednak dzięki bardzo często stosowanej przez projektantów, niecodziennej oprawie, zyskują niepowtarzalną głębię i błękitny niemal odcień. Obserwując polski rynek jubilerski można zauważyć, że projektanci biżuterii coraz częściej w swoich projektach wykorzystują diamenty, które poddają niecodziennej obróbce. Można znaleźć srebrne pierścionki inkrustowane nieoszlifowanymi diamentami, których niecodzienność zostaje podkreślona przez surowość srebra. Jednak zjawiska obsadzania w srebrze kamieni szlachetnych nie jest zjawiskiem masowym. Z całą pewnością wpływ na ten stan rzeczy ma zainteresowanie klientów sklepów z biżuterią, którzy decydując się na zakup biżuterii z kamieniami szlachetnymi, oczekują, by były one umieszczone w złotej bądź platynowej oprawie.


Zmiany na polskim rynku

Nie można oczekiwać, że polski rynek jubilerski w najbliższym czasie ulegnie wielkiej przemianie i klienci będą zainteresowani kupnem biżuterii stalowej bądź tytanowej inkrustowanej najbardziej wartościowymi kamieniami szlachetnymi. Na Zachodzie klienci salonów jubilerskich znacznie częściej niż w naszym kraju eksperymentują i szukają kosztowności, które będą nie tylko wartościowe, ale także niecodzienne. W Polsce dominuje przeświadczenie, że biżuteria z kamieniami szlachetnymi musi zostać wytworzona z metali szlachetnych. Złoto jest metalem, który cieszy się największą popularnością. Trudno nie zauważyć, że mimo stale rosnącej sprzedaży białego złota, gros klientów polskich salonów jubilerskich decyduje się na za zakup biżuterii wykonanej z tradycyjnego żółtego złota, które traktowane jest także jako lokata kapitału. W Polsce nie przyjęła się moda na złoto czerwone czy różowe, które znalazło swoich wiernych odbiorców na Zachodzie. Trudno więc się dziwić, że na polskim rynku pojawia się stosunkowo niewielka ilość biżuterii z kamieniami szlachetnymi, do której stworzenia wykorzystuje się inny niż złoto metal.

Wzrost świadomości – wzrost zysków

Sama nazwa kamienia szlachetnego działa na klientów jak magnes. Osoby, które noszą się z zamiarem kupna biżuterii w salonie jubilerskim, chcą aby w nich biżuterii znajdowały się kamienie szlachetne.

Społeczeństwo ma małą wiedzę na temat kamieni szlachetnych, stąd też kupują zazwyczaj biżuterię z kamieniami szlachetnymi, które znają. Ostatnio jednak znacznie częściej decydują się na zakupy taniej biżuterii wykonanej z materiałów nieszlachetnych. P r z y c z y n takiego stanu rzeczy z całą pewnością jest wiele, ale jedną z najważniejszych jest brak wiedzy Polaków na temat biżuterii i kamieni szlachetnych.


Wiedza na temat kamieni

− Polacy nie mają wystarczającej wiedzy na temat kamieni szlachetnych i biżuterii – mówi Wojciech Ciechanowski, jubiler. – W swoich wyborach kierują się przede wszystkim modą. Rzadko zdarza się klient, który ma wyrobiony swój gust w dziedzinie biżuterii – dodaje. Klienci decydują się albo na biżuterię wykonaną według najnowszych trendów, albo na klastyczną złotą biżuterię. – Klienci podejmują decyzję w salonie jubilerskim, wybierając biżuterię z asortymentu jubilera – mówi Wojciech Ciechanowski. – Przed przekroczeniem drzwi jubilera rzadko są w stanie powiedzieć, czego oczekują po biżuterii, którą zamierzają kupić – dodaje. Z całą pewnością wpływ na taki stan rzeczy ma niski w społeczeństwie polskim poziom edukacji na temat kamieni szlachetnych. Nikt nie uczy Polaków, czym są i jakie właściwości mają kamienie szlachetne. Samodzielne poszukiwanie informacji przez klientów salonów jubilerskich także nie zawsze się udaje. Właściciele salonów jubilerskich powinni przywiązywać większą wagę do poszerzania wiedzy klientów na temat kamieni szlachetnych, gdyż może przełożyć się to na znaczny wzrost wpływów sektora jubilerskiego. – Polacy rozróżniają niewiele kamieni szlachetnych – mówi Wojciech Ciechanowski. – Wiedzą jak wygląda szafir czy rubin, jednak bardzo często nie są w stanie odróżnić cyrkonii od diamentu – dodaje. Polska jest jedynym krajem Unii Europejskiej, gdzie sprzedaż biżuterii z cyrkoniami jest porównywalna ze sprzedażą biżuterii z kamieniami szlachetnymi. – Za taki stan rzeczy nie można obwiniać tylko i wyłącznie małej zasobności Polaków – mówi Marek Nowotnik, ekonomista. – Dla naszych rodaków biżuteria z cyrkonią jest biżuterią z kamieniem szlachetnym – dodaje. I mimo że od czasów transformacji ustrojowej, która znacznie zmieniła polski rynek jubilerski, minęło ponad dwadzieścia lat, to stan wiedzy Polaków nie zmienił się.


Porady jubilerskie

Właścicielom salonów jubilerskich powinno zależeć, aby Polacy mieli większą wiedzę na temat biżuterii i kamieni szlachetnych. Aby tak się stało musieliby edukować swoich klientów w momencie, gdy ci zamierzają kupić biżuterię w ich salonach jubilerskich. – Wzrost wiedzy klientów – to większe zyski dla jubilerów – mówi Wojciech Ciechanowski. – Wzrost wiedzy przekłada się wprost proporcjonalnie do wzrostu zysków – dodaje. Klienci świadomi co zmierzają kupić – jaką dana biżuteria ma wartość, jaką rolę odgrywa w nim kamień szlachetny − są bardziej skłonni do wydawania większych sum na biżuterię. Uważają oni bowiem, że inwestycja w biżuterię może się opłacić, stać się dla nich zabezpieczeniem finansowym. – Jubilerzy, który podczas zakupów edukują swoich klientów, zyskują nie tylko finansowo, ale także rośnie ich prestiż – mówi Wojciech Ciechanowski. – Wśród klientów ugruntowany jest pogląd, że biżuteria jest produktem luksusowym, jednak nie każdy jej rodzaj można określić tym mianem – dodaje. Należy zauważyć, że wraz z pojawianiem się na polskim rynku taniej, masowej biżuterii, znacznie zmalały przychody salonów jubilerskich, a wpływ na takie decyzje konsumencie ma mała wiedza Polaków na temat biżuterii. – Klientom wydaje się, że jakość biżuterii, którą noszą nie ma znaczenia – mówi Wojciech Ciechanowski. – Nic bardziej mylnego, biżuteria z kamieniami szlachetnymi jest nie tylko wartościowa, ale także elegancka i prestiżowa – dodaje. Jednak obserwując polski rynek jubilerski trudno nie zauważyć, że Polki zaczęły masowo wybierać dodatki, które nie przejawiają żadnej wartości ani materialnej, ani często estetycznej. Na zakupy w salonach jubilerskich decydują się osoby, które zamierzają kupić prezent z jakiejś okazji. W Polsce rzadko można spotkać się z sytuacją, że klienci spontanicznie „wpadają” do salonu jubilerskiego, aby zapoznać się z nowymi kolekcjami biżuteryjnymi. Kupno biżuterii z kamieniami szlachetnymi jest dla Polaków wyjątkowym zdarzeniem. – Mimo że w salonach jubilerskich można kupić na przykład złotą zawieszkę z szafirem za sto złotych, to Polacy nie wiedzą o tym – mówi Wojciech Ciechanowski. – Wydaje mi się, że wizyta w salonie jubilerskim musi wiązać się z ogromnyim kosztami – dodaje. Nie można zapominać, że ceny kamieni szlachetnych są bardzo zróżnicowane, podobnie jak biżuteria, która zostanie z ich wykonana. Dla naszych rodaków bardzo ważną przesłanką przy zakupie biżuterii jest wiedza, że został w niej umieszczony kamień szlachetny.


Promocja sklepu

Część właścicieli salonów jubilerskich wykorzystuje możliwości, jakie otworzyły się na polskim rynku jubilerskim związane ze zwiększonym zainteresowaniem Polaków kupnem biżuterii. Oferują oni tanią biżuterię z kamieniami szlachetnymi, szczególnie często wykorzystując szafiry. Dzięki tym zabiegom umożliwiają klientom salonów jubilerskich zakup pełnowartościowej biżuterii z kamieniami szlachetnymi w niskich cenach, a z drugiej strony promują swój sklep oraz przyczyniają się do wzrostu świadomości Polaków na temat biżuterii z kamieniami szlachetnymi. Kamienie wykorzystywane do produkcji biżuterii nie są wysokiej jakości, jednak są to kamienie szlachetne, które cieszą się dużym zainteresowaniem wśród klientów salonów jubilerskich. W ciągu minionego roku można było zaobserwować tendencję, że w sklepach jubilerskich pojawiały się tanie kamienie szlachetne, a klienci bardzo chętnie decydowali się na ich zakupy. Nie udało się jednak właścicielom salonów jubilerskich przekuć zainteresowania tanią biżuterią na częstsze wizyty w ich salonach. Można zastanawiać się nad prowadzeniem kampanii marketingowych, jednak znacznie prostszym i bardziej efektywnym sposobem na zwiększenie zainteresowania klientów zakupami w salonach jubilerskich jest prowadzenie systematycznej akcji edukacyjnej polskiego społeczeństwo w zakresie wiedzy na temat kamieni szlachetnych i biżuterii, w którą zaangażować powinna się cała branża jubilerska.

Kamienie szlachetne dla jubilera

Producenci i twórcy biżuterii coraz częściej stoją wobec dylematu, skąd wziąć odpowiednie kamienie jubilerskie do produkcji swojej biżuterii. Na rynku pojawia się coraz większa liczba podmiotów gospodarczych, które oferują kamienie jubilerskie po okazyjnych cenach. Polscy twórcy biżuterii coraz częściej także dokonują zakupów kamieni szlachetnych za pośrednictwem sieci.

Nie można jednak zapominać, że kupowanie kamieni jubilerskich obarczone jest dużym ryzykiem i każda osoba dokonująca zakupów powinna dołożyć wszelkiej staranności, aby nie stać się ofiarą oszustwa.


Kamienie w biżuterii

Kamienie szlachetne są jednym z podstawowych produktów, które musi posiadać każda osoba zawodowo zajmująca się produkcją biżuterii. To one bowiem są w biżuterii najważniejsze. Decydując się na zakup kamieni szlachetnych, jubilerzy muszą zwracać szczególną uwagę zarówno na właściwości estetyczne kamienia, jak i na ich jakość i cenę. – Twórcy biżuterii ostatnio zwracają uwagę przede wszystkim na cenę kamienia szlachetnego – mówi Bartłomiej Wiśniewski, jubiler. – Jakość i właściwości kamienia nie są dla nich priorytetem – dodaje. Dlatego też coraz więcej podmiotów gospodarczych zajmujących się obrotem kamieniami szlachetnymi na polskim rynku stara się zachęcić potencjalnych kupujących wszelkiego rodzaju promocjami i obniżkami cen. Zazwyczaj jest to tylko efekt marketingowy, którego zadaniem jest zainteresować potencjalnego klienta swoimi towarami, podczas gdy cena kamienia jest odpowiednia do jego wartości rynkowej. Jednak nie można wykluczyć, że pod działaniami promocyjnymi kryją się oszustwa. Na polskim rynku pojawiają się bowiem oferty, w których kamienie szlachetne oferowane są po cenach znacznie niższych niż wynosi ich wartość rynkowa. W takiej sytuacji nie należy oczekiwać, że kamienie szlachetne, które zamierzamy kupić, będą spełniały nasze oczekiwania. – Należy pamiętać, że niska cena nie zawsze jest oznaką promocji – mówi Bartłomiej Wiśniewski. – Znacznie częściej sprzedawcy, bazując na niewiedzy kupujących, oferują niskowartościowe kamienie. Kamień szlachetny, który posiada pełnię swoich właściwości, musi kosztować – dodaje. Nie należy zapominać, że każdy kamień szlachetny, który zmierzamy kupić, powinien mieć odpowiedni certyfikat potwierdzający jego autentyczność. Certyfikaty wydawane są przez wiarygodne laboratoria gemmologiczne. Certyfikaty odgrywają szczególną rolę w przypadku diamentów. Kupując bowiem kamień z certyfikatem, po pierwsze zdajemy sobie sprawę z czystości danego kamienia, a po drugie możemy dany certyfikat przekazać klientowi, co sprawi, że nasza firma będzie w jego oczach postrzegana jako wiarygodna. Należy pamiętać, że sprzedawca kamieni szlachetnych powinien dysponować odpowiednim dokumentem gwarantującym, że sprzedawany przez niego kamień ma odpowiednie właściwości. Certyfikaty gwarantują kupującemu, że kupiony przez nas kamień nie jest imitacją ani synt e t y k i e m . Odpowiedni certyfikat powinien zawierać kompleksowy opis jakości kamienia a także dane dotyczące kształtu, masy, stopnia czystości, fluorescencji, barwy, wymiaru, proporcji oraz wykończenia. Certyfikat powinien także zawierać schemat kamienia, na którym zaznaczane są najważniejsze znamiona. W przypadku, gdy dany sprzedawca kamieni szlachetnych nie posiada odpowiednich dokumentów, które gwarantują za jakość danego kamienia, osoba decydująca się na zakup może skorzystać z oceny rzeczoznawcy jubilerskiego. Rzeczoznawcy, których listą można znaleźć na stronie internetowej Stowarzyszenia Rzeczoznawców Jubilerskich, będą w stanie ocenić, czy kamień, który zmierzamy kupić, jest pełnowartościowym kamieniem szlachetnym. – Nie wolno zapominać, że złotnik czy jubiler ma prawo nie znać się na wszystkim i niekoniecznie będzie w stanie rozróżnić diament od jego imitacji − mówi Bartłomiej Wiśniewski. – Warto korzystać z porad fachowców i kupować kamienie tylko u zaufanych firm – dodaje.


Kupowanie kamieni przez internet

Coraz częściej na polskim rynku można spotkać się z sytuacją obrotu kamieniami szlachetnymi za pośrednictwem sieci internetowej. W przypadku, gdy kupujemy kamienie od zaufanego sprzedawcy, sytuacja nie jest problematyczna. Kłopotów może dostarczyć chęć kupienia kamieni szlachetnych od firm, których nie znamy bądź poprzez portale aukcyjne. – Kupowanie kamieni przez internet przypomina zabawę w rosyjską ruletkę – mówi Bartłomiej Wiśniewski. – Może dokonamy zakupu o jaki nam chodziło, może zostaniemy okradzieni – dodaje. Kamienie szlachetne są towarem, którego właściwości nie odda nawet najlepiej zrobione zdjęcie. Nikt siedzący z drugiej strony monitora komputerowego nie jest w stanie zweryfikować prawdziwości opisu danego kamienia, dlatego też dokonywanie tego rodzaju zakupów obarczone jest sporym ryzykiem. Szczególnie, że w na aukcjach internetowych można znaleźć kamienie szlachetne w cenach znacznie niższych od ich wartości rynkowych. – W takim przypadku − moim zdaniem − nie należy kusić się na okazję, gdyż kamień szlachetny, który jest wystawiony na sprzedaż, może nie być kamieniem, który zmierzamy kupić a pieniądze, które za niego zapłacimy, będzie mam odzyskać strasznie trudno – mówi Bartłomiej Wiśniewski. Mimo że w Polsce obowiązuje ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z dnia 31 marca 2000 r.) według której klient może odstąpić od umowy sprzedaży w przeciągu dziesięciu dni od dnia zakupu bez podania przyczyny swojej decyzji, to w przypadku zakupu kamieni szlachetnych takie działanie jest znacznie utrudnione. W przypadku, gdy trafimy na nieuczciwego sprzedawcę nie odzyskamy swoich pieniędzy i zostaniemy z bezwartościowym kamieniem. Niektórzy z producentów i twórców biżuterii decydują się także na zakupy kamieni za pośrednictwem sieci korzystając z zagranicznych portali aukcyjnych. W tym przypadku ryzyko straty wynikające z niedotrzymania warunków przez nierzetelnego sprzedawcę jest jeszcze większe niż w przypadku zakupów dokonywanych na terytorium Polski. – Nie ma recepty na dokonywanie w pełni satysfakcjonujących zakupów kamieni szlachetnych korzystając z internetu – mówi Bartłomiej Wiśniewski. – Jeśli decydujemy się na taką formę zakupów, powinniśmy dokonywać ich u znanych, wiarygodnych sprzedawców o uznanej na rynku opinii – dodaje. Producenci biżuterii nie powinni inwestować swoich środków finansowych w kamienie nieznanego pochodzenia ani kupować ich od niesprawdzonych sprzedawców, gdyż takie zachowanie może narazić ich na straty.


Kamienie szlachetne w biżuterii

Podejmując decyzję o zakupie kamieni szlachetnych, kryterium wyboru nie powinno opierać się tylko na cenie kamienia. Poszukiwanie najtańszej oferty może skutkować utratą swoich środków finansowych. Mimo że klienci salonów jubilerskich zainteresowani są ostatnio kupnem tańszej biżuterii to nie oznacza, że chcą oni otrzymywać nie w pełni wartościowy produkt. Lepiej kupować mniejsze i tańsze kamienie i je oprawiać w swojej biżuterii, niż ryzykować pieniądze oraz wiarygodności w oczach klienta.

Oczko z brylancikiem

Diamenty są kamieniami, które w Polsce sprzedają się najlepiej. Klienci kupują pierścionki z diamentowymi oczkami, a jubilerzy spełniając ich oczekiwania oferują najbardziej nawet wyszukane wzory z tymi drogocennymi kamieniami szlachetnymi.

Mimo kryzysu w branży jubilerskiej, biżuteria z diamentami, a w szczególności pierścionki z brylantami, cieszą się ogromnym zainteresowaniem klientów. Polacy wybierają zazwyczaj klasyczne pierścionki z brylantowymi oczkami, jednak coraz częściej można spotkać się z przełamywaniem mody na klasyczne modele.


Obrączki i pierścionki

W każdym niemal salonie jubilerskim w Polsce oferowane są kolekcje diamentowej biżuterii. Szczególnie duży wybór znajduje się w asortymencie pierścionków z brylantowymi oczkami. – W naszym kraju najlepiej sprzedaje się biżuteria z małymi brylancikami, których jakość nie jest najlepsza – mówi Piotr Wigoliński, importer diamentowej biżuterii. – Jednak w naszym społeczeństwie można zauważyć tendencje, że lepszy byle jaki diament niż każdy inny kamień szlachetny – dodaje. Małe kamienie niskiej jakości nie są drogie, co z kolei powoduje, że klienci coraz częściej wybierają modne pierścionki z brylantami. Moda na pierścionki z brylantami, która przywędrowała do nas z Zachodu, spowodowała, że coraz popularniejsze są także obrączki z tymi drogocennymi kamieniami. Klienci salonów jubilerskich w ciągu ostatniego roku znacznie częściej niż dotychczas decydowali się na zakup obrączki inkrustowanej brylantem. – Obrączka, szczególnie damska, jest dostosowywana do preferencji klientki, ale także do pierścionka zaręczynowego − mówi Michał Brydziński, jubiler. – Producenci biżuterii z diamentami dostosowują swoją ofertę do preferencji klientów i przygotowują szeroką paletę obrączek z brylantowymi oczkami. Właściciele salonów jubilerskich podkreślają, że rzadko kupowana jest biżuteria z diamentami dużymi, pełnowartościowymi. – Oferta w polskich salonach jest bogata, jednak klienci nie kupują najdroższej biżuterii, gdyż nie stać ich na to – mówi Michał Brydziński. – Najczęściej zadowalają się samym faktem, że w ich pierścionku czy obrączce znajduje się diament, a jakiej jest on jakości jest dla nich sprawą drugorzędną – dodaje.


Wysublimowany klient

Obserwując polski rynek jubilerski można także zauważyć, że znaczna część klientów chce posiadać oryginalny pierścionek z brylantowym oczkiem. W wielu salonach jubilerskich istnieje już możliwość zaprojektowania biżuterii pod specjalne zamówienie klienta. – Indywidualne projekty mało różnią się od tych wykonywanych masowo – mówi Michał Brydziński. – Zazwyczaj klientom zależy na dodaniu do pierścionka obok brylanciku innego kamienia szlachetnego bądź jakiegoś osobistego rytu – dodaje. Jednak niezmiennie Polacy nawet w swoim autorskich propozycjach − szczególnie dotyczy to biżuterii ślubnej − decydują się na diamenty. I nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie sytuacja ta miała ulec zmianie. Właściciele salonów jubilerskich oraz producenci biżuterii tworzą więc biżuterię z diamentami. – Najlepiej sprzedają się tradycyjne wzory – mówi Piotr Wigoliński. – Jednak znaczna część klientów zdecydowana jest na zakup bardziej wyszukanej diamentowej biżuterii, gdzie choćb y b r y lant nie jest umieszczony w klasyczny sposób – dodaje. I dlatego w salonach jubilerskich można znaleźć kolekcje biżuterii, która przełamuje najpopularniejsze tendencje. Coraz częściej zdarza się, że w ofercie salonów jubilerskich można znaleźć biżuterię wykonaną przez artystów – złotników, którzy decydują się na użycie do jej produkcji brylantów. Jednak biżuteria według niepowtarzalnego wzoru i ręcznie robiona jest dużo droższa niż seryjne produkcje. – Za jakość i oryginalność trzeba zapłacić – mówi Piotr Wigoliński. – Klienci powoli zdają sobie sprawę, że kupując tak zwaną biżuterię artystyczną kupują nie tylko kosztowny drobiazg, ale także podkreślają tym samym swoją nietuzinkowość – dodaje. Obserwując preferencje klientów właściciele salonów jubilerskich starają się posiadać w swoim asortymencie autorskie kolekcje biżuterii z diamentami.


Tylko brylant

W Polsce najbardziej popularnymi rodzajami diamentów są diamenty przezroczyste, które podlegają szlifowi brylantowemu. Na Zachodzie takie tendencje powoli zostają przełamywane. Najbardziej cenionymi diamentami są oczywiście diamenty przezroczyste, ale także te, które posiadają odcień błękitny. Przez znawców doceniane są także diamenty o zabarwieniu żółtym, zielonym czy brązowym. W naszym kraju jednak tego rodzaju kamieni trudno szukać w salonach jubilerskich. Jednym z czynników takiego stanu rzeczy z całą pewnością jest c e n a . Kolorowe d i a menty są bowiem w takiej samej cenie jak kamienie przezroczyste, a w Polsce utarło się przekonanie, że diamenty muszą być bezbarwne.


Ogólnoświatowa tendencja

W niemal każdym państwie europejskim klienci salonów jubilerskich traktują biżuterię z diamentami jako lokatę kapitału. Dlatego też zdecydowani są kupować biżuterię z wartościowym, dużym kamieniem szlachetnym, który posiada certyfikaty jakości. Zdają bowiem sobie sprawę, że posiadanie wiarygodnego certyfikatu jakości danego kamienia sprawi, że stanie się on lokatą kapitału, a nie tylko wartościową ozdobą. W Polsce mało osób przywiązuje wagę do certyfikatów. Klienci nie wymagają, aby sprzedawcy biżuterii przedstawili im certyfikat uwiarygodniający jakość kupowanego przez nich kamienia. Warto jednak zauważyć, że w krajach Europy Zachodniej do każdego rodzaju biżuterii z diamentami dołączany jest dokument, który zawiera wszelkie niezbędne dane dotyczące kamienia szlachetnego. Można przypuszczać, że także w Polsce klienci zaczną wymagać od właścicieli salonów jubilerskich certyfikatów na biżuterię, którą kupują w ich salonach.


Diamentowa Polska

Diamentowy rynek jubilerski jest w Polsce ukształtowany i nic nie wskazuje na to, że w najbliższym czasie sytuacja ta ulegnie zmianie. Polacy są zdecydowani na kupno brylantowej biżuterii – kupują szczególnie biżuterię ślubną i z całą pewnością moda na nią nie przeminie w nadchodzącym roku. Zmienić mogą się za to preferencje klientów w zakresie wzornictwa. Coraz częściej bowiem klienci salonów jubilerskich decydują się na zakup diamentowej biżuterii artystycznej. Warto zauważyć, że priorytetową sprawą, na jaką zwracają uwagę klienci przy doborze brylantowej biżuterii, jest − co nieco zaskakuje − jej cena. Bardzo dobrze sprzedają się w Polsce pierścionki z najniższego segmentu cenowego, których wartość nie przekracza dwóch tysięcy złotych. Producenci brylantowej biżuterii nie muszą obawiać się, że w nadchodzącym sezonie ich obroty spadną. Ich jednym zmartwieniem powinno stać się stałe dostosowanie swojej oferty do preferencji klientów. Analitycy podkreślają, że moda na brylantową biżuterię nie przeminie. A nawet zacznie się rozwijać, gdyż coraz więcej Polaków zainteresowanych jest już nie tylko kupnem pierścionków z brylantami ale także obrączek ślubnych z tymi szlachetnymi kamieniami.

Biżuteria z szafirem i rubinem

Pierścionki z szafirowymi i rubinowymi oczkami cieszą się w Polsce dużą popularnością. Klienci salonów jubilerskich bardzo często decydują się na zakup biżuterii z tymi kamieniami.

W salonach jubilerskich najczęściej kupowane są złote pierścionki z szafirowymi oczkami, ale swoich odbiorców znajdują także kolczyki i zawieszki, do których wytworzenia wykorzystano niebieskie szafiry. Można zaobserwować także renesans rubinu, który jeszcze do niedawna był kamieniem zapomnianym przez Polaków, a teraz biżuteria z niego wykonana znajduje coraz liczniejsze grono odbiorców.


Kamienie od zawsze popularne

Szafir należy do tej samej grupy korundu co rubin. Gemmolodzy stwierdzili, że barwa szafiru jest skutkiem domieszek związków żelaza i tytanu. Te najpiękniejsze pochodzą z Kaszmiru – mają głęboką, czystą barwę o odcieniu aksamitnym, co powoduje, że kamień wydaje się nieprzezroczysty. Szafiry z Syjamu są o wiele jaśniejsze i nie mają aksamitnego blasku kamieni kaszmirskich. Najbardziej pożądane przez jubilerów kamienie pochodzą ze Sri Lanki. Na polskim rynku można spotkać także kamienie z Australii – ciemne szafiry, które w świetle sztucznym wydają się nieprzezroczyste, prawie czarne. Szafiry występują także w Birmie, Afganistanie, Pakistanie, Chinach, w górach Uralu i Tanzanii. Warto zauważyć, że i na ziemiach polskich w okolicy Złotoryi wydobywano te drogocenne kamienie. – Szafiry są kamieniami, które cieszą się dużą popularnością wśród naszych rodaków – mówi Tadeusz Mickowski, właściciel salonu jubilerskiego MORI sp. z o.o. – Moim zdaniem wynika to z faktu, że szafiry są powszechnie znane przez Polaków i moda na nie przemija wraz z pojawieniem się nowych trendów w modzie jubilerskiej – dodaje. Na biżuterię z szafirami zawsze znajdą się klienci, stąd też w salonach jubilerskich można znaleźć nowoczesne kolekcje biżuterii z niebieskim kamieniem.


Tradycyjne wzory

Warto zauważyć, że największą popularnością cieszą się tradycyjne wzory biżuterii szafirowej. Klientom zależy na zakupie pierścionka, naszyjnika czy kolczyków, których wzornictwo będzie bardzo tradycyjne. – W projektach twórców biżuterii w s p ó ł czesnej rzadko można znaleźć biżuterię z szafirami – mówi Tadeusz Mickowski. – Te kamienie są poza sferą ich zainteresowania, uważają, że formuła na nie dawno się wyczerpała. Wydaje się także, że trud wykonania nowoczesnej biżuterii z szafirem poszedłby na marne, gdyż klienci nie są gotowi na eksperymenty – chcą tradycyjnej biżuterii – dodaje. Niebieskie kamienie od wielu lat cieszą się zainteresowaniem Polaków. Biżuteria z szafirami sprzedaje się nad wyraz dobrze, biorąc pod uwagę sprzedaż kosztowności z innymi kamieniami kolorowymi. Warto zauważyć, że dla Polaków istnieją tylko szafiry niebieskie – każda inna barwa tego kamienia nie cieszy się popularnością wśród klientów salonów jubilerskich. W polskich sklepach jubilerskich rzadko można znaleźć biżuterię wykonaną z szafirów, których barwa jest inna niż niebieska. W krajach Europy Zachodniej klienci znacznie częściej decydują się na zakup biżuterii z szafirami żółtymi, bezbarwnymi, purpurowymi czy szarymi i czarnymi. – Dla Polaków czarny czy żółty szafir to nie jest szafir – mówi Tadeusz Mickowski. – Z całą pewnością wpływ na taki stan rzeczy ma wiedza naszych rodaków na temat kamieni szlachetnych – dodaje. Wpływ na dużą sprzedaż biżuterii z szafirami ma także cena kamienia, który używany jest do jej produkcji. Szafirowa biżuteria, którą możemy znaleźć w polskich salonach jubilerskich, nie jest biżuterią drogą. Złoty pierścionek z kamieniem niskiej jakości można kupić już od 400 złotych, co powoduje, że klienci decydują się na takie zakupy. Nie można zapominać, że w Polsce duży wpływ na decyzje zakupowe ma cena danego produktu. – Szafir jest kamieniem szlachetnym i ładnym a przy tym, w biżuterii sprzedawanej w naszym kraju, dość niskiej jakości, przez co tanim – mówi Tadeusz Mickowski. – Nie powinno więc dziwić wielkie nim zainteresowanie – dodaje.


Powrót rubinu

Z podobną sytuacją, jak w przypadku szafirowej biżuterii, mamy do czynienia przy biżuterii z rubinem. Rubin w świadomości Polaków to kamień o barwie czerwonej, najlepiej komponujący się z żółtym złotem. – Żadna inna barwa rubinu nie znajduje się w sferze zainteresowania Polaków – mówi Wojciech Badryl, sprzedawca biżuterii. – Nikt w Polsce nie jest zainteresowany produkcją biżuterii z innym niż czerwony rubinem − z jednej strony ze wzglądu na cenę kolorowych rubinów, z drugiej na brak zainteresowania klientów – dodaje. Nie można jednak nie zauważyć, że rubinowa biżuteria staje się biżuterią coraz częściej kupowaną w naszych salonach jubilerskich. Wpływ na taki stan rzeczy ma z całą pewnością niezwykły wygląd i właściwości kamienia szlachetnego jakim jest rubin. Po latach braku zainteresowania tradycyjną biżuterią z rubinem, w ostatnim czasie Polacy coraz częściej decydują się na zakup tradycyjnej biżuterii z rubinem. Najczęściej kupowane są pierścionki z rubinowymi oczkami, które otoczone są cyrkoniami bądź małymi brylancikami. – Klastyczna biżuteria z rubinem doczekała się swojego renesansu – mówi Wojciech Badryl. – Najczęściej kupowanymi kosztownościami z rubinem są pierścionki, nie można jednak także nie zauważyć, że klienci decydują się także na kolczyki i zawieszki – dodaje. Klienci salonów jubilerskich zainteresowani są kupnem kamieni tanich, których w Polsce nie brakuje.


Właściwości rubinu

W biżuterii rubinowej, którą można nabyć w salonach jubilerskich, rzadko można spotkać najszlachetniejsze okazy tego drogocennego kamienia. Najpiękniejsze rubiny pochodzą z Birmy, gdzie wydobywa się je z wapieni, piasków, żwirów lub po prostu z gleby. Rubiny czystej wody osiągają ceny diamentów. – W Polsce sprzedają się przede wszystkim rubiny żeńskie, czyli te które mają jaskrawy odcień – mówi Wojciech Badryl. Tak zwane rubiny męskie, czyli kamienie o bardzo ciemnym, wręcz filetowym lub niebieskim odcieniu, nie cieszą się w naszym kraju dużym zainteresowaniem. – W latach 50. popularne były męskie sygnety z rubinowymi oczkami, lecz teraz moda na nie odeszła i raczej nie można spodziewać się, aby sytuacja w najbliższym czasie uległa zmianie – mówi Tadeusz Mickowski. Nie można zapominać o fakcie, że w Polsce stosunkowo mało produkuje się biżuterii z rubinem, większość asortymentu w salonach jubilerskich pochodzi z importu. Sytuacja ta, jak podkreślają jubilerzy, wynika z faktu, że rubiny są niezwykle trudne w obróbce, podczas szlifowania bowiem kamień ten traci prawie połowę swojej objętości.