Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30) w numerze 03/2022 (id:189)
Ilość artykułów w dziale: 3
|
|
Pandemia wymusiła zmiany na polskim rynku jubilerskim. Większość sprzedawców, twórców i producentów biżuterii przeniosła swoją ofertę do sieci, gdzie poszukiwała sposobu na pozyskanie nowych klientów. Decyzja o poszerzeniu oferty o sprzedaż online przez większość uczestników rynku oceniana jest pozytywnie, gdyż dzięki niej poszerzyli oni zakres swojej działalności i zwiększyli grono potencjalnych klientów. Nie należy jednak zapominać, że klienci stale poszukują czegoś nowego, co zmusza właścicieli sklepów internetowych do stałej aktualizacji swojej oferty.
Wizualna strona sklepu internetowego to w dzisiejszych czasach wizytówka marki biżuteryjnej. Samo posiadanie sklepu w sieci w żadnej mierze nie zapewni sukcesu, należy stale go udoskonalać, aby nie stracić zainteresowania klientów. Dlatego też doskonałym uzupełnieniem platformy sprzedażowej jest posiadanie mediów społecznościowych, za pomocą których można komunikować się z potencjalnymi klientami. Im więcej pracy włożymy w promocję marki w świecie cyfrowym, tym większa szansa na sukces.
Stworzenie idealnej platformy sprzedażowej
– Pandemia sprawiła, że znacznie chętniej Polacy zaczęli dokonywać zakupów biżuterii przez internet, ale z upływem czasu stali się coraz bardziej wymagający względem sklepów, w których tych zakupów dokonują – mówi ekonomista Marek Nowotnik. – Klienci chcą, aby kupno przez internet sprawiało im taką samą przyjemność jak zakupy w tradycyjnym sklepie, a to można osiągnąć jedynie wówczas, gdy sklep jest funkcjonalny, przejrzysty i pozwala wygodnie dokonywać zakupu – tłumaczy. Dokonując zakupu biżuterii przez internet, klienci chcą mieć przede wszystkim pewność bezpieczeństwa, co oznacza, że sklep internetowy musi mieć stronę zabezpieczoną certyfikatem SSL, gdyż tylko wówczas klienci mają pewność, że ich pieniądze są bezpieczne. Dla Polaków jest także niezwykle ważna możliwość nawiązania kontaktu z obsługą klienta w czasie podejmowania decyzji zakupowej. Doskonałym narzędziem jest czat, który pozwala na nawiązanie rozmowy z obsługą sklepu, która natychmiast może odpowiedzieć na pytania czy pomóc w podjęciu decyzji odnośnie biżuterii.
Poza czatem warto zastanowić się nad linią telefoniczną, na której stale dyżuruje pracownik gotowy do pomocy klientowi. Ważne, aby klienci mieli możliwość porozmawiania z obsługą sklepu także wieczorem. Z badań opublikowanych przez amerykańską firmę badania opinii publicznej ISTRE wynika, że klienci dokonują zakupów biżuterii przede wszystkim wieczorem, kiedy mają czas na wybranie odpowiedniego modelu biżuterii. – Strona internetowa wirtualnego sklepu musi nienagannie działać na smartfonach – dodaje Marek Nowotnik. – Należy pamiętać, że Polacy dokonują zakupów, używając swoich smartfonów, a nie komputerów, i właściciele sklepów jubilerskich muszą te preferencje klientów uwzględnić, przygotowując ofertę dla nich – wyjaśnia. Niezwykle ważne jest także, aby istniała możliwość wyboru sposobu dostawy biżuterii, oczywiście im więcej możliwości, tym lepiej.
Warto zauważyć, że najchętniej Polacy wybierają możliwość odbioru zamówionych produktów w paczkomatach. Popularna jeszcze do niedawna dostawa kurierska cieszy się obecnie coraz mniejszym zainteresowaniem klientów, ale nie może jej zabraknąć w naszej ofercie. Jednocześnie należy zadbać, aby klienci mieli możliwość szybkiego zwrotu zamówionego towaru w taki sam sposób, w jaki go otrzymali. Klienci zwracają także uwagę na możliwość dokonywania zakupów bez konieczności rejestracji w danym sklepie. – Polacy chcą, aby zakupy były przyjemne, a nie wymagały od nich wypełniania kolejnych kwestionariuszy – mówi Marek Nowotnik. – Oczywiście klienci, którzy zdecydują się na rejestrację, powinni zostać nagrodzeni w postaci przyznania rabatów czy zniżek na zakup kolejnych modeli biżuterii – dodaje.
Media społecznościowe
Doskonałym uzupełnieniem sklepu internetowego są media społecznościowe, które ułatwiają kontakt z klientami, a także pozwalają na przekazywanie informacji na temat nowości pojawiających się w sprzedaży. Właściciele sklepów internetowych powinni zastanowić się nad prowadzeniem Instagrama, na którym na bieżąco pokazywaliby zdjęcia swojej biżuterii i prosili o przesyłanie zdjęć klientów w biżuterii. Istagram daje także możliwość zbudowania wizerunku marki i opowiadania historii o naszej biżuterii. Warto także rozważyć posiadanie TikToka, który umożliwia tworzenie krótkich filmów na temat biżuterii, historii marki, jej filozofii czy podzielenie się spostrzeżeniami na temat użytkowania biżuterii.
Warto podkreślić, że TikTok jest niezwykle popularny wśród młodego pokolenia, co może przełożyć się na zwiększenie zainteresowania naszą biżuterią wśród nich. – Im więcej mediów społecznościowych będziemy mieli do dyspozycji, tym większa szansa na zwiększenie liczby klientów – mówi Marek Nowotnik. – A każdy użytkownik internetu będzie miał możliwość zapoznania się z naszą ofertą. Trzeba zadbać o swój wizerunek i stale rozwijać swój sklep w sieci, gdyż konkurencja na rynku biżuteryjnym jest ogromna – wskazuje.
Obecność medialna
Sklep internetowy jest w naszych czasach podstawowym narzędziem sprzedażowym, ale aby działał on bez zarzutu, musi być stale rozwijany zgodnie z preferencjami klientów. Dostosowanie oferty do ich oczekiwań bezpośrednio przekłada się na wzrost sprzedaży biżuterii. Polacy chętnie obserwują w sieci swoje ulubione marki jubilerskie, komentują kolekcje i wymieniają się spostrzeżeniami, dlatego też należy dać im platformę, na której dyskusje na temat biżuterii byłyby możliwe. – Prowadzenie sklepu internetowego to ciężka praca, która przekłada się na wzrost sprzedaży, pamiętajmy jednak, że trzeba ją podejmować każdego dnia, nie osiadać na laurach, gdyż społeczność internetowa szybko się nudzi i należy dbać o jej stałe zainteresowanie – dodaje Marek Nowotnik. Marta Andrzejczak
Jubilerzy, złotnicy, srebrnicy czy bursztynnicy posiadający warsztaty są obecnie w bardzo dobrej sytuacji. Normy narzucane przez UE oraz wymagania klientów sprawiają, że rodzinne firmy jubilerskie cieszą się coraz większym zainteresowaniem Polaków. Produkcja biżuterii prowadzona tradycyjnymi metodami staje się w obecnych czasach coraz popularniejsza.
Troska o środowisko naturalne sprawia, że klienci znacznie częściej wybierają możliwość stworzenia biżuterii w małych, rodzinnych firmach jubilerskich. A to z kolei powoduje, że właściciele warsztatów muszą posiadać tradycyjne narzędzia jubilerskie, które pozwalają wykonać biżuterię zgodnie z ekologicznymi normami.
Warsztaty na topie
Coraz częściej do warsztatów jubilerskich trafiają klienci, którzy chcą posiadać biżuterię wykonaną tradycyjnymi metodami i z użyciem tradycyjnych narzędzi jubilerskich. Przynosząc do twórców własne złoto i kamienie szlachetne, chcą uczestniczyć w procesie powstawania swojej biżuterii – od projektu po gotowy produkt. I coraz większa liczba złotników decyduje się na ukazanie tajników swojego warsztatu pracy konsumentom, dzięki czemu zyskują grono stałych klientów, edukują Polaków i produkują biżuterię z troską o środowisko naturalne. Niestety wiele małych, rodzinnych firm zostało zmuszonych w czasie pandemii do zakończenia działalności gospodarczej.
Natomiast te, które przetrwały na rynku, postawiły na bezpośredni kontakt z klientem i pracę zgodną z polityką zrównoważonego rozwoju. Oczywiście biżuteria powstająca w warsztatach to praco- i czasochłonny proces, ale jak podkreślają złotnicy, nie tylko opłacalny ze względów finansowych, ale także pozwalający na doskonalenie swojego warsztatu oraz poznanie własnych klientów. Moda na „zielone” złoto i ekologię sprawia, że złotnicy nie mają powodów do niepokoju. Recykl ing w modzie Warto zauważyć, że w związku z modą na ekologiczną biżuterię pojawia się wiele sklepów oferujących maszyny i narzędzia jubilerskie pozwalające na pracę tradycyjnymi metodami.
Największym zainteresowaniem cieszą się te oferowane na rynku wtórnym. Trzeba podkreślić, że na polskim rynku jubilerskim w ostatnim czasie obrót wtórny maszyn i narzędzi jubilerskich rozwija się. Znaczna część dostępnych na nim narzędzi i maszyn pochodzi z zamkniętych warsztatów jubilerskich, ale pojawiają się także importowane urządzenia, które w polskich warsztatach dostają nowe życie.
Wielu twórców decyduje się na zakup używanego sprzętu ze względu na oszczędność i możliwość serwisowania zakupionych urządzeń, ale także ze względów ekologicznych. Posiadanie sprzętu z drugiej ręki wpisuje się w politykę proekologiczną. Warto zauważyć, że złotnicy niezwykle chętnie kupują sprzęt od polskich sprzedawców. W ostatnim czasie można zauważyć tendencję do zakupów u polskich producentów maszyn i narzędzi jubilerskich.
Problemy z surowcami
O ile polscy twórcy biżuterii nie mają problemów z pozyskaniem sprzętu i klientów, o tyle coraz większym problemem jest zdobycie surowców do produkcji biżuterii. Narzędzia w dobie ekologii Jubilerzy, złotnicy, srebrnicy czy bursztynnicy posiadający warsztaty są obecnie w bardzo dobrej sytuacji. Normy narzucane przez UE oraz wymagania klientów sprawiają, że rodzinne firmy jubilerskie cieszą się coraz większym zainteresowaniem Polaków. Produkcja biżuterii prowadzona tradycyjnymi metodami staje się w obecnych czasach coraz popularniejsza.
Na polskim rynku jubilerskim sukces odnoszą małe pracowanie jubilerskie, których oferta przygotowana jest pod konkretne zamówienie klientów Właściciele warsztatów jubilerskich organizują szkolenia, warsztaty, dzięki czemu poznają lokalną społeczność i mogą odpowiadać na jej potrzeby Rosnące ceny złota i metali szlachetnych sprawiają, że twórcy biżuterii pracują na metalach szlachetnych pochodzących od klientów. Inwestycja w złoto i kamienie szlachetne jest wydatkiem, na który w obecnych czasach nie stać wszystkich twórców.
Stąd też wśród właścicieli warsztatów i pracowni jubilerskich tendencja do pracy pod konkretne zamówienie klientów, a nie posiadania gotowych wyrobów jubilerskich, które nie zawsze znajdują chętnych. Zamrażanie swoich środków finansowych w gotowym produkcie jest dla właścicieli pracowni jubilerskich zbyt dużym ryzykiem. Trudna do przewidzenia sytuacja gospodarcza nie pozwala na podejmowanie ryzykownych kroków.
Zmiana oblicza warsztatów jubilerskich
Warto zauważyć, że w ostatnim czasie widzimy zmiany na rynku jubilerskim. Warsztaty złotnicze wypracowały własny sposób na pozostanie na rynku, doskonale sobie radząc. Ich właściciele odpowiadają na potrzeby klientów i tworzą biżuterię na zamówienie, organizują spotkania i szkolenia jubilerskie oraz udzielają się wśród lokalnych społeczności, pozyskując tym samym nowych klientów i promując rozwiązania ekologiczne. Warto zauważyć, że właściciele pracowni jubilerskich rezygnują z chęci udziału w ogólnopolskim rynku, nie prezentują swojej oferty w sieci, całkowicie angażując się na lokalnym rynku. Ich oferta jest uszyta na miarę konkretnej społeczności.
Wykonywanie obrączek, pierścionków zaręczynowych i drobnych napraw sprawia, że znajdują swoją niszę. Rosnące zainteresowanie klientów najlepiej świadczy o odpowiednim kierunku rozwoju. Warto zauważyć, że w tym segmencie rynku działają nie tylko istniejące od dawna pracownie jubilerskie, ale także nowo otwierane, które odpowiadają na potrzeby klientów. Można mieć nadzieję, że na polskim rynku w najbliższym czasie pojawiać się będą nowe, rodzinne manufaktury, które na wzór włoski będą doskonale funkcjonowały na lokalnych rynkach i promowały polską sztukę złotniczą. Im więcej tego typu inicjatyw, tym lepiej dla polskiej branży jubilerskiej. Marta Andrzejczak
Właściciele sklepów z biżuterią, przygotowując się na przyjęcie klientów, muszą zatroszczyć się o odpowiednie wyeksponowanie wyrobów jubilerskich. W dzisiejszych czasach nie wystarczy już posiadanie odpowiedniej jakości ekspozytorów oraz dobrze oświetlonych gablot jubilerskich, dziś trzeba zatroszczyć się o każdy szczegół – od podłogi po zapach w naszym sklepie.
Należy także działać dwutorowo – w stacjonarnym sklepie musi istnieć także możliwość zakupu biżuterii w sieci. Im więcej narzędzi marketingowych do sprzedaży biżuterii zostanie wykorzystanych, tym większa szansa, że klienci będą do nas wracali. Jednak wszystko zależy od odpowiednio przygotowanej strategii sprzedaży.
Samodzielność w działaniu
Przygotowując strategię marketingową, należy rozważyć na początku dwa scenariusze: samodzielna aranżacja sklepu czy wybór profesjonalistów, którzy zadbają o każdy szczegół. Oba rozwiązania mają tyle samo wad co zalet, warto więc poświęcić nieco czasu, aby je przeanalizować. Samodzielna aranżacja z całą pewnością będzie wymagała od nas większego zaangażowania. Od wyboru podłogi po gabloty i ich zagospodarowanie wszystko będzie zależało od naszej kreatywności. Firmy specjalizujące się w aranżowaniu przestrzeni mają doświadczenie, sprawdzone rozwiązania i odpowiedni sprzęt, aby sprawnie, szybko i profesjonalnie stworzyć miejsce przyjazne dla klientów i zachęcające do kupna biżuterii. Oczywiście zlecenie przygotowania salonu do sprzedaży biżuterii wiąże się ze znacznymi kosztami – to bowiem koszt nie tylko sprzętu i odpowiednich dekoracji, ale także wydatki na obsługę i stworzenie projektu specjalnie dla nas. Niezależnie jednak od tego, na które rozwiązanie właściciele salonów z biżuterią się zdecydują, muszą pamiętać, że sklep z biżuterią musi być miejscem opowiadającym historię o sprzedawanej w nim biżuterii. Salon jubilerski musi stać się sklepem narracyjnym, czyli nie skupiać się na pokazywaniu oferty, ale dzięki wystrojowi i odpowiedniej ekspozycji opowiadać o prezentowanej biżuterii. A żeby tak się stało, trzeba zadbać o każdy detal.
Klient w sklepie
Klient przekraczający drzwi salonu musi znaleźć się w świecie biżuterii, która go zachwyci swoją historią i sprawi, że będzie on chciał być jej częścią. Tak się stanie, gdy zadbamy o kolorystykę salonu i dostosujemy ją do kolekcji biżuterii, które oferujemy. W dzisiejszych czasach najgorszą rzeczą, jaką możemy zrobić, jest postawienie na standardowe, uniwersalne gabloty jubilerskie. Drewniane, masywne gabloty z wysuwanymi szufladami to pieśń przeszłości. Salony jubilerskie muszą się wyróżniać, mieć swój styl i niepowtarzalny charakter. Można to osiągnąć, decydując się choćby na zmianę kolorystyki gablot. Biżuteria oferowana w naszym salonie musi zostać odpowiednio wyeksponowana, przyciągnąć uwagę i zachwycić potencjalnego klienta także poprzez swoją ekspozycję. Warto więc pomyśleć o wprowadzeniu koloru – pastelowe tony doskonale sprawdzają się w przypadku srebrnej biżuterii autorskiej, intensywne, nasycone barwy w przypadku biżuterii złotej i platynowej, a przełamane – przy biżuterii tradycyjnej. W zależności od specyfiki salonu jubilerskiego kolorystyka musi zostać dobrana do modeli biżuterii, która jest w nim oferowana. Niezwykle ważną rolę odgrywa także zapach. Każdy salon jubilerski musi pachnieć inaczej. Nie ma bowiem uniwersalnego zapachu biżuterii. Kolekcje autorskie – lekko, słodko, finezyjnie, biżuteria luksusowa – świeżo, tradycyjna – ciepło, domowo. Należy więc odpowiednio ukazać biżuterię także poprzez wybór ekspozytora w finezyjnym kształcie. Tak jak różnią się między sobą kolekcje biżuterii, tak samo powinny zostać zróżnicowane ich ekspozytory.
Strach przed oryginalnością
Właściciele salonów jubilerskich w Polsce, urządzając je, są niezwykle zachowawczy i trzeba to wreszcie zmienić. Odpowiednio zaaranżowany sklep przyciągnie nowych klientów, którzy będą mieli możliwość utożsamienia się z daną marką jubilerską. Należy podjąć ryzyko i stworzyć miejsce przyjazne dla klienta i odpowiednie dla oferowanej biżuterii, eksperymentując z kolorem, kształtem i zapachem. Ale nie można także zapominać o nowych narzędziach marketingowych, które ułatwiają prowadzenie sklepu i sprawiają, że salony jubilerskie mają możliwość zaistnienia w świadomości klientów jako nowoczesne i funkcjonalne. Warto więc przy każdej kolekcji biżuterii umieścić kod QR, który pozwoli klientowi na poszerzenie swojej wiedzy na temat danej biżuterii, historii jej powstania i materiałów użytych do jej wykonania. Kod QR to dwuwymiarowy kod kreskowy pozwalający przejść do strony internetowej czy aplikacji, dzięki czemu klienci mogą zapoznać się z misją danej marki jubilerskiej, poznać tajniki wytwarzania biżuterii czy też dokonać zakupów za pośrednictwem sieci. Należy pamiętać, że im więcej możliwości przekażemy klientowi w świecie wirtualnym, tym większa szansa, że dana marka zaistnieje w jego świadomości. Należy także zadbać o odpowiednie eksponowanie w salonie informacji o sklepie internetowym, mediach społecznościowych, w których pojawia się dany salon jubilerski. Jak podkreślają specjaliści, w dzisiejszych czasach sklep stacjonarny staje się „rzecznikiem” sklepu wirtualnego, a nie odwrotnie. Dlatego też warto zadbać, aby klienci wychodzący z salonu jubilerskiego otrzymali komplet informacji na temat możliwości zakupów naszej biżuterii przez internet.
Smak luksusu
Sprzedaż biżuterii w dzisiejszych czasach nie jest łatwa. Liczy się już nie tylko jakość i oryginalność oferowanej biżuterii, ale przede wszystkim pomysł na jej sprzedanie, odpowiednia ekspozycja, historia, która ją promuje, i idea, która za nią stoi. Właściciele sklepów z biżuterią muszą dbać o każdy detal procesu sprzedażowego – od odpowiedniego wystroju sklepu po właściwie zaprojektowaną stronę internetową.
Marta Andrzejczak