Artykuły z działu

Przeglądasz dział PROBLEM BRANŻY (id:58)
w numerze 06/2020 (id:182)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-06-2020

Święta i tradycyjna biżuteria

Zbliżające się święta pokazują preferencje Polaków, po pierwsze decydują się na zakupy za pośrednictwem sieci, po drugie szukają biżuterii z jednej strony tradycyjnej z drugiej najnowocześniejszej.

pj-2010-06v-08

Okres świąt Bożego Narodzenia to najlepszy okres dla branży jubilerskiej. To wtedy klienci na całym świcie tłumnie odwiedzali salony jubilerskie a teraz chętnie odwiedzają wirtualne salony. Jednak sprzedaż biżuterii w porównaniu z ubiegłym rokiem znacznie się zmniejszyła. Duże zyski osiągają największe marki jubilerskie natomiast małe i średnie firmy jubilerskie oraz artyści oferujący swoje wyroby w galeriach autorskich zarówno tych wirtualnych, jak i tych tradycyjnych zauważają znaczne spadki w sprzedaży swoich wyrobów

Święta w cieniu pandemii

Tegoroczna Gwiazdka nie nastraja optymizmem. Mimo że Polacy zmęczeni są pandemią i wynikającymi z niej restrykcjami prawnymi i szukają normalności, to szału zakupów nie widać. Polacy chcą obdarować się drobiazgami i patrzą z nadzieją w przyszłość. Święta spędzone w domu z najbliższymi wymuszają inne niż dotychczas zachowania i preferencje zakupowe. Federacja Konsumentów, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Syno Poland i ABR SESTA przygotowali badanie dotyczące preferencji Polaków dotyczących świąt Bożego Narodzenia 2020. Z badania wynika, że jeśli rząd wprowadzi zakaz przemieszczania się w okresie świąt Bożego Narodzenia, większość badanych zamierza dostosować się i nie odwiedzać bliskich w tym czasie. Autorzy raportu wskazali, że w wyniku pandemii siłą rzeczy Polacy najczęściej zmniejszali wydatki na restauracje i hotele, rekreację i kulturę oraz transport. Natomiast najczęściej zwiększyły się wydatki związane z użytkowaniem mieszkania lub domu, higieną osobistą i zdrowiem. Najmniej w związku z pandemią zmieniły się wydatki na telefon i internet. Ponad połowa Polaków wskazała, że ich zobowiązania nie zmieniły się w wyniku pandemii. Mniej niż 1/3 osób nie miała żadnych zobowiązań, a 13 proc. musiała zaciągnąć dodatkowe zobowiązania z powodu pandemii. Jedynie 3 proc. badanych pozbyła się dotychczasowych długów w czasie pandemii. Najczęściej badani Polacy są w stanie utrzymać się z oszczędności od 1 do 3 miesięcy. Nieco ponad 1/5 osób jest w stanie utrzymać się z oszczędności dłużej niż pół roku, natomiast 1/5 nie posiada żadnych oszczędności. Według autorów raportu, większość badanych pomimo trwającej pandemii koronowirusa i związanych z tym ograniczeń jest zadowolona ze swojego życia. – Polacy zamknięci razem w domu od ponad pół roku mają inne potrzeby niż rok temu, biżuteria nie znajduje się na ich top liście. Jeśli decydują się na zakup ozdoby to wybierają drobiazgi, które mają poprawić nastrój ukochanej osoby – mówi Marek Nowotnik, ekonomista. – Z badań wynika, że w tym roku Polacy przeznaczą na zakup prezentów świątecznych niemal 20 proc. mniej pieniędzy niż w zeszłym roku. W tym roku ma to być 507 złotych, czyli o 80 złotych mniej niż w zeszłym roku- dodaje. Polacy zamierzają na świętach oszczędzić – zaczynają liczyć się z każdą wydaną złotówką, bo nie wiedzą co przyniesie przyszłość. I widać to w dokonywanych przez nich zakupach. – Najlepiej sprzedającym się rodzajem biżuterii są bransoletki i kolczyki – mówi Emil Barczewski, sprzedawca biżuterii. – Klienci decydujący się na zakupy biżuterii z okazji Gwiazdki przeznaczają średnio na zakup 300 złotych – dodaje. W zeszłym roku klienci średnio w salonach jubilerskich zostawiali około 500 złotych. – Dziś znacznie trudniej się żyje i te zostawione przez Polaków pieniądze raczej nie zagwarantują przerwania branży jubilerskiej. A należy pamiętać, że to zakupy grudniowe były dla branży najważniejszym zastrzykiem finansowym, który pozwalał na zabezpieczenie funkcjonowania – mówi Emil Barczewski.

Sprzedaż w sieci

Polacy w momencie otwarcia galerii handlowych pojawili się w nich dokonując zakupów w tradycyjnych salonach jubilerskich, jednak znacznie częściej biżuterię wybierają w sklepach internetowych. – Limity osób, które mogą przebywać w danym momencie w galerii handlowej i strach przed zakażaniem sprawia, że Polacy kupują prezenty przez internet – mówi Marek Nowotnik. – Polacy są bardzo zadowoleni z możliwości jakie daje im nowoczesna technologia, są jednym z bardziej entuzjastycznie wypowiadającym się o sprzedaży w sieci społeczeństw w Europie i nie zamierzają z niej rezygnować nawet o ustaniu pandemii – dodaje. Aż 77 proc. Polaków chce kupić upominki w sklepach internetowych, co stanowi ponad dwukrotny wzrost w porównaniu z zeszłorocznym wynikiem – 37 proc. Warto zauważyć, że aż 11 proc. Polaków bierze pod uwagę internetowe portale aukcyjne i ogłoszeniowe, gdzie zamierza kupić prezenty z „drugiej ręki”. I w tej grupie znajdują się także Polacy, którzy chcą kupić „używaną” biżuterię. Dla większości motywacją przy dokonaniu zakupu jest cena, dla innych możliwość dania przedmiotowi „drugiego życia”, co wiąże się oczywiście z ekologicznym podejściem do konsumpcji. – Biżuteria kupowana na rynku wtórnym staje się coraz popularniejsza, głównie za sprawą ceny produktu – mówi Emil Barczewski. – I można snuć przypuszczenie, że w najbliższym czasie skala tego zjawiska będzie się rozszerzać. Z jednej strony Polacy wyprzedają się swój majątek, z drugiej ci, którzy stają się łowcami okazji i inwestycją swoje pieniądze w złote przedmioty – dodaje.

Marta Andrzejczak