Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30) w numerze 05/2020 (id:181)
Ilość artykułów w dziale: 5
|
|
Zmieniające się trendy na rynku jubilerskim, na które ogromny wpływ ma program Organizacji Narodów Zjednoczonych „Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030”, powodują, że klienci salonów jubilerskich stają się wrażliwsi na potrzeby innych oraz starają się nie przyczyniać do zachwiania ekosystemu. Swoje decyzje dotyczące zakupów podejmują świadomie i zamiast gonić za kolejną nowością pojawiającą się na rynku jubilerskim, stawiają na jej jakość
Firmy jubilerskie starają się wprowadzać na rynek biżuterię etyczną i przekazywać klientom wiedzę na temat kupowanego przez nich produktu. Coraz więcej marek jubilerskich stara się swoimi działaniami zmniejszać szkodliwy wpływ produkcji biżuterii na środowisko naturalne. Można więc domniemywać, że panująca na rynku jubilerskim od paru lat moda na kupowanie biżuterii jednorazowej zmieni się i klienci będą wybierali produkty wartościowe, które zarówno swoim wzornictwem, jak i jakością będą spełniać ich oczekiwania. Z badań przeprowadzonych przez firmę SmurfitKappa wynika, że 61 proc. konsumentów oczekuje, że marki, w których produkty się zaopatrują, będą stosować przejrzyste zasady w zakresie zrównoważonego rozwoju. I jak podkreślają autorzy badania, w erze COVID-19 zrównoważony rozwój ma pozostać priorytetem dla przedsiębiorstw. Należy także zauważyć, że młode pokolenie konsumentów coraz mocniej podkreśla konieczność większej przejrzystości praktyk stosowanych przez firmy, zwłaszcza jubilerskie.
Cele zrównoważonego rozwoju
W 2015 r. świat przyjął strategię rozwoju do 2030 r. Wszystkie 193 państwa członkowskie ONZ jednogłośnie przyjęły rezolucję „Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030” zawierającą 17 celów zrównoważonego rozwoju (ang. Sustainable Development Goals) oraz związanych z nimi 169 zadań szczegółowych, które mają zostać osiągnięte do 2030 r. Do każdego zadania ustalono wskaźniki, dzięki czemu na całym świecie monitorowane są postępy w osiąganiu celów. Za monitoring sytuacji w Polsce odpowiada GUS. Agenda to swoiste współczesne esperanto, integrujące pod egidą ONZ działania rządów, biznesu i organizacji pozarządowych. Globalne wyzwania klimatyczne, ale także gospodarcze i społeczne osiągnęły skalę i poziom złożoności, których nie da się rozwiązać na poziomie jednostki czy nawet pojedynczej organizacji i pojedynczego państwa.
Branża jubilerska powinna stosować się do celu 12 – Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja, który brzmi: zapewnić wzorce zrównoważonej konsumpcji i produkcji. I zakłada, że w ciągu dziesięciu lat należy wdrożyć programy dotyczące zrównoważonej konsumpcji i produkcji dla wszystkich krajów, przy czym kraje rozwinięte powinny tym działaniom przewodzić, z uwzględnieniem stopnia rozwoju i możliwości krajów rozwijających się. Do 2030 r. należy zapewnić zrównoważone zarządzanie i efektywne zużycie zasobów naturalnych, a także istotnie obniżyć poziom generowania odpadów poprzez prewencję, redukcję, recykling i ponowne użycie. Założeniem jest także zachęcanie przedsiębiorstw, w szczególności tych dużych, do wdrażania praktyk w zakresie zrównoważonego rozwoju i uwzględniania informacji na ten temat w swoich cyklicznych raportach. Należy promować praktyki w zakresie zrównoważonych zamówień publicznych, zgodne z polityką i priorytetami krajowymi.
Do 2030 r. przedsiębiorstwa mają zapewnić dostęp do istotnych informacji i podnieść świadomość wszystkich ludzi na całym świecie w zakresie zrównoważonego rozwoju i stylu życia w zgodzie z naturą. Ponadto należy rozwijać i wdrażać narzędzia monitorujące wpływ zrównoważonego rozwoju na zrównoważoną turystykę, tworzącą miejsca pracy oraz promującą lokalną kulturę i produkty. Plan zakłada także zracjonalizowanie nieefektywnych subwencji na paliwa kopalne, sprzyjających ich zbędnemu zużyciu, poprzez usunięcie nieprawidłowości rynkowych, zgodnie z uwarunkowaniami krajowymi, w tym poprzez restrukturyzację podatków i stopniowe wycofywanie szkodliwych dotacji tam, gdzie one występują, odnotowując ich wpływ na środowisko, w pełni biorąc pod uwagę specyficzne potrzeby i uwarunkowania krajów rozwijających się oraz niezbędne minimalizowanie możliwego niekorzystnego wpływu na ich rozwój, w sposób który chroni ubogie i narażone społeczności. Branża jubilerska na całym świecie, w tym polska, wzięła sobie do serca Ziemi. Okazuje się także, że wśród klientów salonów jubilerskich założenia polityki zrównoważonego rozwoju są znane, a ich wdrożenie oczekiwane.
Badania w czasie pandemii
Ostatnie sześć miesięcy pokazało, że ponad połowa konsumentów zdecydowała się na zakup biżuterii pochodzącej z recyklingu lub u producentów, którzy deklarują, że metale i kamienie szlachetne wykorzystywane do produkcji ich wyrobów pochodzą z etycznego źródła. Klienci salonów jubilerskich na całym świecie deklarowali w badaniu przeprowadzonym przez SmurfitKappa, że zapłacili więcej za produkt lub usługę, które pochodziły ze zrównoważonych źródeł. Można powiedzieć, że jeszcze rok temu polityka zrównoważonego rozwoju uważana była za problem korporacyjny, a jego wprowadzenie w życie leżało w gestii firm funkcjonujących na rynku jubilerskim. Ostatnie badania pokazują jednak, że problem ten napędzany jest przez konsumentów, którym zależy na jego realizacji. Jak wynika z raportu firmy SmurfitKappa, siłą napędową świadomego konsumpcjonizmu są klienci salonów jubilerskich, którzy poszukują produktów stworzonych z poszanowaniem praw przyrody.
Rosnąca świadomość klientów niejako wymusza na producentach wprowadzanie do swojego asortymentów etycznej biżuterii. Badanie wykazało również, że producenci biżuterii na całym świecie traktują politykę zrównoważonego rozwoju jako inwestycję długoterminową, a nie jako dodatkowy koszt. Troska o los naszej planety leży na sercu zarówno producentom, jak i odbiorcom biżuterii. Producenci biżuterii dokładają wszelkich starań, aby powrócić do poziomu funkcjonowania sprzed pandemii, i koncentrują się na odbudowywaniu swoich przedsiębiorstw. Właściciele firm sprzedających biżuterię podkreślają, że trzeba mieć na uwadze przyszłość, w której polityka zrównoważonego rozwoju będzie głównym filarem strategii biznesowych. Jak zauważają autorzy raportu, po COVID-19 nadal będziemy mieć do czynienia z kryzysem klimatycznym.
Badanie to bardziej niż kiedykolwiek podkreśla potrzebę stworzenia środowiska, w którym przedsiębiorstwa będą mogły stosować zrównoważone praktyki bez presji dodatkowych kosztów. Oczywiście strategia ta będzie wymagała wielostronnego dialogu między przemysłem, rządem, przedstawicielami konsumentów w celu uzgodnienia zbiorowego podejścia. Pozwoli to na uczynienie zrównoważonego rozwoju bardziej dostępnym dla przedsiębiorstw pod względem finansowym. Tony Smurfit, dyrektor generalny SmurfitKappa w opublikowanym raporcie zwrócił uwagę, że ludzie na całym świecie stanęli w ostatnich miesiącach przed jednym z największych wyzwań dotyczących zdrowia i utrzymania, jednak zmiany klimatyczne i zrównoważony rozwój nadal pozostaną wyzwaniem egzystencjalnym naszych czasów. Zauważył także, że zrównoważony rozwój musi pozostać w centrum globalnego programu biznesowego, gdy patrzymy w przyszłość. Warto zauważyć, że z przeprowadzonego badania wynika, iż zrównoważony rozwój otwiera możliwości rozwoju dla przedsiębiorstw, a aż 83 proc. z nich określa go jako szansę biznesową, którą warto wykorzystać. Autorzy raportu zaznaczają, że właściciele firm, którzy widzą wartość inwestowania teraz, mając na uwadze dłuższą perspektywę, będą na wygranej pozycji w przyszłości.
Cele zrównoważonego rozwoju:
1. eliminacja ubóstwa we wszystkich jego formach na całym świecie;
2. eliminacja głodu, osiąganie bezpieczeństwa żywnościowego i lepsze odżywianie oraz promowanie zrównoważonego
rolnictwa;
3. zapewnienie wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowego życia oraz promowanie dobrostanu;
4. zapewnienie wszystkim edukacji wysokiej jakości oraz promowanie uczenia się przez całe życie;
5. osiąganie równości płci oraz wzmocnienie pozycji kobiet i dziewcząt;
6. zapewnienie wszystkim ludziom dostępu do wody i warunków sanitarnych poprzez zrównoważoną gospodarkę
zasobami wodnymi;
7. zapewnienie wszystkim dostępu do źródeł stabilnej, zrównoważonej i nowoczesnej energii po przystępnej
cenie;
8. promowanie stabilnego, zrównoważonego i inkluzywnego wzrostu gospodarczego, pełnego i produktywnego
zatrudnienia oraz godnej pracy dla wszystkich ludzi;
9. budowa stabilnej infrastruktury, promowanie zrównoważonego uprzemysłowienia oraz wsparcie innowacyjne;
10. zmniejszenie nierówności w krajach i między krajami;
11. uczynienie miast i osiedli ludzkich bezpiecznymi, stabilnymi, zrównoważonymi oraz sprzyjającymi włączeniu
społecznemu;
12. zapewnienie wzorców zrównoważonej konsumpcji i produkcji;
13. podjęcie pilnych działań w celu przeciwdziałania zmianom klimatu i ich skutkom;
14. ochrona oceanów, mórz i zasobów morskich oraz wykorzystywanie ich w sposób zrównoważony;
15. ochrona, przywracanie oraz promowanie zrównoważonego użytkowania ekosystemów lądowych, zrównoważone
gospodarowanie lasami, zwalczanie pustynnienia, powstrzymywanie i odwracanie procesu degradacji
gleby oraz powstrzymanie utraty różnorodności biologicznej;
16. promowanie pokojowego i inkluzywnego społeczeństwa, zapewnienie wszystkim ludziom dostępu
do wymiaru sprawiedliwości oraz budowa na wszystkich szczeblach skutecznych i odpowiedzialnych instytucji,
sprzyjających włączeniu społecznemu;
17. wzmocnienie środków wdrażania i ożywienie globalnego partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Zrównoważona” biżuteria dla klienta
Z badania wynika, że konsumenci dokonują świadomych wyborów, jeśli chodzi o zakupy biżuterii w sieci, a także – że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy podjęli kroki, aby mieć pewność, że ich zakupy są jak najbardziej ekologiczne. Badania wykazały, że 25 proc. konsumentów sprawdzało w internecie przed wyborem marki jubilerskiej poziom jej zaangażowania w działania na rzecz ochrony środowiska, a aż 35 proc. konsumentów stwierdziło, że nie dokonałoby zakupu online od firmy biżuteryjnej, gdyby okazało się, że używa ona materiałów niewiadomego pochodzenia. 23 proc. ankietowanych dokonało ponownego zakupu biżuterii tej samej marki dzięki referencjom dotyczącym jej zaangażowania w zrównoważony rozwój. Jak zauważyli autorzy raportu, konsumenci chcą, aby branża jubilerska funkcjonowała w internecie odpowiedzialnie i uwzględniała społeczne oraz środowiskowe skutki swojej działalności. Marki modowe, a właściwie wszystkie marki, muszą dostosować się do wymagań konsumentów w zakresie zrównoważonego rozwoju, w przeciwnym razie ryzykują utratę klientów i, co za tym idzie, biznesu.
Raport wykazał, że zdarza się jednak, iż konsumenci podczas zakupów online, chcąc dokonywać wyborów w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem, napotykają przeszkody. Na części stron internetowych marek biżuteryjnych brak dostępnych informacji (34 proc.), brak zrównoważonych opcji (32 proc.) i ceny (30 proc.). Ponad połowa ankietowanych (57 proc.) przyznała, że chciałaby wiedzieć więcej na temat podejmowanych przez internetowe sklepy proekologicznych działań. Ten trend wskazuje na wpływ zrównoważonego rozwoju na zachowania konsumenckie oraz na to, jak wysiłki marek mogą zwiększyć lub osłabić bazę ich klientów. Konsumenci, myśląc o zrównoważonym zakupie, mają również na względzie opakowanie. Dlatego też sprzedawcy biżuterii muszą przemyśleć swoje podejście do zrównoważonego rozwoju opakowań, jeśli chcą sprostać zmieniającym się oczekiwaniom konsumentów. Marta Andrzejczak
Skoro klienci skłonni są do zakupów biżuterii w opakowaniach ekologicznych, trzeba im zapewnić taką możliwość. Producenci opakowań mają w swojej ofercie bogaty wybór opakowań wyprodukowanych z materiałów biodegradowalnych, z recyklingu oraz materiałów, które można wykorzystywać przez dziesięciolecia.
Sprzedawcy biżuterii muszą zastanowić się, na jakim rodzaju opakowań im zależy, czyli muszą odpowiedzieć sobie na pytanie, jak chcą, aby klienci postrzegali ich firmę. Muszą zastanowić się nad strategią marketingową oraz nad odpowiednim doborem asortymentu do swojego sklepu. Trudno bowiem oferować klientowi biżuterię z diamentami wrzuconą do papierowej torebki.
Opakowanie dla każdego
Na rynku opakowań biżuteryjnych bardzo dobrze się sprawdzają opakowania z tektury falistej, będące optymalnym rozwiązaniem, gwarantującym ekologiczny design oraz pełną funkcjonalność. Pudełko takie pozwala nie tylko na wykreowanie proekologicznego wizerunku naszej firmy, ale także dzięki swojej funkcjonalności umożliwia opakowanie biżuterii, obiektów biżuteryjnych, upominków czy gadżetów oferowanych przez daną markę jubilerską. Jeżeli zdecydujemy się na zakup opakowań z tektury falistej, należy zaopatrzyć się też w papierowe torebki, które są uzupełnieniem każdego pudełka, stają się nośnikiem marki, a także mogą być wielokrotnie wykorzystane. Można także zastanowić się nad pudełkiem wykonanym z tektury. Rozwiązanie to jest również proekologiczne, a dodatkowo daje możliwość umieszczenia na opakowaniu dowolnego nadruku, który pozwoli na wyróżnienie naszej marki jubilerskiej na tle konkurencji. Tekturowe opakowania mogą być wielokrotnie wykorzystywane, co stanowi ich niewątpliwy atut.
Biżuteria luksusowa
Kosztowności mogą być również sprzedawane w opakowaniach wielokrotnego użytku, które będą służyły ich właścicielowi przez lata. Formą takiego pudełka jest z całą pewnością opakowanie drewniane, w którym najdroższa biżuteria prezentuje się doskonale, a pudełko można wykorzystywać jako szkatułkę na biżuterię przez długie lata. Oferta firm specjalizujących się w sprzedaży opakowań jubilerskim zdaje się nie mieć końca i każdy sprzedawca znajdzie z pewnością opakowania, które spełnią jego oczekiwania. Warto więc podjąć rozmowy handlowe, których celem będzie stworzenie pudełek wpisujących się w filozofię danej marki jubilerskiej. Należy bowiem pamiętać, że rośnie świadomość tego, w jaki sposób i z jakich materiałów powstają opakowania dla sklepów. Konsumenci nie pozostają obojętni wobec wpływu na środowisko naturalne, a w konsekwencji nie mogą pozostać obojętni także przedsiębiorcy. Zminimalizowanie odpadów zaśmiecających naszą planetę jest jednym z najważniejszych zadań stojących przed każdą gałęzią gospodarki, także przed firmami jubilerskimi.
Marta Andrzejczak
Zaistnienie w świadomości klienta jest dla właścicieli marek jubilerskich zadaniem niezwykle trudnym. Do dyspozycji mają przede wszystkim reklamę w ogólnopolskich mediach, portalach społecznościowych czy marketing szeptany. Oczywiście wypromowanie marki jest procesem długofalowym, wymaga cierpliwości, pracy i nakładów finansowych. Twórcy biżuterii muszą więc szukać alternatywnych rozwiązań, aby zaistnieć w świadomości Polaków. Jednym z prostszych rozwiązań jest produkcja opakowań, które będą budowały relacje między klientem a marką jubilerską.
Zbudowanie odpowiedniej narracji w dzisiejszych czasach wiąże się z posiadaniem opakowań ekologicznych. Należy pamiętać, że pudełko to niezwykle ważne medium, za pomocą którego docieramy ze swoim przekazem do potencjalnego klienta, dlatego tak istotne jest, aby spełniało ono oczekiwania konsumentów.
Opakowanie z logo firmy
Luksusowy produkt musi zostać umieszczony w opakowaniu, które oznaczone jest logo marki. Najłatwiejszym i zarazem najtańszym sposobem na przeniknięcie do świadomości klienta za pośrednictwem logo danego salonu jest umieszczenie go na opakowaniu z kupioną przez niego biżuterią. Warto również zastanowić się nad dołączaniem do każdego opakowania wizytówki produktu. Informacja na temat kamienia użytego w danej biżuterii, sposobu pielęgnacji biżuterii czy wręcz krótka historia biżuterii umieszczona na bileciku dodanym do zakupu sprawi, że klient będzie postrzegał nasz sklep znacznie lepiej. Informacje przekazane klientowi nie tylko będą świadczyły o doskonałej jakości usług oferowanych w danym salonie jubilerskim, ale także będą poszerzały wiedzę Polaków na temat biżuterii i promowały ten salon. Wizytówka biżuterii to także bezpłatna reklama salonu jubilerskiego. Poza umieszczeniem na opakowaniu jego logo warto także zastanowić się nad zaprojektowaniem własnego rodzaju opakowania. Działające na rynku jubilerskim firmy produkujące opakowania wprowadzają do swojej oferty możliwość samodzielnego projektowania opakowań. Właściciele salonów jubilerskich czy galerii z biżuterią autorską, poza tradycyjnymi pudełkami na biżuterię, mają zatem możliwość zaproponować klientom stworzenie własnego opakowania, które zostanie wykonane zgodnie z ich oczekiwaniami. Producenci po otrzymaniu projektu, za dodatkową opłatą, tworzą spersonalizowane opakowania na pierścionek zaręczynowy, obrączki czy biżuterię ofiarowywaną z różnych okazji. Nie można zapominać, że spersonalizowane opakowanie jubilerskie z całą pewnością będzie pokazywane i podziwiane, co może przełożyć się na promocję danej marki biżuteryjnej. Podkreślenia wymaga również fakt, że umieszczenie logo firmy na zindywidualizowanym pudełku pozwoli na kreację wizerunku, a w czasach, gdy na rynku istnieje ogromna konkurencja, potrzeba wyróżnienia się staje się koniecznością.
Opakowanie od producenta
Popyt na spersonalizowane opakowania otwiera szansę na zwiększenie obrotów także w salonach i galeriach z biżuterią. Klienci skłonni są kupować produkty stworzone dla nich. Jak podkreślają specjaliści, moda na zindywidualizowane produkty będzie rosła. Dlatego też warto zastanowić się nad wprowadzeniem do swoich sklepów możliwości zaprojektowania własnego ekologicznego pudełka, które będzie nie tylko opakowaniem, ale także oryginalną pamiątką. Na polskim rynku jubilerskim wybór opakowań jubilerskich wydaje się być nieograniczony, dlatego trzeba zastanowić się nad zamówieniem tych najodpowiedniejszych. Jak podkreślają specjaliści do spraw marketingu, biżuteria kupowana w salonach jubilerskich nigdy nie powinna być pakowana w torebki czy sakiewki, nawet jeśli te ostatnie wykonane są ze szlachetnego materiału. Można natomiast zastanowić się nad pakowaniem biżuterii w papierowe torebki, które ostatnio pojawiły się w asortymencie wielu producentów opakowań jubilerskich. Producenci takich opakowań postawili w tym sezonie na nowoczesną klasykę. W ich ofercie można znaleźć zarówno drewniane, eleganckie opakowania na biżuterię, jak i opakowania powstające z recyklingu. Warto zauważyć także opakowania wykonane z metali szlachetnych, które oczywiście za dodatkową opłatą uiszczoną przez klienta, mogą stać się produktem przekazywanym z pokolenia na pokolenie. Odpowiedni wybór opakowania jubilerskiego może przełożyć się na wzrost sprzedaży w danym salonie. Wszystko zależy od sposobu, w jaki właściciele salonów jubilerskich wykorzystają okazję do promowania swojego sklepu. Należy zauważyć, że w dzisiejszym świecie, w którym zakupy przeniosły się do świata wirtualnego, opakowanie tak jak biżuteria staje się nośnikiem emocji i medium pozwalającym na wyrażenie filozofii naszej marki jubilerskiej.
Iść pod prąd
Marka jubilerska musi działać totalnie. Każdy aspekt pracy producentów biżuterii musi wywoływać emocje u odbiorcy. Dlatego też warto zaprojektować opakowania, które będą komponowały się, może nawet dopełniały przekaz płynący z naszej biżuterii. Inspiracja do stworzenia kolekcji biżuterii powinna stać się inspiracją do stworzenia odpowiedniej formy, w której będzie ona zamknięta. Można mieć wówczas pewność, że praca złotnicza będzie funkcjonowała wraz ze swoim pudełkiem długo i wytworzy w świadomości klientów pozytywny wizerunek naszej marki. Decydując się na projektowanie opakowania pod kątem każdej wypuszczanej na rynek kolekcji biżuterii, należy liczyć się z kosztami,jednak inwestycja ta z całą pewnością przyniesie zyski. Po pierwsze – odbiorca będzie miał poczucie wyjątkowości, po drugie – opakowanie będzie towarzyszyło mu w życiu, być może zostanie nawet wyeksponowane w mieszkaniu, co z kolei jest nie tylko reklamą dla naszej marki biżuteryjnej, ale także pozwala na budowanie relacji emocjonalnych z odbiorcą. A po trzecie – podkreśli artystyczny charakter biżuterii, sprawi, że będzie ona traktowana wyjątkowo. Opakowanie skrojone na miarę kolekcji biżuterii będzie budziło pozytywne konotacje, a marka jubilerska, która się na nie zdecyduje, w oczach klientów będzie uchodziła, nie tylko za luksusową, ale także nowatorską. W dzisiejszych czasach wyróżnienie się na tle konkurencji jest koniecznością. Oczywiście praca nad projektem opakowania związana jest nie tylko z nakładem dodatkowych środków finansowych, ale także czasem. Projektanci biżuterii mogą rozważyć możliwość nawiązania współpracy z plastykami, którzy wykonają projekt opakowania dla konkretnej kolekcji biżuterii. Budując wizerunek marki, należy mieć na uwadze przede wszystkim aspekt ekologiczny. Pudełko musi spełniać wymogi stawiane przez świadomych swoich potrzeb klientów. A ci chcą nawiązywać relacje z firmami przestrzegającymi standardów ekologicznych i kierującymi się filozofią eco friendly. Jak możemy przeczytać w raporcie opublikowanym przez amerykańską firmę Nielsen, zajmującą się badaniem opinii społecznej oraz informatyką, ponad 40 proc. klientów robiących zakupy zarówno w tradycyjnych sklepach, jak i online zwraca uwagę, czy dany produkt oferowany jest w opakowaniu ekologicznym. Raport „Opakowanie e-commerce przyszłości”, przygotowany przez DS Smith, wskazuje, że wzrost świadomości ekologicznej konsumentów jest dostrzegalny również w Polsce. Z badania wynika, że ponad 46 proc. Polaków zastanawia się, co zrobi z opakowaniem po zakupionym produkcie, a ponad 50 proc. z nich wybiera wyłącznie opakowania, które można później poddać recyklingowi. Raport Unilever pokazuje, że ponad 33 proc. konsumentów wybiera marki, które w ich opinii działają prospołecznie i proekologicznie. Budując markę jubilerską, warto mieć te dane u podstaw swojej strategii marketingowej i tworzyć w świadomości swoich klientów wizerunek firmy proekologicznej i prospołecznej. Konkurencja na polskim rynku biżuteryjnym jest bowiem ogromna i w walce o klienta warto być firmą nowoczesną, dbającą o środowisko naturalne i zachowania prospołeczne.
Marta Andrzejczak
Zmieniająca się sytuacja na światowych rynkach wpłynęła na decyzje zakupowe konsumentów. Klienci salonów jubilerskich, tak jak inni, którzy decydują się na zakupy produktów luksusowych, podążając za międzynarodowymi trendami, kupują produkty opakowane w biodegradowalne opakowania.
Polakom zależy na losie naszej planety. Mają coraz większą świadomość ekologiczną, dlatego też chcą posiadać opakowania wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. Zwracają coraz większą uwagę nie tyle na jakość pudełka czy jego wzornictwo, ile na materiał, z którego zostało zrobione.
Polityka w służbie planety
19 września o godzinie 3.20 na cyfrowym zegarze umieszczonym w samym sercu Manhattanu pojawił się napis „The Earth has a deadline”. Zegar stał się przypomnieniem i ostrzeżeniem przed nadciągają katastrofą klimatyczną. Urządzenie zatrzyma się w momencie, gdy temperatura na Ziemi podniesie się o 1,5 stopnia. Na razie zegar przewiduje, że ludzkość od krytycznego momentu dzieli nieco ponad siedem lat. Jak zauważają autorzy instalacji, Gan Golan i Andrew Boyd, którzy współpracowali z badaczami z Mercator Research Institute on Global Commons and Climate Change, wszyscy ludzie żyjący na planecie są odpowiedzialni za minimalizowanie skutków katastrofy klimatycznej. Twórcy projektu chcieli zmotywować społeczeństwo do podjęcia działań, które zminimalizują skutki katastrofy klimatycznej. Dbałość o los Ziemi została oddana w ręce ludzi, których zachowania konsumenckie mają wpływ na życie na planecie. Nie dziwi wobec powyższego fakt, że tendencja do upowszechniania się ekologicznych postaw widoczna jest w każdej branży. Oczywiście także na rynku jubilerskim, a co za tym idzie – na rynku pudełek przeznaczonych do przechowywania biżuterii.
Pudełko nieszkodliwe dla środowiska
Polacy są bardzo otwarci na wszelkiego rodzaju nowości, podążają za modą, dostosowują się do panujących na rynku trendów. Nie dziwi zatem fakt, że tak jak w innych dziedzinach swojego życia, również w sferze zakupów stali się bardziej wymagający. Chcą otaczać się przedmiotami, które są ekologiczne. Produkty eco friendly to takie, których wyprodukowanie, użytkowanie, a także wyrzucenie jest nieszkodliwie dla środowiska naturalnego. Produkty noszące miano ekologicznych to takie, których wyprodukowanie nie przyczynia się do zmniejszenia zasobów wody pitnej na świecie oraz nie wymaga zużycia dużej dawki energii. Jednocześnie muszą one mieć znikomy wpływ na zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby. Stworzenie produktu ekologicznego ma na celu troskę zarówno o środowisko, jak i bezpieczeństwo ludzi. Opakowanie jubilerskie musi więc spełniać te wymagania. Producenci pudełek jubilerskich wprowadzają do sprzedaży opakowania wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu – takich jak szkło, drewno czy plastik odzyskany z odpadów i przetworzony w coś nowego. Należy zauważyć, że opakowanie jubilerskie to nie tylko pudełko, w którym zamknięta została biżuteria, ale nośnik wartości, jakimi kieruje się właściciel salonu jubilerskiego czy galerii z biżuterią autorską.
Zielone opakowanie
Opakowania przyjazne środowisku są obecnie na ustach wszystkich. Debata ta nie może ominąć więc także branży jubilerskiej. Większość właścicieli małych, rodzinnych salonów jubilerskich oraz galerii z biżuterią autorską obawia się wzrostu cen w momencie, gdy zdecyduje się na wprowadzenie ekologicznych opakowań jubilerskich do swoich sklepów. Powszechnie wiadomo, że pudełka stworzone z tworzyw sztucznych są tańsze od ich „zielonych” odpowiedników. Jednak nie można nie dostrzec faktu, że oszczędność na pudełku może przynieść odwrotny skutek do zamierzonego. Klienci chcą bowiem posiadać produkt ekologiczny. A opakowania ekologiczne stają się dla branży jubilerskiej koniecznością. Zamawiając opakowania do salonu jubilerskiego, należy nawiązać współpracę z producentami, którzy w swojej ofercie mają pudełka eco friendly. A tych na polskim rynku nie brakuje. Producenci opakowań dostosowują swoją ofertę do oczekiwań klientów i dysponują pudełkami „zielonymi”. Wytwarzane są one z materiałów z recyklingu, głównie z drewna i przetworzonego plastiku. W asortymencie pojawiają się także opakowania wykonane z tektury. Opakowania są dostosowane do biżuterii, która ma być w nich przechowywana, inne przeznaczone są dla biżuterii luksusowej, inne dla codziennej. W przypadku pudełka eko niezwykle ważny staje się jego kolor, najlepiej jeśli są one w kolorach ziemi. Można zdecydować się na zamówienie opakowania w kolorze delikatnej zieleni, szarości, bieli czy brązu. Dobrze byłoby także, aby opakowanie, jakie oferujemy, nie było opakowaniem jednorazowym, ale mogło być wykorzystane jako pudełko na posiadaną w domu biżuterię. Najodpowiedniejszym do tego celu wydaje się opakowanie wykonane z drewna, gdyż jest ono nie tylko ekologiczne, ale także dekoracyjne. Należy również wykorzystać tę sposobność, aby w porozumieniu z producentem opakowania umieścić na pudełku logo marki jubilerskiej, aby ta jak najsilniej zaistniała w świadomości klientów.
Wysyłka do klienta
Zamawiając opakowania do salonu jubilerskiego, trzeba także zastanowić się nad pudełkami, które będą przeznaczone do pakowania biżuterii zamawianej za pośrednictwem internetu. Biżuteria w czasie transportu musi być odpowiednio zabezpieczona, ale także opakowana w ekologiczne pudełko. Trzeba zaopatrzyć sklep w papierowe koperty czy kartoniki, które będą wypełnione wełną drzewną czy rafią. Wypełnienia te są biodegradowalne, a mogą także przez ich posiadacza zostać ponownie wykorzystane. Wysyłając biżuterię do nabywcy, warto powiadomić go o polityce naszej marki jubilerskiej, zwracając szczególną uwagę na wprowadzone ekologiczne rozwiązania. Nasi klienci będą świadomi, że marka jubilerska, której wyrób zakupili, troszczy się o środowisko naturalne. W tym celu wystarczy w przesyłce umieścić krótką informację, na odwrocie informacji dotyczącej sposobu przechowywania i czyszczenia kupionej biżuterii. Warto zadbać o to, aby pudełko, w które zapakowaliśmy zakupioną biżuterię, było na tyle dekoracyjne i ciekawe, aby zostało przez nabywcę potraktowane jako szkatułka także na inne jego kosztowności. Wiktoria Wilk
Koronawirus spowodował, że zakupy Polaków przeniosły się do sieci. Sytuacja ta sprawiła, że sprzedawcy biżuterii musieli przenieść swoją działalność do sklepów wirtualnych. I mimo że sprzedaż biżuterii utrzymuje się na zadowalającym poziomie, to należy pamiętać, że sytuacja nie zwalania sprzedawców z budowania pozytywnych doświadczeń związanych z zakupem biżuterii.
Nie wolno zapominać, że sprzedaż biżuterii to nie tylko przekazanie klientowi luksusowego przedmiotu, ale przede wszystkim wyzwolenie w nim emocji, których nośnikiem będą właśnie zakupione precjoza. Kreowanie pozytywnych odczuć związanych z marką biżuterii musi być wielowarstwowe, a kluczowym elementem jest opakowanie, w którym zamknięta zostanie biżuteria.
Utożsamić się z marką
Najtrudniejszym zadaniem, przed jakim stają sprzedawcy biżuterii online, jest przywiązanie klientów do danej marki jubilerskiej. O ile w tradycyjnym świecie sprzedaży zadanie to, mimo że też wcale niełatwe, ogranicza się do zapewnienia klientowi poczucia komfortu, bezpieczeństwa i luksusu w sklepie, o tyle w sprzedaży online zadanie to jest zgoła trudniejsze. Olbrzymia konkurencja w sieci sprawia, że sprzedawca czy producent biżuterii musi się nagłowić, jak sprawić, by to jego produkt został przez klienta dostrzeżony i zakupiony. Pomaga tu stworzenie nowoczesnej strategii marketingowej oraz filozofii danej marki jubilerskiej. Firmy oferujące swoje produkty w sieci muszą wyzwolić w potencjalnym kliencie chęć utożsamienia się z marką. Aby taka sytuacja zaistniała, klient musi podzielać z marką jubilerską wartości, cele życiowe, a ponadto dana marka biżuteryjna musi reprezentować tożsamy z nią styl życia. Wizerunek marki i jej produktów musi być spójny, aby strategia utożsamienia się grupy docelowej mogła przynieść efekty. Doskonałym przykładem takich zależności jest ochrona środowiska naturalnego, która staje się coraz popularniejszym i ważnym tematem dla konsumentów. W konsekwencji zaczynają wprowadzać proekologiczne nawyki w swoje zachowania i oczekują takich samych postaw od producentów biżuterii.
Storytelling marki
Aby dziś skutecznie walczyć o klienta, szczególnie w sieci, warto zastanowić się nad strategią storytellingu, czyli budowania opowieści o marce. Skuteczność opowieści w budowaniu strategii marketingowej musi opierać się na różnych aspektach życia ludzkiego. Opowieść musi dostarczyć informacji na temat marki, jej filozofii, podtrzymywania tradycji, umiejętności motywowania do działania użytkowników posiadanych produktów, a ponadto tworzyć wierną marce społeczność i przekazywać o niej informacje. Dobrze byłoby także, gdyby w opowieści o marce nie zabrakło rozrywki. Słowem, sprzedawcy biżuterii muszą szukać możliwości wykorzystania opowieści o swojej marce jubilerskiej. Do storytellingu najwygodniej wykorzystywać media społecznościowe, gdzie prezentowane treści będą tworzyły spójną koncepcję prezentującą filozofię firmy. Elementem, który uzupełni prezentowany w mediach przekaz, są opakowania jubilerskie, będące przedłużeniem wizerunku i świata przeżyć oferowanego przez konkretny produkt. Opakowania jubilerskie odgrywają szczególną rolę w całym procesie doświadczeń konsumenckich. Ten sektor rynku mocno powiązany jest z ekskluzywnością, elegancją, lifestylem, trendami, wyjątkowości. Klient kupuje bowiem nie tylko biżuterię, ale styl życia i emocje.
Rola opakowania
Opakowanie biżuterii jest jednym z najważniejszych elementów budowania wizerunku naszej marki jubilerskiej, szczególnie w obecnej sytuacji. Klienci bowiem po zamówieniu od nas wyrobu pierwszy kontakt z naszą firmą będą mieli właśnie za pośrednictwem pudełka, w które biżuteria została zamknięta. Od tego momentu budowane są ich bezpośrednie doświadczenia z marką. Pudełko z biżuterią musi budzić emocje. Być piękne i oryginalne tak, jak zamknięta wewnątrz biżuteria. Ponadto opakowanie musi zawierać kluczowe dla użytkownika dane, zachowując równowagę między czytelnością a estetyką. Należy także pamiętać, że opakowanie jest nośnikiem dla logotypu, identyfikacji wizualnej czy specjalnych projektów graficznych, które razem oddziałują na odbiorcę, wzmacniając w nim świadomość, rozpoznawalność i przywiązanie do marki. Jak możemy przeczytać w raporcie opublikowanym przez amerykańską firmę Nielsen, aż 70 proc. klientów oczekuje od opakowań produktów luksusowych personalizacji, która odzwierciedli ich potrzeby i ambicje konsumenckie. Opakowanie musi przyciągać uwagę, komunikować się z konsumentem, wywoływać u niego zaufanie oraz wywoływać pozytywne emocje. Musi być wytrzymałe, estetyczne, najlepiej unikatowe i odpowiednio zabezpieczające transportowaną biżuterię. Nie można też zapominać, że klienci wymagają, aby pudełko, które otrzymują, było proekologiczne. Podsumowując, należy zauważyć, że opakowanie buduje pierwsze wrażenie klienta o naszej biżuterii. O ile z reguły nie stanowi elementu wpływającego na finalne decyzje zakupowe, o tyle ma niebagatelne znaczenie dla postrzegania marki i kształtowania jej wizerunku. Szczególnie w przypadku branży jubilerskiej aspekty estetyczne i wartość dodana mają duże znaczenie. Kontakt z produktem, już od samego rozpakowywania przesyłki, powinien być przyjemnym i inspirującym doświadczeniem.
Marta Andrzejczak