świaPowoli wraca moda na biżuterię z kamieniami kolorowymi. Klienci w salonach jubilerskich coraz chętniej wybierają pierścionki z szafirami, szmaragdami czy rubinami. Zainteresowanie klientów budzi też cytryn, opal i topaz. Na naszych oczach następuje stopniowe, acz widoczne przełamanie tendencji do kupowania jedynie diamentów.
Właściciele salonów jubilerskich zauważają, że klienci chcą posiadać biżuterię oryginalną, która będzie podkreślała ich osobowość i styl. Dlatego też chętniej niż jeszcze rok temu decydują się na zakup złotej biżuterii o niekonwencjonalnym wzornictwie.
Zmiany na rynku
Salony jubilerskie w naszym kraju zdominowane zostały przez biżuterię diamentową. Większość klientów zainteresowana jest kupnem pierścionka z diamentem. Niezwykle często wybierane są również obrączki wysadzane diamentami. I nie wydaje się, aby moda na diamentową biżuterię ślubną w najbliższym czasie przeminęła. Niemniej jednak właściciele salonów jubilerskich zauważają tendencję do zamawiania pierścionków i obrączek, które przełamują schematy. – W pracowniach jubilerskich pojawia się coraz więcej świadomych klientów, którzy doskonale wiedzą, czego chcą – mówi jubiler Wacław Krzyżanowski. – Klienci zamawiają biżuterię niekonwencjonalną. Chcą wspólnie ze złotnikiem pracować nad projektem, wprowadzić swoje rozwiązania, wybrać najlepszy, ich zdaniem, kamień – dodaje. Obserwacja rynku pozwala na wysnucie wniosku, że klienci przestali się bać eksperymentowania i chętniej niż dotychczas decydują się na biżuterię wykonaną zgodnie z własnymi sugestiami. Polacy, którzy nie podporządkowują się modzie i mają własne zdanie na temat biżuterii, wybierają pracowanie jubilerskie, w których wspólnie ze złotnikiem realizują swoje marzenia o idealnym obiekcie biżuteryjnym. A liczba tych klientów w ostatnim czasie rośnie. – Klienci decydują się na zakup kolorowych kamieni, gdyż już sam ten fakt sprawia, że ich biżuteria będzie przełamywała schematy – uważa Wacław Krzyżanowski. – Podkreślić należy, że Polacy chcą biżuterii nowoczesnej. Wyrób nie może przypominać biżuterii babć. Zależy im na współczesnym wzornictwie, które pozwoli na wyeksponowanie właściwości kamieni kolorowych w nowej odsłonie – dodaje.
Cytryn i rubin
Twórcy biżuterii podkreślają, że w krąg zainteresowań odbiorców po latach wraca cytryn. Jego nieobecność na rynku biżuteryjnym w ostatnim czasie sprawiła, że teraz traktowany jest on jako nowinka, która pozwala na wyrażenie swojej osobowości. Klienci polskich salonów jubilerskich wybierają także biżuterię z rubinami i szafirami. – Kamienie muszą być duże, wyraziste – wskazuje Wacław Krzyżanowski. – Klienci życzą sobie biżuterii masywnej o finezyjnym wzornictwie. Najczęściej decydują się na miks tradycji z nowoczesnością, tworząc tym samym ciekawe rozwiązania formalne – dodaje. Duży wpływ na zmianę postrzegania biżuterii z kamieniami kolorowymi ma możliwość zapoznania się ze wzornictwem z całego świata, dostępnym dzięki internetowi, a także nowoczesne programy graficzne, które pozwalają na samodzielne próby stworzenia biżuterii w zaciszu domowym. – Można powiedzieć, że Polacy wybierają pracownie jubilerskie, które dysponują programami projektowania biżuterii, aby wspólnie z profesjonalistą wykonać projekt biżuterii – zauważa Wacław Krzyżanowski. – W momencie, gdy zjawiają się w pracowni jubilerskiej, wprost żądają wizualizacji swojej wymarzonej biżuterii. Chcą uczestniczyć w procesie tworzenia, mieć w nim swój udział – dodaje. Próby i błędy, zmiana materiałów jubilerskich, eksperymentowanie z formą sprawia, że klienci chętnie wybierają kamienie kolorowe, a nawet łączą je ze sobą w celu zapewnienia lepszego, ich zdaniem, efektu. Dlatego też kamienie szlachetne o wyrazistej barwie zaczynają pojawiać się w biżuterii coraz częściej. I co należy zaakcentować – w zupełnie nowej odsłonie. Wzornictwo nawiązuje do dawnych trendów, jednak widać w nim nowoczesne rozwiązania funkcjonalne.
Nowoczesność i technologia
– Klienci chcą, aby pierścionki zaręczynowe, które wybierają, były niecodzienne, aby opowiadały ich własną historię – mówi Wacław Krzyżanowski. – Jednocześnie bardzo często przychodzą z pierścionkami, obrączkami, które otrzymali od swojej najbliższej rodziny. Zależy im, aby fragment życia dziadków czy rodziców był wkomponowany w ich biżuterię. Wspólnie zaczynamy tworzyć nowe dzieło, które również będzie przekazywane w rodzinie następnym pokoleniom – dodaje. Należy podkreślić, że coraz więcej osób pojawia się w pracowniach jubilerskich z własnym złotem i kamieniami szlachetnymi. Jedni upatrują tego stanu rzeczy w próbie oszczędzenia na zakupie pierścionka czy obrączek, inni w powrocie do tradycji, w której biżuteria przekazywana była z pokolenia na pokolenie. Niezależnie jednak od motywacji klientów, sytuacja ta sprawia, że w biżuterii ślubnej pojawiają się szlachetne kamienie kolorowe, które otrzymują nowe życie.
Salon przygotowany na klientów
Zwrot ku szlachetnym kamieniom kolorowym sprawia, że w salonach jubilerskich w całej Polsce zauważamy kolekcje złotej biżuterii z rubinami, szafirami czy szmaragdami. Właściciele salonów jubilerskich, starając się spełnić oczekiwania klientów, oferują złote klejnoty, które spełniają oczekiwania klientów. Wprowadzają również do swojej oferty możliwość indywidualnego zamówienia upragnionej biżuterii, przygotowanej pod konkretne oczekiwania klientów. – Powoli zmienia się podejście klientów do biżuterii ślubnej. Jeszcze do niedawna wizyta przyszłego małżeństwa w salonie jubilerskim zwieńczona była zakupem biżuterii z diamentami – mówi Wacław Krzyżanowski. – Dziś już nie jest to tak oczywiste, gdyż coraz chętniej wybierają szlachetne kamienie kolorowe. Można więc mieć nadzieję, że rynek biżuterii ślubnej nie będzie już tak jednolity – dodaje. Marta Andrzejczak
Hurtownie biżuterii starają się dostosować swoją ofertę do oczekiwań klientów. Zależy im także na przyciągnięciu nowych klientów, oferują więc promocje, bonusy czy znaczne upusty cenowe. W ostatnim czasie jednak hurtownie biżuterii idą krok naprzód i zaczynają funkcjonować na rynku jak sklepy jubilerskie.
Dzięki znacznym ułatwieniom hurtownie jubilerskie oferują swoim klientom możliwość zakupu online, bezpłatne dostarczanie towaru, a także możliwość negocjowania cen wybranych produktów. Jednocześnie hurtownie otwierają się na klientów detalicznych, co sprawia, że urastają do rangi najważniejszych graczy na polskim rynku jubilerskim.
Problem dla branży
Każdy podmiot gospodarczy funkcjonujący na polskim rynku jubilerskim stara się znaleźć jak największą liczbę klientów. I sytuacja ta nie powinna nikogo dziwić. Jednak w sytuacji, gdy hurtownie biżuterii zaczynają funkcjonować jak tradycyjne sklepy jubilerskie, które proponują sprzedaż detaliczną, zaczyna się problem. Klienci detaliczni niezwykle chętnie korzystają bowiem z możliwości, jakie oferują im hurtownicy, gdyż mogą po bardzo przystępnych cenach, omijając pośredników,zaopatrzyć się w wybrany rodzaj biżuterii. Sytuacja ta z kolei prowadzi do tego, że tradycyjne salony jubilerskie mają coraz mniejszą szansę na zaistnienie na rynku. Klienci, mając do wyboru identyczny produkt z narzuconą marżą sklepu lub bez niej, wybierają produkt tańszy. Oczywiście nie oznacza to, że wszystkie hurtownie jubilerskie w Polsce traktują klientów detalicznych tak samo jak partnerów handlowych. Znaczna większość po podpisaniu umowy ze sprzedawcami biżuterii detalistom udziela rabatów, które pozwalają sklepom jubilerskim na utrzymanie się na rynku.
Hurtowania i producent
Najwięksi gracze na polskim rynku jubilerskim to hurtownicy, którzy są jednocześnie producentami biżuterii. Jak podkreślają właściciele salonów jubilerskich, współpraca właśnie z nimi układa się najlepiej. Oferują oni bowiem najlepsze ceny, gdyż uzależniają je głównie od cen surowców, a ponadto są gotowi dostosować swoją ofertę do konkretnych oczekiwań klientów. A niejednokrotnie – tworzyć biżuterię pod konkretne zamówienie płynące ze strony salonów jubilerskich. Producenci biżuterii oferują krótkie serie, najmodniejsze modele, a także biżuterię wykonaną zgodnie z ustaleniami zamawiającego. Niezwykle elastycznie reagują na potrzeby rynku, co sprawia, że mogą na bieżąco uzupełniać swój asortyment.
Zmiany na rynku
Rynek hurtowni w Polsce zmienia się niezwykle dynamicznie. Z roku na rok pojawiają się na nim nowe podmioty gospodarcze, które specjalizują się w imporcie biżuterii. Każda z nich oferuje zupełnie inny rodzaj ozdób, dlatego też właściciele salonów jubilerskich mogą uzupełniać swoją ofertę o najmodniejsze w danym sezonie modele. Na polskim rynku jubilerskim mamy importerów wyrobów z Chin, Indii, Turcji, Włoch czy nawet USA. Jeśli pojawia się zapotrzebowanie na jakikolwiek rodzaj biżuterii, to hurtownie odpowiadają na te oczekiwania i elastycznie dostosowują do nich swoją ofertę.