Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30) w numerze 02/2017 (id:156)
Ilość artykułów w dziale: 3
|
|
Decyzję o zakupie biżuterii dzisiejsi klienci coraz częściej podejmują na podstawie zdjęcia. Dlatego też tak ważna stała się fotografia.
Twórcy i sprzedawcy biżuterii stają przed trudną kwestią – w jaki sposób pokazać swoje wyroby. Wyeksponowanie właściwości biżuterii jest zadaniem trudnym, zwłaszcza jeśli należy dokonać tego na fotografii.
Zrób zdjęcie kosztowności
Należy zauważyć, że prezentacja biżuterii na zdjęciu to nie tylko potencjalne narzędzie marketingowe, ale także samodzielne dzieło sztuki. Złotnicy już w latach 80. nawiązywali współpracę z uznanymi fotografikami, aby wyeksponować relację między ciałem a biżuterią, a tym samym stworzyć dzieło sztuki. W 1987 roku Rudt Peters zaprosił do współpracy fotografa Michała Szulca- Krzyżanowskiego, aby wykonał pięć portretów kobiet „ubranych” w jego bransoletę „Symbol”. Wydarzenie to zmieniło podejście do fotografii biżuterii. Dziś polscy artyści złotnicy rzadko wykorzystują fotografię jako medium przekazu swojego przesłania. Na ich stronach internetowych pojawiają się zdjęcia biżuterii pozbawiane kontekstu. Przedmioty umieszczone zazwyczaj na białym tle eksponują jedynie swoje walory formalne. Nie tworzą narracji. Twórcy jakby na własne życzenie pozbawiają się możliwości zamanifestowania światu swoich poglądów. Biżuteria i jej fotografia są, szczególnie w dzisiejszych czasach, nierozerwalnie ze sobą złączone. Odbiorcy biżuterii bowiem zazwyczaj poszukują jej w internecie. Podziwiają zdjęcia wyrobów złotniczych, a nie przedmioty, dlatego też nie należy pozbawiać się szansy na zaistnienie w świadomości odbiorców ze względu na złe zdjęcie.
Relacja ciało – biżuteria
Pierwszą kwestią, przed którą stają twórcy biżuterii, jest odpowiedź na pytanie, czy robiąc zdjęcie kosztownych ozdób, chcemy je ukazać na ciele modelki czy samodzielnie. Zazwyczaj biżuteria ukazywana jest samodzielnie. Wybór tego rozwiązania powoduje, że klienci mogą dokładnie przyjrzeć się prezentowanemu przedmiotowi. Obejrzeć go z każdej strony, docenić jego walory estetyczne. Wyizolowanie przedmiotu sprawia, że potencjalny klient ma możliwość dokładnego przyjrzenia się biżuterii. Jednakże rozwiązanie to, choć preferowane, ma swoje minusy. Nie ukazuje użytkowej funkcji biżuterii, tworzy z niej obiekt wyabstrahowany z rzeczywistości. Innym rodzajem fotografii jest ukazanie relacji ciało – biżuteria. Oglądając zdjęcia biżuterii na ciele, można poznać jej wielkość, zobaczyć, jak eksponuje się na człowieku, ale nie docenić większości jej walorów estetycznych. Wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem byłoby połączenie dwóch sposobów prezentowania biżuterii – zdjęcia wyrobu i jego prezentacji na ciele człowieka. Takie rozwiązanie wiąże się jednak ze znacznymi kosztami. Znacznie tańszym rozwiązaniem jest zrobienie zdjęcia biżuterii. Powszechnie uważa się, że twórcom i sprzedawcom wystarczy do tego dobry aparat fotograficzny i odpowiednie oświetlenie. Tymczasem wykonanie zdjęć biżuterii na ciele modeli wymaga zorganizowania całej sesji fotograficznej, do której należy zatrudnić profesjonalistę. I na takie rozwiązanie twórcy biżuterii decydują się niezwykle rzadko. Nie można jednak zapominać, że dobre zdjęcie decyduje o wyborze naszej biżuterii.
Moda na zd jęciu
Biżuteria modowa jest w powszechnej opinii traktowana jako sezonowy dodatek. Jej zadaniem jest zaakcentowanie modnych w danym sezonie trendów. Dlatego też musi być ukazywana w relacji ciało – strój – biżuteria. Nie jest bowiem samodzielnym dziełem sztuki, które może funkcjonować w odseparowaniu od ciała. Potencjalni klienci muszą widzieć jej użyteczność oraz charakterystyczne cechy. Zauważyć na fotografii, jak ma być noszona i czy wpisuje się w sezonowe trendy. Prezentując biżuterię modową w sklepach internetowych, należy umieszczać ją w kontekście ciała. To jednak nie wszystko. Biżuteria ta odpowiada na potrzeby rynku mody i musi być prezentowana wraz z nią. W tym celu należy umieszczać ją w kontekście stroju. Biżuteria modowa, traktowana jako dodatek do stroju, musi być wraz z nim eksponowana. Dlatego też powinno się organizować sesje fotograficzne, na których modelka wyeksponuje walory prezentowanej biżuterii i odzieży, z jaką należy ją komponować.
Historia opowiedz iana przez kosztowności
Nie można zapominać, że na zdjęciu biżuterii to ona musi być bohaterem pierwszoplanowym. Nie tylko ma być wyeksponowana, ale stać się niezbędna. Budzić w oglądającym niepokój i pożądanie. W dzisiejszych czasach biżuteria i fotografia, te zgoła inne dziedziny sztuki, wzajemnie się przenikają. Klienci przeszukujący internet w poszukiwaniu idealnej biżuterii zawsze trafiają na jej zdjęcie. To ono staje się nośnikiem emocji, komunikatem. Biżuteria na nim zaprezentowana musi wzbudzić w oglądającym zachwyt i chęć posiadania. A aby tak się stało, nie wystarczy nacisnąć zielonego guzika w aparacie fotograficznym. Biżuteria musi stworzyć na zdjęciu własną narrację. I to zadanie najlepiej powierzyć profesjonaliście.
Polski rynek jubilerski szybko zareagował na zmiany. Pojawiło się na nim wiele salonów proponujących klientom biżuterię modową. A klienci niezwykle chętnie je odwiedzają.
Biżuteria modowa jest najchętniej kupowanym rodzajem biżuterii w Polsce. Klientki wybierają ją nie tylko ze względu na jej sezonowy charakter czy cenę, ale ze względu na jej wzornictwo. Bogactwo stylów i form dostępnych na rynku biżuterii fashion jest bowiem imponujące.
Zmiany na rynku
Masowe pojawienie się biżuterii modowej zmieniło podejście Polaków do biżuterii. Przestała być utożsamiana z luksusowym dobrem, na które stać tylko najbogatszych, a stała się ogólnodostępnym towarem, na który niemal każdy może sobie pozwolić. Producenci biżuterii modowej starają się tak konstruować swoją ofertę, aby każdy mógł znaleźć w niej coś dla siebie. Dlatego też klienci mogą wybierać z szerokiej gamy proponowanych wzorów i fasonów – od form klasycznych po najbardziej ekstrawaganckie. Specjaliści podkreślają, że biżuteria modowa zapełniła niszę, która wystąpiła na rynku jubilerskim. Biżuteria stała się akcesorium modowym, które w zależności od humoru, pory dnia, stroju można wymieniać. Wpływ na taki stan rzeczy z całą pewnością ma idea, która przyświeca jej twórcom: biżuteria musi być aktualna i wpisywać się w trendy. Należy zauważyć, że zabawa modą przestała być luksusem zarezerwowanym dla wąskiego grona kobiet z dużych miast interesujących się trendami. Z całą pewnością wpływ na wzrost zainteresowania biżuterią modową mają przede wszystkim jej producenci, którzy niezwykle elastycznie reagują na stale zmieniające się potrzeby rynku. W sklepach z biżuterią fashion można znaleźć modele odpowiadające zapotrzebowaniu rynkowemu. W kolejnych sezonach pojawiają się w nich nowe kolekcje biżuterii, które wpisują się w najnowsze trendy. – W tym sezonie króluje minimalizm i delikatna biżuteria, która pasuje niemal do każdej stylizacji. Od dłuższego już czasu bardzo duże jest zainteresowanie „celebrytkami”, delikatną biżuterią oraz wyrobami w kształcie figur geometrycznych – mile widziane są koła, kwadraty, serca, gwiazdki – mówi Justyna Mańko z firmy Koliber. – Ostatnio zauważyliśmy większe zainteresowanie odważnymi formami, oryginalnymi dodatkami, jak fale, nacięcia, różne wykończenia. Mniej natomiast jest klasyki i bezpiecznych wzorów – dodaje. Należy zauważyć, że klienci zwracają uwagę nie na to, z czego biżuteria jest wykonana, ale na wzornictwo. Stają się coraz bardziej otwarci na wszelkiego rodzaju nowości i nie szczędzą przy tym pieniędzy. – Średni wydatek to około 150 złotych – podaje Justyna Mańko. – Na wybór biżuterii ma wpływ wiele czynników, m.in. pora roku. Teraz zimowe grube kurtki zmieniamy na lekkie wiosenne płaszcze, swetry na koszule, a co za tym idzie zmieniamy też dodatki, w tym biżuterię. Obecnie powodzeniem cieszą się delikatne wzory z kolorowymi kamieniami ze względu na zbliżającą się wiosnę – dodaje. Jak podkreślają specjaliści, zapotrzebowanie na biżuterię modową będzie się zwiększało. Przyczyniają się do tego nie tylko prasa czy telewizja, promujące dodatki jako łatwy sposób na wyróżnienie się z tłumu, ale także blogerki niebojące się eksperymentów z różnymi stylizacjami, na których wzoruje się cała rzesza fanek. A nie można zapominać, że na polskim rynku jubilerskim działalność blogerów modowych jest wciąż niedoceniana. To z całą pewnością jest dużym błędem. Biżuteria, tak samo jak każde inne akcesorium modowe, musi zaistnieć w świadomości klientów, aby zechcieli ją kupić.
Problemy w raju
Jedynym problemem producentów biżuterii modowej jest znalezienie kompromisu między modą a jakością wyrobów. Materiały używane do ich produkcji muszą być pełnowartościowe, aby biżuteria kupowana przez klientów nie stawała się jednosezonową. Dlatego projektanci pokrywają swoje wyroby srebrem bądź złotem, używają do produkcji kamieni naturalnych, ale starają się utrzymać niską cenę. Obserwując rynek biżuterii modowej, można zauważyć także wzrost liczby kolekcji kierowanych do sprzedaży. Jeszcze do niedawna normą było wprowadzanie dwóch, trzech kolekcji rocznie, teraz niektóre firmy decydują się wejść na rynek aż z sześcioma, by stale wzbogacać swój asortyment o nowe rodzaje biżuterii. Nawet mniejsze firmy tej branży muszą dostosować swoją ofertę do oczekiwań i wprowadzić na rynek co najmniej trzy kolekcje – basic lines, na poziomie medium tzw. priced high street brands oraz high fashion brands. Specjaliści prognozują, że w najbliższym czasie rynek biżuterii modowej będzie najdynamiczniej rozwijającą się gałęzią rynku biżuteryjnego w Polsce. A podkreślenia wymaga fakt, że pojawiające się na nim nowe marki są w większości markami polskimi.
Polki zakochały się w biżuterii modowej. Najbardziej zależy im na posiadaniu takich samych ozdób, jak te, które pojawiają się w kolorowych magazynach. To gwiazdy ekranu i piosenki dyktują styl w polskiej biżuterii.
Klientki salonów wybierają biżuterię, którą noszą polskie celebrytki. Można powiedzieć, że niezależnie od jakości i fasonu ozdób te, w których pojawiają się gwiazdy, zarówno polskie, jak i zagraniczne, cieszą się wielkim zainteresowaniem kupujących. Na sprzedaż biżuterii modowej mają także wpływ kolekcje biżuterii wprowadzanej przez odzieżowych gigantów, takich jak Dior, Gucci czy Armani.
Salony pełne biżuterii
Biżuteria modowa podbiła serca polskich klientów. Kupują ją zarówno młode dziewczyny, jak i dojrzałe kobiety. Można powiedzieć, że biżuteria fashion demokratyzuje rynek jubilerski w Polsce. Niemal każdy może sobie na nią pozwolić i dzięki niej wyglądać modnie, zgodnie z najnowszymi trendami. Wraz ze stale rosnącymi zyskami na tym rynku pojawia się wiele nowych placówek oferujących klientom modne ozdoby. Otwierane są wszędzie – od centrów handlowych, przez miejsca przy najruchliwszych ulicach w Polsce, aż po bazarki, gdzie kupić można wszystko. W zależności od usytuowania punktu sprzedają różne rodzaje biżuterii. – Wszystko zależy od miejsca, w którym znajduje się stoisko, oraz od wieku klientów. Młodsze konsumentki częściej sięgają po nowości, utrzymane na poziomie światowych trendów, czyli np. bransoletki w klimacie boho lub długie kolczyki sięgające ramion w stylu Gucci. Widać, że dziewczyny w wieku 16-35 lat lubią eksperymentować z modą – uważa Anna Dziubek z firmy By Dziubeka. – Wśród nieco starszych klientek zainteresowaniem niezmiennie cieszy się kolekcja Ceramika. To nasz biżuteryjny flagowy evergreen, którego kolorystykę odświeżamy co sezon. Forma jednak pozostaje ta sama i klientki bardziej zachowawcze uwielbiają wracać do tej kolekcji. Na pewno też w dużych miastach, np. w Warszawie, sprzedają się bardziej awangardowe wzory o oryginalnej formie i odważnych kolorach – dodaje. Należy zauważyć, że kobiety mieszkające w dużych miastach są znacznie odważniejsze w wyborze oryginalnych wzorów. Nie boją się eksperymentować. Zależy im nie tylko na tym, aby kupowana biżuteria była modna, ale także by pozwoliła się wyróżnić, podkreślić swój styl. Mieszkanki metropolii bardzo chętnie eksperymentują ze wzornictwem. Wybierają niekonwencjonalne formy, a do tego bardzo często decydują się na zakup ozdób z materiałów niejubilerskich. Panie mieszkające w mniejszych miejscowościach zazwyczaj bywają bardziej wstrzemięźliwe. Wybierają biżuterię modną, ale nieszokującą. Zależy im bowiem nie tyle na zwróceniu uwagi na siebie, ile na podkreśleniu swojej osobowości.
Najpopularniejsze wzory
Mimo że klientki różnią się w swoich wyborach, to można wskazać rodzaje biżuterii, które preferują. Należą do nich przede wszystkim biżuteria ze sztucznych pereł, bransoletki z delikatnymi zawieszkami, noszone po kilka naraz, oraz kolczyki i naszyjniki z kryształami. – Jedyna kolekcja, która łączy te kilka grup docelowych, to sprzedawane przez nas Shining Summer, czyli kolczyki wykonane ze szklanych kryształków w całej gamie kolorów, w różnych kształtach i rozmiarach – mówi Anna Dziubek. – Od kilku sezonów bardzo modny (także w By Dziubeka) jest styl boho. Również tegoroczna wiosna i lato będą obfitować we wzory etno. U nas znajdziecie odświeżone wzory w kolekcjach Romantic Boho oraz Etno, które w naszej najnowszej kampanii reklamuje Beatrice Chirrac. Drugim mocnym trendem są chokery, które w By Dziubeka występują w kilku różnych wzorach i kolorach. Trzecia tendencja, która jest bardzo popularna wśród naszych klientów, to zestawy bransoletek z kilku kolekcji złączone w jeden gotowy, modny miks – dodaje. Szczególną popularnością cieszą się bransoletki. Polki bardzo chętnie eksperymentują z tym rodzajem biżuterii, łącząc je z sobą. Tworzą w ten sposób ozdobę niepowtarzalną, która doskonale komponuje się z ich osobowością i stylem. Można powiedzieć, że klientki coraz częściej eksperymentują z naszyjnikami, celowo je modyfikując poprzez dodawanie do nich kolejnych elementów czy zakładając kilka sztuk naraz. Warto także zauważyć, że klientki polskich sklepów z biżuterią modową wybierają modele noszone przez znane postacie ze świata filmu i piosenki. – Dużym powodzeniem cieszy się też biżuteria lansowana w pismach modowych. Wiele pań zwraca również uwagę na to, aby biżuteria była ponadczasowa i pasowała zarówno do stylizacji na co dzień, jak i na wielkie wyjścia – zauważa Anna Dziubek.
Popularność i zabawa
Biżuterią modową należy się bawić, zmieniać ją wedle swoich upodobań, eksperymentować z nią. Takie podejście do mody przypadło Polkom do gustu i – jak zauważają specjaliści – jest to jeden z czynników wpływający na dużą sprzedaż biżuterii fashion w naszym kraju. Z całą pewnością wpływ na jej popularność ma także cena. Modne ozdoby można bowiem kupić w dość niskich cenach, zaczynających się już od kilkunastu złotych.