Artykuły z działu

Przeglądasz dział ZEGARKI (id:53)
w numerze 04/2014 (id:132)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2014-04-01

Zegarki na czasie

Zegarek powinien być modny. To jedno z podstawowych kryteriów, jakie przyjmują klienci salonów zegarmistrzowskich w Polsce. Czasomierze, podobnie jak biżuteria, w ostatnim czasie stały się chętnie kupowanym akcesorium modowym, a nie przyrządem do wskazywania czasu.

pj-2014-04-34

Modowe marki – Armani, Calvin Klein, Tommy Hilfiger czy Gucci – zdominowały rynek zegarmistrzowski. Polacy znacznie chętniej kupują zegarki sygnowane logo znanej firmy odzieżowej niż szwajcarskie czasomierze.

pj-2014-04-35

Przede wszystkim moda

Klienci salonów zegarmistrzowskich chętnie wybierają produkty modne. Zegarek stał się ozdobą, chętnie kupowanym gadżetem, który należy zmieniać wraz ze zmianami kolekcji na rynku odzieżowym. Rzadko który klient decyduje się obecnie na zakup zegarka na całe życie. – Czasy, kiedy zegarek kupowało się raz na całe życie, kiedy świadczył on o statusie społecznym posiadacza, powoli odchodzą do lamusa – mówi Marcjan Korolski, zegarmistrz i importer zegarków. – Dziś nawet najdroższe zegarki traktowane są jako modne gadżety, które trzeba wymieniać – dodaje. Sytuacja na rynku spowodowana jest modą. Klienci nie chcą posiadać rzeczy, które będą towarzyszyły im dłużej niż kilka sezonów. – Obowiązkiem konsumenta stało się dostosowanie się do trendów. Posiadanie własnego stylu nie spotyka się z uznaniem – zauważa Marcjan Korolski. – Dlatego klienci, szczególnie ci średniozamożni, decydują się na zakup „zegarka modowego” z logo firmy odzieżowej, zamiast oszczędzać i kupić dobrej jakości szwajcarski zegarek – dodaje. Na zakup szwajcarskich zegarków decydują się tylko najbogatsi, którym nie wypada posiadać czasomierza poniżej swojego statusu materialnego. Zegarki modowe tworzone są jako dodatek do wprowadzonej w danym sezonie kolekcji odzieżowej. Muszą być wykonane zgodnie z panującymi w danym sezonie trendami – faktury materiałów, kolorystyka czy forma są dostosowane do panujących tendencji. – W salonach zegarmistrzowskich w całej Polsce pojawia się coraz więcej zegarków sygnowanych logo projektantów odzieżowych, mimo że jakość tych czasomierzy pozostawia wiele do życzenia – mówi Marcjan Korolski. – Najczęściej są to modne gadżety, w których ukryty został kiepskiej jakości mechanizm. Dopóki klienci będą zainteresowani ich kupnem, będą się one pojawiały w sklepach z zegarkami – dodaje.

Smartgadżet

Kolejnym modnym zegarkiem chętnie kupowanym przez Polaków jest smartwatch. Specjaliści szacują, że w 2014 roku sprzedaż zegarków z dostępem do internetu i multimedialnych treści ma wzrosnąć dziesięciokrotnie. Firma Canalys opublikowała raport, z którego wynika, że światowa sprzedaż smartwatchów do końca tego roku ma osiągnąć pięć milionów sztuk. Dla porównania, w 2012 roku liczba sprzedanych urządzeń tego typu nie przekraczała 330 tys. Na razie liderem rynku jest firma Sony ze swoim modelem SmartWatch, który dzięki modułowi bluetooth łączy się z telefonem i pozwala odbierać rozmowy oraz powiadomienia, np. wiadomości SMS , maile, posty z serwisów społecznościowych czy informacje z kalendarza. – Inteligentne zegarki zdobywają powoli serca Polaków i już można powiedzieć, że stają się one modnym gadżetem – mówi Marcjan Korolski.

– Ich sprzedaż rośnie, jednak niezwykle rzadko przynajmniej na razie pojawiają się w salonach zegarmistrzowskich, gdyż sprzedawane są one głównie przez operatorów sieci komórkowych – dodaje.

Plastikowe i kolorowe

Nie można zapominać, że Polacy niezwykle chętnie decydującą się na zakup plastikowych, dużych, kolorowych zegarków elektronicznych. – Od paru już miesięcy sprzedażowym hitem są G-Shocki firmy Casio, które kupowane są zarówno przez kobiety, jak i mężczyzn w różnym wieku – mówi Marcjan Korolski. – Zegarki te cieszą się dużą popularnością, gdyż ich kolorystyka oraz kształt odpowiadają na potrzeby klientów – dodaje. Warto zauważyć, że polskie ulice zostały opanowane przez kolorowe, plastikowe, duże zegarki. Można je znaleźć niemal wszędzie – zarówno w salonach zegarmistrzowskich, jak i sklepach z odzieżą. Im ciekawsza kolorystyka, tym większe zainteresowanie klientów. Można je znaleźć wszędzie. – Z całą pewnością wpływ na taki stan rzeczy ma ich cena. Plastikowe, „bezmarkowe” zegarki są tanie, można kupić je już za 10 złotych – mówi Marcjan Korolski. – Każdy może pozwolić sobie na zakup takiego modnego gadżetu i wyrzucić go niemal natychmiast – dodaje. Zmiany dokonujące się na rynku zegarmistrzowskim wpływają na sposób postrzegania czasomierzy przez Polaków. Zegarki stają się modnym dodatkiem, który należy wymieniać co sezon. A na najdroższe modele czasomierzy decydują się dziś nieliczni nabywcy, którzy zdają sobie sprawę, że posiadanie odpowiedniego zegarka świadczy o prestiżu społecznym i wysublimowanym guście.