Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30) w numerze 03/2013 (id:121)
Ilość artykułów w dziale: 4
|
|
Salony jubilerskie posiadają w swojej ofercie zarówno obrączki, jak i pierścionki zaręczynowe, które cieszą się zainteresowaniem klientów. W salonach nie może zabraknąć biżuterii wykonanej z białego i żółtego złota inkrustowanego brylantami, ale także takiej, która wykonana została ze srebra i tytanu.
Właściciele salonów jubilerskich nie mogą także zapominać, że sprzedając narzeczonym biżuterię muszą posiadać odpowiednio dobrane opakowania. Pudełko na pierścionek czy obrączki daje możliwość nie tylko zabezpieczenia biżuterii, ale umożliwia wydobycie walorów estetycznych kosztownych przedmiotów.
Obrączka dla każdego
Zamawiając asortyment do salonów jubilerskich i sklepów z biżuterią nie można zapominać o biżuterii wykonanej z platyny. – W polskich salonach jubilerskich coraz częściej sprzedawane są obrączki i pierścionki zaręczynowe wykonane z platyny – mówi Bogdan Wyżykiewicz, jubiler. – Ta najbardziej luksusowa biżuteria zachwyca niepowtarzalnością i mimo wysokiej ceny z roku na rok sprzedaje się coraz lepiej – dodaje. Klienci, których nie stać na platynową obrączkę decydują się zazwyczaj na białe złoto. Jest to bardzo popularny wybór, wśród par, które chcą białego metalu z wygląd podobnego do platyny, ale w nieco niższej cenie. Oczywiście w salonach jubilerskich nie może zabraknąć także tradycyjnych obrączek wykonanych z żółtego kruszcu, który niezmiennie od wielu lat cieszy się dużym zainteresowaniem wśród nowożeńców. Klasyczne, gładkie obrączki nigdy nie wychodzą z mody. Są eleganckie oraz odpowiednie dla par w każdym wieku. Dużym powodzeniem wśród klientów chcących wybrać odpowiednie obrączki, cieszą się obrączki dwukolorowe ozdob i o n e oryginalnymi wzorami. Dużą popularnością cieszą także obrączki, które składają się z dwóch unikalnych pierścionków połączonych ze sobą, ale nadającą się do noszenia przez dwie osoby. W salonie nie może zabraknąć także pierścionków zaręczynowych wykonanych z platyny oraz złota inkrustowanych brylantami, gdyż ten właśnie rodzaj biżuterii cieszy się największym zainteresowaniem kupujących. Jak podkreślają właściciele salonów jubilerskich ostatnio coraz częściej młode pary decydują się na obrączki i pierścionki wykonane z tytanu i srebra.
Wpływ na taki stan rzeczy mają ceny biżuterii wykonanej z drogich kruszców. – W ostatnim czasie nikogo nie dziwi już młoda para, która na obrączki ślubne przeznacza 150 – 200 złotych – mówi Bogdan Wyżykiewicz. – Moim zdaniem w salonie nie może zabraknąć asortymentu zarówno dla najbogatszych, jak i najmniej zamożnych klientów – dodaje. Nie można zapominać także, że narzeczeni przy zakupach obrączek i pierścionków zaręczynowych niezwykle często decydują się na grawerowanie swojej biżuterii. – Grawerowanie obrączki jest niemal standardową usługą zamawianą przez narzeczonych – mówi Bogdan Wyżykiewicz. – Warto zadbać, aby w naszym sklepie istniała możliwość wykonania takiej usługi, ponieważ w przeciwnym wypadku nasi klienci zwrócą się z taką prośbą do innego salonu jubilerskiego – dodaje.
Luksusowe opakowanie
Ważnym elementem, którego nie może zabraknąć przy sprzedaży pierścionków i obrączek, jest opakowanie. Pakując pierścionek zaręczynowy czy obrączki należy pamiętać, że najważniejszą jego cechą opakowania jest rodzaj materiału, z jakiego został wykonany. – W salonach jubilerskich najczęściej można spotkać się z pudełkami welurowymi – mówi Bogdan Wyżykiewicz. – Pojawiają się także opakowania drewniane i porcelanowe, które odpowiednio udekorowane podkreślają walory pierścionka – dodaje. Dobierając opakowanie do pierścionka zaręczynowego czy obrączek właściciele salonów jubilerskich muszą zwracać uwagę na jego kształt. Do dyspozycji mamy pudełka prostokątne, kwadratowe, owalne, w kształcie serca, czy płatków róży. Wybór jednego z nich zależeć będzie od modelu biżuterii na jaką zdecydował się kupujący. Obowiązkowym elementem opakowania na pierścionek zaręczynowy czy obrączki jest jedwabna bądź aksamitna wyściółka. Bogaty wybór opakowań dostępnych na rynku sprawia, że zamawiając pudełka na biżuterię do salonów jubilerskich warto zwrócić uwagę na te najoryginalniejsze. – Warto zastanowić się nad zaproponowaniem klientom opakowań srebrnych, które zaskoczą obdarowaną, a także staną się doskonałą pamiątką z wydarzenia – mówi Bogdan Wyżykiewicz. Zamawiając pudełka na pierścionki zaręczynowe, jubiler zazwyczaj staje przed dylematem, czy umieszczać na nich swoje logo. W większości przypadków pudełka są gładkie, jednak nie należy pozbawiać się okazji, aby zaprezentować swój znak firmowy. Dobrze zaprojektowany i umiejętnie umieszczony znak firmowy sprawi, że firma jubilerska będzie kojarzyła się z miłymi chwilami, co z pewnością zaowocuje lojalnością względem firmy i następnymi zakupami w naszym sklepie. Warto pamiętać, że opakowanie na pierścionek zaręczynowy czy obrączki ma za zadanie podkreślić piękno biżuterii. W związku z powyższym nie może być one wykonane ze złej jakości materiałów czy nie pasować do znajdującej się w nim kosztowności. Jednak niezależnie od tego, czy zdecydujemy się zaoferować klientowi pudełko z drewna czy też z weluru, należy pamiętać, że pierścionek umieszczony w środku musi prezentować się elegancko.
Stale rosnąca popularność tzw. biżuterii ślubnej sprawia, że producenci i twórcy biżuterii całkowicie podporządkowują swoją ofertę zapotrzebowaniu klientów. Na rynku można znaleźć srebrną, złotą i platynową biżuterię wysadzaną perłami, diamentami czy kryształami Swarovskiego. Wiele sklepów oferuje także swoim klientom tańszą biżuterię wykonaną z syntetycznych materiałów, których ceny nie przekraczają kilku złotych.
Warto podkreślić, że projektanci biżuterii oferują już nie tylko piękne ozdoby jubilerskie, ale także wysadzane kamieniami szlachetnymi, perłami czy kryształami Swarovskiego suknie ślubne. Powoli rynek biżuterii ślubnej staje się oddzielnym bytem, który znacznie różni się od „tradycyjnego” rynku jubilerskiego.
Biżuteria ślubna
– Rynek biżuterii ślubnej należy podzielić na dwie kategorie. Z jednej strony współistnieją na nim właściciele salonów i galerii jubilerskich, którzy sprzedają obrączki i pierścionki zaręczynowe, z drugiej – producenci i importerzy biżuterii, którzy sprzedają biżuterię tradycyjną oraz sztuczną jako dodatek do sukni ślubnej czy męskiego garnituru – mówi Marek Nowotnik, ekonomista. – Powoli wykształca się także moda na inkrustowane kamieniami bądź kryształami suknie ślubne, które tworzone są wspólnie przez kreatorów mody i projektantów biżuterii – dodaje.
Moda na rynku „ślubnym” zmienia się pod wpływem zachodnich wzorców. Klienci nie kupują już tylko pierścionka i obrączki ślubnej, ale także całą masę „ozdób”, które muszą komponować się z suknią i garniturem ślubnym. Część klientów na zakupy wciąż wybiera się do salonów jubilerskich. – Do łask powraca biżuteria z perłami. Wcześniej kojarzona z nieszczęściem, dziś stała się wspaniałym dodatkiem do sukien ślubnych – mówi Zbigniew Górecki, prezes firmy jubilerskiej Górecki. – Bardzo często na ślub wybierana jest biżuteria z kamieniami Swarovskiego, które pięknie się mienią i ładnie prezentują – dodaje. Jednak coraz większa rzesza klientów, zamiast do salonu jubilerskiego, po biżuterię ślubną idzie do salonów z sukniami ślubnymi bądź dodatkami ślubnymi. Klienci stawiają na duży wybór biżuterii oferowanej w wyspecjalizowanych sklepach, oraz pracujących tam sprzedawców, którzy są w stanie dobrać odpowiednie dodatki pod konkretną suknię ślubną, upodobania, a także dostosować się do zamożności portfeli konsumentów. Klienci poszukują wyspecjalizowanych sklepów z dodatkami ślubnymi, gdyż salony jubilerskie coraz rzadziej spełniają ich oczekiwania. – Biżuteria „od jubilera” powszechnie kojarzona jest z biżuterią drogą, wykonaną z kamieni szlachetnych – zauważa Marek Nowotnik. – Biżuteria ślubna to niejednokrotnie biżuteria jednorazowa, na którą klient nie chce przeznaczać dużych kwot – dodaje.
Popularna biżuteria
Największą popularnością cieszy się obecnie biżuteria wykonana z pereł i kryształów Swarovskiego. – W zależności od możliwości finansowych panny młode decydują się na sztuczne bądź prawdziwe perły – zauważa Barbara Wasilewska, właścicielka sklepu „Ozdoba na ślub”. – Najlepiej sprzedają się jednak komplety biżuterii srebrnej z perłami hodowanymi oraz kryształami Swarowksiego – dodaje. Jednocześnie nie można zapominać, że sporym zainteresowaniem klientów cieszą się komplety biżuterii z cyrkoniami. Moda na biżuterię art deco powoduje, że klienci chętnie kupują srebrne kolie i kolczyki z cyrkoniami. – Część klientek decyduje się na nowoczesną, kolorową biżuterię wykonaną z barwnych kryształów, które mocno kontrastują z suknią ślubną – zauważa Barbara Wasilewska. – Trzeba powiedzieć, że biżuteria ślubna to także różnego rodzaju akcesoria do włosów, wśród których prym wiodą sztuczne perły oraz kolorowe koraliki – dodaje Wasilewska.
Męskie dodatki
Nie można zapominać, że biżuteria ślubna nie dotyczy tylko kobiet. Coraz częściej także mężczyźni decydują się na zakup dodatków, które będą współgrały z garniturem ślubnym. – Mężczyźni zazwyczaj wybierają spinki do mankietów i krawatu – zauważa Barbara Wasilewska. – Zdarza się, że chcą posiadać także bransoletki i stylowe, biżuteryjne paski – dodaje.
Mężczyźni kupują biżuterię w kompletach – spinki muszą do siebie pasować. – Starają się nie eksperymentować z modą ślubną – zauważa Barbara Wasilewska. – Ich biżuteria jest niezwykle stonowana i elegancka – dodaje. Najczęściej wybierają srebrne, tradycyjne spinki, jednak zdarzają się klienci, którzy decydują się na spinki platynowe, inkrustowane diamentami. – Spinki traktowane są jako drogi dodatek – mówi Wasilewska. – Mężczyźni za pomocą biżuterii chcą podkreślić swój styl, a także prestiż społeczny – dodaje. Warto zauważyć, że w ostatnim czasie coraz częściej można spotkać się z sytuacją, że mężczyźni zamiast eleganckiego zegarka decydują się na bransoletę. Dobierają ją zazwyczaj nie pod kątem garnituru, ale pod kątem własnych upodobań i indywidualnych preferencji. Jednym z elementów ślubnej mody męskiej są paski, które ozdabiane są biżuteryjnymi klamrami. – Zdarza się, że klienci życzą sobie klamry wysadzane kamieniami szlachetnymi bądź kryształami Swarovskiego – mówi Barbara Wasilewska. – Jednak takie preferencje należą do rzadkości w naszych salonach – dodaje.
Ślub na zamówienie
Nie można zapominać, że wraz ze zmianami upodobań klientów zmienia się rynek biżuterii ślubnej. Coraz częściej można spotkać się z sytuacją, że klienci decydują się na tworzenie biżuterii ślubnej na zamówienie. Na polskim rynku można znaleźć projektantów biżuterii, którzy współpracują z salonami sukien ślubnych i wspólnie z klientami tworzą zestawy biżuterii pod konkretne suknie ślubne. – Na wykonanie takiej usługi stać najbogatszych Polaków, jednak nie można wykluczyć, że w przyszłości będziemy mieli do czynienia z popularyzacją tego typu usług, co bezpośrednio przełoży się na spadek cen – mówi Marek Nowotnik. – Jak na razie klienci, którzy decydują się na zamówienie biżuterii ślubnej, wybierają kosztowności wykonane ze złota i diamentów – dodaje. Na polskim rynku coraz częściej można spotykać się z sytuacją współpracy pomiędzy projektantami biżuterii i sukni ślubnych, którzy wspólnie tworzą kosztowne dodatki.
Po zachowaniu klientów salonów jubilerskich można wnosić, że zmienia się moda na polskim rynku obrączek ślubnych. Jeszcze do niedawna największym zainteresowaniem cieszyły się obrączki wykonane z białego złota inkrustowane kamieniami szlachetnymi, teraz klienci chętnie decydują się na obrączki wykonane na zamówienie.
Właściciele salonów jubilerskich i galerii podkreślają, że Polacy chcą mieć oryginalne obrączki, które symbolizować będę nie tylko jeden z najważniejszych dni w ich życiu, ale także historię ich związku.
Projektowanie za pośrednictwem sieci
Właściciele salonów jubilerskich i galerii z biżuterią, wykorzystując zainteresowanie klientów, pozwalają na własnoręczne projektowanie obrączek. Usługa, którą wprowadza coraz więcej firm w Polsce, cieszy się dużym zainteresowaniem klientów. – Przy wykonywaniu obrączek ślubnych częściej spotykamy się z indywidualnymi projektami – mówi Zbigniew Górecki, prezes firmy jubilerskiej Górecki. – Pomimo ogromnej oferty w segmencie obrączkowym klienci bardzo często wykazują się niesamowitą kreatywnością projektując zaskakująco ciekawe wzory – dodaje. Samodzielne projektowanie obrączek pozwala na dostosowanie biżuterii do konkretnych potrzeb, a także stylu i osobowości klientów. Jak podkreślają właściciele salonów jubilerskich, w przypadku obrączek niezwykle ważna jest symbolika. Polacy nie chcą kupować biżuterii tradycyjnej, powtarzalnej, chcą, aby ich obrączki wyróżniały się. – Klienci chcą, aby obrączki opowiadały o ich związku, o ich miłości – mówi Mikołaj Tomczyk, właściciel galerii Biżuteria dla każdego. – Dlatego też chętnie decydują się na projektowanie biżuterii, która będzie odpowiadała ich wymaganiom – dodaje. Zaprojektowana przez klientów biżuteria wykonywana jest przez zatrudnionych przez właścicieli salonów i galerii złotników, którzy wraz z zamawiającymi tworzą oryginalne wzornictwo obrączek. Podkreślenia wymaga fakt, że coraz częściej właściciele salonów umożliwiają klientom projektowanie swoich wzorów obrączek za pośrednictwem sieci. – Dzięki profesjonalnemu oprogramowaniu i umieszczeniu go na swoich stronach internetowych właściciele galerii i salonów dają klientom możliwość nie tylko samodzielnego, ale także profesjonalnego wykonania swoich obrączek – mówi Mikołaj Tomczyk. – Taki zabieg sprawia, że właściciele zyskują nie tylko „jednorazowych” klientów, ale budują swój pozytywny wizerunek w oczach klientów – dodaje. Właściciele salonów jubilerskich oraz galerii, inwestując w nowoczesne technologie, mogą liczyć na zyski. Klienci są bowiem coraz bardziej wymagający i chętnie, przynajmniej w przypadku obrączek, zostawiają w salonach większe pieniądze w zamian za oryginalne, a przede wszystkim „personalne” wzornictwo.
Obrączki od projektanta
Nie można zapominać, że nie wszyscy klienci decydują się na samodzielne wykonanie biżuterii. Gros z nich wybiera obrączki stworzone w pracowniach polskich mistrzów złotniczych, którzy oferują swoim klientom niepowtarzalne wzornictwo. – Wielu klientom zależy na biżuterii z „metką”, chcą posiadać obrączkę nie tylko oryginalną, ale wręcz wykonaną przez artystę, która poza symboliką będzie miała także realną wartość zarówno rynkową, jak i estetyczną – zauważa Mikołaj Tomczyk. Niemal wszyscy projektanci biżuterii mają w swoim portfolio niekonwencjonalne obrączki ślubne. Część z nich na zamówienie klienta decyduje się także na wykonanie indywidualnego projektu, który spełnia oczekiwania klienta, ale także nosi znamiona dzieła sztuki jubilerskiej. Narzeczeni decydujący się na biżuterię z pracowni artysty nie muszą się ograniczać. – Ograniczeniem jest tylko wyobraźnia – mówi Mikołaj Tomczyk. – Klienci mogą otrzymać obrączki wykonane z niecodziennych kruszców, kamieni szlachetnych, mogą umieszczać na nich dowolne symbole i znaki, a także eksperymentować z kształtem – dodaje. Warto zauważyć, że klienci, którzy decydują się na zakup obrączek z pracowni artysty, otrzymują nie tylko piękny przedmiot, spełniający indywidualne wymagania, ale także dzieło sztuki jubilerskiej, którego wartość z latami może znacznie wzrastać.
Personalizowane obrączki ślubne
W Polsce zapanowała moda na oryginalne, personalizowane obrączki ślubne. Klienci polskich salonów i galerii z biżuterią są zainteresowani biżuterią odpowiadającą ich oczekiwaniom i indywidualnemu stylowi. – Obrączki są biżuterią, która towarzyszy nam każdego dnia, jest codziennie eksponowana, wzbudza zainteresowanie, dlatego też nie może być nijaka – mówi Mikołaj Tomczyk. – Obrączki muszą wpisywać się w aktualne trendy, ale jednocześnie muszą być „skrojone na zamówienie” narzeczonych – zauważa Tomczyk. Klientom salonów jubilerskich i galerii z biżuterią artystyczną zależy na obrączkach personalizowanych, czyli odpowiadających ich potrzebom. Zazwyczaj klienci decydując się na samodzielnie zaprojektowane obrączki wybierają biżuterię wykonaną ze złota, najczęściej białego. Bardziej wymagający konsumenci wybierają obrączki wykonane na zamówienie z platyny czy palladu, jednak ze względu na cenę tego rodzaju biżuterii, nie należą oni do większości. – Klienci coraz częściej wybierają obrączki ślubne wykonane ze srebra – mówi Mikołaj Tomczyk. – Klientom zależy przede wszystkim na podkreśleniu swojej indywidualności, a przy braku odpowiednich środków finansowych decydują się na tańszy materiał zastosowany w obrączkach, ale wykonany według autorskiego projektu – dodaje. Podkreślenia wymaga fakt, że na personalizowane obrączki wydają średnio dwa i pół tysiąca złotych.
Większość klientów salonów jubilerskich decydując się na zakup pierścionka zaręczynowego wybiera biżuterię z diamentami bądź cyrkoniami. Tradycyjna złota biżuteria z białymi kamieniami sprzedaje się najlepiej, co w czasie kryzysu jest dobrą wiadomością, gdyż właściciele sklepów jubilerskich mogą racjonalnie inwestować swoje środki finansowe w typowe pierścionki zaręczynowe.
Klienci salonów jubilerskich najczęściej wybierają pierścionki z brylantami, których cena nie przekracza ośmiuset złotych, i cyrkoniami, na które przeznaczają nie więcej niż czterysta złotych.
Moda na rynku jubilerskim
– Coraz częściej młodzi ludzie odchodzą od tradycyjnego wzoru pierścionka zaręczynowego z jednym kamieniem – mówi Zbigniew Górecki, prezes firmy Górecki. – Systematycznie wzrasta zainteresowanie pierścionkami zaręczynowymi – wizerunkowymi z kolorowym kamieniem szlachetnym – dodaje. Moda na rynku pierścionków zaręczynowych powoli się zmienia. Klienci coraz odważniej sięgają po biżuterię oryginalną, podkreślającą ich osobowości i sposób bycia. Wpływ na taki stan rzeczy ma z całą pewnością pojawienie się na polskim rynku, za sprawą marek Lilou i Pandora, biżuterii personalizowanej. Nie można zapominać, że Polacy także niezwykle chętnie czerpią wzorce płynące zza granicy. Dzięki temu nietypowe pierścionki zaręczynowe znajdują większą rzeszę zwolenników. – Z jednej strony jest to odchodzenie od tradycji – mówi Zbigniew Górecki. – Z drugiej strony zjawisko to wywołane jest pewną modą oraz wydarzeniami, jakie dzieją się w środowisku znanych ludzi, celebrytów.
Za przykład można podać modny w ostatnim okresie wzór pierścionka zaręczynowego z szafirem – wzór księżnej Kate Middleton – dodaje Górecki. Moda na biżuterię z kamieniami szlachetnymi zmienia się, bardzo trudno wskazać preferencje konsumenckie w tym segmencie rynku. Zainteresowanie pierścionkami zaręczynowymi z kolorowymi kamieniami zależy od preferencji danej osoby oraz zasobności portfela klienta.
– W Polsce zainteresowanie klientów pierścionkami z kolorowymi kamieniami szlachetnymi jest uzależnione od ceny biżuterii – mówi Bogdan Wyżykiwiecz, właściciel salonu Jubiler. – Jeśli klient za niższą cenę może otrzymać biżuterię z diamentem, boi się kupić biżuterię z rubinem czy szafirem – dodaje. Na kolorowe kamienie szlachetne w biżuterii decydują się osoby doskonale wiedzące czego chcą. Niemniej jednak właściciele salonów jubilerskich, poza kolekcjami tradycyjnych pierścionków zaręczynowych, powinni posiadać w swoim asortymencie biżuterię z rubinami, szafirami i topazami. – W tym sezonie w salonach jubilerskich nie może zabraknąć oczywiście pierścionków z szmaragdem, gdyż w tym sezonie modny jest zielony kolor – podkreśla Zbigniew Górecki.
Pierścionek na życzenie
Klienci, szczególnie w czasie kryzysu, rzadko decydują się na zamawianie pierścionka zaręczynowego na życzenie. Projektowanie biżuterii cieszyło się dużą popularnością wśród klientów polskich salonów jubilerskich, jednak dodatkowe koszty związane z usługą spowodowały odwrócenie się tej tendencji. Niemniej w większości salonów i galerii jubilerskich klienci mogą próbować swoich sił jako projektanci. Najczęściej wykorzystywanym przez pracowników salonów jubilerskich sposobem, aby spełnić oczekiwania najbardziej wymagających klientów, jest zakup profesjonalnego urządzenia do projektowania komputerowego. Dzięki tej technologii można przygotować wizualizację projektu i pokazać ją klientowi. – Przy pomocy komputerowej wizualizacji znacznie łatwiej spełnić oczekiwania klientów – mówi Bogdan Wyżykiewicz. – Niemal w każdym salonie znajduje się już drukarka, która stworzony komputerowo plik drukuje w formie prototypu z żywicy światłoczułej, który w zwykłym procesie odlewniczym może być przekształcony na wyrób wykonany w złocie – dodaje.
Nowoczesne rozwiązania dają klientowi możliwość uczestniczenia w procesie tworzenia biżuterii od projektu aż po wykonanie. Klient może samodzielnie, pod okiem fachowca, wprowadzać w swój projekt zmiany i doskonalić go zgodnie z oczekiwaniami.
Początkowo zakup oprogramowania do projektowania biżuterii oraz drukarki prototypu może wydawać się marnotrawieniem pieniędzy, jednak na dłuższą metę rozwiązanie to może przynieść wiele korzyści. – Samodzielne projektowanie pierścionka zaręczynowego nie jest to jeszcze tak bardzo powszechne i często praktykowane – mówi Zbigniew Górecki. – Natomiast przy wykonywaniu obrączek ślubnych częściej spotykamy się z indywidualnymi projektami. Pomimo ogromnej oferty w segmencie obrączkowym klienci bardzo często wykazują się niesamowitą kreatywnością, projektując zaskakująco ciekawe wzory – dodaje. Nie można zapominać także, że możliwość zaprojektowania pierścionka zaręczynowego łączy się z większym zarobkiem dla salonów, a także możliwością poznania i czasami nawet przejęcia ciekawego pomysłu na pierścionek zaręczynowy. Koszt samodzielnego zaprojektowania biżuterii to wydatek od 600 do 1200 złotych. Podkreślenia wymaga fakt, że osoby, które decydują się na zaprojektowanie i wykonanie pierścionka, nie są w swoich projektach ekscentryczne.– W swojej pracy rzadko spotykam się z osobami, które domagają się autorskich rozwiązań w zakresie projektu obrączki czy pierścionka zaręczynowego, zazwyczaj ich projekt koncentruje się na zmianie kamienia i jego oprawy w pierścionku, który znajduje się w mojej kolekcji – mówi Bogdan Wyżykiewicz.