Polacy, podobnie jak inni Europejczycy, zainteresowani są kupowaniem oryginalnych drobiazgów w niecodziennych miejscach. Nie powinno nikogo więc dziwić, że na polskim rynku pojawia się coraz więcej butików, w których osoby, które mają potrzebę kupowania unikatowych produktów, mogą znaleźć coś dla siebie.
Butiki z biżuterią artystyczną pojawiają się w niemal każdym mieście w Polsce. Zaspokajają one potrzebę Polek na posiadanie niszowych, oryginalnych produktów. Ich właściciele wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów zapraszają twórców biżuterii i oferują klientom niepowtarzalne kosztowności. Jednym z takich miejsc jest nowo powstała w Warszawie Clever Gallery z oryginalną biżuterią, która mieści się przy ulicy Zamienieckiej 90.
Z miłości do piękna
− Butik powstał z myślą o osobach, które czują potrzebę posiadania oryginalnych dodatków – mówi Elżbieta Makowska, właścicielka Clever Gallery. – Polki lubią się wyróżniać i posiadać biżuterię, która będzie podkreślała ich charakter i styl – dodaje. Z tego właśnie powodu na warszawskiej Pradze Południe powstało miejsce, gdzie każda osoba szukująca unikatowych ozdób znajdzie coś dla siebie. – Już w czasach PRL-u, gdy sklepowe półki świeciły pustakami, kobiety w naszym kraju samodzielnie tworzyły oryginale dodatki – mówi Elżbieta Makowska. – Polki mają potrzebę posiadania ciekawych dodatków, dlatego też otworzenie sklepu z unikatowymi ozdobami, odpowiadającymi potrzebom aktywnych kobiet, wydawało mi się najodpowiedniejsze – dodaje. W butiku z biżuterią można znaleźć biżuterię zaprojektowaną przez Elżbietę Makowską, właścicielkę, Andrzeja Głodowskiego a także biżuterię pochodzącą z kolekcji firmy Adular. Oferowanie klientom biżuterii wykonanej przez różnych twórców sprawia, że każdy rodzaj biżuterii wykonany jest w innym stylu i odpowiada na różne oczekiwania klientów. – Podobnie jak nie ma dwóch takich samych osób, tak samo biżuteria musi mieć swój niepowtarzalny charakter – mówi Elżbieta Makowska. – Każdy z twórców, których biżuterię można kupić w Clever Gallery, tworzy swoje ozdoby dla nieco innego odbiorcy – dodaje. Dlatego też w butiku można spotkać zarówno tradycyjne zawieszki jak i nowoczesną biżuterię minimalistyczną.
Aktualne trendy
Biżuteria, którą można znaleźć w butiku, wpisuje się w najnowsze trendy, które dominują na rynku biżuterii. W autorskich kolekcjach biżuterii można znaleźć unikatowe ozdoby, które spełniają wymagania nawet najbardziej wymagającego klienta. Można kupić tam także biżuterię z bursztynem, który połączony został z lnem. – Len jako materiał idealnie komponuje się zarówno z bursztynem, ale także z koralem – mówi Elżbieta Makowska. – Lniane naszyjniki, które można znaleźć w moim sklepie, odpowiadają na zapotrzebowanie rynku a także warto zauważyć, że w sezonie wiosenno- letnim będą najmodniejszym dodatkiem – dodaje. Obserwując bowiem tendencje w modzie jubilerskiej nie można nie zauważyć pojawiania się na nim lnu, który znacznie lżejszy od rzemieni, wykorzystywany jest do tworzenia „zwiewnej” biżuterii. Łączenie go z bursztynem lub koralem sprawia, że z jednej strony otrzymujemy modny dodatek, z drugiej niecodzienny naszyjnik, do którego wytworzenia wykorzystany został bursztyn. W lnianych naszyjnikach widoczne jest przełamywanie tendencji, że „złoto Bałtyku” nieodłącznie łączone jest ze srebrem, drewnem lub skórą. W Clever Gallery można znaleźć także modne ostatnio biżuterię „haftowaną”, czyli tkaniny wyszywane koralikami jubilerskimi – Biżuteria, która znajduje się w moim sklepie, wykonana jest z różnego rodzaju materiałów – od złota aż po tkaniny – mówi Elżbieta Makowska. W asortymencie można także spotkać modną od wielu sezonów biżuterię wykonaną ze srebra oksydowanego, ceramiki czy filcu. – Nie można zapominać, że wielu klientów zainteresowanych jest kupnem tradycyjnych kosztowności – mówi Elżbieta Makowska. – Dlatego w sklepie można znaleźć klasyczne zawieszki, łańcuszki czy kolczyki – dodaje.
Dominująca tendencja
Polska mapa miejsc, w których można kupić biżuterię, w ostatnim czasie ogromnie się wzbogaciła. Pojawiają się na niej, obok tradycjonalnych salonów jubilerskich, miejsca z biżuterią „artystyczną”. Zapotrzebowanie klientów na inne niż tradycyjne ozdoby stale rośnie. Polki nie tylko chcą kupować ciekawe ozdoby, ale także przebywać w niecodziennych miejscach. Ważna stała się dla nich atmosfera sklepu, w którym planują zakupy. Już nie wystarczy zaproponować klientom odpowiedniej jakości towary, ale także umiejętnie je zaprezentować. Dlatego też na polskim rynku pojawia się coraz więcej miejsc, w których nie tylko można kupić unikatową biżuterię, ale także zapoznać się z najnowszymi trendami i poczuć atmosferę miejsca. W kolejnych numerach Polskiego Jubilera będziemy prezentować miejsca, gdzie biżuteria nabiera odpowiedniego blasku a zakupom towarzyszą emocje.
Żadna działalność gospodarcza nie może obejść się bez odpowiedniego wsparcia nowoczesnych technologii informatycznych. Tradycyjna sprzedaż czy kontakty handlowe zostały wzmocnione poprzez działania prowadzone za pośrednictwem komputera. Niemal każdy sklep posiada swoją stronę internetową i coraz częściej za jej pośrednictwem prowadzi sprzedaż swoich towarów.
Sklepy jubilerskie i projektanci biżuterii także znacznie częściej niż dotychczas oferują swoim klientom możliwość zakupu biżuterii za pośrednictwem sieci. Internet daje ogromne możliwości, z których podstawową jest nieskrępowana odległością możliwość dotarcia ze swoimi produktami do potencjalnych klientów.
Sklep internetowy
− Właściciele salonów jubilerskich ograniczając się do sprzedaży tradycyjnej mogą proponować swoją biżuterię tylko lokalnym odbiorcom – mówi Marek Nowotnik, ekonomista. – Założenie sklepu internetowego powoduje, że krąg osób zainteresowanych kupnem wyrobów biżuteryjnych jest nieporównywalnie większy – dodaje. Sprzedaż biżuterii za pośrednictwem sieci internetowej staje się coraz popularniejsza wśród osób związanych z polskim rynkiem jubilerskim. Wiele firm produkujących biżuterię, salonów jubilerskich oraz projektantów biżuterii zdecydowało się na zaoferowanie swoich usług klientom z całej Polski. Znacznie prostszy stał się bowiem sposób obrotem towarami, przesyłka oraz dokonywanie płatności. Zakupy przez internet obarczone są także niewielkim ryzykiem, a nieuczciwi kontrahenci zdarzają się coraz rzadziej. Klienci także przyzwyczaili się do zakupów dokonywanych za pośrednictwem sieci. – Dzięki internetowi klienci mają znacznie większy wybór, m o g ą wybrać biżuterię, która spełni wszystkie ich oczekiwania, dokładnie ją obejrzeć, porównać ceny, a w razie jakiejkolwiek pomyłki odesłać do sprzedawcy w ciągu 10 dni – mówi Marek Notownik. Warto bowiem pamiętać, że wedle ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, klient, który dokonał zakupu za pośrednictwem sieci, ma prawo do zwrotu towaru bez podania jakiejkolwiek przyczyny w okresie do 10 dni od otrzymania towaru, a w przypadku kiedy sprzedawca nie poinformował go o tym prawie to czas jego obowiązywania wydłuża się nawet do 3 miesięcy. Dzięki uwarunkowaniom prawnym, rosnącej konkurencyjności w internecie oraz możliwości dokonania zakupu z zacisza domowego, rośnie zainteresowanie nowymi kanałami sprzedaży biżuterii. – Można powiedzieć, że biżuteria w sieci jest już masowo dostępna – mówi Marek Nowotnik. – Ograniczenia pojawiają się tylko w przypadku najdroższych kosztowności czy kamieni szlachetnych, kiedy to zarówno sprzedawcy, jak i klienci wolą dokonywać zakupów osobiście – dodaje. Nie można jednak wykluczyć, że w najbliższym czasie klienci będą decydować się także na zakupy drogiej, wartościowej biżuterii za pośrednictwem sieci.
Koszty związane ze sklepem
Do założenia sklepu internetowego nie potrzebne są specjalne pozwolenia ani żadne inne normy, które musi spełnić sprzedawca. Koszt inwestycji wynosi jednorazowo od 1500 do 2000 złotych za zaprojektowanie strony, do tego raz w roku należy liczyć się z kosztami rzędu od 200 do 500 złotych za hosting (to udostępnianie przez dostawcę usług internetowych zasobów serwerowni) i odnowienie domeny (elementu adresu np. w Polsce pl.) . Warto zauważyć, że rejestracja strony w polskich wyszukiwarkach jest bezpłatna, jeśli suma zamówienia bez kosztów utrzymania strony na serwerze wynosi powyżej 500 złotych. Jednak wyszukiwarki międzynarodowe pobierają opłaty, które wynoszą np. w przypadku przeglądarki Yahoo do trzystu dolarów. Właściciele salonów jubilerskich i projektanci biżuterii zazwyczaj jednak decydują się na rejestrację własnej domeny. Posiadanie własnej domeny związane jest z umieszczenie strony na serwerze płatnym. Roczny koszt domeny wynosi − za nazwę domeny .com.pl – około 50, za .pl − 48 złotych. Domeny .net, .info, .biz, .org często rejestrowane są promocyjnie w cenie opłaty za serwer. Decydując się na założenie własnego sklepu internetowego warto także zastanowić się nad możliwościami aktualizacji dokonywanej na stronie sklepu. Korzystając z obsługi profesjonalnych firm każdorazowe uaktualnienie katalogu produktów kosztuje w zależności od ilości wprowadzanych zmian od 20 do 70 złotych. Dlatego też warto zastanowić się nad kupnem programu do samodzielnej aktualizacji „online”, którego koszt to około tysiąc złotych.
Konkurencja w sieci
Nie można zapominać, że uruchomienie sklepu internetowego nie kończy wszystkich problemów związanych z prowadzeniem sprzedaży za pośrednictwem sieci. Stale rosnąca konkurencja sprawia, że aby sklep z biżuterią był widoczny dla potencjalnych klientów, sklep internetowy musi zostać wypozycjonowany. W tym celu należy zwrócić się do profesjonalnej firmy, która sprawi, że towary przez nas oferowane będą cieszyły się popularnością wśród potencjalnych klientów. Koszt usługi pozycjonowania strony internetowej zależy od wielu czynników – miedzy innymi od faktu, czy na rynku internetowym istnieje wiele firm konkurencyjnych. Najczęściej opłaty ustalane są indywidualnie pomiędzy sklepem internetowym a firmą zajmującą się marketingiem w sieci, jednak należy liczyć się w tym przypadku z kosztami ponad czterystu złotych miesięcznie. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku pozycjonowania słów kluczowych, na których zależy salonowi jubilerskiemu. Słowo kluczowe wyceniane jest osobno i każde słowo ma cenę standardową za uzyskanie wyniku w top10 (pierwszych 10 darmowych wyników wyszukiwania). Zazwyczaj klient płaci za efekt pracy firm od e-markeingu, czyli za pojawienie się pozycjonowanej strony w pierwszych dziesięciu wynikach wyszukiwarki google.pl. Minimalna cena takiej usługi to wydatek około 500 z ł o t y c h w zależności od cennika firmy, na którą się zdecyduje właściciel salonu jubilerskiego. − Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach jest jedną z form reklamy w internecie – mówi Marek Nowotnik.
Uzupełnienie sprzedaży
Posiadanie strony internetowej i ukazywanie na niej produktów dostępnych powoduje, że biżuterię, którą chcemy sprzedać, może obejrzeć niemal każdy zainteresowany. Sprzedaż produktów przez internet w Polsce z roku na rok stale rośnie. Coraz więcej klientów docenia możliwości, jakie daje bezpieczne dokonywanie zakupów za pośrednictwem sieci internetowej. Niemal z miesiąca na miesiąc rośnie wartość rynku sprzedaży internetowej, a klienci coraz odważniej decydują się nawet na najdroższe zakupy i dokonują ich przy udziale komputera. Właściciele salonów jubilerskich powinni wykorzystać potencjał, jaki otworzyły przed nimi nowoczesne technologie i zaproponować klientom możliwość zakupu biżuterii za pośrednictwem sieci. Nie można zapominać, że obniżki cen korzystania z internetu oraz łatwy dostęp do sieci sprawiają, że liczba użytkowników dynamicznie rośnie.