Według badań marketingowych biżuteria jest na trzecim miejscu wśród prezentów, jakich oczekujemy pod choinką. To bardzo dobrze rokuje na drugą połowę tego roku. Tylko, czy będzie miał ją kto sprzedawać.
Redakcja “Polskiego Jubilera” zapytała właścicieli firm jubilerskich, jak oceniają pierwszą połowę roku. Okazuje się, że nie jest źle: rośnie popyt na biżuterię, wzrastają obroty. Niestety, spada rentowność firm, bo rosną ceny surowców i umacnia się pozycja złotego, co dla eksporterów takich, jak polscy bursztynnicy, jest jedną z głównych barier rozwoju.
Jednak najczęściej zgłaszanym problemem jest brak rąk do pracy, i to w tej chwili nie chodzi już o ludzi wykwalifikowanych, ale o jakichkolwiek ludzi. Oczywiście w naszej branży cechy takie, jak uczciwość, lojalność i dyskrecja cenione są szczególnie, ale w tej chwili dla naszych firm posiadanie jakichkolwiek pracowników jest sprawą kluczową. Musimy zastanowić się wspólnie i opracować wieloletni plan zainteresowania młodych ludzi złotnictwem i pracą w naszej branży. Dobrym przykładem w tej dziedzinie jest praca od podstaw, jaką wykonali w Gdyni Karol Kowalski i Adam Pstrągowski, w którego firmie S&A Bursztynowa Biżuteria już od dwóch lat uczniowie szkoły zawodowej mają praktyki. Warto pokusić się o opracowanie wzorowanych na ich doświadczeniach i sukcesach rozwiązań, które mogą zostać wprowadzone w innych ważnych ośrodkach jubilerskich, takich jak Poznań, Wrocław czy Warszawa. Liczę, że zajmiemy się tym problemem na najbliższych targach Złoto Srebro Czas podczas Forum Jubilerstwa Polskiego.
Na stacji benzynowej podchodzi do mnie żebrak i prosi o jałmużnę.
– Dostaniesz 2 złote, tylko proszę zatankować mi paliwo – ja mu na to.
– Proszę Pana, to niemożliwe, to jest stacja samoobsługowa – odpowiada mi, pokazując odpowiedni napis.
Duk rekomenduje
Muzeum Bursztynu w Gdańsku zakupiło w czerwcu broszkę i bransoletę autorstwa Michaela Zobla, znanego europejskiego złotnika, który urodził się w Maroku, studiował sztukę i design w “KunstwerkschulePhorzheim w Niemczech. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród. Jego prace wyróżnia odważna forma i zaskakujące łączenie materiałów. Zakupione broszka i bransoleta wykonane są ze złota i srebra, przejrzystego bursztynu, diamentów: surowych, szlifowanych, białych i w kolorze szampana; żółtych szafirów i rzadkich tanzanitów. Rekomenduję! t
Fakty i plotki
zdaniem Duka
-
22 czerwca odbyły się kolejne warsztaty bursztynnicze, organizowane przez Instytut Badania Rynku nad Gospodarką Rynkową, ale tym razem na zaproszenie Jana Kozłowskiego, marszałka województwa pomorskiego i Pawła Adamowicza, prezydenta Gdańska. Współgospodarze sprawili, że spotkanie zgromadziło rekordową liczbę 33 osób, wśród nich przedstawicieli najważniejszych firm bursztynniczych w Gdańsku. W ramach warsztatów dyskutowano bardzo rzeczowo i ustalono priorytety dla branży bursztynniczej na następne lata. Słowa podziękowania należą się marszałkowi Janowi Kozłowskiemu i prezydentowi Pawłowi Adamowiczowi. Już po raz kolejny swoim działaniem przyczynili się do rozwoju i integracji środowiska bursztynników w Polsce.
- Prezydent Paweł Adamowicz zapowiedział, że podpisze zarządzenie w sprawie określenia zasad i trybu oddawania w dzierżawę gruntów stanowiących własność Gminy Miasta Gdańska na cele związane z poszukiwaniem, rozpoznaniem i wydobywaniem złóż bursztynu. To przełomowa decyzja dla branży bursztynniczej. Od tego momentu Gdańsk stanie się nie tylko stolicą obróbki bursztynu, ale także i jego wydobycia. Gratuluję, Panie Prezydencie!
- 2 lipca obchodzono w Gdańsku uroczystość powstania Muzeum Bursztynu w Gdańsku. Rok temu powołano do życia placówkę, którą odwiedziło już blisko 72 tysiące osób. To imponujący wynik, który pokazuje dobitnie, że miłośników bursztynu nie brakuje na całym świecie. Cieszą również nowe zakupy inkluzji oraz biżuterii współczesnej z bursztynem autorstwa tak wybitnego projektanta jak Michael Zobel. Słowa uznania dla pracowników Muzeum Bursztynu w Gdańsku z dyrektorem Adamem Koperkiewiczem na czele.
Zapraszamy
do współredagowania
tej rubryki
e-mail: zdaniemduka@pws-promedia.pl
Stefan Duk jest prezesem Stowarzyszenia Wystawców Branży Jubilerskiej oraz wiceprezesem Krajowej Izby Gospodarczej Jubilersko-Zegarmistrzowskiej
Prawdziwość antyków i wierność kobiet zawsze budzi cień wątpliwości